black_hawk
Μέλος
Ανάπτυξη ηλεκτρολογικού συστήματος μοτοσικλέτας
Το Σύστημα Ολοκληρωμένο
1. Στην προσπάθειά μας για κατανόηση της λειτουργίας των ηλεκτρικών μοτοσικλέτας, είναι καλλίτερα να δούμε πρώτα ολόκληρο το σύστημα και μετά να αναλύσουμε τα επιμέρους συστήματα. Είναι ενδιαφέρον να δούμε ότι το καύσιμο παρέχει την ισχύ για την κίνηση της μοτοσικλέτας καθώς επίσης και για τη λειτουργία όλων των ηλεκτρικών συστημάτων.
2. Η γεννήτρια παρέχει ισχύ στα ηλεκτρικά εξαρτήματα και συγχρόνως φορτίζει τη μπαταρία έτσι ώστε τα ηλεκτρικά κυκλώματα να λειτουργούν όταν ο κινητήρας και η γεννήτρια είναι σταματημένα. Απαραίτητα η γεννήτρια πρέπει να έχει αρκετή ισχύ για να λειτουργεί όλα τα ηλεκτρικά κυκλώματα ταυτόχρονα, με εξαίρεση τη μίζα. Αυτή είναι δουλειά της μπαταρίας. Σημειώστε ότι ηλεκτρική ισχύ ρέει προς τη μπαταρία κατά τη φόρτιση και έξω απ’ αυτήν κατά την εκφόρτιση.
Φόρτιση και Αποθήκευση
1. Όλες οι χρήσεις δρόμου μοτοσικλέτες (όχι αγωνιστικής χρήσης) κανονικά έχουν μπαταρία για να αποθηκεύουν την ηλεκτρική ενέργεια. Η μπαταρία εργάζεται μόνο με συνεχές ρεύμα D.C. (Direct Current) και η γεννήτρια η οποία τη φορτίζει πρέπει να της παρέχει συνεχές ρεύμα για αυτό το σκοπό.
2. Το δυναμό είναι μια γεννήτρια που παρέχει έξοδο συνεχούς ρεύματος και χρησιμοποιούταν σε παλιές μοτοσικλέτες, μέχρι το 1954, περίπου και σε μερικά Ανατολικό – Ευρωπαϊκά κράτη, μέχρι πρόσφατα.
Οι περισσότερες μοτοσικλέτες ωστόσο είναι εφοδιασμένες με εναλακτήρα (alternator) που παράγει εναλλασσόμενο ρεύμα (alternating current) το οποίο μετατρέπεται σε συνεχές ρεύμα D.C. ικανό για τη φόρτιση της μπαταρίας μέσω ενός ανορθωτή.
3. Το δυναμό συνεχούς ρεύματος έχει μικρότερη έξοδο ισχύος από τον εναλακτήρα ιδίου μεγέθους και χρειάζεται περισσότερη συντήρηση. Επιπρόσθετα εκ κατασκευής χρειάζεται μεγαλύτερη ταχύτητα περιστροφής για να αποδώσει ισχύ. Ο εναλακτήρας έχει το πλεονέκτημα να είναι σε θέση να φορτίσει τη μπαταρία ακόμα και όταν ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί, ενώ το δυναμό θέλει περισσότερες στροφές πριν αρχίσει να φορτίζει τη μπαταρία. Με το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα των εποχών μας, οι κινητήρες δουλεύουν για μεγάλες περιόδους στο ρελαντί. Έτσι μια μοτοσικλέτα με δυναμό σύντομα θα είχε ξεφόρτιστη μπαταρία. Ενώ οι μοτοσικλέτες με εναλακτήρα μπορούν και κρατούν τη μπαταρία φορτισμένη.
Ανάφλεξη
1. Οι βενζινοκινητήρες χρειάζονται σπινθήρα για να αναφλέξουν το μίγμα βενζίνης και αέρα που εισέρχεται στο θάλαμο καύσης. Ο σπινθήρας πρέπει να δίνεται απόλυτα συγχρονισμένα με τη θέση εμβόλου ώστε το αποτέλεσμα της καύσης του μείγματος να δίνει τη μεγαλύτερη δυνατή ισχύ και παράλληλα να έχουμε οικονομία καυσίμου. Ο σπινθήρας διαπηδά απ’ το ένα ηλεκτρόδιο του μπουζί στο άλλο. Τα μπουζί είναι βιδωμένα στην κυλινδροκεφαλή και υψηλή τάση από πολλαπλασιαστή-(ες) ή μανιάτο απαιτείται για να έχουμε σπινθήρα ανάμεσα στα δυο ηλεκτρόδια.
