Λάδι πιρουνιού: Διευκρινήσεις ως προς την σωστή επιλογή του

surikenjim

Μέλος
Περιοχή
Ν.ΚΟΣΜΟΣ
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Μοτό
kawasaki KLX250S
Το λάδι που βρίσκεται στο εσωτερικό των καλαμιών του πιρουνιού, γνωστό ευρύτατα και ως forkoil, εκτός από το να λειτουργεί ως ψυκτικό και λιπαντικό μέσο, παίζει σημαντικότατο ρόλο στην ίδια την απόσβεση της ανάρτησης σε όλες τις φάσεις λειτουργίας της. Με άλλα λόγια είναι η καρδιά όλων των διαθέσιμων συστημάτων απόσβεσης που υπάρχουν για τα ελατήρια.

Η επιλογή του λαδιού αυτού λοιπόν είναι τόσο σημαντική για το tuningτου πιρουνιού, ώστε να αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα έπειτα από την επιλογή της σκληρότητας των ελατηρίων και της ρύθμισης της βύθισης (sag).

Όπως όλοι γνωρίζουμε, στην αγορά οι διάφορες μάρκες forkoil προσδιορίζονται ως προς το βάρος του λαδιού (weight), από το σύστημα αξιολόγησης SAE. Το συγκεκριμένο, ειδικά για την περίπτωση μας , είναι αναξιόπιστο, όχι μόνο γιατί έχει ένα ευρύ και ασαφές φάσμα, αλλά και γιατί κάθε κατασκευαστής δείχνει να βρίσκεται σε διαφορετική κλίμακα. Προσοχή, δεν αναφέρομαι στην ποιότητα του λαδιού, αλλά στα προβλήματα που δημιουργούνται όταν ρυθμίζουμε την απόσβεση των ελατηρίων του πιρουνιού βασιζόμενοι στην ετικέτα (SAE 5, 10,15 κλπ). Για παράδειγμα, το SPECTRO 5wtείναι πιο βαρύ από το αντίστοιχο BEL-RAY 5wt, ενώ είναι επίσης πιο βαρύ από το TORCO RFF 10!

Ένας πολύ πιο ακριβής τρόπος είναι να επιλέξουμε το κατάλληλο λάδι για την χρήση που θέλουμε, χρησιμοποιώντας τις τιμές που δίνει το σύστημα ISOVG(ViscosityGrade), το οποίο και μετράει το κινηματικό ιξώδες σε μονάδες cSt (CentiStokes). Έτσι, για συγκεκριμένη θερμοκρασία 40ο C, στο παραπάνω παράδειγμα θα έχουμε αντίστοιχα:

SPECTRO 5wt: 21.60cSt, BEL RAY 5wt: 17.10cSt, TORCO RFF 10: 19.90cSt

Ένας άλλος πολύ σημαντικός δείκτης που πρέπει να ελέγχεται είναι ο VI(viscosityindex). Ο VIείναι ένας αριθμός που μας δείχνει την επίδραση των θερμοκρασιακών μεταβολών στο ιξώδες του λαδιού. Πρακτικά, το λάδι τείνει να γίνεται πολύ λεπτό σε μεγάλη θερμοκρασία, ενώ συμβαίνει το αντίθετο σε πολύ χαμηλή, γίνεται δηλαδή πιο παχύρευστο. Ένας μεγάλος VIσυνιστά σχετικά μικρή αλλαγή στο ιξώδες σε ένα ευρύ φάσμα αλλαγών θερμοκρασίας. Όσον αφορά την λειτουργία των αναρτήσεων υψηλός δείκτης VI συνάδει με περισσότερη ομοιογένεια στην απόσβεση, σε διαφορετικές θερμοκρασιακές συνθήκες. .Αντίθετα από τα πίσω αμορτισέρ που απαιτούν VIπάνω από 300 για την σωστή λειτουργία τους, στα πιρούνια οτιδήποτε πάνω από 100 θεωρείται ικανοποιητικό.

Τέλος, τα περισσότερα πιρούνια τύπου cartridge(φυσιγγίου) είναι σχεδιασμένα να δουλεύουν με ιξώδες που αντιστοιχεί στην τιμή: 16cStστους 40ο C, ενώ τα αντίστοιχα τύπου DR(dumperrod)- φλογέρας επί το ελληνικότερον- λειτουργούν με λάδι που το ιξώδες του έχει τιμή: 34cSt, πάντα στους 40ο C.

