antsoar
Μέλος
- Όνομα
- Αντώνης
- Μοτό
- SWM RS300R
Παρακάτω είναι ο προσωπικός μου μπούσουλας για μια ολοκληρωμένη προπόνηση στο χώμα. Δεν παριστάνω τον ειδήμονα, αντιθέτως είμαι αρχάριος σε αυτό. Απλά είναι ο τρόπος που εμένα βοηθάει να αξιολογήσω που βρίσκομαι, που θέλω να φτάσω και τι θα κάλυπτε όλα τα πεδία που έχουν σημασία. Δημιουργήθηκε από τη δική μου μικρή εμπειρία, την κουβέντα με παλαιότερους αναβάτες και την έτοιμη πληροφορία που υπάρχει παντού διαθέσιμη. Οπότε δε διεκδικώ ότι ανακάλυψα κάτι καινούργιο, απλά ότι το οργάνωσα με τρόπο που βγάζει νόημα για εμένα.
Μπορεί σε κάποιον να φανεί χρήσιμο ή κάποιος άλλος να έχει μια διαφορετική ιδέα που θα βοηθούσε και εμένα.
Δομικά στοιχεία (fundamendals) και δεξιότητες (skills)
Fundamentals είναι τα στοιχεία εκείνα που βρίσκονται στον πυρήνα της ικανότητας του να οδηγεί κάποιος μοτοσυκλέτα. Είναι η βάση, εκεί που όλα πατάνε. Βρίσκονται πάντα και τα τρία σε όλες τις δεξιότητες που θα δούμε παρακάτω και σε κάθε χρήση της μοτοσυκλέτας.
Θέση σώματος. Το σώμα όχι απλά συμμετέχει ενεργά αλλά όταν μιλάμε για εντούρο μηχανή το βάρος του αναβάτη μπορεί να είναι και το μισό του συνόλου.
Διαχείριση της ενέργειας είναι το σύνολο των χειρισμών που κάνουμε με γκάζι, φρένο και συμπλέκτη. Εδώ υπάρχει μια σημαντική διαφορά με την άσφαλτο. Αν πούμε ότι το συμπλεκτάρισμα σαν ικανότητα έχει μια κλίμακα από το 1 έως το 5, όπου 1 άσχετος και 5 εξπέρ, ένας ασφάλτινος οδηγός θα μπορούσε να περάσει όλη τη μοτοσυκλετιστική του καριέρα στο 2 χωρίς ποτέ να του λείψει τίποτα. Στο χώμα αυτό είναι αδύνατο. Όσο δυσκολεύει το τερέν τόσο η ακρίβεια στον χειρισμό του συμπλέκτη είναι απαραίτητο εργαλείο.
Για όλα τα παραπάνω υπάρχουν αντίστοιχες ασκήσεις για να βελτιωθούν, αλλά επειδή είναι στα "δομικά στοιχεία" του χειρισμού μια μοτοσυκλέτας θα βελτιωθούν κάποια στιγμή και από μόνα τους στο πεδίο, ειδικά αν κάποιος δοκιμάζει σταδιακά όλο και πιο δύσκολα πράγματα. Αυτό μας φέρνει στο επόμενο κομμάτι, τα skills.
Δεξιότητες (Skills).
Skills θα πούμε σετ ικανοτήτων που σου δίνουν τη δυνατότητα να εφαρμόσεις συγκεκριμένες τεχνικές και η μεγάλη διαφορά με τα fundamentals είναι ότι δε θα βελτιωθούν από μόνα τους παρά μόνο αν δουλέψεις με συγκεκριμένο τρόπο για να αναπτύξεις κάθε ένα από αυτά ξεχωριστά. Ακόμα και η πολύ καλή γνώση κάποιων από αυτών δε σου εξασφαλίζει την ικανότητα να εκτελείς τα υπόλοιπα. Είναι διαφορετική δουλειά.
Οι μεγάλες κλίσεις, πέραν των άλλων, έχουν να κάνουν και με την ψυχολογία. Όση άλλη εμπειρία και να έχεις, τίποτα δεν μπορεί να σε προετοιμάσει για την πρώτη φορά που θα δεις την καταβόθρα μπροστά σου! Αλλά όσο παράξενο και αν ακούγεται, είναι κάτι που το μυαλό μαθαίνει και εξοικειώνεται. Αυτό που μοιάζει αρχικά τρομακτικό σιγά σιγά και με τα σωστά βήματα δείχνει οικείο
Το ίδιο ισχύει και για το σαθρό τερέν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Μπούδρος που έχει δηλώσει ότι την πρώτη φορά που οδήγησε σε αμμόλοφους ήταν σαν να οδηγούσε μοτοσυκλέτα πρώτη φορά.
Η ικανότητα να σηκώνεις τον μπροστινό τροχό στον αέρα ώστε να τοποθετηθείς σωστά για ένα εμπόδιο δεν είναι η ίδια που θα σε βοηθήσει να ανταπεξέλθεις στα άλματα.
