KTM 790R

XLGeorge

Μέλος
Όνομα
George
Μοτό
αργά τζαμπανέζικα
Για παραδειγμα το 1090R που ειναι παραπλησιο στη γεωμετρια του CRF1000 και στις διαδρομες αναρτησεων, αντι για 82.5Ν/mm φοραει 180Ν/mm απο μαμα, ακριβως επειδη δεν εχει μοχλικο.
Ενταξει, ειναι προφανες οτι τα ελατηρια αμορτισερ χωρις μοχλικο δεχονται αλλες δυναμεις για ιδια συμπιεση ελατηριου, εξ'ου και οι απαιτουμενες διαφορες της Κ. Απο την αλλη βεβαια, τα 180Ν/mm του 1090R μου φαινονται υπερβολικα σε συγκριση με τα 95N/mm του 790R (αν ειναι σωστες αυτες οι δυο τιμες) καθως μιλαμε για παρομοια μηχανακια, και τα δυο με PDS απλα με 20κατι κιλα διαφορα.

Τεσπα, το αρχικο μου σχολιο ειχε να κανει με το Τ700 αλλα τωρα διαπιστωνω οτι ειμαστε σε νημα 790R. Η συγκριση της Κ των Τ700 και CRF1000 εχει να κανει και με την υποκειμενικη εντυπωση απο το Τ700 το οποιο οδηγησα για λιγο και δεν μου φανηκε under-sprung για το βαρος μου χωρις φορτιο, περισοτερα στο σχετικο νημα.
 
Τελευταία επεξεργασία:

pumba

Μέλος
Όνομα
pumba
Μοτό
Honda c50rr
Philips OneBlade
Ενταξει, ειναι προφανες οτι τα ελατηρια αμορτισερ χωρις μοχλικο δεχονται αλλες δυναμεις για ιδια συμπιεση ελατηριου, εξ'ου και οι απαιτουμενες διαφορες της Κ. Απο την αλλη βεβαια, τα 180Ν/mm του 1090R μου φαινονται υπερβολικα σε συγκριση με τα 95N/mm του 790R (αν ειναι σωστες αυτες οι δυο τιμες) καθως μιλαμε για παρομοια μηχανακια, και τα δυο με PDS απλα με 20κατι κιλα διαφορα.

Τεσπα, το αρχικο μου σχολιο ειχε να κανει με το Τ700 αλλα τωρα διαπιστωνω οτι ειμαστε σε νημα 790R. Η συγκριση της Κ των Τ700 και CRF1000 εχει να κανει και με την υποκειμενικη εντυπωση απο το Τ700 το οποιο οδηγησα για λιγο και δεν μου φανηκε under-sprung για το βαρος μου χωρις φορτιο, περισοτερα στο σχετικο νημα.

ολα ειναι θεμα εφαρμογης δυναμεων (και ειδικα απο τη στιγμη που μιλαμε για οχι απευθειας εφαρμογη, ειναι θεμα ροπης)

το αμορτισερ του 1090 με το 790 εχουν εντελως διαφορετικες γωνιες εδρασης, οποτε δεν εχει ουδεμια σχεση η απευθειας συγκριση ελατηριων, τουλαχιστον στο αμορτισερ
 

k0k0s

Μέτζη του νεούκτη
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Κωστας
Μοτό
XTZ750 / DL650 / 1090R / Vespa 50s
Aυτο ακριβως. Το 1090 φοραει σιγουρα 180Ν/mm , το 790 σιγουρα 95N/mm. Tou 1090 ειναι σχεδον καθετο στο ψαλιδι και εχει καμποσες σπειρες, του 790 ειναι σχεδον οριζοντιο και εχει 2-3 σπειρες. Με λιγα λογια, λογω γεωμετριας στο 790 χρειαζεται να συμπιεστει μονο δεκατα του χιλιοστου για να ανταποκριθει σε συμπιεση ξερω γω 5 εκατοστων στον αξονα, ενω στο 1090 ξερω το αντιστοιχο 5εκ αξονα ειναι 1εκ στο ελατηριο. Γι'αυτο και η τεραστια διαφορα στα ελατηρια αλλα και γιατι το 790 "κουρδιζεται" με ενα αλενακι ενω το 1090 με την κλασσικη "βανα".

