Δομικά στοιχεία και δεξιότητες της χωμάτινης οδήγησης

antsoar

Μέλος
Όνομα
Αντώνης
Μοτό
SWM RS300R
Παρακάτω είναι ο προσωπικός μου μπούσουλας για μια ολοκληρωμένη προπόνηση στο χώμα. Δεν παριστάνω τον ειδήμονα, αντιθέτως είμαι αρχάριος σε αυτό. Απλά είναι ο τρόπος που εμένα βοηθάει να αξιολογήσω που βρίσκομαι, που θέλω να φτάσω και τι θα κάλυπτε όλα τα πεδία που έχουν σημασία. Δημιουργήθηκε από τη δική μου μικρή εμπειρία, την κουβέντα με παλαιότερους αναβάτες και την έτοιμη πληροφορία που υπάρχει παντού διαθέσιμη. Οπότε δε διεκδικώ ότι ανακάλυψα κάτι καινούργιο, απλά ότι το οργάνωσα με τρόπο που βγάζει νόημα για εμένα.
Μπορεί σε κάποιον να φανεί χρήσιμο ή κάποιος άλλος να έχει μια διαφορετική ιδέα που θα βοηθούσε και εμένα.


Δομικά στοιχεία (fundamendals) και δεξιότητες (skills)

Fundamentals είναι τα στοιχεία εκείνα που βρίσκονται στον πυρήνα της ικανότητας του να οδηγεί κάποιος μοτοσυκλέτα. Είναι η βάση, εκεί που όλα πατάνε. Βρίσκονται πάντα και τα τρία σε όλες τις δεξιότητες που θα δούμε παρακάτω και σε κάθε χρήση της μοτοσυκλέτας.
  • Στατική ισορροπία
  • Θέση σώματος
  • Διαχείριση της ενέργειας
Οδηγούμε μοτοσυκλέτα, η ισορροπία εξ ορισμού είναι "δομικό στοιχείο". Εκεί που η ισορροπία γίνεται πιο απαιτητική είναι όσο πέφτουν τα χιλιόμετρα, μια ακίνητη μοτοσυκλέτα είναι μια εντελώς ασταθής μάζα. Η βελτίωση του ελέγχου της μοτοσυκλέτας σε μηδενικές ταχύτητες έχει άμεσα αποτελέσματα στον έλεγχο σε δύσκολο τερέν.

Θέση σώματος. Το σώμα όχι απλά συμμετέχει ενεργά αλλά όταν μιλάμε για εντούρο μηχανή το βάρος του αναβάτη μπορεί να είναι και το μισό του συνόλου.

Διαχείριση της ενέργειας είναι το σύνολο των χειρισμών που κάνουμε με γκάζι, φρένο και συμπλέκτη. Εδώ υπάρχει μια σημαντική διαφορά με την άσφαλτο. Αν πούμε ότι το συμπλεκτάρισμα σαν ικανότητα έχει μια κλίμακα από το 1 έως το 5, όπου 1 άσχετος και 5 εξπέρ, ένας ασφάλτινος οδηγός θα μπορούσε να περάσει όλη τη μοτοσυκλετιστική του καριέρα στο 2 χωρίς ποτέ να του λείψει τίποτα. Στο χώμα αυτό είναι αδύνατο. Όσο δυσκολεύει το τερέν τόσο η ακρίβεια στον χειρισμό του συμπλέκτη είναι απαραίτητο εργαλείο.

Για όλα τα παραπάνω υπάρχουν αντίστοιχες ασκήσεις για να βελτιωθούν, αλλά επειδή είναι στα "δομικά στοιχεία" του χειρισμού μια μοτοσυκλέτας θα βελτιωθούν κάποια στιγμή και από μόνα τους στο πεδίο, ειδικά αν κάποιος δοκιμάζει σταδιακά όλο και πιο δύσκολα πράγματα. Αυτό μας φέρνει στο επόμενο κομμάτι, τα skills.

Δεξιότητες (Skills).

Skills θα πούμε σετ ικανοτήτων που σου δίνουν τη δυνατότητα να εφαρμόσεις συγκεκριμένες τεχνικές και η μεγάλη διαφορά με τα fundamentals είναι ότι δε θα βελτιωθούν από μόνα τους παρά μόνο αν δουλέψεις με συγκεκριμένο τρόπο για να αναπτύξεις κάθε ένα από αυτά ξεχωριστά. Ακόμα και η πολύ καλή γνώση κάποιων από αυτών δε σου εξασφαλίζει την ικανότητα να εκτελείς τα υπόλοιπα. Είναι διαφορετική δουλειά.

