6η μέρα
Andorra <> port de bonaigua alt. 2072m <> Val d'Aran <> Bielsa
Andorra la Vella to Bielsa 5h30' 300km
Είναι η μέρα που στην ουσία συνειδητοποιώ ότι δεν έχω κανένα ιδιαίτερο πλάνο. Ναι κάνω και τέτοια. Δεν υπήρχαν άλλωστε και μεγάλες απαιτήσεις αφού το μόνο στάνταρ ήταν το μέρος που θα μείνω το βράδυ (διπλή διανυκτέρευση όπως θα αναφέρω στην συνέχεια), στην ισπανική Bielsa που απείχε περίπου 250χλ άντε με παρακάμψεις να τον έκανα 300. Ρώτησα να μου πουν ποια είναι η πιο γραφική διαδρομή, η πιο ορεινή κλπ ρύθμισα gps και ξεκίνησα στο περίπου. Βγαίνοντας από την πόλη στην ουσία περνάς και τα σύνορα της Ανδόρρας και περνάς Ισπανία.
Για κάποιο λόγο εκείνη την ημέρα με ενδιέφερε μόνο η οδηγική απόλαυση αφού το Ισπανικό οδικό δίκτυο αλλά και το γύρω τοπίο μου θύμισε Ελλάδα. Συναντάω και άλλες μηχανές στο δρόμο και δοκίμαζα τα φρέσκα μου σχετικά λάστιχα. Δεν συνάντησα άλλωστε και πολλές αστικές περιοχές που εκεί είμαι κάτι παραπάνω από κύριος. Φτάνοντας στο χωριό-πόλη Sort το gps με πήγε αριστερά αλλά έκανα αναστροφή και μπήκα μέσα. Γραφικό μέρος, καλή στάση για καφέ. Εκεί συνάντησα ένα ζευγάρι Ισπανών που είχαν και αυτοί vstrom και τους είχα πάει ανταγωνιστικά (γκουχ γκουχ) στο δρόμο καθώς ερχόμουν. Τους λέω που πηγαίνω και ρωτάω αν υπάρχει κάποιο καλό πάσο στην διαδρομή. Μου λένε για το Port de la Bonaigua και ότι και αυτοί σχεδιάζουν να πάνε προς τα εκεί. Μην τα πολυλέω καταλήξαμε να πίνουμε καφεδάκι και για ένα μεγάλο μέρος της ημέρας συνταξιδεύαμε.
Port de la Bonaigua
Το port de la Bonaigua στα 2073μ. στα Πυρηναία ήταν αρκετά συμπαθητικό πάσο και το χάρηκα. Η λέξη Port στα ισπανικά υποδηλώνει πάσο όπως το Col στα γαλλικά και το Paso στα Ιταλικά. Η λέξη Bonaigua σημαίνει καλά νερά στην τοπική διάλεκτο. Βέβαια τα καλύτερα ήταν στην συνέχεια αφού το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής μας ήταν μέσα στην κοιλάδα του Αράν (Val d'Aran). Ισως αυτό που μου έκανε την μεγαλύτερη εντύπωση είναι το πόσο ανέπαφα από την ανθρώπινη παρουσία είναι αυτά τα μέρη. Αυτά τα πράσινα λιβάδια με χαμηλή βλάστηση που εκτείνονται όσο πάει το ανθρώπινο μάτι με γιγαντιαία βουνά γύρω γύρω που σου έδιναν την αίσθηση ότι βρίσκεσαι στην ερημιά. Κάτι το οποίο δεν απείχε ιδιαίτερα από την πραγματικότητα αφού όλες αυτές οι περιοχές της Καταλανίας είναι σχετικά αποκομμένες με δικιά τους τοπική γλώσσα τα Αρανικά. Μάλιστα τον χειμώνα η μόνη δίοδος που υπάρχει με τον νότο είναι η σύραγγα της Βιέγια που κατασκευάστηκε μόλις το 1948. Στην τοπική πανίδα υπάρχουν και καφέ αρκούδες (δυστυχώς σαν προστατευόμενο είδος πλέον).
