220 χλμ μας χωριζουν από το Bajigiran την συνοριακή πόλη που είναι η έξοδος μας από το Ιράν . Ο καιρός έχει χαλάσει και αρχίζει να βρέχει και να φυσάει . Φοράμε αδιάβροχα και σιγά σιγά μέσα από μία πραγματικά πανέμορφη και ερημική διαδρομή φτάνουμε .
Κάνουμε το τελευταίο μας γέμισμα με λιγότερο από 1 ευρώ και πηγαίνουμε προς τον έλεγχο . Είμαστε μόνοι μας . Κανείς τουρίστας ή ντόπιος δεν περνάει από εδώ . Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να συμπληρωθεί σωστά το CDP για να μπορέσουμε να πάρουμε τα χρήματα μας πίσω . Όλα γίνονται με έναν απίστευτα χαλαρό ρυθμό . 12.00 το μεσημέρι είχαμε ραντεβού με τον συνοδό μας στη μεριά του Τουρκμενιστάν και εμείς είμαστε ακόμα Ιράν . Περνάμε από τη μεριά του Τουρκμενιστάν και εκεί αρχίζει μια παράλογη ιστορία .
Το Τουρκμενιστάν έχει την πιο απολυταρχική και παράλογη δικτατορία μετά τη Βόρεια Κορέα . Ο πρόεδρος του κράτους σκαρφίζεται νόμους χωρίς καμία λογική που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει . Βέβαια θεωρείται προοδευτικός σε σχέση με τον προκάτοχό του που έδωσε στη λέξη ψωμί το όνομα της μητέρας του και στις ημέρες και τους μήνες ονόματα συγγενών του . Είναι μια χώρα που απαγορεύονται σχεδόν όλα και που αν δεν είσαι στρατιωτικός ή αστυνομικός δυσκολεύεσαι να επιβιώσεις . Αυτό έρχεται σε αντίφαση με το γεγονός ότι είναι η πρώτη χώρα σε παραγωγή φυσικού αερίου .
Οι πολίτες διώκονται από το Υπουργείο Εντιμότητας συχνά χωρίς λόγο και για να πάρουν δίπλωμα οδήγησης, επιβάλλεται να μελετήσουν το «Βιβλίο της Ψυχής» που έχει γράψει ένας προηγούμενος δικτάτορας και είναι κάτι σαν Ευαγγέλιο . Μάλιστα σε κεντρικά σημεία της πρωτεύουσας ακούσαμε από ηχεία απαγγελία στίχων από αυτό το βιβλίο .
. Δεν υπάρχει ελεύθερο ιντερνετ και εννοείται απαγορεύονται τα σόσιαλ και οι εξωτερικές επιρροές . Ο τουρισμός όχι μόνο δεν τους ενδιαφέρει αλλά οι τουρίστες αντιμετωπίζονται εχθρικά . Πριν από κάποια χρόνια έδιναν κάποιες βίζες τράνσιτ 3 ημερών για κάποιους που ήθελαν να διασχίσουν τη χώρα για να πάνε σε κάποια άλλη . Τώρα μπορείς να μπεις μόνο με συνοδεία .
Ο Haidakuli που θα ήταν ο συνοδός μας , μας περίμενε .Τις προηγούμενες μέρες επικοινωνούσε συχνά μαζί μας γιατί ανησυχούσε αν θα προλαβαίναμε να μπούμε αφού λόγω εθνικών εορτασμών ανέστειλαν όλες τις βίζες που είχαν δώσει . Ευτυχώς για εμάς η απαγόρευση εισόδου ξεκινούσε 3 ημέρες αφού θα είχαμε φύγει γιατί σε άλλη περίπτωση θα άλλαζε εντελώς το πλάνο του ταξιδιού . Μόλις περάσαμε τον πρώτο έλεγχο τον φωνάξανε να μας παραλάβει από τον χώρο όπου καθότανε υπομονετικά και άρχισε τις διαδικασίες . Πρώτα η βίζα αφού είχαμε προέγκριση και μετά το δύσκολο . Το όχημα . Έπρεπε να σχεδιάσουμε σε χάρτη ακριβώς τη διαδρομή που θα κάναμε τις επόμενες μέρες , να εγκριθεί και να δείχναμε το χάρτη κάθε φορά που θα μας σταματούσε η αστυνομία σε κάποιο μπλόκο . Έπειτα η πληρωμή . Ζητούσαν χρήματα για όλα , τη βίζα , το μηχανάκι , την ασφάλεια αλλά και τα καύσιμα που μπορεί να χρησιμοποιούσαμε . Γιατί ενώ η βενζίνη έχει 7 λεπτά το λίτρο εμείς την προπληρώσαμε 3 ευρώ . Εγώ πέρασα τον έλεγχο σχετικά γρήγορα αν και μου έψαξαν μέχρι και τις τσέπες αλλά ο Κώστας που ήταν σε άλλο σημείο ελέγχου με τη μοτοσυκλέτα άργησε ώρες . Αργότερα μου είπε ότι άδειασαν εντελώς τους σάκους και έψαξαν μήπως είχαμε κανένα drone που απαγορεύεται .
Όσο περίμενα παρατηρούσα τους ανθρώπους . Οι άνθρωποι εδώ φοράνε χρωματιστά ρούχα , έχουν χρυσά δόντια και γελάνε φωναχτά . Αν και με κοίταζαν με περιέργεια κανένας δεν μου μίλησε ή δεν μου πρόσφερε κάτι . Ίσως να φοβόντουσαν . Ίσως γιατί ένας αμούστακος στρατιώτης καθόταν όρθιος δίπλα μου όλη την ώρα .
