Μη αναρτώμενο βάρος .....και η επίδρασή του στα οχήματά μας

malco

Μέλος
Περιοχή
περιστερι
Όνομα
Κωνσταντινος Μαλλιος
Μοτό
Bmw r1200gs ADVENTURE
Σήμερα με έπιασε το επιστημονικό μου…….

Θα προσπαθήσω όσο πιο απλά μπορώ να εξηγήσω τι σημαίνει μη αναρτώμενο βάρος, και την επίδρασή του στα οχήματα δρόμου.

Κατ αρχήν πιο είναι το μη αναρτώμενο βάρος ενός οχήματος;

Είναι το βάρος τω μηχανικών μερών του οχήματος από τις αναρτήσεις και κάτω, δηλαδή από την κάτω έδρα του ελατηρίου της ανάρτησης και κάτω,( ψαλίδια, ζάντες, λάστιχα,δισκόπλακες,δαγκάνες, τακάκια,λάστιχα κτλ.) επάνω στα οποία στηρίζεται το όλο σώμα της μοτοσυκλέτας, ή του αμαξώματος εάν πρόκειται για αυτοκίνητο…. όπως φαίνεται στην πιο κάτω εικόνα …τα μέρη με κόκκινο χρώμα:


Ας ξεκινήσουμε από τα δυο βασικά τα οποία είναι η αρχή της αδράνειας, και οι γνωστές σε όλους δυνάμεις, δράση-αντίδραση.

Με τον όρο Αδράνεια, στη Φυσική, ονομάζεται η χαρακτηριστική ιδιότητα των σωμάτων να αντιστέκονται στην οποιαδήποτε μεταβολή της κινητικής τους κατάστασης. Βασικός παράγοντας που επηρεάζει την αδράνεια είναι το βάρος , δηλαδή όσο μεγαλύτερο το βάρος των σωμάτων, τόσο μεγαλύτερη η αδράνεια.

Νόμος Δράσης – Αντίδρασης (Τρίτος νόμος Newton ) Όποτε ένα αντικείμενο ασκεί μια δύναμη σε ένα δεύτερο αντικείμενο, το δεύτερο αντικείμενο ασκεί μια ίση και αντίθετη δύναμη στο πρώτο. ή Για κάθε δράση μιας δύναμης, υπάρχει μια ίση και αντίθετη δύναμη αντίδρασης.

Όταν λοιπόν (όπως φαίνεται στο πιο κάτω σχήμα) σε ένα κινούμενο σώμα ( π.χ. τροχοί οχήματος) εφαρμοστεί κάποια εξωτερική δύναμη (δράση) έτσι ώστε να αλλάξει την αρχική του πορεία,( π.χ. ανωμαλία οδοστρώματος) το κινούμενο σώμα έχει την τάση να συνεχίσει να κινείται με την ίδια ταχύτητα προς την νέα του πορεία λόγο αδράνειας. Εκεί λοιπόν είναι που χρειαζόμαστε μια αντίθετη δύναμη ( αντίδραση ) ώστε να επαναφέρει το κινούμενο σώμα στην αρχική του πορεία, τον ρόλο αυτό στην προκειμένη περίπτωση αναλαμβάνει το αμορτισέρ του οχήματος. Δηλαδή όσο μεγαλύτερο είναι το μη αναρτώμενο βάρος, τόσο μεγαλύτερη η αδράνεια, συνεπώς τόσο δυσκολότερο το έργο του αμορτισέρ ώστε να διατηρεί την επαφή των τροχών με τον δρόμο κατά τις συνεχείς ταλαντώσεις εν πορεία.


(Όλοι πιστεύω έχουμε δει κάποιο βίντεο με το πώς δουλεύει η ανάρτηση εν πορεία)

Εξού λοιπόν και οι ζάντες ελαφρού κράματος, αλουμινένια ψαλίδια, upsidedownστα καλάμια εμπρός στις μοτοσυκλέτες, έδραση πίσω αμορτισέρ απευθείας επάνω στο ψαλίδι.κτλ.κτλ. διότι όσο μικρότερο μη αναρτώμενο βάρος, σε συνδυασμό με άκρως λειτουργική και ανάλογα την περίπτωση, ανάρτηση, έχουμε το καλύτερο δυνατό κράτημα και επαφή με τον δρόμο.

Στην περίπτωση του upsidedownέχουμε να κάνουμε με δυο παράγοντες, ο ένας είναι η μεταφορά του μεγαλύτερου βάρους των καλαμιών ( μπότα) στο αναρτώμενο βάρος λόγο του ότι προανέφερα, και ο δεύτερος είναι η μεγαλύτερη στιβαρότητα και ακαμψία των καλαμιών στο επάνω μέρος, ώστε να συμβάλουν στην γενική ακαμψία του πλαισίου.

Σημειωτέον ότι η μελέτη μιας κατασκευαστικής ομάδας όσο αφορά τα παραπάνω, λειτουργεί πάντα σε συνδυασμό με το σύνολο του οχήματος το οποίο θέλει να κατασκευάσει, το αναρτώμενο αυτή την φορά βάρος αυτού, για ποια χρήση το προορίζει κτλ. Οπότε οποιαδήποτε παρέμβαση από εμάς στα οχήματα μας, το σωστό είναι να περιορίζεται σε ότι αφορά ζάντες και αμορτισέρ, πάντα στα πλαίσια των ορίων του κατασκευαστή.

Αυτααά…..νομίζω ότι πιο συνοπτικά δεν γίνεται……
 
Top Bottom