ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ... ...με γνώση!

rodouma

::..PRoVoΚάΤωΡ..::
Περιοχή
W
Όνομα
T
Μοτό
::..GT..::
Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή

Η τεχνολογία των οχημάτων από την πρώτη στιγμή υποσχέθηκε στους αγοραστές πρωτοφανή αυτονομία στην κίνηση και, βέβαια, υποσχέθηκε ελευθερία! Στους κεφαλαιούχους, που επένδυσαν και επενδύουν σ’ αυτή, πολλαπλασιασμό των κεφαλαίων τους.

Εκείνο που δεν έγινε άμεσα αντιληπτό ήταν ότι η αύξηση των οχημάτων στους κορεσμένους δρόμους θα διέψευδε και την αίσθηση ελευθερίας, αφού κάθε φορά που αποφασίζεις να ταξιδέψεις άλλοι 100.000 συμπολίτες σου έχουν την ίδια ακριβώς ιδέα. Αποτέλεσμα, ένα μακρόσυρτο μποτιλιάρισμα και χάσιμο χρόνου και χρήματος. Συγχρόνως προέκυψε και το τραγικό πρόβλημα των τροχαίων δυστυχημάτων.

Ως χώρα έχουμε και δω μια παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού καταφέραμε να έχουμε το πρώτο θανατηφόρο δυστύχημα με μόλις 7 αυτοκίνητα στους «δρόμους» της εποχής. Αναφέρομαι στο πρώτο θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα. Συνέβη στην εκτός πόλης λεωφόρο Συγγρού, στο ύψος του ΦΙΞ και είχε ως συνέπεια τον θάνατο νεαρής γυναικός που επιδίωκε να περάσει τον δρόμο. Το τροχαίο δυστύχημα ήταν το αποτέλεσμα παράνομου αγώνα ταχύτητας μεταξύ δύο οδηγών.Περίπου στις 11:30 ο τότε υπουργός και βουλευτής Φθιώτιδος Νικόλαος Σιμόπουλος, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομίας, κινούταν στη λεωφόρο. Περίπου 30 μέτρα μπροστά του κινούταν το αυτοκίνητο του πρίγκιπα Ανδρέα (παππού του σημερινού Καρόλου της Αγγλίας). Αμφότεροι είχαν προορισμό το Παλαιό Φάληρο. Την προσπάθεια του δευτέρου να υπερβεί τον πρώτο πλήρωσε με τη ζωή της η νεαρή γυναίκα που περνούσε πεζή τη λεωφόρο. Ο τότε διοικητής της Αστυνομίας κάλεσε και τους επτά οδηγούς αυτοκινήτων και τους ζήτησε να μην υπερβαίνουν τα 10 χλμ./ώρα. Η αρχική πληροφορία ότι τους ζήτησε να εφαρμόζουν τον Κ.Ο.Κ. ελέγχεται ως ανακριβής με δεδομένο ότι δεν υπήρχε ακόμη Κ.Ο.Κ.!

Κάποια στιγμή και αφού η τροχαία κίνηση φαινόταν ότι θα καθόριζε κοινωνικές συμπεριφορές, οικονομικούς τζίρους κ.λπ., οι αρμόδιοι αποφάσισαν να θεσμοθετήσουν κάποιο είδος εκπαίδευσης και μέσα από εξετάσεις «πιστοποίησης» της ικανότητας χειρισμού των νέων οχημάτων προσπάθησαν να αποφύγουν την αιματοχυσία που διαφαινόταν στον ορίζοντα.

Ετσι φτάσαμε στη χώρα μας, μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, να θεσμοθετείται η απόκτηση άδειας οδήγησης και έκτοτε ασθμαίνοντας η Ελληνική Πολιτεία «τρέχει» πίσω από το θέμα - πρόβλημα ανεπιτυχώς.

Θέλουμε όμως, δεν θέλουμε εκτός από τις υποδομές του οδικού δικτύου η μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων «περνά» μέσα από την εκπαίδευση και την πιστοποίηση των καθημερινών οδηγών.

Ολες οι μελέτες για την οδική ασφάλεια καταλήγουν ότι η οδήγηση στους καθημερινούς δρόμους είναι το πλέον δύσκολο και σύνθετο έργο που κάνουμε ως οδηγοί κάποιου οχήματος. Ενώ θα έπρεπε αυτό το συμπέρασμα να οδηγήσει την Ελληνική Πολιτεία στην εντατικοποίηση της προσπάθειας να βελτιώσει την εκπαίδευση των οδηγών συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο!