Έβλεπα ντόπιους να έρχονται από τη μεριά του Ιράν πεζοί κουβαλώντας Κόκα Κόλα και γλυκίσματα . Αργότερα έμαθα ότι ανάμεσα στις 2 συνοριακές πόλεις υπάρχει μία συνθήκη ελεύθερης μετακίνησης λίγων ωρών αλλά χωρίς όχημα . Επειδή λοιπόν η Κοκα Κόλα του Ιράν είναι φτηνότερη και πιο γευστική από την αντίστοιχη Τουρκμενιστάν Κόλα αρκετοί είναι διατεθειμένοι να περάσουν ώρες σε εξονυχιστικούς ελέγχους για να πιούν το αναψυκτικό .
Μάλιστα ο μόνος τρόπος για να φτάσουν μέχρι την πόλη είναι να χρησιμοποιήσουν ένα τοπικό λεωφορείο που κατεβάζει κόσμο κάθε μία ώρα . Επειδή όμως ο κόσμος που περιμένει φορτωμένος είναι πολύ περισσότερος από αυτόν που χωράει , οι άνθρωποι σπρώχνονται για να μπουν και μάλιστα κάποιοι έμπαιναν από τα παράθυρα .
Μας έδωσαν άδεια να προχωρήσουμε μέχρι την πύλη εξόδου από το σύνορο – μία απόσταση 25 χιλιομέτρων περίπου – με μία προειδοποίηση . Απαγορεύεται η χρήση κάμερας ή κινητού . Να είστε προσεχτικοί μας λέει ο συνοδός . Εδώ μπορείς να μπλέξεις από το πουθενά .
Φτάνουμε στην πύλη και περιμένουμε άλλη μία ώρα μέχρι να κατέβει ο συνοδός μας με το λεωφορείο . Μας κάνει εντύπωση στο Parking ότι όλα τα αυτοκίνητα είναι άσπρα . Μάθαμε ότι είναι εθνική οδηγία .
Πηγαίνουμε προς το ξενοδοχείο μας στη πρωτεύουσα Ασγκαμπαντ . Μπροστά ο συνοδός με το Toyota του , πίσω εμείς . Μας σταματάει η αστυνομία . Ο Haidu δείχνει τα χαρτιά μας και προχωράμε . Ένα χιλιόμετρο αργότερα μας σταματούν ξανά . Δείχνουμε πάλι τα χαρτιά με την εγκεκριμένη διαδρομή αλλά ο αστυνομικός δεν μας αφήνει να συνεχίσουμε . Οι μοτοσυκλέτες απαγορεύονται στην πόλη και για αυτό είχαμε κλείσει δωμάτιο στα περίχωρα . Τώρα όμως δεν μας αφήνουν να φτάσουμε ούτε εκεί . Μας αναγκάζουν να αφήσουμε τη μοτοσυκλέτα σε ένα parking φορτηγών 20 χιλιόμετρα μακριά . Μα γιατί δεν εξηγείς στον αστυνομικό ότι είμαστε τουρίστες και απλά θα την παρκάρουμε στο ξενοδοχείο και δεν θα μετακινηθούμε ρωτάμε τον Haidu . Δεν μπορείς να αμφισβητήσεις κάτι που λέει ένας αστυνομικός μας εξηγεί , μπορεί να μπεις φυλακή . Πηγαίνουμε στο parking και αφήνουμε τη μοτοσυκλέτα . Είναι ασφαλής εδώ ; ρωτάμε . Μην έχετε καμία ανησυχία μας απαντούν . Οι ποινές για κλοπή είναι τόσο αυστηρές που κανείς δεν θα τολμήσει ούτε να την πλησιάσει .
Μπαίνουμε στο αυτοκίνητο και κατευθυνόμαστε στην πόλη . Πριν μας αφήσει στο ξενοδοχείο ο Haidu μας κάνει μια ξενάγηση . Και αντικρίζουμε κάτι απίστευτο . Η Ασγκαμπάτ ανακηρύχθηκε από το Βιβλίο Ρεκόρ Γκίνες σαν την πόλη που τα κτήρια της έχουν τα πιο λευκά μάρμαρα -543 νέα κτήρια με λευκά μάρμαρα καλύπτουν μια έκταση 4.500 στρέμματα. Τα τεράστια αυτά μνημεία που αποτελούν ένα μέρος της προπαγάνδας της χώρας με σκοπό να δείξουν την ευημερία της είναι συχνά κακόγουστα και κιτς .
Η πόλη είναι άδεια από ζωή , έχει αρχίζει να σκοτεινιάζει και ελάχιστοι άνθρωποι περπατούν . Ρωτάμε αν υπάρχει απαγόρευση κυκλοφορίας . Δεν υπάρχει αλλά οι άνθρωποι δεν κυκλοφορούν το βράδυ γιατί δεν έχουν που να πάνε αφού τα εστιατόρια είναι πανάκριβα για τον μέσο εργαζόμενο που με δυσκολία βγάζει τα προς το ζην . Μόνο οι κυβερνητικοί υπάλληλοι και τα μεγάλα στελέχη των εταιριών μπορούν να πληρώσουν .
Το μεγαλύτερο κοσμικό γεγονός είναι ο γάμος . Οι οικογένειες δουλεύουν χρόνια για να κάνουν ένα τραπέζι που θα καλέσουν εκατοντάδες ανθρώπους και πολλές φορές τα νέα ζευγάρια αναγκάζονται να πάρουν δάνειο για να πληρώσουν το γλέντι .
Δεν ξέρω αν είναι ιδέα μου πάντως ο γαμπρός στην παραπάνω φωτογραφία δεν είναι και πολύ χαρούμενος ...