2. Μανιατό.
Το μανιατό είναι γεννήτρια κινούμενη από τον κινητήρα κατασκευασμένη να δίνει υψηλή τάση πάνω από 30.000 volts (30 kv), για την ανάφλεξη. Δεν χρησιμοποιείται στις μέρες μας.
3. Πολλαπλασιαστής
Ο πολλαπλασιαστής είναι ένας μετασχηματιστής ο οποίος ανεβάζει τη τάση της μπαταρίας στη τάση που χρειάζεται ώστε να έχουμε δυνατό σπινθήρα στο μπουζί. Αυτό συμβαίνει διακόπτοντας απότομα και πολύ γρήγορα το ρεύμα στο πρωτεύον πολλαπλασιαστή. Παραδοσιακά αυτό γινόταν με μηχανικές επαφές (διακόπτη) που έπαιρνε κίνηση (ανοιγόκλειναν) απ’ τον κινητήρα, τις λεγόμενες πλατίνες. Αλλά στις σύγχρονες μοτοσικλέτες αυτό γίνεται με ηλεκτρονικό διακόπτη. Όλα αυτά τα συστήματα ωστόσο, απλά ή σύνθετα, χρησιμοποιούν πολλαπλασιαστή στο τελικό στάδιο ανύψωσης της τάσης για να τη δώσουν στο(α) μπουζί.
Φωτισμός και Προειδοποίηση
1. Όλες οι μοτοσικλέτες (εκτός των αγωνιστικών) είναι εφοδιασμένες με μπροστά και πίσω φώτα. Τα μπροστά φωτιστικά (Headlamps) έχουν δυο θέσεις φωτεινότητας ώστε να αποφεύγεται το θάμπωμα των απέναντι οδηγών. Το πίσω φως είναι πολύ σημαντικό για την ασφάλεια του αναβάτη και ποτέ δεν πρέπει να το αφήνουμε εκτός λειτουργίας. Στην ίδια λάμπα βρίσκεται και το νήμα του φωτός ένδειξης “ STOP ”.
2. Όλες οι σύγχρονες μοτοσικλέτες είναι εφοδιασμένες με φώτα “flash ” εμπρός και πίσω. Για την προειδοποίηση του αναβάτη ότι τα flash είναι σε λειτουργία υπάρχει στα όργανα ενδεικτικό ή ενδεικτικά (2) λαμπάκια λειτουργίας “ flash ” χαμηλής ισχύος.
3. Προειδοποιητικά ή ενδεικτικά λαμπάκια υπάρχουν επίσης στα όργανα για να ενημερώνουν τον οδηγό σχετικά με διάφορες καταστάσεις της μοτοσικλέτας όπως χαμηλής στάθμης βενζίνης, πίεση λαδιού, θέση νεκράς, άναμα μεγάλης σκάλας, sidestand (σταντ), F.I. (fuel injection), immobilizer, στάθμης λαδιού ΑBS κ.α.
Εκκίνηση
1. Οι περισσότερες μοτοσικλέτες έχουν μίζα συνεχούς ρεύματος, υψηλής ροπής στρέψης η οποία περιστρέφει τον κινητήρα μέχρι να ξεκινήσει. Η απαίτηση του ρεύματος είναι υψηλή και αυτό απαιτεί μπαταρία μεγαλύτερη απ’ ότι θα απαιτούσε μια μοτοσικλέτα χωρίς μίζα.
