Σκασμένα λάστιχα (τί έχουν τα έρμα και ψοφάνε)

Περιοχή
ΚΑΒΑΛΑ
Όνομα
Παναγιώτης
Μοτό
XRV 650 - XRV 750 - Varadero - VFR 800 - CB 750 F Bol d' Or
Πολύ συχνά ακούω την φράση «εκεί που πήγαινα, ξαφνικά έσκασε το λάστιχο…..». Πραγματικά, είναι να απορεί κανείς με πόση ευκολία φορτώνουμε την δική μας αδιαφορία ή αμέλεια, στα καημένα τα λάστιχα. Και εξηγούμαι: Μετά από πολλά χρόνια στον τεχνικό τομέα των ελαστικών, έχοντας εξετάσει εκατοντάδες (να μην πω χιλιάδες) «σκασμένα» λάστιχα διαφόρων τύπων, και έχοντας αναλώσει ώρες εκπαίδευσης, μελέτης βιβλιογραφίας και αρχείων εταιρειών, με λύπη μου σας πληροφορώ πως δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαζομάρα από αυτή την έκφραση.

Αγαπητοί φίλοι (και φίλες), ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ είναι οι φορές που το λάστιχο θα σκάσει ξαφνικά. Αφήνοντας απ’ έξω την πιθανή αστοχία υλικού, πράγμα πολύ σπάνιο (κάτω από το 0.1%), αυτό θα συμβεί μόνο όταν χτυπήσουμε με δύναμη αιχμηρό αντικείμενο που θα «σφάξει» το λάστιχο, ή αν το βροντήξουμε σε πέτρα, πεζοδρόμιο ή κάτι παρόμοιο τέλος πάντων. Δηλαδή, θα μου πείτε, μόνο τότε σκάνε τα λάστιχα; Όχι φυσικά, αλλά μόνο τότε σκάνε ΞΑΦΝΙΚΑ. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις τα λάστιχα σκάνε επειδή αμελήσαμε να εξαλείψουμε τις αιτίες που τα οδήγησαν στο αναπόφευκτο σκάσιμο.

Ποιες είναι αυτές οι αιτίες; Πρώτη και καλύτερη η υπερθέρμανση του ελαστικού. Κύριες αιτίες αυτής είναι α) οι χαμηλές πιέσεις, β) το υπέρβαρο, γ) συνδυασμός των α και β. Όταν το λάστιχο λειτουργεί με χαμηλές πιέσεις ή (και) με υπέρβαρο, είναι καθισμένο, και τότε συμβαίνουν τα εξής δύο: Πρώτον, αυξάνεται η επιφάνεια επαφής του με το δρόμο και μεγαλώνουν οι εξωτερικές τριβές, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η θερμοκρασία του ελαστικού από το πέλμα προς τον σκελετό. Δεύτερον, παραμορφώνεται ο σκελετός και τσακίζονται τα λινά, αυξάνοντας υπερβολικά την θερμοκρασία αυτή τη φορά όμως από μέσα προς τα έξω. Αυτή η διπλή αύξηση της θερμοκρασίας, σε συνδυασμό με την παρατεταμένη παραμόρφωση (και άρα αδυνάτισμα του σκελετού), είναι που οδηγεί στο ΜΠΑΜ που θα ακούσετε ξαφνικά, αλλά που μόνο ξαφνικά δεν δημιουργήθηκε.

Μία άλλη αιτία είναι το καρφάκι, η προκούλα, το συρματάκι που καρφώθηκε στο λάστιχο και δεν το πήραμε χαμπάρι, οπότε το λαστιχάκι μας χάνει λίγο αέρα και πάμε στην πιο πάνω περίπτωση.

Επίσης, όσοι έχετε το χόμπι να ανεβοκατεβαίνετε πεζοδρόμια προσέξτε. Επειδή ο σκελετός και η γόμα των ελαστικών ΔΕΝ είναι αεροστεγή, τα tubeless ελαστικά έχουν «αλειμμένη» στο εσωτερικό τους μια λεπτή μεμβράνη που κάνει την δουλειά της σαμπρέλας. Όταν όμως ανεβοκατεβαίνουμε πεζοδρόμια και τσακίζουμε το λάστιχο ανάμεσα σε πεζοδρόμιο και ζάντα, τότε η μεμβράνη αυτή χάνει την αεροστεγή της ιδιότητα, πέφτει η πίεση στο λάστιχο και πηγαίνουμε πάλι στην πρώτη περίπτωση.