Στα συνέδρια και τις ημερίδες χρόνια τώρα ακούμε για τη συμμετοχή του ανθρώπινου παράγοντα ως κύριου στα τροχαία δυστυχήματα, αλλά η προσοχή, εκφραζόμενη μέσα από τα χρηματικά ποσά που δαπανώνται προς αυτή την κατεύθυνση, παραμένει πενιχρά!


Τροχαίο δυστύχημα μιας άλλης εποχής

Οταν ερχόμαστε στους καθημερινούς οδηγούς και τα τροχαία δυστυχήματα η λέξη κλειδί για την αλλαγή της κατάστασης είναι «εκπαίδευση». Επειδή με τον όρο αυτό ο καθένας ανακαλεί από την προσωπική του μνήμη και τις εμπειρίες του (σχολείο, στρατιωτική θητεία, επαγγελματική εκπαίδευση κ.λπ.) ό,τι διαθέτει, ας δούμε τι εννοούμε με τον όρο «εκπαίδευση» του αναβάτη οδηγού ή καλύτερα ας απαντήσουμε στο ερώτημα: «Τι πρέπει να περιλαμβάνει η εκπαίδευση οδηγών;».

Η έρευνά μας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών όλων των οχημάτων και κυρίως των αναβατών/οδηγών μοτοσυκλέτας πρέπει να περιλαμβάνει έναν μεγάλο κύκλο γνώσεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων χειρισμού του οχήματοςκαι – κυρίως – την ανάπτυξη μιας ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς!

Πώς καταλήξαμε στο συμπέρασμα αυτό: Εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ’90 η ΜΟΤ.Ο.Ε. (εκ παραλλήλου και η τότε F.E.M.- νυν F.E.M.A.) μελέτησαν τα συστήματα εκπαίδευσης των υποψηφίων αναβατών/οδηγών μοτοσυκλέτας τα οποία εφάρμοζαν οι τότε χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και κατέληξαν στην ομαδοποίησή τους σε τρεις κατηγορίες: Στην πρώτη κατηγορία εντάχθηκαν όλες οι «νότιες» χώρες. Σ’ αυτές οι υποψήφιοι αναβάτες/οδηγοί μοτοσυκλέτας κατέληγαν στις κρατικές (υποτυπώδεις) εξετάσεις χωρίς εκπαίδευση. Στη δεύτερη κατηγορία εντάχθηκαν όσες χώρες εφάρμοζαν το «γαλλογερμανικό» μοντέλο. Στην περίπτωση αυτή οι υποψήφιοι ύστερα από μια ακριβή εκπαιδευτική διαδικασία έφταναν στις εξετάσεις αφού είχαν αποκτήσει πολλές γνώσεις και είχαν αναπτύξει ικανές δεξιότητες στον χειρισμό του οχήματος. Δυστυχώς όμως οι υποψήφιοι οδηγούν και εδώ οριακά στις παρυφές της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς και το κόστος ήταν ήδη υψηλό για να προστεθούν περισσότερες ώρες. Στην τρίτη κατηγορία ανήκε η Μεγάλη Βρετανία, η οποία, μέσα από ένα κλιμακούμενο σύστημα εκπαίδευσης και την εμπλοκή αμειβόμενων εκπαιδευτών, κρατικών και μη εξετάσεων και φορέων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, επετύγχανε να καλύπτει και την ανάπτυξη ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς, χωρίς να παραγνωρίζουμε ότι είχε και έχει τις καλύτερες επιδόσεις στις στατιστικές των τροχαίων δυστυχημάτων.