Val d'Aran (χιονοδρομικό Baqueira)
Τυπικό τοπίο στα Πυρηναία
Η οικονομία της περιοχής βασίζεται κυρίως στον χειμερινό τουρισμό λόγω μεγάλων χιονοδρομικών κέντρων που υπάρχουν στην περιοχή όπως η Baqueira. H Μεγαλύτερη πόλη της περιοχής είναι η Βιέγια όπου εκεί αποχαιρέτησα και τους Ισπανούς.
7η μέρα
Bielsa to Bielsa (5 πάσα στα Πυρηναία + Λούρδη)
(col d' aspin, col de tourmalet alt. 2115,, Lourdes, col de soulor alt. 1470, col d' aubisque, col de pourtalet alt 1794):
Bielsa to Bielsa 7h 360km
Η σημερινή μέρα είχε μια ιδιαιτερότητα. Στην ουσία είχα φτάσει στον προορισμό μου, στην καρδιά των Πυρηναίων. Επέλεξα να μείνω εδώ δύο βραδιές αντί να το πάω όσο πήγαινε μέχρι τον Ατλαντικό στο Σαν Σεμπαστιάν και πίσω. Θα μπορούσα να το κάνω εύκολα εκμεταλλευόμενος και μια μέρα μπαλαντέρ που κρατάω στα ταξίδια μου όμως από όσο ήξερα εδώ είναι το καλύτερο κομμάτι των Πυρηναίων και αυτό ακριβώς ήθελα να δω.
Κυκλική διαδρομή επομένως από Ισπανία, Γαλλία και ξανά Ισπανία. Ο καιρός σύμμαχος μου, η διαθεση μου στο ναδίρ και φύγαμε. Πέντε πάσα και μια ιστορική πόλη η Λούρδη στην Γαλλία.
Μπορεί το πέρασμα των συνόρων στις δύο αυτές χώρες να είναι τυπική υπόθεση, όμως πέρα από τις πινακίδες το καταλάβαινες και από την ποιότητα των δρόμων. Σαφώς το γαλλικό οδικό δίκτυο ήταν πιο περιποιημένο, με καλύτερη άσφαλτο και σωστές ευδιάκριτες διαγραμμίσεις. Κάτι άλλο που συνειδητοποίησα ειδικά σε αυτή την περιοχή είναι ότι τα ορεινά περάσματα εδώ ανήκουν στους ποδηλάτες. Τόσοι ώστε να χάνεις τον λογαριασμό. Μικροί μεγάλοι σε ηλικία, άντρες-γυναίκες, οικογένειες, αθλητές αλλά και πλανόδιοι ταξιδευτές ΟΛΟΙ με ποδήλατα. Ένιωθα σαν να κλέβω αφού με το γύρισμα του δεξιού καρπού πέρναγα εύκολα τις ανηφόρες ενώ έβλεπα άλλους να αγκομαχούν στο πετάλι. Αθλοπαιδεία σε όλο της το μεγαλείο. Και εκεί που είχαν όλον τον σεβασμό μου να σου και ο περπατητής γενειοφόρος με τον σάκο με τα ηλιακά πάνελ στην πλάτη που έχει ξεχάσει από που ξεκίνησε και που πάει. ΟΚ κάπου εδώ κατεβαίνω… τα είδα όλα.
Τα πάσα με την σειρά που τα πέρασα ηταν το col d’ aspin, σχετικά χαμηλό και γραφικό πράσινο πάσο, το col de tourmalet (2115μ) ίσως το πιο γνωστό της περιοχής λόγω κυρίως και του ποδηλατικού Γύρου της Γαλλίας (Tour de France), το col de soulor (1470μ), το col d’ aubisque (1709μ.) και το col de pourtalet (1794μ.) που με πέρασε ξανά στην ισπανική πλευρά.
Col de Tourmalet
Col de Soulor
Col d'Aubisque
Col de Pourtalet
Ανάμεσα στο tourmalet και το soulor έκανα μια παράκαμψη και επισκεύτηκα την πόλη της Λούρδης. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους τόπους στον τομέα του προσκυνήματος και του θρησκευτικού τουρισμού όπως αντίστοιχα οι Άγιοι Τόποι. Σήμερα η Λούρδη φιλοξενεί περίπου έξι εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο από όλες τις γωνιές του κόσμου.