Τροφοδοσία και Βενζίνη
1. Η βενζίνη παραδοσιακά παρέχεται μέσω καρμπιρατέρ στον (στους) κύλινδρο (-ους) του κινητήρα σε μορφή ατμών αέρος / βενζίνης που αναρροφούνται από την υποπίεση που δημιουργεί το πιστόνι και αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείται σε πολλές μοτοσικλέτες και σήμερα.Ωστόσο, σε μερικά μεγάλα μοντέλα συμπιεσμένη βενζίνη ψεκάζεται υπό μορφή σπρέι κατ’ ευθείαν στους κυλίνδρους. Τέτοια συστήματα ψεκασμού καυσίμου ελέγχονται ηλεκτρονικά και το καύσιμο τροφοδοτείται μέσω ηλεκτρικής αντλίας που βρίσκεται μέσα στο ρεζερβουάρ.
2. Επειδή και το σύστημα ψεκασμού αλλά και ανάφλεξης είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενα ήταν ένα λογικό βήμα να ενσωματωθούν και τα δυο σε ένα εξειδικευμένο κομπιούτερ το οποίο συχνά ονομάζεται μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου (ECU). Ένας τέτοιος αλληλένδετος έλεγχος είναι γνωστός σαν σύστημα διαχείρισης κινητήρα.
Ανάφλεξη
Προκειμένου να αναφλεγεί το μίγμα βενζίνης – καυσίμου που έχει εισέλθει στον θάλαμο καύσης, απαιτείται στιγμιαίος ισχυρός σπινθήρας σε ακριβώς κατάλληλη χρονική στιγμή. Ο χρόνος που δίνεται ο σπινθήρας σε σχέση με την πορεία του εμβόλου προς το ΑΝΣ (Άνω Νεκρό Σημείο) είναι πολύ κρίσιμος και μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές και το φορτίο του κινητήρα (προπορεία). Είναι δε πολύ σημαντικός ώστε να έχουμε την μέγιστη δυνατή ισχύ από τον κινητήρα μας με ταυτόχρονα μικρή ρύπανση και οικονομική λειτουργία. Ως γνωστό ο σπινθήρας δημιουργείται στο μπουζί και ανάμεσα στα δυο ηλεκτρόδιά του. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η τροφοδοσία στο μπουζί με υψηλή τάση ώστε να έχουμε τη διαπίδυση του σπινθήρα. Αυτή την υψηλή τάση την παράγει ο πολλαπλασιαστής που δεν είναι τίποτα άλλο από μια μορφή μετασχηματιστή όπου στην είσοδο του δίνουμε μια στιγμιαία τάση χαμηλή και στην έξοδο του λαμβάνουμε υψηλή στιγμιαία τάση της τάξεως 20-30 Kv.
Τη δημιουργία της στιγμιαίας χαμηλής τάσης που δίνουμε στην είσοδο του πολλαπλασιαστή αλλά κυρίως την χρονική στιγμή που όπως αναφέραμε είναι πολύ κρίσιμη και ιδιαίτερα σημαντική, την έχει αναλάβει ο «εγκέφαλος» του συστήματος ανάφλεξης, δηλαδή, η μονάδα ελέγχου ανάφλεξης, η γνωστή κοινώς λεγόμενη «ηλεκτρονική». Είναι το «έξυπνο» κομμάτι του συστήματος που απαρτίζεται από ηλεκτρονικά τμήματα, μικρο-κομπιούτερς, κάρτες μνήμης και άλλα «καλούδια» της σύγχρονης ηλεκτρονικής – ψηφιακής τεχνολογίας ώστε ο κινητήρας να αποδώσει το μέγιστα. Προκειμένου να επιτευχθεί το απόλυτο «timing» της παρουσίας σπινθήρα στο μπουζί η ηλεκτρονική συνεργάζεται με διάφορα περιφερειακά εξαρτήματα– αισθητήρες.
Ο χρόνος της ανάφλεξης δεν είναι σταθερός και καθορισμένος, δηλαδή λίγες μοίρες πριν το Άνω Νεκρό Σημείο (ΑΝΣ), αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, το φορτίο του, την θερμοκρασία του και άλλες παραμέτρους.
Έτσι, οι κατασκευαστές δίνουν τον σπινθήρα με προπορεία (advance) που μετριέται σε μοίρες προκειμένου να επιτύχουν την καλλίτερη απόδοση του κινητήρα.