Πώς τα προλαβαίνουμε αυτά; Μα είναι πάρα πολύ απλό, ελέγχουμε συχνά τις πιέσεις μας, πάντα με κρύα λάστιχα και κατά προτίμηση με δικό μας αξιόπιστο πιεσόμετρο. Τα 15 – 20 Ευρώ που κοστίζει και το δύο λεπτά την εβδομάδα για τον έλεγχο θα σας γλυτώσουν από πολλά, στην καλύτερη από ένα άχρηστο λάστιχο. Για την χειρότερη δεν νομίζω να χρειάζεται πολλή φαντασία.

Και για του λόγου το αληθές, δείτε κάποιες περιπτώσεις που έμεινε λάστιχο για να φωτογραφηθεί:

Εδώ βλέπουμε την αρχέγονη αιτία, στην αριστερή φώτο η μεμβράνη έχει ρυτιδιάσει (πρώτο στάδιο) και στην δεξιά έχει καρβουνιάσει. Φανταστείτε τι γίνεται από κάτω της……..



Το καρβούνιασμα και το αποτέλεσμα:



Εξωτερική άποψις:



Έλα μωρέ ένα τόσο δα πεζοδρομιάκι είναι………

 
Περιοχή
ΚΑΒΑΛΑ
Όνομα
Παναγιώτης
Μοτό
XRV 650 - XRV 750 - Varadero - VFR 800 - CB 750 F Bol d' Or
Δείτε εδώ μια χαρακτηριστική περίπτωση αμέλειας του αναβάτη που οδήγησε στο "ξαφνικό" άνοιγμα του ελαστικού.



Ο άνθρωπος συμπλήρωσε αέρα πριν φύγει από Αθήνα και εκεί που πήγαινε, ξαφνικά άνοιξε το λάστιχο. Η απορία του εύλογη, "μα αφού είχα δει τις πιέσεις"......

Τί έδειξε ο τεχνικός έλεγχος: Το λάστιχο είχε από καιρό μέσα ένα μικρό καρφάκι λίγο πιο πέρα από το άνοιγμα. Μη κοιτάζοντας τις πιέσεις του τακτικά δεν το είχε αντιληφθεί, με αποτέλεσμα το καρφάκι αυτό να "δουλεύει" μέσα στην τρύπα του, ανοίγοντάς την και περισσότερο κάθε φορά που υπήρχε συμπίεση και αποσυμπίεση σε εκείνο το σημείο (η οποίες βέβαια συμπίεση και αποσυμπίεση γινόταν και κάθε φορά εντονότερες μιας και το λάστιχο δούλευε με χαμηλή πίεση). Έτσι δημιουργήθηκε δίοδος που επέτρεψε στον αέρα να εισχωρήσει ανάμεσα στον σκελετό και το πέλμα, που με κάθε περιστροφή έσπρωχνε όλο και περισσότερο αέρα μέσα στον "θύλακα" που δημιουργήθηκε. Νομοτελειακά, προϊόντος του χρόνου, έμπαινε όλο και περισσότερο αέρας, ο θύλακας μεγάλωσε, και όταν το λάστιχο κινήθηκε με μεγαλύτερη ταχύτητα - περισσότερες περιστροφές (ταξίδι εκτός Αθηνών), από την μιά η διόγκωση του αέρα μέσα στον θύλακα λόγω αυξημένων θερμοκρασιών, από την άλλη η αυξημένη φυγόκεντρος στο πέλμα (που σε εκείνο το σημείο δεν ήταν πλέον "δεμένο" με τον σκελετό του ελαστικού), και ιδού η κλασσική περίπτωση βλάβης (λέγε με αποκόλληση πέλματος).

Το ότι είχε δεί τις πιέσεις πριν φύγει δεν σήμαινε απολύτως τίποτα μιας και η βλάβη είχε προκληθεί επειδή δεν έβλεπε τακτικά τις πιέσεις τότε που έπρεπε.

Γι' αυτό λέμε πολύ συχνό έλεγχο στις πιέσεις, και αν δούμε αφύσικα χαμηλή πίεση δεν βάζουμε απλά αέρα και φεύγουμε, ψάχνουμε την αιτία........

Το πιο σημαντικό πράγμα σε ένα λάστιχο, αυτό που καθορίζει αν θα συμπεριφερθεί όπως προβλέπεται, δεν είναι ούτε τα λινά, ούτε οι γόμες, ούτε το πέλμα, ούτε το DOT, είναι ο αέρας.
Αυτός το κρατάει στη θέση και το σχήμα που πρέπει να έχει, αυτός καθορίζει το κράτημα, το φρενάρισμα και την άνεση.
Καλύτερα ένα μέτριο ελαστικό με σωστές πιέσεις, παρά ένα "σούπερ-ντούπερ-γουάου" με πιέσεις ό,τι νά 'ναι........
 
Τελευταία επεξεργασία:
Top Bottom