Το τελευταίο γεγονός τράβηξε την προσοχή όλων μας. Εγινε η αφετηρία αναζήτησης των αιτιών με σκοπό τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης εικόνας. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όπου υπήρχε εκπαίδευση δηλ. στο «γαλλογερμανικό» μοντέλο και στο «βρετανικό» ο προσανατολισμός τους διέφερε και συνοψιζόταν στην απλή άποψη του πρώτου που ήθελε τον επιδέξιο και ικανό χειριστή - οδηγό να ‘ναι η επιτομή της ασφάλειας ενώ, σύμφωνα με το δεύτερο, η επιδίωξη εστιάζονταν όχι στην επίδειξη δεξιοτήτων αλλά στην στρατηγική που θα σε απάλλασσε συστηματικά απ’ την ανάγκη να αποδεικνύεις διαρκώς πόσο επιδέξιος είσαι. Ηταν προφανές ότι το πρώτο μοντέλο ερχόταν απευθείας από την εποχή που οι πιθανοί κίνδυνοι στον δρόμο προέρχονταν από τη σχεδίασή του και τις επικρατούσες συνθήκες και λιγότερο από τον όγκο των οχημάτων στον καθημερινό δρόμο. Αυτό όμως άλλαξε και συνεχίζει ν’ αλλάζει δραματικά όταν πλέον έχουμε κίνηση όλο το 24ωρο στους δρόμους, από αναρίθμητους «χρήστες» του δρόμου. Το «βρετανικό» μοντέλο, «προβλέποντας» τη μοιραία εξέλιξη, δηλ. την αύξηση των οχηματοχιλιομέτρων, ανέπτυξε μια συστηματική τακτική, που δημιουργούσε ασφαλείς οδηγούς, όχι λόγω δεξιότητας αλλά μέσω μια διαρκούς εφαρμογής ενός συστήματος ενεργειών. Εάν χρειάζεται να αποδεικνύεις επανειλημμένα, καθημερινά, πόσο επιδέξιος είσαι, τότε θα ‘ρθει η στιγμή του ανθρώπινου λάθους. Εκεί δεν θα τα καταφέρεις και θα έρθει... το μοιραίο. Αν όμως, συστηματικά αποφεύγεις την εμπλοκή, τότε κερδίζεις τον χρόνο, να διορθώσεις ακόμη και λάθη άλλων, με στόχο πάντα έναν, την συνολική ασφάλεια στον δρόμο! Η λύση στο πρόβλημά μας δηλ. τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας των μοτοσυκλετιστών ήταν πλέον προφανής. Η γνώση και η εφαρμογή του συστήματος θα έπρεπε να μεταφερθούν στην ελληνική πραγματικότητα και όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα της ΜΟΤ.Ο.Ε. από το 1996 και τώρα πλέον του Ελληνικού Ινστιτούτου Μοτοσυκλέτας «ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ» εστιάζονται σ’ αυτό.

(Η συνέχεια την επόμενη Κυριακή).
Διαβάστε περισσότερα στο: https://www.taxydromos.gr/Auto Moto/326960-motosykletwntas-me-gnwsh.html?fbclid=IwAR0ko5kc4bHjU9z7FSP9FVm2C86DWOhF2VX1dKPYhHmNkBFaCmUXNnlBxTY
 

rodouma

::..PRoVoΚάΤωΡ..::
Περιοχή
W
Όνομα
T
Μοτό
::..GT..::
Τελευταία ενημέρωση: 2019-03-24, 15:15:06

Του Θωμά Κακαδιάρη, μοτοσυκλετιστή


Την προηγούμενη Κυριακή είχαμε μείνει στο ότι η λύση στο πρόβλημά μας, δηλ. η βελτίωση της οδικής ασφάλειας των μοτοσυκλετιστών, θα προέκυπτε μέσα από τη γνώση και την εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος Οδήγησης (*). Θα έπρεπε να μεταφερθεί στην ελληνική πραγματικότητα και αυτό δεν ήταν εύκολο για πολλούς λόγους.

Ανατρέχοντας ιστορικά βλέπουμε ότι μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η μοτοσυκλέτα με κάθε της μορφή (δίκυκλη, ασύμμετρο ή συμμετρικό τρίκυκλο κ.λπ.), όπως και το αυτοκίνητο μετέχουν φυσικά όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα. Στην πράξη η τρίκυκλη μοτοσυκλέτα σήκωσε το βάρος της ανοικοδόμησης μιας κατεστραμμένης χώρας, τις μεταφορές πραγμάτων και ανθρώπων, αλλά και την ψυχαγωγία τους. Ως μοναδικό μέσον, τις Κυριακές και τις «σχόλες» ήταν τυχερός ο ιδιοκτήτης της διότι είχε… «ρόδα».

Μοτοσυκλέτα και αυτοκίνητο εισέρχονται στην ελληνική πραγματικότητα και προσεγγίζονται από τους χρήστες με την ίδια ως σήμερα μέθοδο. Αγοράζουμε, πετάμε τη συσκευασία, τις οδηγίες, την εγγύηση και μετά ρωτάμε κάποιον γνωστό μας, τον οποίο εμπιστευόμαστε ως «master» της τεχνολογίας, για το πώς λειτουργεί το νέο μας απόκτημα – Itisthegreekway.

