Το 70-80 κορόϊδευαν τους Ιάπωνες.
Το 90-2000 κορόϊδευαν τους Κορέατες.
Μέχρι πρόσφατα, η και ακόμα κοροιδευαν/κοροϊδεύουν τους Κινέζους.
Αφού δεν έμαθαν τίποτα απ την ιστορία σε λίγο θα τρέχουν να τους πιάσουν κι αυτούς.
Για να είμαστε σωστοί.... δε θυμάμαι ποτέ να κορόιδεψαν τους Ιάπωνες, αντιθέτως τους έλαβαν πολύ σοβαρά υπόψη σχεδόν αμέσως, ειδικά από την εποχή που πουλούσαν σε μαζική παραγωγή. Ίσως αυτό να συνέβη στην Αμερική για ευνόητους και ανταγωνιστικούς λόγους.
Μπορεί να υπήρξαν στα πρώτα πολύ πρώιμα στάδια κάποιες αστοχίες σε μετρημένα μοντέλα της αυτοκίνησης και της μοτοσυκλέτας αλλά πολύ σύντομα όλοι μιλούσαν για το θαύμα της αξιοπιστίας λαμβάνοντας υπόψη τον υπέρογκο ρυθμό παραγωγής σε παγκόσμια κλίμακα εξαγωγών. Η Ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αρχικά στήθηκε για εσωτερικές σκοπιμότητες, προσπάθησαν να περιορίσουν την Αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία στο εσωτερικό τους και έτσι το αρχικό στάδιο ήταν να γιγαντώσουν με κρατικές επιχορηγήσεις την Toyota και την Nissan με σχέδιο να απορροφήσουν μικρότερες όπως ήταν τότε η Honda, η Mazda και η Subaru. Οι δεύτερες όμως αντιστάθηκαν και επέζησαν και το ανταγωνιστικό αυτό περιβάλλον έφερε την έναρξη του Ιαπωνικού θαύματος σε παγκόσμια κλίμακα. Η Ιαπωνική κρατική παρέμβαση τελικά ήταν ελάχιστη γιατί οι εταιρείες προλάβαιναν τα απαιτούμενα της διεθνούς και Αμερικάνικης αγοράς.
Εγώ σαν παιδί στη Γερμανία θυμάμαι εξώφυλλο του Spiegel (νομίζω), με έναν Ιάπωνα που κρατούσε με τα ξυλάκια μια μινιατούρα mercedes και άνοιγε το στόμα του για να την καταπιεί. Ο τίτλος έγραφε με ερωτηματικό: "Θα μας φάνε οι Ιάπωνες;". Αυτά μέσα στη δεκαετία του '70".
Ούτε τους Κορεάτες θυμάμαι να κοροϊδέψαμε ποτέ και πάντοτε θεωρούσαμε την ποιότητα κατασκευής των προϊόντων τους ανώτερη από αυτήν των Κινέζων.
Οι Κινέζοι προσπαθούν να μπουν στο χώρο της μοτοσυκλέτας από τα τέλη της δεκαετίας του '80, στην Ελλάδα θυμάμαι εγώ κάτι απαράδεκτα αντίγραφα 50άρια, τύπου Chally κτλ. Φαντάζομαι σε άλλες χώρες και νωρίτερα (υποθετικά). Από αυτό που έβλεπα στην Ελλάδα μόνο, έχουν περάσει ήδη 35 χρόνια και είναι δεν είναι 4-5 χρόνια (πολλά μπορεί να λέω) που μπορεί να βλέπουμε κάποιες αξιόλογες προσπάθειες από Voge και CFmoto. Δηλαδή οι Κινέζοι χρειάστηκαν 30 χρόνια και βάλε... και αυτό αφού όλη η Ευρώπη και η Αμερική μπήκε στα χώματα τους να τους δώσει άφθονη τεχνογνωσία εκμεταλευόμενη τα φτηνά εργατικά χέρια. Αυτά δεν συνέβησαν ποτέ -με αυτή τη δυναμική τουλάχιστον- σε Κορέα και Τζαπάν.
Σόρυ αλλά ποτέ δε θα τους βάλλω στην ίδια θέση με τους Ιάπωνες. Ήταν τελείως διαφορετικοί οι όροι ανάπτυξης και επιτυχίας τους.
Και για να είμαι σαφής και όσο μπορώ και δίκαιος... στην εποχή της παγκοσμιοποίησης ζούμε και κάποια πράγματα που έχουν πάρει τέτοια ρότα ώστε να είναι αναπόφευκτα. Παρόλο λοιπόν που έχω τα δικά μου ταμπού ή στεγανά ή όπως θέλετε πείτε τα.... δε μπορώ παρά να αναγνωρίσω προσπάθειες όπως της Voge ή της CFmoto γιατί φέρουν το δικό τους Κινέζικο λογότυπο (έστω και τόσα χρόνια μετά). Αυτό δε σημαίνει ότι είμαι έτοιμος να τους επιλέξω. Αντιθέτως θα είμαι πάντοτε απέναντι στις Ευρωπαϊκές ή Αμερικάνικες ή Ιαπωνικές που πουλάνε με φουσκωμένο τιμοκατάλογο προϊόντα που κατασκευάζουν στη Κίνα, ειδικά τις Ευρωπαϊκές -που είναι και γειτονιά μας- στερώντας Ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας. Τα περί δύσκολης κερδοφορίας κτλ τα ακούω βερεσέ, αυτές το στήσανε αυτές να το λουστούν. Και θα το λουστούν ως τον προσωπικό τους Δούρειο ίππο από τους ίδιους τους Κινέζους. Δε μου καίγεται καρφί αν αντέχουν ή δεν αντέχουν οικονομικά να επιβιώσουν αλλιώς πλέον. Εδώ δε καίγεται καρφί σε αυτούς που μου το πουλάνε αν αντέχω να το αγοράσω ή όχι...
Και θέλω πολύ να παρακαλέσω, δε χρειάζεται τέτοιες συζητήσεις να τις παίρνουμε προσωπικά, δε θέλω να θίξω την επιλογή κανενός, κάθε άνθρωπος έχει 1000 λόγους να δικαιολογήσει τις επιλογές του, όπως εγώ τις δικές μου. Θίγω την εμπορική στρατηγική κάποιων εταιρειών. Δεν σημαίνει ότι αυτή η εταιρεία δεν φτιάχνει κάτι καλό. Σημαίνει ότι εγώ -και μόνο εγώ- δε γουστάρω να την υποστηρίξω με μια αγορά μου, γιατί εγώ "κουβαλάω" το κόλλημα αυτό. Θέλω το Samsung να είναι Κορεάτικο, το Xiaomi Κινέζικο, το Nokia Φιλανδικό και το Iphone Αμερικάνικο. Είναι η οπτική με την οποία βλέπω τα πράγματα και είμαι σίγουρος ότι συμβαίνει απλώς επειδή μου ταιριάζει. Σημαίνει πως είναι εύκολο ένας συνάνθρωπος μου με διαφορετικές προσλαμβάνουσες από τις δικές μου να έχει διαφορετική οπτική.