Ο ναός - ιερό της Παναγίας της Λούρδης έχει κατασκευαστεί πάνω από το σπήλαιο που λένε ότι εμφανίστηκε η ίδια η Παναγία και το νερό της πηγής που αναβλίζει από εκεί θεωρείται ότι κατέχει θεραπευτικές ιδιότητες.
Μπορεί να μην είμαι τόσο της θρησκείας αλλά δεν παύει να σέβομαι την πίστη των άλλων.
Notre Dame de Lourdes
Στο εσωτερικό το ναού
Στο col dε soulor γνώρισα μια παρέα Γάλλων που συνταξιδέψαμε μέχρι και το col de pourtalet. Το col d’ aubisque και το col de pourtalet συνδέονται από τον περίφημο D918, άλλο ένα διάσημο balcony road της Γαλλίας, όπου περνάς διαδοχικά σκαμμένα τουνελ στον βράχο.
Επιστροφή Bielsa από τον Ν-260 (όχι κάτι το ιδιαίτερο) αλλά χορτασμένος με τις εικόνες που είδα στην διάρκεια της ημέρας.
8η μέρα
Bielsa > Foix > Carcassonnes
Bielsa to Carcassonne 5h 285km
Το ξεκίνημα της επιστροφής. Χαλαρά επομένως με την ίδια συνταγή. Όχι πάρα πολλά χιλιόμετρα αλλά επιλογή επαρχιακού δικτύου με κάποια πάσα ενδιάμεσα. Σημερινός προορισμός μου το Carcassonne στην Γαλλία. Ίσως η πιο πράσινη διαδρομή που έκανα στο ταξίδι αφου ναι μεν πέρασα αρκετά πάσα αλλά με μικρό υψόμετρο κάτι που επέτρεπε να υπάρχει αρκετή υψηλή βλάστηση τριγύρω. Κάτι που το εκτιμούσα αφού όπου σκιά και δροσιά. Επιστροφή στα πεδινά πλέον και συγκεκριμμένα στο Καρκασσόν.
Το Καρκασσόν είναι από τα μέρη που δεν τα χάνεις είτε στο πήγαινε είτε στο έλα. Η πιο γνωστή οχυρωμένη μεσαιωνική πόλη της Γαλλίας, με σημαντική προϊστορία. Το απρόσβλητο των οχυρώσεων της πόλης είχε τέτοια φήμη, ώστε ποτέ δεν δέχθηκε επίθεση κατά την διάρκεια του εκατονταετούς πολέμου. Οι διπλές οχυρώσεις αυτές περιβάλλουν όλη την παλιά πόλη που βρίσκεται σε λοφώδες ύψωμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να φαίνονται επιβλητικές από μακριά και πραγματικά εντυπωσιάζουν τον ανυποψίαστο επισκέπτη. Είναι τόσο καλοδιατηρημένα που έχεις την αίσθηση ότι θα συναντήσεις πραγματικούς ιππότες να ξεπροβάλλουν από τις πύλες. Αυτό οφείλεται κυρίως σε έναν Γάλλο οραματιστή ο οποίος το 1850 κατάφερε να επιτύχει την έκδοση ενός διατάγματος που απαγόρευε την διάλυση των οχυρώσεων και την αποκομιδή λίθων από αυτές, ενώ πέτυχε και την αποκατάστασή τους.
Καρκασόν Πανοραμική από Γούγλη
9η μέρα
Carcassonnes <> Montpellier <> Pont-en-Royans
Carcassonne to Pont-en-Royans 4h20’ 400km
Πάλι στα πεδινά της Γαλλίας επομένως με αντίθετη όμως κατεύθυνση αυτή την φορά. Χωρίς να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον οδηγικά η περιοχή αποφάσισα να αφιερώσω χρόνο και να επισκεφτώ το Montpellier. Πρόκειται για γνωστή φοιτητούπολη αφού το ένα τρίτο του πληθυσμού είναι φοιτητές κάποιου από τα πανεπιστήμια ή τα εκπαιδευτικά ιδρύματα που εδρεύουν στην πόλη. Καλοκαίρι που πήγα ωστόσο μου φάνηκε άδεια, κάτι που όμως μου έδωσε την ευκαιρία να περιηγηθώ με σχετική ευκολία στο κέντρο της πόλης.
