Μπαταρία – Φόρτιση και φροντίδα!

black_hawk

Μέλος
Περιοχή
Κερκυρα
Όνομα
Θανασης
Μοτό
R 1200 GS
Για έναν περίεργο λόγο, θεωρούμε την μπαταρία ως ένα από τα στοιχεία της μοτοσικλέτας που χρειάζονται συντήρηση αραιά και που ή και καθόλου. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια που οι περισσότερες μοτοσικλέτες έχουν μπαταρίες κλειστού τύπου, κανείς δεν ασχολείται με τη συντήρησή τους. Μάλιστα, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα… Ελάχιστοι γνωρίζουν και ακόμη λιγότεροι εφαρμόζουν, τη σωστή διαδικασία για να τοποθετήσουν μια νέα μπαταρία στη μοτοσικλέτα τους, με αποτέλεσμα να έχουμε μειωμένη ζωή στις μπαταρίες των μοτοσικλετών που κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Αυτό, πέραν από οικολογικές (οι μπαταρίες ως απορρίμματα είναι εντελώς τοξικά!), έχει και οικονομικές συνέπειες για την τσέπη μας.

Θα αναφέρουμε, ως παράδειγμα, αυτό που λένε οι τεχνικοί της Yuasa, ότι δηλαδή μια καλά συντηρημένη μπαταρία μοτοσικλέτας κλειστού τύπου μετά από 5 χρόνια εξακολουθεί κει λειτουργεί σωστά!!!

Σήμερα δε, που οι περισσότερες νέες μοτοσικλέτες έχουν εξελιγμένα και απαιτητικά ηλεκτρικά συστήματα, είναι απαραίτητη η γνώση της συντήρησης της μπαταρίας, η οποία είναι από εκείνα τα εξαρτήματα της μοτοσικλέτας που μπορούν να την ακινητοποιήσουν.

Το σημαντικότερο σημείο στη ζωή μιας μπαταρίας, είναι η αρχή της ζωής της. Λανθασμένη διαδικασία «εκκίνησης» σημαίνει μείωση της ζωής της μπαταρίας κατά τουλάχιστον 50%!

Τύποι μπαταριών

Στις μοτοσικλέτες, συναντάμε, ουσιαστικά, δύο τύπους μπαταριών:

-Ανοικτού τύπου (αυτές που χρειάζεται σε τακτικά διαστήματα να συμπληρώνουμε υλεκτρολύτη)



-Κλειστού τύπου (αυτές που σφραγίζονται –αφού ακολουθήσουμε τη σωστή διαδικασία) και δεν ξανανοίγουν




Αρχική φόρτιση μπαταρίας

Α.Μπαταρίες ανοικτού τύπου


1-Αφαιρούμε τα καπάκια (τάπες) πάνω από τα στοιχεία της μπαταρίας
2-Αφαιρούμε τη μικρή τάπα που καλύπτει το σωλήνα υπερχείλισης
3-Τοποθετούμε τη μπαταρία σε επίπεδη επιφάνεια
4-Συμπληρώνουμε με ειδικό υγρό υλεκτρολύτη (σύμφωνα με τις προδιαγραφές της μπαταρίας) και όχι με κάποιο άσχετο υγρό. Προσέχουμε να συμπληρώσουμε μέχρι το σημείο που υπάρχει η ανώτερη σχετική ένδειξη
5-Αφήνω την μπαταρία να ηρεμήσει για 30min. Εάν υπάρχουν φυσαλίδες χτυπώ ελαφρά ώστε να φύγουν και εάν χρειαστεί συμπληρώνω ηλεκτρολύτη.
6-Φορτίζω τη μπαταρία με ρεύμα έντασης 1/10 σε σχέση με την ένταση του ρεύματος που η μπαταρία θα παράγει. Η φόρτιση πρέπει να διαρκέσει τουλάχιστον 5 ώρες
7-Στο τέλος της φόρτισης, ελέγχω εάν το επίπεδο του ηλεκτρολύτη έχει πέσει. Συμπληρώνω εάν χρειάζεται και φορτίζω για 1 ακόμη ώρα.

