Πολυεστερικές κατασκευές

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Το τελευταίο καιρό με αφορμή μια αναμόρφωση της αισθητικής της μηχανής μου(καστομάρισμα σε απλά ελληνικά;)), ασχολήθηκα με πολυεστερικές κατασκευές.

Χρόνια τώρα ήθελα να ασχοληθώ αλλά ποτέ δε το αποφάσιζα γιατί το θεωρούσα βουνό.

Τώρα λοιπόν που έχω χρόνο(άνεργος) και είμαι ιδιαίτερα προσεχτικός με τα χρήματα, αποφάσισα να δοκιμάσω και να μην πληρώσω για να μου τα φτιάξουν. Με μια γρήγορη ματιά που έριξα στο DIY του φόρουμ δε βρήκα ανάλογο θέμα(όπως και σε άλλα αντίστοιχα φόρουμ). Έτσι σκέφτηκα να ανοίξω ένα θέμα προσπαθώντας να περιγράψω με όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορώ, τις προσπάθειες μου για να βοηθηθούν και όποιοι τυχόν θελήσουν να ασχοληθούν με κάτι ανάλογο.

Δηλώνω εξαρχής εντελώς άσχετος με τα υλικά αυτά, τις τελευταίες βδομάδες τα έπιασα πρώτη φορά στα χέρια μου, οπότε κάθε συμβουλή και γνώμη είναι δεκτή, για να παρουσιαστεί και όσο γίνεται πιο ολοκληρωμένα το θέμα. Που τελικά δεν είναι και τόσο βουνό όπως μου φαινόταν...:)
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Πάμε λοιπόν...

Η ιστορία ξεκίνησε με ένα πίσω φτερό που αγόρασα από τη γερμανική AQ.
Προορίζεται για μετατροπή σε enduro/rallye των ΑΤ 750, οι οποίες βέβαια έχουν εντελώς διαφορετικά πλαστικά από τη δική μου 650άρα.



Στο μηχανάκι μου έδειχνε έτσι:


Μετά από λίγες αλλαγές και κοψίματα στο υποπλαίσιο και στα φλας κλπ, έγινε έτσι:


Καλύτερο μεν, αλλά ήθελε πολύ δουλειά ακόμα για να κρυφτούν οι λεπτομέρειες του σκελετού που δεν κατασκευάστηκε για να φαίνεται, όπως προστάζει η μόδα εδώ και καμμιά δεκαριά χρόνια.
Άρχισαν λοιπόν οι επεμβάσεις, εντελώς πρόχειρα στην αρχή, για να το κάνω όπως θα το ήθελα.


Τα υλικά που χρησιμοποίησα ήταν χαρτόνι και πλαστελίνη.
Μετά από αρκετό ιντερνετικό ψάξιμο λοιπόν και ζάλισμα ενός φίλου-γνώστη, έφτιαξα καλούπι από γύψο και κατασκεύασα το πρώτο μου πολυεστερικό αντικείμενο.
Με πολλά λάθη στη διαδικασία βέβαια που και με παίδεψαν και άφησαν τα ίχνη τους στο τελικό αποτέλεσμα...
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Το αποτέλεσμα αν και με λάθη ήταν πολύ ενθαρυντικό. Μετά από αστάρωμα-βάψιμο by myself, έγινε έτσι...


Ωστόσο μετά από διάφορες δοκιμές με πλαινά από Τρανσάλπ, XL, XR, που είναι μοντέλα των ίδιων περίπου ετών και έχουν την ίδια φιλοσοφία στη κατασκευή σκελετού και πλαστικών, κατέληξα σε πλαινά από Dominator 1996+.
Αυτά, θέλουν ελάχιστες τροποποιήσεις για να ταιριάξουν, βέβαια πρέπει να δέσουν με το πίσω φτερό και γιαυτό θα πρέπει να κατασκευαστεί νέο εξ αρχής.
Στη παραπάνω φωτό έχει μπει άσπρη μονωτική ταινία για να καλύψει το κενό μεταξύ καπακιού και φτερού. Για να δω πως θα φαίνεται.