Μονπελιέ
Το καλό είναι ότι άφησα σχετικά νωρίς τα πεδινά πάλι και κατευθύνθηκα βορειο-ανατολικά προ την κατεύθυνση της Grenoble. Μάλιστα συνάντησα και μια καλοκαιρινή μπόρα η οποία όμως με βρήκε προετοιμασμένο με την πιο τέλεια αλλαγή σε αδιάβροχα που έχω κάνει σε ταξίδι. Έντονη βροχόπτωση για κανά 20 λεπτο αλλά μέχρι να φτάσω στον προορισμό μου είχα ήδη στεγνώσει από τον ήλιο που ακολούθησε.
Η ευχάριστη έκπληξη ήταν στο Pont-en-Royans το μέρος που θα έμενα και το βράδυ. Παρότι είναι σχετικά μικρό χωριό λόγω ίσως Κυριακής ο κόσμος είχε μαζευτεί στο ειδικά διαμορφωμένο παραποτάμιο πάρκο όπου έκαναν το μπάνιο τους και χόρευαν στους ρέγκε ήχους ενός live συγκροτήματος. Ντόπιοι πιτσιρικάδες σκαρφάλωναν στα κάθετα βράχια και βουτούσαν απο αρκετά μέτρα μέσα στο ποτάμι προσφέροντας θέαμα.
Pont-en-Royans
Ισως και να υπάρχουν άγγελοι που μας προσέχουν....
Εκεί ήπια τον καφέ μου, έκανα την βόλτα μου και στην συνέχεια γευμάτισα. Σημαντικό για όσους βρεθούν Γαλλία. Τα εστιατόρια έχουν αυστηρά ωράρια λειτουργίας με μικρό περιθώριο όπου σερβίρουν 7μιση με 9μιση το απόγευμα αν δεν κάνω λάθος (πάει και ανάλογα την περιοχή). Απλά ξεχνάτε το σερβίρισμα αργότερα αφού θα σας πουν απλά είμαστε εστιατόριο. Από εκεί και πέρα παίζουν μπάλα μόνο κεμπαμπτζίδικα, κρεπερί και πιτσαρίες (αν είστε τυχεροί σε μεγάλη πόλη).
10η μέρα
Pont-en-Royans <> Annecy <> Col de l' Iseran <> Torino
Pont-en-Royans to Turijn 7h15’ 450km
Το σημερινό πρόγραμμα ήταν βεβαρημένο οπότε ήμουν στο πόδι από νωρίς. Τυποποιημένο πρωινό στο εστιατόριo-cafe του ξενοδοχείου το οποίο θα μπορούσα να αποφύγω αφού οι περισσότεροι ντόπιοι ερχόντουσαν μόνο για καφέ και τραπεζάκι με μια τσάντα φρεσκοψημένα καλούδια από τον φούρνο απέναντι!!! Για αρχή είχα να διανύσω γύρω στα 60χιλ. για να βρεθώ πάλι εκεί που ξεκίνησα. Κυκλική διαδρομή στο Vercors κάτι που δεν το χάνεις με τίποτα. Πρέπει να είναι μία από τις ομορφότερες διαδρομές που έχω κάνει και σίγουρα η ομορφότερη διαδρομή του ταξιδιού. Highlight το Combe Laval ή αλλιώς ο δρόμος D76. Άλλο ένα balcony road το οποίο όμως σου κόβει την ανάσα από την ομορφιά του.
Combe Laval
Η υπόλοιπη διαδρομή είναι μέσα σε δάσος με στρωτά εσάκια να διαδέχονται το ένα το άλλο.