Σημείωση: αυτή είναι η τελευταία φορά που πρέπει να συμπληρώσω ηλεκτρολύτη στη μπαταρία. Στο εξής συμπληρώνω απεσταγμένο νερό.
8-Κλείνω τα καπάκια στο άνω μέρος της μπαταρίας προσεκτικά.
9-Καθαρίζω τη μπαταρία από τυχόν υπολείμματα ηλεκτρολύτη.

Β-Μπαταρία κλειστού τύπου

Εδώ υπάρχουν οι περισσότερες παρεξηγήσεις καθώς οι περισσότεροι πιστεύουν ότι επειδή οι μπαταρίες κλειστού τύπου μόλις δεχθούν τα υγρά τους έχουν άμεσα τάση στους πόλους τους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Καθώς δε, η μοτοσικλέτα θα πάρει μπροστά, θεωρούν ότι αυτή είναι η σωστή διαδικασία και μάλιστα νιώθουν περήφανοι που η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο…

Αυτό που δεν γνωρίζουν, είναι ότι η μπαταρία τους έχει ήδη χάσει τη μισή της ζωή!

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν είναι τα παρακάτω:

1-Η μπαταρία πριν τεθεί σε λειτουργία πρέπει να είναι σφραγισμένη και όλα της τα «εξαρτήματα» να μην έχουν ίχνη παραβίασης
2-Τοποθετείστε τη μπαταρία σε μια επίπεδη επιφάνεια
3-Αφαιρέστε από το δοχείο των υγρών τη μαύρη ταινία με τις τάπες που αργότερα θα σφραγίσει τη μπαταρία. Προσοχή: δεν τρυπάμε τα σφραγισμένα δοχεία με το υγρό.
4-Το δοχείο με τα υγρά περιέχει ακριβώς την ποσότητα που χρειάζεται η μπαταρία. Δεν θα χρειαστεί να προσθέσετε.
5-Τοποθετούμε το δοχείο με τα υγρά πάνω από τις αντίστοιχες υποδοχές της μπαταρίας και σπρόχνοντάς το προς τα κάτω τρυπάμε τα σφραγισμένα δοχεία, οπότε και τα υγρά μπαίνουν μέσα στη μπαταρία.

Προσοχή: Δεν κουνάμε, δεν χτυπάμε, δεν πλαγιάζουμε το δοχείο με τα υγρά. Εάν χρειαστεί χτυπάμε ελαφρά ώστε να αρχίσει η ροή των υγρών.
6-Αφήνουμε το δοχείο με τα υγρά, τουλάχιστον 20min ώστε τα υγρά να μπουν σωστά μέσα στην μπαταρία και η μπαταρία να «ηρεμήσει».
7-Αφαιρούμε το δοχείο των υγρών, αφού έχει αδειάσει τελείως.
8-Στη συνέχεια αφήνουμε τη μπαταρία για 60min ώστε ο ηλεκτρολύτης να εισχωρήσει στο εσωτερικό της μπαταρίας.
9-Η μπαταρία, όταν μπει ο ηλεκτρολύτης είναι φορτισμένη κατά 75-80%. Στη συνέχεια τοποθετούμε την ταινία με τα καπάκια της μπαταρίας που πλέον θα μείνουν για πάντα εκεί.
10- Φορτίζουμε τη μπαταρία ακολουθώντας τους κανόνες που γράφει επάνω της. Η καλύτερη περίπτωση είναι με 1,8A για 10h. Εάν αυτό γίνει η μπαταρία είναι έτοιμη ώστε να αποδώσει σωστά για την υπόλοιπη ζωή της.
11-Θα τοποθετήσουμε τη μπαταρία στη μοτοσικλέτα αφού πρώτα την αφήσουμε να κρυώσει και μετρήσουμε στους πόλους της τουλάχιστον 12,8V. Εάν η τάση είναι χαμηλότερη, τότε ξαναφορτίζουμε για 1-2h ακόμη.