Παρακάτω επισυνάπτεται σχετικός πίνακας που περιλαμβάνει τις περισσότερες μάρκες της αγοράς.

Καλές ρυθμίσεις να έχετε!

 

konkost

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Κώστας
Μοτό
transalp 650
crf 300l
Απλα και κατανοητα!

Τα ανωτερω τα εχω δει και στην πραξη δοκιμαζοντας μεχρι στιγμης WP sae10 και bell ray sae10
To bel ray σαφως πιο αργο στις αποσβεσεις συγχρονως πιο ευκολομεταβλητο μετα απο πολυωρη χρηση
 

tc-drift

Μέλος
ADVRIDE Team
Περιοχή
Πειραια και πέριξ
Όνομα
Βαγγέλης
Μοτό
BMW F800GS - VOGE 300 RALLY
Πολύ ωραία!:ok:

Αλλά που βρίσκεις αυτές τις τιμές όταν θέλεις να επιλέξεις λάδι από τη στιγμή που δεν αναγράφονται στη συσκευασία?
σε αυτό το πολύ ωραίο θέμα..
:hungry:
 

el-Gatto

Ανήσυχο μέλος
Περιοχή
Περιστέρι
Όνομα
Κωνσταντίνος
Μοτό
BMW R1200GSA
KTM 990 ADV
Δημήτρη ευχαριστούμε για το ακρως επεξηγηματικό άρθρο.:ok:


Πολύ ωραία!:ok:

Αλλά που βρίσκεις αυτές τις τιμές όταν θέλεις να επιλέξεις λάδι από τη στιγμή που δεν αναγράφονται στη συσκευασία?
+ 1ας που ρωτάει το ίδιο.

Επίσης ,στον πίνακα ,δεν αναφέρονται πολλές μάρκες που κυκλοφορούν ευρέως στην Ελληνική αγορά.(αναφέρονται δε εκτενώς κάποιες δυσεύρετες στο Εllada)
Και απο αυτές που αναφέρονται ,ελάχιστες είναι με SAE 10 ,το οποίο προτείνεται για πολλές απο τις μοτο που κυκλοφορούν (ειδικά με non cartrige forks)

Yπάρχει αναγραφή κάποιας τιμής στην συσκευασία ,που θα κάνει την επιλογή μας σωστότερη;
Υπάρχει κάπου-κάποιος πίνακας με περισσότερες μάρκες & ιξώδη;
Υπάρχει κάποιος τρόπος αναζήτησης των τιμών cSt & VI σε συγκεκριμένες μάρκες-ιξώδη ;
 

surikenjim

Μέλος
Περιοχή
Ν.ΚΟΣΜΟΣ
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Μοτό
kawasaki KLX250S
Παραθέτω έναν πιο ενημερωμένο πίνακα που μπόρεσα να βρω. Δυστυχώς, δεν αναγράφουν όλοι οι κατασκευαστές τα στοιχεία αυτά πάνω στις συσκευασίες τους. Για όσους επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν συγκεκριμένη μάρκα λαδιού, και θέλουν να γνωρίζουν τα πλήρη στοιχεία και τους αριθμούς σε σύστημα ISO VG, καλό θα ήταν ένα τηλέφωνο ή μέιλ στην εδώ αντιπροσωπεία με το αίτημα τους. Οι σοβαρές εταιρίες θα απαντήσουν, δεν είναι και μυστική φόρμουλα άλλωστε. Προς ενημέρωση σας, οι αμερικανοί ειδικοί στις αναρτήσεις, και όχι μόνο, τείνουν να επιλέγουν fork oil από την RED LINE, μάρκα που εισάγει ο Λαμπριανίδης στην Φραντζή, και που έχει πραγματικά πολύ υψηλούς δείκτες VI στα προιόντα της.

 

surikenjim

Μέλος
Περιοχή
Ν.ΚΟΣΜΟΣ
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Μοτό
kawasaki KLX250S
Ενας πίνακας με αλφαβητική σειρά για τις μάρκες fork oil. Περιέχει αρκετά γνωστά λάδια της ελληνικής αγοράς ενώ είναι πιο ευανάγνωστος και καλογραμμένος.
 