Γενικα ολα ειναι θεμα γωνιας και διαδρομης αμορτισερ, θεσης που τερματιζει πανω στο ψαλιδι, αποστασης αξονα-εδρασης ψαλιδιου, και φυσικα υπαρξης ή μη μοχλικου.
 

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
αν γινει αλλαγη ελατηριων, μετα σειρα εχει το βαλβινγκ...ενα πιο σκληρο ελατηριο, εχει περισσοτερη ενεργεια στην εκτονωση, οποτε εκει η αποσβεση επαναφορας θελει δουλεια για να ανταπεξελθει στα νεα δεδομενα...επισης σε καποιες περιπτωσεις η συμπιεση μπορει να θελει δουλεια...δηλαδη αλλαγη ελατηριων δε σημαινει απαραιτητα οτι τελειωσες κιολας, αλλα σιγουρα ειναι μια καλη (και απαραιτητη) αρχη
Δεν έχεις άδικο αλλά εδώ δε συζητάμε για αναβάτες οι οποίοι κινούνται με καθαρόαιμα ή έστω με αγελάδες σε ρυθμούς Dakar. Βάζεις μεγαλύτερο ελατήριο γιατί τα έχεις τερματίσει όλα και η ανάρτηση δεν έρχεται. Δεν έρχεται στο SAG, δεν βοηθάνε οι υπάρχουσες αποσβέσεις κτλ. Φυσικά ΑΝ ξέρεις τι θέλεις, κυρίως αν αντιλαμβάνεσαι τη διαφορά λόγω χρήσης ένα revalving έχει νόημα.

Νομίζω όμως... ότι το όφελος μιας αντικατάστασης ελατηρίου -σκέτα- είναι σαφώς μεγαλύτερο από το να αφήσεις ένα ελατήριο που δε μπορεί να διαχειριστεί τα κιλά που του αντιστοιχούν. Στη περίπτωση μας η μεγαλύτερη ενέργεια που έχει ένα σκληρότερο ελατήριο θα περιοριστεί σε ένα βαθμό από τα παραπανίσια κιλά που καλείται να διαχειριστεί και αυτό όχι μετά από παρατεταμένα συνεχόμενα άλματα όπου σκας με τον πίσω τροχό στο βράχο και πρέπει να αποσβέσεις αργά πριν σε κάνει καταπέλτη αλλά... καθώς περνάς νεροφαγώματα, κολώνεις σε ανηφόρια με ρίζες, κροκάλες κτλ με τους σχετικούς ερασιτεχνικούς νορμάλ ρυθμούς. Η επιλογή μιας τέτοιας μοτοσυκλέτας απαντά από μόνη της ποια είναι και η πραγματική χρήση (τουλάχιστον για το 90% των αναβατών). Η ταχύτητα με την οποία κινείται κανείς -στα ίδια τερέν- έχει σημασία. Δεν υποτιμώ τίποτα, φυσικά το revalving έχει τη σημασία του, επαναλαμβάνω όμως πως δε ξέρω πόσο πολύ προκύπτει αυτή η ανάγκη σε διαδρομές τύπου 200 ή 230mm και με On/Off-άδικη χρήση. Να είμαστε σε διαδρομές τύπου 300mm (και άνω) και με σπορ χρήση -έστω και ερασιτεχνική- ναι, σίγουρα πρέπει να κάνεις πιο ολοκληρωμένη επέμβαση.

Επομένως καλό είναι να μπορείς να φέρεις το SAG της μοτοσυκλέτας σου στα πραγματικά κιλά που διαχειρίζεται.
Μετά τα άλλα θα προκύψουν από τις πραγματικές ανάγκες χρήσης.
 