Συντήρηση μπαταρίας

Α.Ανοικτού τύπου


Η μπαταρία μας χρειάζεται μηνιαία συντήρηση η οποία αποτελείται από τις εξής ενέργειες:

1-Ελεγχος του επιπέδου του ηλεκτρολύτη και τυχόν συμπλήρωμα με απεσταγμένο νερό
2-Εξωτερικός καθαρισμός
3-Ελεγχος των επαφών με τη μοτοσικλέτα για χαλάρωση, φθορά ή οξείδωση
4-Ελεγχος του σωλήνα υπερχείλισης ώστε να είναι ελεύθερος χωρίς τσακίσεις

Β.Κλειστού τύπου

Η συντήρηση μιας μπαταρίας κλειστού τύπου δεν διαφέρει σε τίποτα με αυτή του ανοικτού τύπου με μόνη διαφορά ότι δεν χρειάζεται να ελέγχουμε το επίπεδο του ηλεκτρολύτη. Αρα σε μηνιαία βάση κάνουμε:

1-Εξωτερικό καθαρισμό
2-Ελεγχο των επαφών με τη μοτοσικλέτα για χαλάρωση, φθορά ή οξείδωση

Συντήρηση ακινησίας



Στην περίπτωση που θέλετε να αφήσετε ακίνητη τη μοτοσικλέτα σας για ένα διάστημα που ξεπερνά τον 1 μήνα, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να αφαιρέσετε τη μπαταρία από τη μοτοσικλέτα σας και να την βάλετε σε κλειστό, καλά αεριζόμενο χώρο (όχι στο δωμάτιό σας
) με έναν ειδικό φορτιστή συντηρητή.

Ο συντηρητής μπαταρίας είναι ειδικά σχεδιασμένος ώστε να φορτίσει τη μπαταρία της μοτοσικλέτας σας για όσο διάστημα δεν χρησιμοποιείται. Μάλιστα, μετά από μερικές ημέρες θα την φέρει σε κατάσταση «κούτας», εάν βέβαια δεν έχει κάποια άλλη ζημιά.

Οι συντηρητές μπαταρίας βρίσκονται είτε στα καλά καταστήματα είτε στο διαδίκτυο σε αρκετά λογικές τιμές, υποπολλαπλάσιες της αξίας μιας νέας μπαταρίας…

(Η πηγη, εδω: http://www.mrbike.gr/ )

:)
 

vpentza

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
βασίλης
Μοτό
R1200GS SE 2010
Ερώτηση/διευκρίνηση
Όταν ψωνίζουμε μπαταρία κλειστού τύπου, έχουν προσθέσει τα υγρά λίγο πριν μας τη παραδώσουν ???
Τη σφραγίζουν και μας τη δίνουν στο 10λεπτο ??
Και εμείς τη βάζουμε στη μοτό και άμεσα εκκινούμε τη μοτό ??
Και έτσι έχουμε ήδη "χάσει" τη μισή της ζωή ??
Η μόνη παρέμβαση λοιπόν που μπορούμε να κάνουμε είναι η κατ´ οίκον φόρτιση πριν τη τοποθέτηση ???
 
Τελευταία επεξεργασία:

MOYTPO

Μέλος
Περιοχή
Θεσσαλονικη
Όνομα
Παυλος
Μοτό
BMW
Θεωρητικα πρεπει να ενημερωσουμε το καταστημα να μας ετοιμασει την μπαταρια μια μερα πριν.
Ειδικα τις μπαταριες που αναφερεις προσθετουν τα υγρα, την σφραγιζουν και την φορτιζουν.
Παιζει πολυ σημαντικο ρολο στη ζωη της μπαταριας η χαμηλη φορτιση πριν την τοποθετησουμε στην μηχανη μας.
Οι αυτοματοι ταχυφορτιστες δεν κανουν για αυτην την δουλεια. Θελει τους παλιους φορτιστες που ρυθμιζεις βολτ και αμπερ.
Η συντηρηση της μπαταριας ειναι επιστημη που σε γλυτωνει απο περιττα εξοδα!!!! ;)
 