Στις ποιο απλές μορφές ανάφλεξης χρησιμοποιείται μόνο pick up. Το pick up είναι αισθητήρας που πληροφορεί την ηλεκτρονική για την ακριβή θέση του στροφαλοφόρου άξονα, άρα και του πιστονιού (εμβόλου) ώστε αυτή (η ηλεκτρονική) με τη σειρά της να δώσει εντολή για σπινθήρα και με κάποια προπορεία αναλόγως των στροφών λειτουργίας.
Στις σύνθετες μορφές ανάφλεξης και σε μοτοσικλέτες υψηλών απαιτήσεων όπως αναφέραμε και πιο πάνω η ηλεκτρονική συνεργάζεται με διάφορους αισθητήρες όπως:
* Ταχύτητας περιστροφής και θέσης στροφαλοφόρου
* Φορτίου κινητήρα
* Θερμοκρασίας κινητήρα
* Τάσης μπαταρίας
* Θερμοκρασίας εισερχόμενου αέρα
* Ανιχνευτή (Knock)
* Ταχύτητας μοτοσικλέτας
* Θέσης γκαζιού κ.α.
Όλα αυτά τα στοιχεία που λαμβάνει η ηλεκτρονική τα μετατρέπει σε ψηφιακούς παλμούς, τα αξιολογεί, τα συγκρίνει και δίνει το έναυσμα για την δημιουργία του σπινθήρα την ακριβώς κατάλληλη στιγμή.
Γεννήτρια
Κάθε μοτοσικλέτα για την κάλυψη των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια είναι εφοδιασμένη με μια γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος. Στις μικρού κυβισμού μοτοσικλέτες αυτή η γεννήτρια είναι συνήθως μονοφασική και περιορισμένης ισχύος, ενώ στις μεγαλύτερες είναι τριφασική και αυξανόμενης ισχύος για να καλύπτει τις μεγαλύτερες ανάγκες της μοτοσικλέτας. Αποτελείται από δυο βασικά τμήματα:
α) Το σταθερό (στατης) που είναι η περιέλιξη και είναι αγωγοί χαλκού τυλιγμένοι πάνω στους πόλους με κατάλληλη διάταξη και
β) Το κινητό τμήμα που παίρνει κίνηση από τον κινητήρα και ονομάζεται ρότορας και είναι ένα συγκρότημα μαγνητών που περιστρέφονται γύρω από την περιέλιξη (στατη) δημιουργώντας έτσι ένα κινητό μεταβλητό μαγνητικό πεδίο. Έτσι έχουμε ένα σύστημα αγωγών που βρίσκονται μέσα σε μεταβλητό μαγνητικό πεδίο και ως γνωστό αυτή είναι και η αρχή παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.
Αυτή είναι η επικρατέστερη και η πλέον συνηθισμένη μορφή γεννήτριας moto που συναντάμε σήμερα. Υπάρχουν και παραλλαγές της ανωτέρω μορφής που συναντάμε σπανιότερα. Δεν παύει όμως η αρχή λειτουργίας να είναι η ίδια.
Ανορθωτής - Ρυθμιστής Ηλεκτρικής Ισχύος
Επειδή το ρεύμα που παράγεται από την γεννήτρια της μοτοσικλέτας είναι σε εναλλασσόμενη μορφή A . C . πρέπει να μετατραπεί σε συνεχές ρεύμα D.C. ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη μοτοσικλέτα και να φορτίζει τη μπαταρία.
Αυτό το έργο έχει αναλάβει ο ανορθωτής ο οποίος μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές μέσο μιας ανορθωτικής διάταξης (διόδους) και κατόπιν το ρυθμίζει ώστε να βρίσκεται εντός ορίων τάσεως και σε καμία περίπτωση να μην υπερβαίνει τα 14,5 V.
Συνηθισμένες βλάβες του ανορθωτή είναι η καταστροφή μιας ή περισσοτέρων διόδων του οπότε σταματάει η φόρτιση της μπαταρίας ή βλάβη στο σύστημα ρύθμισης της τάσης με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται υπέρταση στο κύκλωμα τάξης των 18-20 V με άμεση συνέπεια την καταστροφή της μπαταρίας και εν συνεχεία και άλλων κυκλωμάτων (φωτισμού κλπ).