Τελευταία επεξεργασία:

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
ολα ειναι θεμα εφαρμογης δυναμεων (και ειδικα απο τη στιγμη που μιλαμε για οχι απευθειας εφαρμογη, ειναι θεμα ροπης)

το αμορτισερ του 1090 με το 790 εχουν εντελως διαφορετικες γωνιες εδρασης, οποτε δεν εχει ουδεμια σχεση η απευθειας συγκριση ελατηριων, τουλαχιστον στο αμορτισερ
Και να συμπληρώσω επίσης πως τα Kg/mm ή τα Ν/mm είναι συγκρίσιμα μόνο σε παρόμοια βάρη, σε παρόμοια μήκη ελατηρίων αλλά και σε παρόμοιες διαδρομές αναρτήσεων. Όταν το Africa π.χ. έχει 82.5 N/mm με 220mm διαδρομή και από 27 έως 37 κιλά διαφοράς (αυτές είναι οι ανακοινώσιμες διαφορές βάρους πλήρης υγρών) σε σχέση με το Tenere 700 που έχει να διαχειριστεί μικρότερη διαδρομή στα 200mm αλλά και σαφώς χαμηλότερο βάρος. Δεν είναι τόσο απλό να συγκρίνεις τα Kg/mm.
 

k0k0s

Μέτζη του νεούκτη
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Κωστας
Μοτό
XTZ750 / DL650 / 1090R / Vespa 50s
Και να συμπληρώσω επίσης πως τα Kg/mm ή τα Ν/mm είναι συγκρίσιμα μόνο σε παρόμοια βάρη, σε παρόμοια μήκη ελατηρίων αλλά και σε παρόμοιες διαδρομές αναρτήσεων. Όταν το Africa π.χ. έχει 82.5 N/mm με 220mm διαδρομή και από 27 έως 37 κιλά διαφοράς (αυτές είναι οι ανακοινώσιμες διαφορές βάρους πλήρης υγρών) σε σχέση με το Tenere 700 που έχει να διαχειριστεί μικρότερη διαδρομή στα 200mm αλλά και σαφώς χαμηλότερο βάρος. Δεν είναι τόσο απλό να συγκρίνεις τα Kg/mm.
Οι διαδρομες αυτες αφορουν αξονα, οχι το ελατηριο ή το αμορτισερ.
 

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
Οι διαδρομες αυτες αφορουν αξονα, οχι το ελατηριο ή το αμορτισερ.
Δεν εννοώ ότι επηρεάζουν την ίδια τη διαδρομή αλλά το πως γίνεται αυτή σε μοτοσυκλέτες με το ίδιο σύστημα μοχλικού.
 

pumba

Μέλος
Όνομα
pumba
Μοτό
Honda c50rr
Philips OneBlade
Δεν έχεις άδικο αλλά εδώ δε συζητάμε για αναβάτες οι οποίοι κινούνται με καθαρόαιμα ή έστω με αγελάδες σε ρυθμούς Dakar. Βάζεις μεγαλύτερο ελατήριο γιατί τα έχεις τερματίσει όλα και η ανάρτηση δεν έρχεται. Δεν έρχεται στο SAG, δεν βοηθάνε οι υπάρχουσες αποσβέσεις κτλ. Φυσικά ΑΝ ξέρεις τι θέλεις, κυρίως αν αντιλαμβάνεσαι τη διαφορά λόγω χρήσης ένα revalving έχει νόημα.

Νομίζω όμως... ότι το όφελος μιας αντικατάστασης ελατηρίου -σκέτα- είναι σαφώς μεγαλύτερο από το να αφήσεις ένα ελατήριο που δε μπορεί να διαχειριστεί τα κιλά που του αντιστοιχούν. Στη περίπτωση μας η μεγαλύτερη ενέργεια που έχει ένα σκληρότερο ελατήριο θα περιοριστεί σε ένα βαθμό από τα παραπανίσια κιλά που καλείται να διαχειριστεί και αυτό όχι μετά από παρατεταμένα συνεχόμενα άλματα όπου σκας με τον πίσω τροχό στο βράχο και πρέπει να αποσβέσεις αργά πριν σε κάνει καταπέλτη αλλά... καθώς περνάς νεροφαγώματα, κολώνεις σε ανηφόρια με ρίζες, κροκάλες κτλ με τους σχετικούς ερασιτεχνικούς νορμάλ ρυθμούς. Η επιλογή μιας τέτοιας μοτοσυκλέτας απαντά από μόνη της ποια είναι και η πραγματική χρήση (τουλάχιστον για το 90% των αναβατών). Η ταχύτητα με την οποία κινείται κανείς -στα ίδια τερέν- έχει σημασία. Δεν υποτιμώ τίποτα, φυσικά το revalving έχει τη σημασία του, επαναλαμβάνω όμως πως δε ξέρω πόσο πολύ προκύπτει αυτή η ανάγκη σε διαδρομές τύπου 200 ή 230mm και με On/Off-άδικη χρήση. Να είμαστε σε διαδρομές τύπου 300mm (και άνω) και με σπορ χρήση -έστω και ερασιτεχνική- ναι, σίγουρα πρέπει να κάνεις πιο ολοκληρωμένη επέμβαση.