  • Στροφή σε φλατ τερέν, Drift / Power Slide
  • Στροφή σε λούκι / μονοπάτι
  • Μεγάλες κλίσεις, Ανηφόρες / Κατηφόρες
  • Σαθρό τερέν, (πέτρα, λάσπη, άμμος)
  • Εμπόδια / Σούζα
  • Άλματα
Ας πάρουμε το ακραίο παράδειγμα ενός οδηγού που προπονείται καθημερινά σε ένα φλατ χωράφι και έχει κατακτήσει την τέχνη του να τοποθετεί με πίσω φρένο τη μηχανή στη στροφή και στη συνέχεια να χουφτώνει το γκάζι στη σωστή στιγμή ώστε να βγει με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα στην ευθεία. Όλη αυτή η γνώση δε θα είναι αρκετή την πρώτη φορά που θα δοκιμάσει να στρίψει μέσα σε ένα στενό λούκι, γιατί απλά είναι ένα διαφορετικό σετ ικανοτήτων που κάποιος πρέπει να προπονηθεί συγκεκριμένα σε αυτό.

Οι μεγάλες κλίσεις, πέραν των άλλων, έχουν να κάνουν και με την ψυχολογία. Όση άλλη εμπειρία και να έχεις, τίποτα δεν μπορεί να σε προετοιμάσει για την πρώτη φορά που θα δεις την καταβόθρα μπροστά σου! Αλλά όσο παράξενο και αν ακούγεται, είναι κάτι που το μυαλό μαθαίνει και εξοικειώνεται. Αυτό που μοιάζει αρχικά τρομακτικό σιγά σιγά και με τα σωστά βήματα δείχνει οικείο

Το ίδιο ισχύει και για το σαθρό τερέν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Μπούδρος που έχει δηλώσει ότι την πρώτη φορά που οδήγησε σε αμμόλοφους ήταν σαν να οδηγούσε μοτοσυκλέτα πρώτη φορά.

Η ικανότητα να σηκώνεις τον μπροστινό τροχό στον αέρα ώστε να τοποθετηθείς σωστά για ένα εμπόδιο δεν είναι η ίδια που θα σε βοηθήσει να ανταπεξέλθεις στα άλματα.

Όλο το παραπάνω φτιάχτηκε με ένα προσανατολισμό στο δύσκολο χώμα ως οδηγός για ένα πρόγραμμα προπόνησης που θα καλύπτει κάθε πτυχή της χωμάτινης οδήγησης. Φυσικά αν κάποιος το βρει χρήσιμο θα το προσαρμόσει στις δικές του προτεραιότητες.

Ευχαριστώ.
 

kordix

Μέλος
Όνομα
Κωνσταντίνος
Μοτό
PP27
"Η θέση του σώματος" είναι το Α και το Ω. Θα το έβαζα πρώτο απ' όλα. Αν είσαι σωστά ζυγισμενος πάνω στη μοτοσικλέτα τότε θα έρθει και η πολυπόθητη ισορροπία που βοηθάει τον στόχο μας να βρούνε τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση .

Μετά θα έβαζα την εμπειρία του αναβάτη "να διαβάζει" το τερέν και να επιλέγει τη σωστή γραμμή ώστε να μπορέσει να περάσει με τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση και χωρίς περιττά ρίσκα.
 

NikosRE

Μέλος
Όνομα
Nikos
Μοτό
KTM 640 ADVENTURE 2005
"Η θέση του σώματος" είναι το Α και το Ω. Θα το έβαζα πρώτο απ' όλα. Αν είσαι σωστά ζυγισμενος πάνω στη μοτοσικλέτα τότε θα έρθει και η πολυπόθητη ισορροπία που βοηθάει τον στόχο μας να βρούνε τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση .

Μετά θα έβαζα την εμπειρία του αναβάτη "να διαβάζει" το τερέν και να επιλέγει τη σωστή γραμμή ώστε να μπορέσει να περάσει με τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση και χωρίς περιττά ρίσκα.
Ωπ καλώς τον Κωστή!!
το μισό παιχνίδι ίσως και παραπάνω αν έχεις κάποια βασική τεχνική είναι και η ψυχολογία να προσθέσω. Καμία φορά το ντου είναι σωστό. Βλέπεις το εμπόδιο το αναγνωρίζεις και αμέσως κοιτάς για το επόμενο μιας και από την στιγμή που θα δεις κάτι μπροστά σου είναι ήδη αργά για να διορθώσεις. Αν πανικοβληθείς εκεί η κόψεις συνήθως καταλήγεις να πολεμάς και την μηχανή και το τεραιν. Όποτε ντου και με κλειστά μάτια καμία φορά είναι καλύτερο από το να προσπαθήσεις να σώσεις κάτι.
 

dodos

Μέλος
Όνομα
Apostolis
Μοτό
Triumph tiger 1050 / Kawasaki klx 250
Kymco agility 150
Μια χαρά γκάζι έχει στο χωμα ;)! Μια χαρά!!!!
Εε σε αρκετά σημεία θα το ήθελα λίγο παραπάνω,να δίνεις μια γκάζια και τσουπ απέναντι αλλά και έτσι γίνεται δουλειά....κρατάς μια σταθερότητα.....22.3 παντού ...ανηφόρες ..κατηφόρες..στροφές...ποτάμια... γκρεμοί :roflmao::roflmao::roflmao:
 

boxer

Μέλος
Περιοχή
Ελλαδα
Όνομα
Νικος
Μοτό
BMW
Εε σε αρκετά σημεία θα το ήθελα λίγο παραπάνω,να δίνεις μια γκάζια και τσουπ απέναντι αλλά και έτσι γίνεται δουλειά....κρατάς μια σταθερότητα.....22.3 παντού ...ανηφόρες ..κατηφόρες..στροφές...ποτάμια... γκρεμοί :roflmao::roflmao::roflmao:
Και παραπάνω γκάζι να είχες, υπάρχει πάντα κάποιο άλλο σημείο, που θα ήθελες να δώσεις άλλη μια καλύτερη γκάζια και τσουπ απέναντι!!! :happy:
Δεν τελειώνει αυτό το "κυνήγι" τρελό αγόρι :p! Μια χαρά είναι το εργαλείο, μια χαρά!!! :inlove:
 

Japanofilos

Μέλος
Περιοχή
Ιωάννινα
Όνομα
Κώστας
Μοτό
Kawasaki klx 250s 2010
Kawasaki ninja 650 2019
Εε σε αρκετά σημεία θα το ήθελα λίγο παραπάνω,να δίνεις μια γκάζια και τσουπ απέναντι αλλά και έτσι γίνεται δουλειά....κρατάς μια σταθερότητα.....22.3 παντού ...ανηφόρες ..κατηφόρες..στροφές...ποτάμια... γκρεμοί :roflmao::roflmao::roflmao:
dodos θεωρεις ότι θα αξιζε να γινει υπερκυβισμος στο klx με το κυλινδροπίστονο του klx 300 θα είχε σεβαστή διαφορά?
 

dodos

Μέλος
Όνομα
Apostolis
Μοτό
Triumph tiger 1050 / Kawasaki klx 250
Kymco agility 150
dodos θεωρεις ότι θα αξιζε να γινει υπερκυβισμος στο klx με το κυλινδροπίστονο του klx 300 θα είχε σεβαστή διαφορά?
Το 300 είναι αισθητά πιο δυνατό !! Έχουν γίνει αρκετές μετατροπές με κύλινδροπιστονο , στην μεγάλη επισκευή (για τον άξονα κίνησης) που του είχα κάνει το είχαμε συζητήσει μήπως το προχωρούσαμε και το ανεβάζαμε αλλά νομίζω ότι για να ταιριάξει θέλει φάγωμα ο κορμός (αν θυμάμαι καλά) :thinking:και δεν ήθελα να μπλέξω σε τέτοιες μόντες !!
Ίσως αν βρεθεί ένα μοτέρ ολόκληρο από 300 να είναι πιο σοφή λύση !!
 