Attachments

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
Ένα από τα χρησιμότερα θέματα που έχω διαβάσει και που μπορούν να βοηθήσεις περισσότερο τη μηχανή σου με τον οικονομικότερο τρόπο!
Ωραίος και ο @el-Gatto που με εξέφρασε απόλυτα με τις κοινές ανησυχίες και ερωτήσεις και παρακίνησε περαιτέρω τον @surikenjim για τους καταπληκτικούς αυτούς πίνακες!
 

el-Gatto

Ανήσυχο μέλος
Περιοχή
Περιστέρι
Όνομα
Κωνσταντίνος
Μοτό
BMW R1200GSA
KTM 990 ADV
Απο τότε που πήρα τον Τενεκέ μου ,εχω κάνει αρκετές αλλαγές λαδιών στο μπροστινό.
Αφενώς για να το κρατώ καθαρό κ με ζωντανό λάδι
αφεταίρου για να δοκιμάζω αλλαγές σε μάρκες και ύψη στάθμης (αναλόγως αίσθησης της τελευταίας δοκιμής)
ώστε να το φέρω -πιό- προς τα μέτρα μου.

Το τελευταίο service στο μπροστινό μου ,το έκανα (μεταξύ άλλων) την περασμένη εβδομάδα.
Μέχρι τώρα ,απλά ψαχνόμουν μεταξύ ονομαστικών ιξωδών και στάθμης.
Αυτή την φορά όμως ,μελέτησα τα στοιχεία του συγκεκριμένου thread ,εμπλουτίζοντάς τα με περεταίρω διαδυκτιακή έρευνα.

Δίνοντας ΜΕΓΑΛΗ σημασία στα παρακάτω...
Ένας μεγάλος VIσυνιστά σχετικά μικρή αλλαγή στο ιξώδες σε ένα ευρύ φάσμα αλλαγών θερμοκρασίας. Όσον αφορά την λειτουργία των αναρτήσεων υψηλός δείκτης VI συνάδει με περισσότερη ομοιογένεια στην απόσβεση, σε διαφορετικές θερμοκρασιακές συνθήκες. .Αντίθετα από τα πίσω αμορτισέρ που απαιτούν VIπάνω από 300 για την σωστή λειτουργία τους, στα πιρούνια οτιδήποτε πάνω από 100 θεωρείται ικανοποιητικό.

Τέλος, τα περισσότερα πιρούνια τύπου cartridge(φυσιγγίου) είναι σχεδιασμένα να δουλεύουν με ιξώδες που αντιστοιχεί στην τιμή: 16cStστους 40ο C, ενώ τα αντίστοιχα τύπου DR(dumperrod)- φλογέρας επί το ελληνικότερον- λειτουργούν με λάδι που το ιξώδες του έχει τιμή: 34cSt, πάντα στους 40ο C.
...και ψάχνοντας την ιστοσελίδα της Λαδο-εταιρείας που είχα σκοπό να χρησιμοποιήσω τα προϊόντα της
βρήκα τα VI & cSt
τα οποία σεττάρισα για τις φλογέρες μου (κάνοντας μιά % μίξη 2 διαφορετικών προϊόντων) σύμφωνα με τις τιμές αναφοράς
με αποτέλεσμα το μίγμα μου να έχει 34 -> cSt -&- VI -> 144 (ήμουν πολύ κοντά κ στο μίγμα που ήδη είχα μέσα)

Το αποτέλεσμα της χθεσινής δοκιμής σε 2κάβαλη εκδρομή ήταν ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ !!!!
Η διαφορά ήταν αισθητή
ΚΑΙ
Διεπίστωσα την ιδανικότερη λειτουργία μπροστινού ,απο τότε που πρωτοασχολήθηκα μαζί του.

Αν αποδειχτεί οτι δεν θα έχει αισθητικές μεταπτώσεις κ σε σκληρή χωμάτινη χρήση ,τότε δεν έχω να ψάξω πλέον τίποτ'άλλο.


Thank's again surikenJim. :friendship:
 
Τελευταία επεξεργασία:

Antreas990

Μέλος
Περιοχή
Σούνιο
Όνομα
Ανδρέας
Μοτό
Ktm 990 adventure
Επειδή πλησιάζει η ώρα για το σέρβις του μπροστινού πιο λάδι έχετε δοκιμάσει και μείνατε ευχαριστημενοι σε 990adv
 
Top Bottom