XR Maniac

Skipper
ADVRIDE Team
Περιοχή
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Όνομα
Κωστας
Μοτό
NX 650-HRC Gandhi!!
s1000xr
ωραιο θεμα.......
αλλα η καλυτερη συντηρηση μιας μπαταριας, είναι τα χλμ.......;)
 

vpentza

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
βασίλης
Μοτό
R1200GS SE 2010
ωραιο θεμα.......
αλλα η καλυτερη συντηρηση μιας μπαταριας, είναι τα χλμ.......;)
Ισχύει αυτό που λες....
Αν όμως τη βάζεις πάνω στη μοτό και είναι ήδη στο 50% της ζωής της ;););)
 

XR Maniac

Skipper
ADVRIDE Team
Περιοχή
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Όνομα
Κωστας
Μοτό
NX 650-HRC Gandhi!!
s1000xr
Ισχύει αυτό που λες....
Αν όμως τη βάζεις πάνω στη μοτό και είναι ήδη στο 50% της ζωής της ;););)
εχω την οdyssey...4 χρονια και την εχω βαλει στον συντηρητή 2 φορες
ακομα συμπεριφέρεται σαν καινουργια
δεν νομιζω ότι ειχε μιση ζωη, όταν την πηρα
 

vpentza

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
βασίλης
Μοτό
R1200GS SE 2010
εχω την οdyssey...4 χρονια και την εχω βαλει στον συντηρητή 2 φορες
ακομα συμπεριφέρεται σαν καινουργια
δεν νομιζω ότι ειχε μιση ζωη, όταν την πηρα
Οσες μπαταρίες κλειστού τύπου είχα (πάντα yuasa) κράτησαν 2-3 χρόνια....
Όσες μπαταρίες ανοικτού τύπου είχα, προσέθετα υγρά 2φορές το χρόνο και κρατούσαν..αιώνες !!
 

MOYTPO

Μέλος
Περιοχή
Θεσσαλονικη
Όνομα
Παυλος
Μοτό
BMW
μυστικο... τις κλειστου τυπου τις ανοιγεις, προσθετεις απιονισμενο νερο, προσεκτικα -οχι μεχρι το λαιμο- τις ξανακλεινεις και τις φορτιζεις παλι!!! Εαν η μπαταρια εχει ψυχη θα σε αντεξει κανα χρονο τουλαχιστον.
Οσον αφορα τις Υασα να ξερεις οτι υπαρχουν 3 τυποι.
Η φθηνη(κινεζικη), η μεσσαια(κορεατικη) και η ακριβη(ιαπωνικη). Εχω μια επιφυλαξη για τις χωρες αλλα οι κατηγοριες ειναι στανταρ 3.
 

vpentza

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
βασίλης
Μοτό
R1200GS SE 2010
μυστικο... τις κλειστου τυπου τις ανοιγεις, προσθετεις απιονισμενο νερο, προσεκτικα -οχι μεχρι το λαιμο- τις ξανακλεινεις και τις φορτιζεις παλι!!! Εαν η μπαταρια εχει ψυχη θα σε αντεξει κανα χρονο τουλαχιστον.
Οσον αφορα τις Υασα να ξερεις οτι υπαρχουν 3 τυποι.
Η φθηνη(κινεζικη), η μεσσαια(κορεατικη) και η ακριβη(ιαπωνικη). Εχω μια επιφυλαξη για τις χωρες αλλα οι κατηγοριες ειναι στανταρ 3.
Τελικά είσαι μεγάλο.....ΜΟΥΤΡΟ.... :p
Άρα και οι "κλειστου τύπου" μπορούν να ανοικτούν και να προσθέσεις υγρά....μετά τις φορτίζεις με ανοικτά ή κλειστά τα καπάκια τους ???
Πώς ξεχωρίζουμε τις yuasa ??? ψάχνουμε το "made in...." .?
 