Για δεκαετίες, λοιπόν, οι μοτοσυκλετιστές γεννιόντουσαν στα… πεζοδρόμια, μαθαίνοντας την οδήγηση της μοτοσυκλέτας με… μεταφυσικό τρόπο και θαυμάζοντας αυτούς που πλάγιαζαν στη στροφή μέχρι να ακουμπήσουν το γόνατο κάτω! Ο τρόπος εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων άλλαξε μόλις λίγο πριν το τέλος του 20ού αιώνα.

Αν θελήσουμε να δούμε λίγο καλύτερα την εκπαίδευση των υποψηφίων αναβατών πρέπει να ξεκαθαρίσουμε την έννοια της διδασκαλίας από αυτή της μάθησης, προσδιορίζοντας με ακρίβεια το περιεχόμενο αυτής της εκπαίδευσης.

Η διδασκαλία αποτελεί κοινωνικό φαινόμενο και η μάθηση ατομικό. Η ανάγκη της διάκρισης είναι πολύ σημαντική, διότι έτσι θα προσδιορίσουμε και τη διδακτική που απαιτείται. Να θυμίσουμε εδώ ότι με τον όρο μάθηση εννοούμε το σύνολο των γνώσεων, των δεξιοτήτων και των συμπεριφορών που αποκτώνται μέσω της κατάλληλης διδασκαλίας. Ο όρος έχει διπλή έννοια και αφορά τόσο στη διαδικασία, όσο και στο αποτέλεσμα! Δυστυχώς, οι επιστήμες που μελετούν και τη διδασκαλία και τη μάθηση, δηλ. η Ψυχολογία και η Παιδαγωγική, απουσιάζουν από τα κέντρα οργάνωσης της εκπαίδευσης των υποψηφίων αναβατών.

Οσον αφορά στη διδασκαλία των γνώσεων έχουμε πλέον πολλές και εντυπωσιακές μεθόδους. Διαλέξεις, οπτικοακουστικό υλικό, βιβλίο, μοντέλα είναι σήμερα το εποπτικό υλικό, το οποίο με πολλή φαντασία μπορεί να δημιουργηθεί και να χρησιμοποιηθεί. Οσον αφορά στις δεξιότητες - και εδώ αναφερόμαστε στις δεξιότητες χειρισμού του οχήματος δηλ. της μοτοσυκλέτας – ανάλογα με την οργάνωση των εκπαιδευτικών κέντρων μπορούμε να τις βελτιώσουμε συστηματικά με ασκήσεις, αλλά και βοηθήματα.

Αναφερθήκαμε την προηγούμενη Κυριακή στο γαλλογερμανικό μοντέλο εκπαίδευσης. Σ’ αυτό το μοντέλο οι υποψήφιοι εκπαιδεύονται σε πίστα με ολισθηρό οδόστρωμα και «αράχνες», κυκλικές διαδρομές με ελεγχόμενη ολίσθηση του πίσω τροχού κ.λπ. Η δεξιότητα του χειρισμού της μοτοσυκλέτας τους βελτιώνεται και χειρισμοί όπως η επιτάχυνση, η πέδηση, η χρήση του γυροσκοπικού φαινομένου στην στροφή κ.λπ. αναπτύσσονται σε ένα ασφαλές περιβάλλον και αφού έχουν πληρωθεί αρκετά χρήματα.

Μετά έρχεται η οδική συμπεριφορά. Εδώ τα πράγματα δυσκολεύουν. Ποια μέθοδος μπορεί να διδάξει οδική συμπεριφορά και αν τη διδάξει πόσοι θα τη… μάθουν; Αξίζει στο σημείο αυτό να θυμηθούμε τον καταιγισμό των σχολίων «για την έλλειψη παιδείας» που συνοδεύουν τα τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα. Επιπλέον, την επίμονη – πλην λανθασμένη μετάφραση πολλών φορέων της χώρας μας που μεταφράζουν τον όρο «roadattitude» σε κάτι … ηθικοπλαστικό και οργανώνουν τη δράση τους για περισσότερη οδική ασφάλεια με βάση την προπαγάνδα του «savoir vivre»!