Έτσι λοιπόν ξεκίνησα τη τροποποίηση-κατασκευή της τελικής έκδοσης(ελπίζω :)) του φτερού, με προσπάθεια να διορθωθούν και τα λάθη στη διαδικασία και στη χρήση των υλικών.
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Το πρώτο στάδιο είναι αυτό του σχεδιασμού, να φέρουμε δηλ. το αρχικό αντικείμενο στα γούστα μας και στις διαστάσεις που το θέλουμε.
Μετά από ερωτήσεις και την εμπειρία μου από τη βοήθεια κατασκευής του άρματος στο φετεινό καρναβάλι, χρησιμοποίησα τα παρακάτω υλικά:

-Πλαστελίνη του υιού μου του μονογενούς για να εξαλειφθούν οι λεπτομέρειες που δεν ήθελα. Εύπλαστο υλικό που παίρνει τη μορφή που θέλουμε.
-Μονωτικό οικοδομών(ντάου λεγεται???) το οποίο χαράσεται και κόβεται εύκολα και είναι και γερό. Μ αυτό πρόσθεσα τις προεκτάσεις που χρειαζόταν για να καλυφθεί ο σκελετός και να δέσει το φτερό με τα πλαινά καπάκια.
-Τα μονωτικά συγκολήθηκαν με αρμόκολλα. Μετά από 1 μέρα η κατασκευή έγινε πολύ δυνατή.
-Οι λεπτομέρεις καλύφθηκαν με απλό ακρυλικό στόκο οικοδομών που τρίβεται εύκολα.
Τα παραπάνω υλικά είναι πάμφθηνα και βρίσκονται παντού.
-Υπομονή και επιμονή.:)

Το αποτέλεσμα:


Και από τη κάτω πλευρά. Η κατασκευή καλό είναι να είναι γερή, καθότι πέφτει στοκάρισμα-τρίψιμο και ακολουθεί και ο γύψος που έχει κάποιο βάρος.

 

christof40

Μέλος
Όνομα
χριστοφορος
Μοτό
cbr r1 gsxr το γνωστο ninja
ο πολυεστερας ειναι πολυ καλο υλικο και ευκολο για DIY κατασκευες,με ενα μονο κατεμε μειονεκτημα...
οπως και με οτι τον βαψεις,μετα απο λιγο καιρο σπαει το χρωμα του,κανει ραγαδες.
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
ο πολυεστερας ειναι πολυ καλο υλικο και ευκολο για DIY κατασκευες,με ενα μονο κατεμε μειονεκτημα...
οπως και με οτι τον βαψεις,μετα απο λιγο καιρο σπαει το χρωμα του,κανει ραγαδες.
Είσαι σίγουρος?
Τον βάζουν στις βάρκες που τραβάνε ζόρια.
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Πάμε στο επόμενο στάδιο που είναι η κατασκευή του γύψινου καλουπιού.
Το βασικό υλικό εδώ είναι ο γύψος καλλιτεχνίας.
-Βάζουμε νερό σε ένα δοχείο και μετά ρίχνουμε το γύψο, σιγά-σιγά. Δεν υπερβάλουμε στη ποσότητα του γύψου μέχρι να μάθουμε τη χρήση του. Από τη στιγμή που θα φτιαχτεί, έχουμε πολύ λίγο χρόνο για να τον απλώσουμε.
-Τον άπλωσα στα πρώτα στρώματα με πινέλο, χτυπώντας το πάνω στο καλούπι για να μη μείνουν κενά αέρα που θα δημιουργήσουν ευαίσθητα σημεία.
-Καλό είναι να "οπλίσουμε" το γύψο για να μη σπάσει στην αποκόλληση. Οι γυψαδόροι χρησιμοποιούν τζίβα. Εγώ, μετά από συμβουλή παλιού, χρησιμοποίησα γάζα απλή του φαρμακείου, αστείρωτη που είναι πάμφθηνη. Κάνει πραγματικά καλή δουλειά. Απλά την απλώνουμε πάνω στο καλούπι που φτιάζουμε και τη βρέχουμε με το πινέλο με αραιό γύψο.

-Ένα σημείο που πρέπει να έχουμε πάντα στο νού μας είναι ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να ξεκαλουπώσουμε το γύψινο καλούπι, οπότε πρέπει να κάνουμε ότι μπορούμε για να γίνει εύκολα αυτό.
Υπάρχουν ειδικά κεριά για να αλειφτεί το αρχικό αντικείμενο για να ξεκολλήσει εύκολα μετά. Μετά από συμβουλές παλιότερων, χρησιμοποίησα κερί από αυτό που βάζουμε στα αυτοκίνητα και στα ντεπόζιτά μας. Κάνει μιά χαρά δουλειά. Καλό είναι να βάλουμε 2 χέρια. Όσο πιό λεία είναι η επιφάνεια του μοντέλου, τόσο καλύτερη θα είναι και η επιφάνεια του γύψινου καλουπιού και θα γλυτώσουμε δουλειά από στοκάρισμα και τρίψιμο.