(Συνεχιζεται..)
Το Σύστημα Ολοκληρωμένο
1. Στην προσπάθειά μας για κατανόηση της λειτουργίας των ηλεκτρικών μοτοσικλέτας, είναι καλλίτερα να δούμε πρώτα ολόκληρο το σύστημα και μετά να αναλύσουμε τα επιμέρους συστήματα. Είναι ενδιαφέρον να δούμε ότι το καύσιμο παρέχει την ισχύ για την κίνηση της μοτοσικλέτας καθώς επίσης και για τη λειτουργία όλων των ηλεκτρικών συστημάτων.
2. Η γεννήτρια παρέχει ισχύ στα ηλεκτρικά εξαρτήματα και συγχρόνως φορτίζει τη μπαταρία έτσι ώστε τα ηλεκτρικά κυκλώματα να λειτουργούν όταν ο κινητήρας και η γεννήτρια είναι σταματημένα. Απαραίτητα η γεννήτρια πρέπει να έχει αρκετή ισχύ για να λειτουργεί όλα τα ηλεκτρικά κυκλώματα ταυτόχρονα, με εξαίρεση τη μίζα. Αυτή είναι δουλειά της μπαταρίας. Σημειώστε ότι ηλεκτρική ισχύ ρέει προς τη μπαταρία κατά τη φόρτιση και έξω απ’ αυτήν κατά την εκφόρτιση.
Φόρτιση και Αποθήκευση
1. Όλες οι χρήσεις δρόμου μοτοσικλέτες (όχι αγωνιστικής χρήσης) κανονικά έχουν μπαταρία για να αποθηκεύουν την ηλεκτρική ενέργεια. Η μπαταρία εργάζεται μόνο με συνεχές ρεύμα D.C. (Direct Current) και η γεννήτρια η οποία τη φορτίζει πρέπει να της παρέχει συνεχές ρεύμα για αυτό το σκοπό.
2. Το δυναμό είναι μια γεννήτρια που παρέχει έξοδο συνεχούς ρεύματος και χρησιμοποιούταν σε παλιές μοτοσικλέτες, μέχρι το 1954, περίπου και σε μερικά Ανατολικό – Ευρωπαϊκά κράτη, μέχρι πρόσφατα.
Οι περισσότερες μοτοσικλέτες ωστόσο είναι εφοδιασμένες με εναλακτήρα (alternator) που παράγει εναλλασσόμενο ρεύμα (alternating current) το οποίο μετατρέπεται σε συνεχές ρεύμα D.C. ικανό για τη φόρτιση της μπαταρίας μέσω ενός ανορθωτή.
3. Το δυναμό συνεχούς ρεύματος έχει μικρότερη έξοδο ισχύος από τον εναλακτήρα ιδίου μεγέθους και χρειάζεται περισσότερη συντήρηση. Επιπρόσθετα εκ κατασκευής χρειάζεται μεγαλύτερη ταχύτητα περιστροφής για να αποδώσει ισχύ. Ο εναλακτήρας έχει το πλεονέκτημα να είναι σε θέση να φορτίσει τη μπαταρία ακόμα και όταν ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί, ενώ το δυναμό θέλει περισσότερες στροφές πριν αρχίσει να φορτίζει τη μπαταρία. Με το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα των εποχών μας, οι κινητήρες δουλεύουν για μεγάλες περιόδους στο ρελαντί. Έτσι μια μοτοσικλέτα με δυναμό σύντομα θα είχε ξεφόρτιστη μπαταρία. Ενώ οι μοτοσικλέτες με εναλακτήρα μπορούν και κρατούν τη μπαταρία φορτισμένη.
Ανάφλεξη
1. Οι βενζινοκινητήρες χρειάζονται σπινθήρα για να αναφλέξουν το μίγμα βενζίνης και αέρα που εισέρχεται στο θάλαμο καύσης. Ο σπινθήρας πρέπει να δίνεται απόλυτα συγχρονισμένα με τη θέση εμβόλου ώστε το αποτέλεσμα της καύσης του μείγματος να δίνει τη μεγαλύτερη δυνατή ισχύ και παράλληλα να έχουμε οικονομία καυσίμου. Ο σπινθήρας διαπηδά απ’ το ένα ηλεκτρόδιο του μπουζί στο άλλο. Τα μπουζί είναι βιδωμένα στην κυλινδροκεφαλή και υψηλή τάση από πολλαπλασιαστή-(ες) ή μανιάτο απαιτείται για να έχουμε σπινθήρα ανάμεσα στα δυο ηλεκτρόδια.