Είναι σαφές ότι δεν πρόκειται για τίποτα από όλα τα παραπάνω και ο όρος «road attitude» έχει μια εντελώς διαφορετική έννοια και περιεχόμενο, είναι διδάξιμος και μάλιστα με έναν τρόπο που βασίζεται στα κοινά στοιχεία της ανθρώπινης φύσης όσον αφορά στην αισθησιοκινητική της λειτουργία όταν κινείται. Δεν εξαρτάται από το επίπεδο μόρφωσης ή το φύλο ή την ηλικία ή την καλλιέργεια του υποψηφίου, αλλά από την επαρκή λειτουργία βασικών σωματικών και πνευματικών λειτουργιών, κοινών σε όλους σχεδόν τους ανθρώπους.

Η οδική συμπεριφορά αφορά στην πραγματικότητα στην πιστή εφαρμογή ενός πρωτοκόλλου ασφαλείας παρόμοιο με αυτό που ακολουθούν οι χειριστές των ασφαλέστερων μέσων μετακίνησής μας, όπως είναι τα αεροπλάνα, τα πλοία και τα τρένα. Προφανώς και δεν φαντάζεστε ότι οι πιλότοι των αεροσκαφών, οι πλοίαρχοι όλων των πλοίων – και όχι μόνο - και οι μηχανοδηγοί αναλαμβάνουν υπηρεσία κάνοντας ότι έχουν κέφι κάθε φορά και δεν αναφέρομαι στην πλοήγηση, αλλά στην οδήγηση! Εφαρμόζουν πρωτόκολλα τα οποία περιλαμβάνουν

Α. Ελέγχους καλής λειτουργίας των σκαφών/οχημάτων
Β. Σύστημα επαρκούς παρατήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της κίνησής τους
Γ. Επιμελή προσδιορισμό της θέσης τους ανά πάσα στιγμή
Δ. Διαρκή ρύθμιση της κίνησής τους ανάλογη της φάσης που βρίσκονται
Ε. Εξασφάλιση μηχανισμών υπέρβασης κάθε πιθανού κινδύνου/εμποδίου.

Αυτό κάνει τις πτήσεις μας ασφαλείς, τις πλεύσεις μας απολαυστικές και τα ταξίδια μας με τα τρένα ήρεμα και ασφαλή.

Εδώ βρισκόμαστε στο σημείο που πολλοί από σας θα αναρωτηθούν τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη μοτοσυκλέτα και ίσως κάποιοι σκεφτούν ότι στους δρόμους κυκλοφορούν εκατομμύρια ερασιτέχνες οδηγοί πάσης μορφής οχημάτων και αρκετοί επαγγελματίες. Η σχέση απολύτως αναλογική και αν δεν το γνωρίζετε σας ενημερώνω ότι αυτό το πρωτόκολλο ασφαλείας, η οδική συμπεριφορά (road attitude) εφαρμόζεται από επαγγελματίες του χώρου της μοτοσυκλέτας (και του αυτοκινήτου), διδάσκεται εδώ και χρόνια και υπάρχει και ικανή εξέταση πιστοποίησης του επαρκούς επιπέδου εκμάθησής του.

Για τους αναβάτες μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα διδάσκεται από το Ελληνικό Ινστιτούτο Μοτοσυκλέτας ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ της Μοτοσυκλετιστικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΜΟΤ.Ο.Ε.) και δεν έχει καμία σχέση με εκπαιδεύσεις πίστας που εξαντλούνται στη βελτίωση των δεξιοτήτων χειρισμού της μοτοσυκλέτας.

Προφανώς η δεξιότητα χειρισμού του οχήματος είναι σημαντική, αλλά από μόνη της ούτε ασφαλέστερο το κάνει, ούτε εμπίπτει στον ορισμό της προηγμένης οδήγησης. Χρήσιμες μεν, αλλά αν οι εκπαιδευόμενοι πιθανολογήσουν ότι η εκπαίδευση αυτού του τύπου αρκεί για την ασφάλειά τους γρήγορα θα συναντηθούν με κάποια δυσάρεστη έκπληξη και το χειρότερο αν δεν είναι μοιραία θα οδηγηθούν σε απαξίωση των πέραν του διπλώματος εκπαιδεύσεις (post – licence training) και την ευεργετική τους για την ασφάλεια συμμετοχή. (Την επόμενη Κυριακή θα δούμε ποιος είναι ο ορισμός της προηγμένης οδήγησης και, το Ολοκληρωμένο Σύστημα Οδήγησης ως πρόταση, η οποία μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα των ατυχημάτων).


Πηγή: ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… με καλή γνώση!
 
Top Bottom