MOYTPO

Μέλος
Περιοχή
Θεσσαλονικη
Όνομα
Παυλος
Μοτό
BMW
Αυτο ειναι πατεντα. Οποιονδηποτε μαστορα ρωτησεις θα σε πει δεν τις ανοιγεις. Γενικα δεν το συστηνω. Εγω αυτα τα κολπα τα κανω στη μπαταρια του beverly και του Corsa. Στην BMW εβαλα μια odyssey και αυριο θα κουμπωσω και τον φορτιστη της πανω.
Κλειστο καπακι και μην την πνιξεις στο νερο. Μια φορα το παρακανα και εκανα το μωσαικο στο γραφειο πουτ@ν@.
Τωρα για το πως ξεχωριζουμε τις ΥΑΣΑ.... οποιον ρωτησα κανεις δεν μπορει. Γιαυτο και δεν παιρνω ΥΑΣΑ.
 

kostas

Μέλος
Περιοχή
Orestiáda, Evros, Greece
Όνομα
Κώστας
Μοτό
R1200GS ADV
Vespa lxv 50
Το max level των υγρων ειναι μεχρι να σκεπασουν τα στοιχεια της μπαταριας,,

Η φορτιση παντα με ανοιχτο καπακι γιατι κατα τη φορτιση βραζει κ υπαρχει κινδυνος να σκασει!!!

Στην Oddysey ειναι αλλα τα δεδομενα, την εβαλα σε φορτιστη να την αποφορτισει και να κανει μια καλη - αργη φορτιση και μετα απο 3 προσπαθειες των 3 ωρων η μπαταρια δεν αποφορτιζε!Οποτε προχωρησαμε στην φορτιση...
 

vpentza

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
βασίλης
Μοτό
R1200GS SE 2010
Μαλιστα......αρα και οι κλειστού τύπου καταναλώνουν τα υγρά τους μμμ... Η φόρτιση ετσι κι αλλιώς να γίνει με ανοικτά καπάκια.....
Αν καταφερω να βρω 1 ημερα που δεν κυκλοφορεί η μοτό...θα το δοκιμάσω
 

STELTH

Μέλος
Περιοχή
ΧΙΟΣ-ΑΘΗΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΗ
Όνομα
ΣΤΕΛΙΟΣ
Μοτό
GS 1200 ADV DOHC
TRICITY 125 YAMAHA
Θεωρητικα πρεπει να ενημερωσουμε το καταστημα να μας ετοιμασει την μπαταρια μια μερα πριν.
Ειδικα τις μπαταριες που αναφερεις προσθετουν τα υγρα, την σφραγιζουν και την φορτιζουν.
Παιζει πολυ σημαντικο ρολο στη ζωη της μπαταριας η χαμηλη φορτιση πριν την τοποθετησουμε στην μηχανη μας.
Οι αυτοματοι ταχυφορτιστες δεν κανουν για αυτην την δουλεια. Θελει τους παλιους φορτιστες που ρυθμιζεις βολτ και αμπερ.
Η συντηρηση της μπαταριας ειναι επιστημη που σε γλυτωνει απο περιττα εξοδα!!!! ;)
Παυλο αυτους τους παλιους φορτιστες που ρυθμιζεις βολτ και αμπερ πως τους ζητας τι τυπος κ χαρακτηριστικα δηλ ειναι ? η φορτιση που κανουν με νερο που εχει αναμιχθει με Epsom Salt την εχεις δοκιμασει ? πχ
 
Τελευταία επεξεργασία:

giamar

Ming lee fu
Περιοχή
Πιερία
Όνομα
Γιαννης
Μοτό
Vstroma -astrea c100 - voge 300 rally
ΑναΚΟΥνηση στο θρεντ,πρόβλημα στο κουτί (η μπαταρία )σήμερα ο μικρός πήγε να φουσκώσει μια μπάλα και μετά δεν έπαιρνε μπρος
Μπήκε ο φορτιστής επάνω ,φόρτιζε κανονικά