Επομένως καλό είναι να μπορείς να φέρεις το SAG της μοτοσυκλέτας σου στα πραγματικά κιλά που διαχειρίζεται.
Μετά τα άλλα θα προκύψουν από τις πραγματικές ανάγκες χρήσης.

Ενα μεγαλο λαθος που κανουν πολλοι, ειναι να νομιζουν πως ελατηριο αλλαζεις μονο οταν δεν μπορεις να φερεις το σαγκ.
Θα σου θεσω το εξης (ρητορικο) ερωτημα. Μπορεις να πετυχεις ιδιο σαγκ μπροστινου με ενα ελατηριο 4.0Ν/mm και 7.0Ν/mm με διαφορετικη προφορτιση του ελατηριου (οι τιμες αυτες ειναι απολυτως πραγματικες, και εφαρμοσιμες στην πραξη)?
Ποιο ειναι το σωστο? Θα παιξουν και τα δυο το ιδιο αφου ρυθμιζεται το σαγκ σωστα και στις δυο περιπτωσεις?

Και ευθυς αμεσως θα παραθεσω την απαντηση, ΟΧΙ, δε θα παιξουν το ιδιο σωστα και τα δυο.

Το ελατηριο ειναι πολυ σημαντικο διοτι ειναι αυτο που καθοριζει τη γεωμετρια της μοτοσυκλετας. Οταν σεταριστει το σαγκ με την προφορτιση, το ελατηριο καθοριζει την συμπεριφορα της μοτοσυκλετας στην ευθεια, η σταθερα του ελατηριου (το ποσο βυθιζεται δηλαδη οταν εφαρμοζεται δυναμη), θα καθορισει την συμπεριφορα του μεσα στη στροφη.

Ο αναβατης πανω στη μοτο ειναι σαν να καθεται στο κεντρο μιας μακριάς τραμπαλας, η οποια παταει στα δυο ακρα της στο εδαφος πανω σε δυο ελατηρια. Οταν κινειται η μοτο, ειναι σαν να χωροπηδαει ο αναβατης πανω σε αυτη τη τραμπαλα. Αν υπαρχει ανισορροπια στο μπρος και το πισω ελατηριο (το μπρος και το πισω μερος της αναρτησης) τοτε εχουμε πολυ εντονες μεταβολες στη γεωμετρια σε ανωμαλιες, αλλα και εντος στροφης. Εστω οτι εχουμε ενα μεγκα ον οφ (ας πουμε το 950, το ορθοδοξο ονοφ) εντος μιας καμπης με ταχυτητα 80χαω και μια ζωηρη ταχυτητα εισοδου χωρις ιχνος ανωμαλιας (οποτε η αναρτηση δεν δουλευει καν). Επειδη το μηχανακι εχει ανισορροπια στο μπροστα και το πισω ελατηριο, το μπροστινο εντος στροφης, συμπιεζεται περισσοτερο απο το πισω σε σταθερη κατασταση μολις σταματησει η μεταβαση στο σταθερο σημειο, αλλαζοντας την κατανομη του βαρους, την γωνια καστερ και το ιχνος.
Αυτα ακουγονται λιγο υπερβολικα, αλλα εινια ο λογος που τα περισσοτερα μηχανακια συμπεριφερονται σκατα στην στροφη και εχουν ασαφεια (γιατι αν το μπροστινο εχει βρεθει 5 ποντους πιο χαμηλα απο το πισω, η γεωμετρια εχει παει για βρουβες) και πολλοι ορκιζονται πως ειναι σαν να καβαλανε αλλο μηχανακι, οταν αλλαξαν ελατηρια (btw, το 950 εχει απο το εργοστασιο μπροστα 4.8Ν/μμ ελατηρια, ιδια με αυτα των εντουρο 250/450, κανενας λογος να απορει κανεις γιατι το 950 εντος στροφης παει σκατα και γιατι φυσικα τερματιζει το μπροστινο για πλακα). Αυτο βεβαια ηταν παγια τακτικη για πολλα μηχανακια, μαλακο μπροστινο και σκληρο πισω για να αντεχει στα δικαβαλα, αλλα να οδηγειται ταυτοχρονα απ ολους (εστω και χαλια). Και μια μινι επαναφορα στην πραγματικοτητα, μην τυχον και νομιζετε οτι εχω ξεχασει την απεχθεια για τα νεοτερα μηχανακια (βλ. 790 :p), το 790 εχει 6.7Ν/mm ελατηρια μπροστα απο το εργοστασιο (που ειναι και σωστα για κανονικους αναβατες). Δεν ειναι δηλαδη αποριας αξιο που το μηχανακι ειναι πολυ σταθερο και ομοιογενες σε σχεση με τα απερχομενα μοντελα.