Να το γύψινο καλούπι από την έξω πλευρά...
 
Τελευταία επεξεργασία:

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Εδώ φτάνω αυτή τη στιγμή.
Θα προσπαθήσω να ποστάρω και την υπόλοιπη διαδικασία.
Καθυστέρησα γιατί έκανα από άγνοια ένα λάθος που δε έπρεπε. Γύψαρα το καλούπι με διαφορά 1 ημέρας από το ένα χέρι στο άλλο, με αποτέλεσμα να έχει ξεραθεί το ένα χέρι και να μη κολλήσει το 2ο πάνω του όπως πρέπει.



Στη συγκεκριμμένη περίπτωση και μετά από συμβουλή επαγγελματία, έβγαλα προσεκτικά το κομμάτι του γυψου που αποκολλήθηκε και το κόλλησα με απλή Ατλακόλ.

Πρέπει να ρίχνουμε όλη τη ποσότητα γύψου που απαιτείται, σε ένα χέρι λοιπόν.

Το λάθος αυτό με καθυστέρησε και απέφυγα να ξεκαλουπώσω. Αύριο θα πάρω γυψοεπίδεσμους που χρησιμοποιούν οι ορθοπεδικοί για να ενισχύσω όσο μπορώ τη κατασκευή και να συνεχίσω.
 

christof40

Μέλος
Όνομα
χριστοφορος
Μοτό
cbr r1 gsxr το γνωστο ninja
Είσαι σίγουρος?
Τον βάζουν στις βάρκες που τραβάνε ζόρια.
σιγουροτατος,μετα απο 1-2 χρονια αφου το βαψεις,θα δεις τις πρωτες ραγαδες στο χρωμα.
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
σιγουροτατος,μετα απο 1-2 χρονια αφου το βαψεις,θα δεις τις πρωτες ραγαδες στο χρωμα.
Χριστόφορε δεν ξέρω αν έχεις δουλέψει πολυεστέρα, αλλά αν έχεις θα βοηθούσε να μας πεις τι ρητίνες χρησιμοποίησες.

Μεγάλη σημασία και στις πολυεστερικές κατασκευές αλλά και στις Carbon, παίζουν οι ρητίνες που χρησιμοποιούνται.
Οι φθηνές ρητίνες που χρησιμοποιούνται από τους περισσότερους έχουν την ιδιότητα να συνεχίζουν να πολυμερίζονται με τη πάροδο του χρόνου, άρα και να σκληραίνουν.
Προφανώς αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα σκασίματα στη μπογιά για τα οποία μιλάς.
Υπάρχουν όμως και πιό εξειδικευμένες ρητίνες, όπως πχ ο βινιλεστέρας που χρησιμοποιούνται για πιό ακριβές κατασκευές και για μέρη μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων.
Αυτές δεν συνεχίζουν το πολυμερισμό τους με τη πάροδο του χρόνου.
Και βέβαια υπάρχουν και οι εποξικές ρητίνες που χρησιμοποιούνται με τα Carbon, που αλλοίμονο αν συνέχιζαν να σκληραίνουν.

Στο site του Ανδρέου, υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες για τις ιδιότητες και το διαχωρισμό αυτών των υλικών.
https://www.aandreou.gr/
https://www.aandreou.gr/

Προφανώς και στις πολυεστερικές κατασκευές ισχύει το γνωστό, ότι πληρώνεις παίρνεις.
 

christof40

Μέλος
Όνομα
χριστοφορος
Μοτό
cbr r1 gsxr το γνωστο ninja
δεν εχω ασχοληθει ποτε να κανω πολυεστερικες κατασκευες manouel,αλλα μου εχουν φτιαξει πολλα διαφορα πραγματα για μηχανακια,ειδικα μαγαζια που
κανουν βαφες μοτο.
ολοι αυτοι οι γνωστοι στον χωρο βαφεις μοτοσυκλετων μου εχουνε πει οτι δεν κραταει καμια βαφη πανω στον πολυεστερα και το εχω δει-διαπυστωσει και γω
σε πολλα μηχανακια.
συγκεκριμενα στο σιτε του ανδρεου που εβαλες,το προβλημα που εχουν οι βαφεις μοτο ειναι τα ραγισματα στο cell coat,κατι που οπως λενε δεν εχουν βρει την λυση του οτι και να εχουν δοκιμασει.
δεν γνωριζω αν υπαρχει καποιος ειδικος πολυεστερας που δεν σπαει το χρωμα πανω του αλλα και οι ειδικοι βαφεις μοτο που εχω ρωτησει δεν το ξερουν κι αυτοι.
αν οντως υπαρχει θα ηθελα πολυ να το ξερω γιατι καποια μηχανακια οπως το gsxr750f toy 1985 που εχω δεν βρισκεις ευκολα τα πλαστικα του...
 