στη φωτό πλέον δείχνει φορτισμένη ,αλλά μάλλον έχουμε θέμα με την τάση της .
Το λέω με σχεδόν σιγουριά ,γιατί την προηγούμενη Πέμπτη (μιας και δεν το κινώ συχνά)την φόρτισα πάλι για να πάω στη δουλειά.
Έκανε κάνα 6ωρακι ,φόρτισε ,με πήγε ,με έφερε κανονικά.
Αύριο τηλέφωνο στον Παπαδόπουλο Λάρισα ,να με ετοιμάσει μια economy ,θα περάσει φίλος να την παραλάβει.
 

thenos

"Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά"
ADVRIDE Team
Περιοχή
Ελάτη
Όνομα
Θανασης
Μοτό
KTM 950 ADV & KTM EXC450
Στην τελευταία βόλτα κατάλαβα κάποιες μικρές διακοπές στην μοτοσυκλέτα.
Στην επιστροφή και πολύ κοντά στο σπίτι έκανε έντονα σκασίματα για πολύ λίγο και μετά τίποτα...
Ταυτόχρονα κάτι μύρισε καμμένο...
Χθες όπως ήταν παρκαρισμένη πήρε μπρος κανονικά.
Σήμερα που την κούνησα και την ανεβοκατεβασα στο διπλό σταντ πήγα να την βάλω μπρος μήπως εντοπίσω τι ήταν αυτό που έκανε και ενώ φαινόταν όλα φυσιολογικά και τα volt όπως έπρεπε να είναι στο πάτημα της μίζας νεκρωνε.
Μετά από κουβέντα με φίλο μηχανικό μου είπε να κοιτάξω πρώτα την μπαταρία.
Και ανακάλυψα λοιπόν ότι ο αρνητικός πόλος της είχε ξεκολλήσει και έπαιζε με αποτέλεσμα να μην κάνει επαφή.
Ενός χρόνου μπαταρία.
Ήταν μια Varta TTZ 14S.
Με την motobatt παλιότερα δεν είχα αντιμετωπίσει κάτι αντίστοιχο.
Έβαλα πάνω την παλιά motobatt η οποία γενικώς έχει φάει τα ψωμιά της και δούλεψε κανονικά...
 

XR Maniac

Skipper
ADVRIDE Team
Περιοχή
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Όνομα
Κωστας
Μοτό
NX 650-HRC Gandhi!!
s1000xr
Στην τελευταία βόλτα κατάλαβα κάποιες μικρές διακοπές στην μοτοσυκλέτα.
Στην επιστροφή και πολύ κοντά στο σπίτι έκανε έντονα σκασίματα για πολύ λίγο και μετά τίποτα...
Ταυτόχρονα κάτι μύρισε καμμένο...
Χθες όπως ήταν παρκαρισμένη πήρε μπρος κανονικά.
Σήμερα που την κούνησα και την ανεβοκατεβασα στο διπλό σταντ πήγα να την βάλω μπρος μήπως εντοπίσω τι ήταν αυτό που έκανε και ενώ φαινόταν όλα φυσιολογικά και τα volt όπως έπρεπε να είναι στο πάτημα της μίζας νεκρωνε.
Μετά από κουβέντα με φίλο μηχανικό μου είπε να κοιτάξω πρώτα την μπαταρία.
Και ανακάλυψα λοιπόν ότι ο αρνητικός πόλος της είχε ξεκολλήσει και έπαιζε με αποτέλεσμα να μην κάνει επαφή.
Ενός χρόνου μπαταρία.
Ήταν μια Varta TTZ 14S.
Με την motobatt παλιότερα δεν είχα αντιμετωπίσει κάτι αντίστοιχο.
Έβαλα πάνω την παλιά motobatt η οποία γενικώς έχει φάει τα ψωμιά της και δούλεψε κανονικά...
Συμβαίνουν και αυτά..
 

thenos

"Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά"
ADVRIDE Team
Περιοχή
Ελάτη
Όνομα
Θανασης
Μοτό
KTM 950 ADV & KTM EXC450
Top Bottom