Ότι θες οδήγησε, δεν σε παρεξηγώ, μια συμβουλή έδωσα. Οδηγώ από το 1983 στο χώμα και έχω έχω γυρίσει όλα τα βουνά της Πελοποννήσου και πολλά στην Ελλάδα με μοτοσυκλέτες 125-650κβ. Έχω κάνει πάνω από 200000 στο χώμα δεν έχω το αλάθητο αλλά όποιον παλιό ρωτήσεις τα ίδια θα σου πει. Αρκεί να μην εργάζεται στο χώρο. Και ένα τελευταίο αν ένας φίλος σου έχει ένα KTM μικρό ή κάτι άλλο αντίστοιχο δοκίμασε το στην ίδια διαδρομή στο χώμα και θα δεις τι χάνεις. Το μόνο που κερδίζεις με τις μεγάλες είναι υψηλή ταχύτητα στην εθνική. Αλλά τι νόημα έχει να πηγαίνεις με 200χλμ?
Τώρα αρχίζεις να συζητάς πιο ρεαλιστικά, ξεκινώντας να λες την δική σου οπτική χωρίς κριτική για τους άλλους.
Κατ' αρχήν οι παλιοί δεν είχαν και άλλες επιλογές, μόνο μικρά. Η επόμενη γενιά μεγάλωσε με πρότυπο τα "μεγάλα" του ντακάρ για περιπέτεια και η ευκολία αγοράς στα 00ς εξαφάνισε τα μικρά εντελώς, που σημαίνει ο κόσμος "διψούσε" για υπερβολή τότε και το κύμα φτάνει στο τώρα, όπου αρκετοί βλέπουν ότι υπάρχει χώρος για πιο μικρά μηχανάκια, τα οποία όπως το λες σε συνθήκες βουνού είναι και πιο ευχάριστα, οπότε Τ700 και 790R (όσα κατάφερε και έβγαλε η ΚΤΜ τουλάχιστον) πουλήθηκαν σαν ζεστά ψωμάκια.
Από τα πιο μικρά οι επιλογές για χώμα (ας το θεωρήσουμε ως αυτά που έχουν 21 τροχό εμπρός) είναι λίγες, μία το Honda, μία το SWM, άντε βάλε και τα Fantic στην ζυγαριά. Άρα αν θες σώνει και καλά μικρό, θα πας στο άρμα του Τουταγχαμών από τα 90ς, όσα γλίτωσαν την λαίλαπα του φλαττρακ μπρατ καφέ σπεσιαλάκι πολλές ώρες προσωπικής εργασίας 8000 ευρώ μόνο για γνώστες;
Επίσης δεν τα λες καλά για το τι κερδίζεις με τις μεγάλες. Άνεση, γιατί... είναι μεγάλες και χωράς. Άνεση γιατί δεν χρειάζεται να σκεφτείς που θα περάσεις και αν, απλά ανοίγεις το γκάζι. Άνεση γιατί χωράει και η καλή σου επάνω, τα πράγματά σας και πάλι δεν ζορίζεται πουθενά το μοτέρ. Άνεση γιατί έχουν αναρτήσεις που ρυθμίζονται και που αντέχουν τα κιλά, συν το ότι κατά κανόνα είναι πιο ποιοτικές σαν λειτουργία σε όλες τις συνθήκες. Φρένα. Φώτα. Και αυτό με τα 200 είναι μιά όμορφη καραμέλα, όταν την έτρωγα και εγώ μου φαινόταν νόστιμη δεν λέω, μετά που πήρα το 1000 κατάλαβα όμως. Τα "200" είναι ένα νούμερο που για τις κανονικές συνθήκες είναι υψηλό και δύσκολο να το διατηρήσεις για ώρα. Ταξίδι με 200 δεν γίνεται, όχι χωρίς ρίσκο τέλος πάντων. Αλλά εκεί που με το μικρό τα 200 είναι ένα θεωρητικό υψηλό νούμερο, με το μεγάλο τα 200 είναι μπα-μπα-μπα δύο αλλαγές ταχύτητας και 9.8 δευτερόλεπτα, κάθε μέρα, σε κάθε σημείο, σε κάθε δρόμο, με κάθε κλίση, με οποιοδήποτε αέρα. Και δεν είναι ακριβώς ότι τα πιάνεις, είναι ότι το μηχανάκι μπορεί να είναι εκεί "όλη την ημέρα" θεωρητικά και να μην νιώσεις άβολα ποτέ. Και να μην πηγαίνεις με 200, το ότι σε κάθε άνοιγμα της κίνησης στην ΕΟ ας πούμε όπως πας/γυρνάς από δουλειά κάνεις μιά τσακ και τα έχεις αφήσει πίσω σου, είναι διασκέδαση. Και ας φρενάρεις μετά από λίγα μέτρα, έχεις κάνει την ζαβολιά σου και χαμογελάς. Εννοείται ότι δεν γίνονται αυτά τα πράγματα στ'αλήθεια γιατί τηρούμε τον ΚΟΚ, λέμε τώρα μιά υπερβολή για να ευλογήσουμε τα γένια μας.
Για τα μικρά, αυτό που λες ισχύει και στην άσφαλτο. Πρώτη φορά σε κίνηση με τον Πήγασο ήμουν στην φάση WTF τι ποδήλατο είναι αυτό; Με το challenge το ίδιο αν και εκεί πρέπει να προγραμματίσω το που θα βάλω πόδι κάτω, δεν το έχω συνηθίσει ακόμα. Τα 30-60 κιλά κάτω είναι διαφορά μεγάλη. Αλλά να, ανοίγω το γκάζι γιατί είδα ένα κενό και ακούω απλά την εξάτμιση, δεν έχω φτάσει εκεί που έβλεπα. Το βράδυ τα φώτα δεν βοηθάνε και τόσο.
Στο βουνό επάνω, ναι, προφανές αυτό που λες αλλά δεν ξέρω τίποτα για χώμα, ακόμα. Για να φτάσεις από Αθήνα στο βουνό βέβαια, θα φας κάμποσο δρόμο, οπότε πάλι το μεγάλο έχει νόημα.
Σε κάθε περίπτωση, το να βγαίνει ο κάθε κάτοχος μικρού/φτηνού μηχανακίου και να φωνάζει "γελάω με τα μεγάλα σας θύματα ποζεράδες" περιέχει την πλευρά που προσπαθείς να εξηγήσεις, οι περισσότεροι όμως θα το πάρουν ως επικριτική/επιθετική συμπεριφορά και ως μικρότητα.
Για τα περιοδικά δεν έχεις απόλυτο δίκιο. Σε πολλές περιπτώσεις δοκιμής "μικρών", από το Τ700, ΚΤΜ 690 και 790, από το Fantic Caballero, από το Honda 250 Rally, το GS310, Versys 300, Vstrom250, έχει γραφτεί ότι το χαμηλό βάρος βοηθάει ακόμα και τα πιο ασφάλτινα από αυτά να γίνονται διασκεδαστικά στο καφέ τερέν. Και βασικά δεν έχω διαβάσει πουθενά να γράφεται ότι το GS ADV είναι το ιδανικό μηχανάκι για χώμα. Όταν το τεστ συμπεριλαμβάνει μηχανές 250+ κιλών ο νικητής θα βγει μιά από αυτές, δεν σημαίνει πως είναι η καταλληλότερη από όλο τον κατάλογο της πίσω σελίδας. Δοκιμή GS1250ADV εναντίον SWM Superdual δεν έχει νόημα γιατί ξέρουμε ήδη ότι θα πουν το προφανές.