Τελευταία επεξεργασία:

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Μην ανησυχείς για το GSXR σου. Θα του φτιάξουμε αντίγραφα από ανθρακονήματα.
Άλλωστε αυτός είναι ο στόχος μου, απλά πρέπει να περάσω από το "ταπεινό" πολυεστέρα καθότι οι διαδικασίες κατασκευής είναι οι ίδιες.

Δε πιστεύω να σου έχουν πει οι γνωστοί σου βαφείς ότι και η βαφή στα αναθρακονήματα σκάει?

:)
 

christof40

Μέλος
Όνομα
χριστοφορος
Μοτό
cbr r1 gsxr το γνωστο ninja
Μην ανησυχείς για το GSXR σου. Θα του φτιάξουμε αντίγραφα από ανθρακονήματα.
Άλλωστε αυτός είναι ο στόχος μου, απλά πρέπει να περάσω από το "ταπεινό" πολυεστέρα καθότι οι διαδικασίες κατασκευής είναι οι ίδιες.

Δε πιστεύω να σου έχουν πει οι γνωστοί σου βαφείς ότι και η βαφή στα αναθρακονήματα σκάει?

:)
για ανθρακονηματα,οχι δεν εχω δει σκασιματα σε χρωμα,αλλα δεν ξερω....το ανθρακονημα βαφεται ωστε να μην φαινονται οι ινες του και να μοιαζει μετα απο την βαφη σαν ενα εργοστασιακο φαιρινγκ?
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Βάφεται, καθότι η διαδικασία κατασκευής τους είναι η ίδια με του πολυεστέρα.
Αλλά ποιός το βάφει, αφού και είναι ωραίο και έχει πληρώσει ένα σκασμό λεφτά για να το πάρει?

Όταν όμως απαιτείται, για παράδειγμα στη περίπτωση παλιών μοτοσυκλετών που δεν είναι σωστό αισθητικά να φαίνεται, βάφεται όπως και τα πολυεστερένια.
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Ξεκαλουπώσαμε λοιπόν σήμερα και το αποτέλεσμα είναι αυτό:



Αυτό είναι το εσωτερικό του γύψινου καλουπιού και εδώ θα απλωθούν τα υλικά του πολυεστέρα.
Για να έχουμε καλό αποτέλεσμα η επιφάνεια πρέπει να είναι απόλυτα λεία. Αν δεν μας ικανοποιεί, επεμβαίνουμε με:
-Σμυριδόπανο για γυάλισμα
-Ακρυλικό στόκο οικοδομών που τρίβεται εύκολα.

Εδώ έχω ήδη απλώσει στόκο που θα τριφτεί αύριο.
Σε γενικές γραμμές το καλούπι είναι ικανοποιητικό, εκτός από το πάχος του στις πλευρές.:(
Καθαρό λάθος αρχάριου στη χρήση των υλικών, καθότι δεν υπολόγισα καλά και μου τελείωσε ο γύψος.
Κανονικά θα ήθελε το διπλάσιο πάχος απότι φαίνεται στη φωτό. Επειδή βαριέμαι να ξανακάνω άλλο καλούπι, προσπάθησα να το κάνω πιό στέρεο με ορθοπεδική γυψόγαζα(αυτή που μας βάζουν όταν σαβουρδιαζόμαστε και σπάμε ή ραγίζουμε κάποιο κόκκαλο:)).



Η χρήση της είναι απλούστατη, τη βουτάς στο νερό και την απλώνεις.
Τιμή δε ξέρω καθότι ο φαρμακοποιός είναι γνωστός και δε μου κράτησε χρήματα.:)

Θα δείξει αύριο...:thumbsdown:
 

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Το καλούπι στοκαρίστηκε και γυαλίστηκε και προχωράμε στη διαδικασία.

Αυτό που μας ενδιαφέρει τώρα είναι η όσο το δυνατον πιό εύκολη αποκκόλησή του από τον πολυεστέρα.
Για το λόγο αυτό υπάρχουν ειδικά κεριά σε στερεή ή υγρή μορφή, όπως αυτό:


Εγώ χρησιμοποίησα χύμα από το χρωματοπωλείο.
Εφαρμόζουμε 3-4 χέρια αφήνοντας κάνα μισάωρο να ξεραθεί και τρίβοντας το μετά με καθαρό βαμβακερό πανάκι.
Προσπαθούμε να πετύχουμε όσο πιό λεία επιφάνεια γίνεται στο καλούπι.