Όλο το παραπάνω φτιάχτηκε με ένα προσανατολισμό στο δύσκολο χώμα ως οδηγός για ένα πρόγραμμα προπόνησης που θα καλύπτει κάθε πτυχή της χωμάτινης οδήγησης. Φυσικά αν κάποιος το βρει χρήσιμο θα το προσαρμόσει στις δικές του προτεραιότητες.
Ευχαριστώ.
Μπορεί σε κάποιον να φανεί χρήσιμο ή κάποιος άλλος να έχει μια διαφορετική ιδέα που θα βοηθούσε και εμένα.
Δομικά στοιχεία (fundamendals) και δεξιότητες (skills)
Fundamentals είναι τα στοιχεία εκείνα που βρίσκονται στον πυρήνα της ικανότητας του να οδηγεί κάποιος μοτοσυκλέτα. Είναι η βάση, εκεί που όλα πατάνε. Βρίσκονται πάντα και τα τρία σε όλες τις δεξιότητες που θα δούμε παρακάτω και σε κάθε χρήση της μοτοσυκλέτας.
- Στατική ισορροπία
- Θέση σώματος
- Διαχείριση της ενέργειας
Θέση σώματος. Το σώμα όχι απλά συμμετέχει ενεργά αλλά όταν μιλάμε για εντούρο μηχανή το βάρος του αναβάτη μπορεί να είναι και το μισό του συνόλου.
Διαχείριση της ενέργειας είναι το σύνολο των χειρισμών που κάνουμε με γκάζι, φρένο και συμπλέκτη. Εδώ υπάρχει μια σημαντική διαφορά με την άσφαλτο. Αν πούμε ότι το συμπλεκτάρισμα σαν ικανότητα έχει μια κλίμακα από το 1 έως το 5, όπου 1 άσχετος και 5 εξπέρ, ένας ασφάλτινος οδηγός θα μπορούσε να περάσει όλη τη μοτοσυκλετιστική του καριέρα στο 2 χωρίς ποτέ να του λείψει τίποτα. Στο χώμα αυτό είναι αδύνατο. Όσο δυσκολεύει το τερέν τόσο η ακρίβεια στον χειρισμό του συμπλέκτη είναι απαραίτητο εργαλείο.
Για όλα τα παραπάνω υπάρχουν αντίστοιχες ασκήσεις για να βελτιωθούν, αλλά επειδή είναι στα "δομικά στοιχεία" του χειρισμού μια μοτοσυκλέτας θα βελτιωθούν κάποια στιγμή και από μόνα τους στο πεδίο, ειδικά αν κάποιος δοκιμάζει σταδιακά όλο και πιο δύσκολα πράγματα. Αυτό μας φέρνει στο επόμενο κομμάτι, τα skills.
Δεξιότητες (Skills).
Skills θα πούμε σετ ικανοτήτων που σου δίνουν τη δυνατότητα να εφαρμόσεις συγκεκριμένες τεχνικές και η μεγάλη διαφορά με τα fundamentals είναι ότι δε θα βελτιωθούν από μόνα τους παρά μόνο αν δουλέψεις με συγκεκριμένο τρόπο για να αναπτύξεις κάθε ένα από αυτά ξεχωριστά. Ακόμα και η πολύ καλή γνώση κάποιων από αυτών δε σου εξασφαλίζει την ικανότητα να εκτελείς τα υπόλοιπα. Είναι διαφορετική δουλειά.
- Στροφή σε φλατ τερέν, Drift / Power Slide
- Στροφή σε λούκι / μονοπάτι
- Μεγάλες κλίσεις, Ανηφόρες / Κατηφόρες
- Σαθρό τερέν, (πέτρα, λάσπη, άμμος)
- Εμπόδια / Σούζα
- Άλματα
Οι μεγάλες κλίσεις, πέραν των άλλων, έχουν να κάνουν και με την ψυχολογία. Όση άλλη εμπειρία και να έχεις, τίποτα δεν μπορεί να σε προετοιμάσει για την πρώτη φορά που θα δεις την καταβόθρα μπροστά σου! Αλλά όσο παράξενο και αν ακούγεται, είναι κάτι που το μυαλό μαθαίνει και εξοικειώνεται. Αυτό που μοιάζει αρχικά τρομακτικό σιγά σιγά και με τα σωστά βήματα δείχνει οικείο
Το ίδιο ισχύει και για το σαθρό τερέν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Μπούδρος που έχει δηλώσει ότι την πρώτη φορά που οδήγησε σε αμμόλοφους ήταν σαν να οδηγούσε μοτοσυκλέτα πρώτη φορά.
Η ικανότητα να σηκώνεις τον μπροστινό τροχό στον αέρα ώστε να τοποθετηθείς σωστά για ένα εμπόδιο δεν είναι η ίδια που θα σε βοηθήσει να ανταπεξέλθεις στα άλματα.
Όλο το παραπάνω φτιάχτηκε με ένα προσανατολισμό στο δύσκολο χώμα ως οδηγός για ένα πρόγραμμα προπόνησης που θα καλύπτει κάθε πτυχή της χωμάτινης οδήγησης. Φυσικά αν κάποιος το βρει χρήσιμο θα το προσαρμόσει στις δικές του προτεραιότητες.
Ευχαριστώ.