2. Μανιατό.
Το μανιατό είναι γεννήτρια κινούμενη από τον κινητήρα κατασκευασμένη να δίνει υψηλή τάση πάνω από 30.000 volts (30 kv), για την ανάφλεξη. Δεν χρησιμοποιείται στις μέρες μας.
3. Πολλαπλασιαστής
Ο πολλαπλασιαστής είναι ένας μετασχηματιστής ο οποίος ανεβάζει τη τάση της μπαταρίας στη τάση που χρειάζεται ώστε να έχουμε δυνατό σπινθήρα στο μπουζί. Αυτό συμβαίνει διακόπτοντας απότομα και πολύ γρήγορα το ρεύμα στο πρωτεύον πολλαπλασιαστή. Παραδοσιακά αυτό γινόταν με μηχανικές επαφές (διακόπτη) που έπαιρνε κίνηση (ανοιγόκλειναν) απ’ τον κινητήρα, τις λεγόμενες πλατίνες. Αλλά στις σύγχρονες μοτοσικλέτες αυτό γίνεται με ηλεκτρονικό διακόπτη. Όλα αυτά τα συστήματα ωστόσο, απλά ή σύνθετα, χρησιμοποιούν πολλαπλασιαστή στο τελικό στάδιο ανύψωσης της τάσης για να τη δώσουν στο(α) μπουζί.
Φωτισμός και Προειδοποίηση
1. Όλες οι μοτοσικλέτες (εκτός των αγωνιστικών) είναι εφοδιασμένες με μπροστά και πίσω φώτα. Τα μπροστά φωτιστικά (Headlamps) έχουν δυο θέσεις φωτεινότητας ώστε να αποφεύγεται το θάμπωμα των απέναντι οδηγών. Το πίσω φως είναι πολύ σημαντικό για την ασφάλεια του αναβάτη και ποτέ δεν πρέπει να το αφήνουμε εκτός λειτουργίας. Στην ίδια λάμπα βρίσκεται και το νήμα του φωτός ένδειξης “ STOP ”.
2. Όλες οι σύγχρονες μοτοσικλέτες είναι εφοδιασμένες με φώτα “flash ” εμπρός και πίσω. Για την προειδοποίηση του αναβάτη ότι τα flash είναι σε λειτουργία υπάρχει στα όργανα ενδεικτικό ή ενδεικτικά (2) λαμπάκια λειτουργίας “ flash ” χαμηλής ισχύος.
3. Προειδοποιητικά ή ενδεικτικά λαμπάκια υπάρχουν επίσης στα όργανα για να ενημερώνουν τον οδηγό σχετικά με διάφορες καταστάσεις της μοτοσικλέτας όπως χαμηλής στάθμης βενζίνης, πίεση λαδιού, θέση νεκράς, άναμα μεγάλης σκάλας, sidestand (σταντ), F.I. (fuel injection), immobilizer, στάθμης λαδιού ΑBS κ.α.
Εκκίνηση
1. Οι περισσότερες μοτοσικλέτες έχουν μίζα συνεχούς ρεύματος, υψηλής ροπής στρέψης η οποία περιστρέφει τον κινητήρα μέχρι να ξεκινήσει. Η απαίτηση του ρεύματος είναι υψηλή και αυτό απαιτεί μπαταρία μεγαλύτερη απ’ ότι θα απαιτούσε μια μοτοσικλέτα χωρίς μίζα.