Επιπρόσθετα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε υγρά όπως το moviol για καλύτερα αποτελέσματα ή μιά στρώση διαφανές camel παπουτσιών, όπως μου σύστησε γνωστός που το έχει δουλέψει.
Στη περίπτωσή μας, δεν έβαλα ούτε το ένα ούτε το άλλο, καθότι δε με ενδιαφέρει να κρατήσω το καλούπι.

Από εδώ και μετά ξεκινά η διαδικασία με τις ρητίνες.
Δεν πρέπει να αφήσουμε το κερί που έχουμε βάλει να ξεραθεί τελείως. Η διαδικασία καλό είναι να ξεκινήσει λίγες ώρες μετά, το πολύ την επόμενη μέρα.
 
Τελευταία επεξεργασία:

Manouel650

Μέλος
Περιοχή
Ρέθεμνος τση Κρήτης
Όνομα
Μανώλης
Μοτό
Domi 650
Η ουσιαστική διαδικασία του πολυεστέρα ξεκινάει από δω και εκτός από το πρώτο μέρος της είναι η ίδια με αυτή των ανθρακονημάτων.
Πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας το ΟΤΙ ΠΛΗΡΩΝΕΙΣ, ΠΑΙΡΝΕΙΣ, κάτι που γίνεται κατανοητό σε βάθος όσο περισσότερο διαβάζει κάποιος για τα υλικά αυτά.
Δεν είναι λοιπόν τα ίδια όλα τα πολυεστερικά αντικείμενα, έχουμε διάφορες ποιότητες υλικών και τα ανάλογα αποτελέσματα βέβαια.

Μόλις ξεραθεί το κερί, πρέπει να απλώσουμε το Gell coat.
Το gel coat ειναι το υλικό που έχουν εξωτερικά οι συνήθεις πολυεστερικές κατασκευές. Είναι το άσπρο χρώμα που έχουν τα πολυεστερικά αντικείμενα όταν δεν είναι βαμένα.
Ξαναβάζω τη φωτό του φτερού με το οποίο ξεκίνησα όπως ήταν στην αρχική του μορφή.



Δεν είναι βαμένο, η άσπρη επιφάνεια είναι το Gel coat.
Ισοφθαλικά, τα φτηνότερα, μέχρι αυτά που έχουν σαν βάση εποξικές ρητίνες και 3-4πλάσια τιμή, με καλύτερες μηχανικές ιδιότητες κλπ.

Εδώ υπάρχουν αρκετές πληροφορίες για τα Gel coats, όπως και οδηγίες για την εφαρμογή τους.

https://www.aandreou.gr/index.php?option=com_mijoshop&view=category&path=35&Itemid=606

Καλό είναι να περάσουμε 2 χέρια, ώστε το τελικό πάχος του να είναι 0,5 - 0,7 mm, ούτως ώστε να παρέχει ικανοποιητική προστασία και να μας δώσει το περιθώριο να το γυαλοχαρτίσουμε διορθώνοντας τις ανωμαλίες του καλουπιού χωρίς να φανεί από μέσα η ρητίνη του πολυεστέρα.
Εφαρμόζεται με πινέλο, ρολό, πιστόλι, εγώ χρησιμοποιώ πινέλο.
Χρειάζεται καταλύτη, οπότε έχουμε περιορισμένο χρόνο για να το δουλέψουμε.
Το 2ο χέρι θα πρέπει να το περάσουμε πριν στερεοποιηθεί εντελώς το πρώτο, δλδ 4-8 ώρες μετα το 1ο, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες.

Από αυτό το στάδιο και μετά πρέπει να κρατάμε κάποια ωράρια μεταξύ των σταδίων της διαδικασίας.
 

thenos

"Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά"
ADVRIDE Team
Περιοχή
Ελάτη
Όνομα
Θανασης
Μοτό
KTM 950 ADV & KTM EXC450
Μάθε τέχνη και άστηνε....
και άμα πεινάσεις πιάστηνε...
Ωραίος Μανωλιό...!!!
 

ΗΛΙΑΣ

Μέλος
Περιοχή
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Όνομα
ΗΛΙΑΣ
Μοτό
XLV 1000, XRV 650, HUSKY WR 250
Πάμε λοιπόν...
Μετά από λίγες αλλαγές και κοψίματα στο υποπλαίσιο και στα φλας κλπ, έγινε έτσι:
Ήντα ρε Μανωλιό .......Φλας.....ΚΤΜ !!!
 
Top Bottom