dodos

Μέλος
Όνομα
Apostolis
Μοτό
Triumph tiger 1050 / Kawasaki klx 250
Kymco agility 150
Και παραπάνω γκάζι να είχες, υπάρχει πάντα κάποιο άλλο σημείο, που θα ήθελες να δώσεις άλλη μια καλύτερη γκάζια και τσουπ απέναντι!!! :happy:
Δεν τελειώνει αυτό το "κυνήγι" τρελό αγόρι :p! Μια χαρά είναι το εργαλείο, μια χαρά!!! :inlove:
Άσε που θα ανέβει και η κατανάλωση .....τώρα με το 14αρι κοντεύω 330 χιλιόμετρα και ακόμα να γυρίσω ρεζέρβα .....ή δεν το έχω γυρίσει στο on από τη προηγούμενη και θα μείνει μια κ έξω :ha....πάω να δω :p
 

antsoar

Μέλος
Όνομα
Αντώνης
Μοτό
SWM RS300R
Η καλύτερη δουλειά που έχω βρει στον σωλήνα είναι αυτή του Rich Larsen. Εδώ είναι η παρουσίαση μιας σειράς από 10 βίντεο για τη δική του εκδοχή των Fundamental Skills. Αξίζουν όλα πραγματικά.


Επίσης πολύ καλή παρουσίαση έχει και ο Chris Birch αν κρίνω από αυτό το βίντεο που εξηγεί πως να κάνεις σούζα. Πολύ καλύτερο και step by step απ' ότι άλλο έχω βρει μέχρι τώρα. Συνήθως στα περισσότερα δεν δίνουν βάση στο πως να σηκώσεις το μηχανάκι, θεωρώντας το εύκολο; :laugh: και επικεντρώνονται στο πως να μείνει στον αέρα ή πως να μην έρθεις καπάκι. Αλλά η πλήρης σειρά είναι επί πληρωμή.
Αν είναι να πληρώσω προτιμώ να τα δώσω σε κανονικά μαθήματα. Κάτι που λέμε να ξεκινήσουμε με dodos από Δεκέμβρη.


Να προσθέσω κάτι ακόμα. Τίποτα απ όλα αυτά δεν είναι απόλυτη προϋπόθεση για να ευχαριστιέται κάποιος βόλτες στο χώμα. Κάποιος μπορεί να έχει μια βασική εξοικείωση με την οποία νιώθει απόλυτα ικανοποιημένος και περνάει μια χαρά. Κάνει τις εκδρομές του, συμμετέχει σε εκδηλώσεις και γενικά περνάει σούπερ. Όλο αυτό έχει να κάνει με τον βαθμό εμπλοκής που αναζητά κάποιος και τι προσωπικούς στόχους έχει. Για πολλούς τα παραπάνω θα φαντάζουν περιττά και αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό.
 

Niou

Μέλος
Όνομα
Χρήστος
Μοτό
Honda Transalp 650 2001
Συμφωνώ και επαυξάνω για την ποιότητα και τις πληροφορίες και των δύο ανωτέρω.
 

Kardabix

Μέλος
Περιοχή
Αγρίνιο
Όνομα
Γιάννης
Μοτό
Yamaha XTZ 690
Αντώνη το μηχανάκι που έχεις είναι ιδανικό για εκμάθηση γιατί έχει όσο γκάζι πρέπει. Το να κάνεις ένα σχολείο είναι ότι πιο σωστό, θα σε γλιτώσει από πολλά. Επίσης παράλληλα πρέπει να ξεκινήσεις εκγύμναση με βάρη ( ιδανικό μου φαίνεται το CrossFit) και αερόβια. Είναι πολύ σημαντικό να μήν κουράζεσαι εύκολα. Όχι για σένα για τον φίλο σου που σκέφτεται να τρέξει enduro το λέω :p
 

antsoar

Μέλος
Όνομα
Αντώνης
Μοτό
SWM RS300R
Αντώνη το μηχανάκι που έχεις είναι ιδανικό για εκμάθηση γιατί έχει όσο γκάζι πρέπει. Το να κάνεις ένα σχολείο είναι ότι πιο σωστό, θα σε γλιτώσει από πολλά. Επίσης παράλληλα πρέπει να ξεκινήσεις εκγύμναση με βάρη ( ιδανικό μου φαίνεται το CrossFit) και αερόβια. Είναι πολύ σημαντικό να μήν κουράζεσαι εύκολα. Όχι για σένα για τον φίλο σου που σκέφτεται να τρέξει enduro το λέω :p
Κοίτα να δεις σύμπτωση τώρα, με πέτυχες εδώ στον φίλο μου που τα λέμε :laugh::roflmao:



.


Στάλθηκε από το 2201116SG μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 
Top Bottom