Τροφοδοσία και Βενζίνη
1. Η βενζίνη παραδοσιακά παρέχεται μέσω καρμπιρατέρ στον (στους) κύλινδρο (-ους) του κινητήρα σε μορφή ατμών αέρος / βενζίνης που αναρροφούνται από την υποπίεση που δημιουργεί το πιστόνι και αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείται σε πολλές μοτοσικλέτες και σήμερα.Ωστόσο, σε μερικά μεγάλα μοντέλα συμπιεσμένη βενζίνη ψεκάζεται υπό μορφή σπρέι κατ’ ευθείαν στους κυλίνδρους. Τέτοια συστήματα ψεκασμού καυσίμου ελέγχονται ηλεκτρονικά και το καύσιμο τροφοδοτείται μέσω ηλεκτρικής αντλίας που βρίσκεται μέσα στο ρεζερβουάρ.
2. Επειδή και το σύστημα ψεκασμού αλλά και ανάφλεξης είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενα ήταν ένα λογικό βήμα να ενσωματωθούν και τα δυο σε ένα εξειδικευμένο κομπιούτερ το οποίο συχνά ονομάζεται μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου (ECU). Ένας τέτοιος αλληλένδετος έλεγχος είναι γνωστός σαν σύστημα διαχείρισης κινητήρα.
Ανάφλεξη
Προκειμένου να αναφλεγεί το μίγμα βενζίνης – καυσίμου που έχει εισέλθει στον θάλαμο καύσης, απαιτείται στιγμιαίος ισχυρός σπινθήρας σε ακριβώς κατάλληλη χρονική στιγμή. Ο χρόνος που δίνεται ο σπινθήρας σε σχέση με την πορεία του εμβόλου προς το ΑΝΣ (Άνω Νεκρό Σημείο) είναι πολύ κρίσιμος και μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές και το φορτίο του κινητήρα (προπορεία). Είναι δε πολύ σημαντικός ώστε να έχουμε την μέγιστη δυνατή ισχύ από τον κινητήρα μας με ταυτόχρονα μικρή ρύπανση και οικονομική λειτουργία. Ως γνωστό ο σπινθήρας δημιουργείται στο μπουζί και ανάμεσα στα δυο ηλεκτρόδιά του. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η τροφοδοσία στο μπουζί με υψηλή τάση ώστε να έχουμε τη διαπίδυση του σπινθήρα. Αυτή την υψηλή τάση την παράγει ο πολλαπλασιαστής που δεν είναι τίποτα άλλο από μια μορφή μετασχηματιστή όπου στην είσοδο του δίνουμε μια στιγμιαία τάση χαμηλή και στην έξοδο του λαμβάνουμε υψηλή στιγμιαία τάση της τάξεως 20-30 Kv.
Τη δημιουργία της στιγμιαίας χαμηλής τάσης που δίνουμε στην είσοδο του πολλαπλασιαστή αλλά κυρίως την χρονική στιγμή που όπως αναφέραμε είναι πολύ κρίσιμη και ιδιαίτερα σημαντική, την έχει αναλάβει ο «εγκέφαλος» του συστήματος ανάφλεξης, δηλαδή, η μονάδα ελέγχου ανάφλεξης, η γνωστή κοινώς λεγόμενη «ηλεκτρονική». Είναι το «έξυπνο» κομμάτι του συστήματος που απαρτίζεται από ηλεκτρονικά τμήματα, μικρο-κομπιούτερς, κάρτες μνήμης και άλλα «καλούδια» της σύγχρονης ηλεκτρονικής – ψηφιακής τεχνολογίας ώστε ο κινητήρας να αποδώσει το μέγιστα. Προκειμένου να επιτευχθεί το απόλυτο «timing» της παρουσίας σπινθήρα στο μπουζί η ηλεκτρονική συνεργάζεται με διάφορα περιφερειακά εξαρτήματα– αισθητήρες.
Ο χρόνος της ανάφλεξης δεν είναι σταθερός και καθορισμένος, δηλαδή λίγες μοίρες πριν το Άνω Νεκρό Σημείο (ΑΝΣ), αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, το φορτίο του, την θερμοκρασία του και άλλες παραμέτρους.
Έτσι, οι κατασκευαστές δίνουν τον σπινθήρα με προπορεία (advance) που μετριέται σε μοίρες προκειμένου να επιτύχουν την καλλίτερη απόδοση του κινητήρα.