Στην συνέχεια ανηφόρισα προς άλλον έναν από τους πιο ειδυλλιακούς προορισμούς της Γαλλίας, την πόλη Ανσί (Annecy). Πρόκειται για πανέμορφη πόλη δίπλα σε λίμνη με κανάλια να την διασχίζουν από άκρη σε άκρη , γεφυράκια, δρομάκια παλιά πόλη με κάστρο κλπ. Μπορεί να μην έχει γόνδολες αλλά δίκαια πιστεύω έχει κερδίσει τον χαρακτηρισμό ως η Βενετία των Άλπεων.
Annecy
Η πόλη είναι επίσης και ορμητήριο για τις Άλπεις, ειδικά τον χειμώνα αφού υπάρχουν αρκετές πίστες σκι τριγύρω. Πραγματικά εδώ ένιωσα ότι έχω ένα σωρό σειρήνες γύρω μου να με καλούν. Βόρεια είσαι μια ανάσα από την Ελβετία (40χιλ. από Γενεύη), ανατολικά έχεις το Μοντ Μπλανκ (100χιλ. από Σαμονί) που με την σειρά του είναι ορμητήριο για αρκετά διάσημα ελβετο-ιταλικά πάσα. Πραγματικός μοτοσυκλετιστικός παράδεισος να χαθείς για μέρες. Αυτό ακριβώς που δεν είχα όμως και έπρεπε να κάνω την καρδιά μου πέτρα και να αρχίσω την κατάβαση με προορισμό το Τορίνο. Φυσικά δεν έχασα την ευκαιρία να επιλέξω ως διαδρομή ξανά μέρος του δρόμου των Μεγάλων Άλπεων (ορεινή διαδρομή που ξεκινάει από την λίμνη της Γενεύης και διασχίζει τις γαλλικές Άλπεις περνώντας από τα υψηλότερα πάσα, ώστε να καταλήξει στην γαλλική Ριβιέρα). Το κομμάτι που πέρασα διέσχιζε το μαγευτικό col de l’ iseran στα 2,770μ. αλπικές λίμνες, ορμητικούς καταρράκτες και τοπία χαρίζοντας μου εικόνες που ακόμα και τώρα εκστασιασμένος προσπαθώ να χωνέψω. Ευτυχώς που έχω βιντεο-ντοκουμέντα γιατί ούτε ο ίδιος δεν θα με πίστευα!
D902 / Col De l'Iseran
La Dame du Lac (The Lady of the Lake) στην λίμνη Chevril.
Κάτω από το νερό υπάρχει ένα βυθισμένο χωριό. Ο μύθος λέει ότι κατά την διάρκεια της υποχρεωτικης μετοίκησης του χωριού μια κυρία αρνήθηκε να αφήσει το σπίτι της. Αυτό οδήγησε στον πνιγμό της όταν το χωριό πλημμύρησε από τα νερά και το το άγαλμα αναπαριστά την ίδια που αγναντεύει το χαμένο χωριό στη λίμνη από ψηλά.
Col de l'Iseran (2770μ.)
Στην συνέχεια ο δρομος προσφέρει οδηγική απόλαυση με πανέμορφα τοπία περνώντας από το πάσο Col du Mont-Cenis (2083μ.) λίγο πριν την ομόνυμη λίμνη.
Γαλλικές Άλπεις, Mont Cenis Lake (2000μ.)
Το ιδιαίτερο πυραμοειδές εκκλησάκι στην λίμνη.
Φυσικά υπάρχει και σύντομος δρόμος να περάσεις από Γαλλία Ιταλία μέσα από τούνελ, αλλά όταν είναι ανοιχτό το πάσο απλά δεν χάνεις την ευκαιρία να ταξιδέψεις και να θαυμάσεις αυτό το αλπικό τοπίο. Είπαμε χάνεις σε χρόνο κερδίζεις σε εικόνες και σε αυτή την περίπτωση και σε χρήμα γιατί είτε περάσεις από το τούνελ του Mont Blanc βορειότερα ή από το τούνελ του Frejus νοτιότερα, το πέρασμα του τούνελ θα σου κοστίσει 30 ευρώπουλα συν τα όποια επιπρόσθετα διόδια συναντήσεις στην πορεία.
Με τα πολλά έφτασα πάλι επί ιταλικού εδάφους, και συγκεκριμένα στο Τορίνο όπου θα έμενα για το βράδυ.