Στις ποιο απλές μορφές ανάφλεξης χρησιμοποιείται μόνο pick up. Το pick up είναι αισθητήρας που πληροφορεί την ηλεκτρονική για την ακριβή θέση του στροφαλοφόρου άξονα, άρα και του πιστονιού (εμβόλου) ώστε αυτή (η ηλεκτρονική) με τη σειρά της να δώσει εντολή για σπινθήρα και με κάποια προπορεία αναλόγως των στροφών λειτουργίας.
Στις σύνθετες μορφές ανάφλεξης και σε μοτοσικλέτες υψηλών απαιτήσεων όπως αναφέραμε και πιο πάνω η ηλεκτρονική συνεργάζεται με διάφορους αισθητήρες όπως:
* Ταχύτητας περιστροφής και θέσης στροφαλοφόρου
* Φορτίου κινητήρα
* Θερμοκρασίας κινητήρα
* Τάσης μπαταρίας
* Θερμοκρασίας εισερχόμενου αέρα
* Ανιχνευτή (Knock)
* Ταχύτητας μοτοσικλέτας
* Θέσης γκαζιού κ.α.
Όλα αυτά τα στοιχεία που λαμβάνει η ηλεκτρονική τα μετατρέπει σε ψηφιακούς παλμούς, τα αξιολογεί, τα συγκρίνει και δίνει το έναυσμα για την δημιουργία του σπινθήρα την ακριβώς κατάλληλη στιγμή.
Γεννήτρια
Κάθε μοτοσικλέτα για την κάλυψη των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια είναι εφοδιασμένη με μια γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος. Στις μικρού κυβισμού μοτοσικλέτες αυτή η γεννήτρια είναι συνήθως μονοφασική και περιορισμένης ισχύος, ενώ στις μεγαλύτερες είναι τριφασική και αυξανόμενης ισχύος για να καλύπτει τις μεγαλύτερες ανάγκες της μοτοσικλέτας. Αποτελείται από δυο βασικά τμήματα:
α) Το σταθερό (στατης) που είναι η περιέλιξη και είναι αγωγοί χαλκού τυλιγμένοι πάνω στους πόλους με κατάλληλη διάταξη και
β) Το κινητό τμήμα που παίρνει κίνηση από τον κινητήρα και ονομάζεται ρότορας και είναι ένα συγκρότημα μαγνητών που περιστρέφονται γύρω από την περιέλιξη (στατη) δημιουργώντας έτσι ένα κινητό μεταβλητό μαγνητικό πεδίο. Έτσι έχουμε ένα σύστημα αγωγών που βρίσκονται μέσα σε μεταβλητό μαγνητικό πεδίο και ως γνωστό αυτή είναι και η αρχή παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.
Αυτή είναι η επικρατέστερη και η πλέον συνηθισμένη μορφή γεννήτριας moto που συναντάμε σήμερα. Υπάρχουν και παραλλαγές της ανωτέρω μορφής που συναντάμε σπανιότερα. Δεν παύει όμως η αρχή λειτουργίας να είναι η ίδια.
Ανορθωτής - Ρυθμιστής Ηλεκτρικής Ισχύος
Επειδή το ρεύμα που παράγεται από την γεννήτρια της μοτοσικλέτας είναι σε εναλλασσόμενη μορφή A . C . πρέπει να μετατραπεί σε συνεχές ρεύμα D.C. ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη μοτοσικλέτα και να φορτίζει τη μπαταρία.
Αυτό το έργο έχει αναλάβει ο ανορθωτής ο οποίος μετατρέπει το εναλλασσόμενο ρεύμα σε συνεχές μέσο μιας ανορθωτικής διάταξης (διόδους) και κατόπιν το ρυθμίζει ώστε να βρίσκεται εντός ορίων τάσεως και σε καμία περίπτωση να μην υπερβαίνει τα 14,5 V.
Συνηθισμένες βλάβες του ανορθωτή είναι η καταστροφή μιας ή περισσοτέρων διόδων του οπότε σταματάει η φόρτιση της μπαταρίας ή βλάβη στο σύστημα ρύθμισης της τάσης με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται υπέρταση στο κύκλωμα τάξης των 18-20 V με άμεση συνέπεια την καταστροφή της μπαταρίας και εν συνεχεία και άλλων κυκλωμάτων (φωτισμού κλπ).
(Συνεχιζεται..)