Το παραπανω σεναριο ειναι εντελως πραγματικο και δεν αφορα παγκοσμιους, αφορα εναν οποιονδηποτε τυχαιο μεσο αναβατη που οδηγαει τη μηχανη του. Αν δε αποφασισει αυτος ο τυχαιος να παει και χωμα, αρχιζουν οι χοροι και τα ζειμπεκικα. Το προβλημα με τις αναρτησεις ειναι πως ειναι οσο καλες ειναι οι καλυτερες αναρτησεις που εχεις καβαλησει. Αν δεν εχεις μετρο συγκρισης, δε μπορεις να καταλαβεις ποιο ειναι το προβλημα. Βεβαια οταν καβαλας ενα μπαουλο με ροδες θα ερθει ο Χ εκπαιδευτης να σου πει οτι δε φταιει το μηχανακι αλλα εσυ που εισαι θεοκουλος (ισχυει, αλλα ειναι το 1/10 της αληθειας). Και αυτο για τα ελατηρια μονο, αμα πιασουμε και τα βαλβινγκ, θα σταματησουμε μετα την καραντίνα :eek:


Και να συμπληρώσω επίσης πως τα Kg/mm ή τα Ν/mm είναι συγκρίσιμα μόνο σε παρόμοια βάρη, σε παρόμοια μήκη ελατηρίων αλλά και σε παρόμοιες διαδρομές αναρτήσεων. Όταν το Africa π.χ. έχει 82.5 N/mm με 220mm διαδρομή και από 27 έως 37 κιλά διαφοράς (αυτές είναι οι ανακοινώσιμες διαφορές βάρους πλήρης υγρών) σε σχέση με το Tenere 700 που έχει να διαχειριστεί μικρότερη διαδρομή στα 200mm αλλά και σαφώς χαμηλότερο βάρος. Δεν είναι τόσο απλό να συγκρίνεις τα Kg/mm.
Το μηκος του ελατηριου δεν εχει καμμια απολυτως σημασια. Εχει να κανει αποκλειστικα με τον τροπο κατασκευης του, το διαθεσιμο ευρος και αποστατες της αναρτησης. Το μονο που ειναι σημαντικο ειναι να μην συμπιεστει πληρως πριν συμπιεστει η αναρτηση
 

al800

Μέλος
Περιοχή
Νέα Πέραμος Καβάλας
Όνομα
Al
Μοτό
?
Τελικά είναι καλύτερο να πετυχαίνεις το σωστό rider sag χωρίς να χρειάζεται να προφορτίσεις το ελατήριο και την προφόρτιση να τη χρησιμοποιείς για όταν θα έχεις αποσκευές ή δεύτερο αναβάτη;
 

al800

Μέλος
Περιοχή
Νέα Πέραμος Καβάλας
Όνομα
Al
Μοτό
?
Νομίζω ότι η συζήτηση εδώ δεν είναι καραντινάτη αλλά καραμπινάτη και για αυτό πιο ενδιαφέρουσα από την αντίστοιχη στο καραντινοθέμα...
 
Τελευταία επεξεργασία:

pumba

Μέλος
Όνομα
pumba
Μοτό
Honda c50rr
Philips OneBlade
Τελικά είναι καλύτερο να πετυχαίνεις το σωστό rider sag χωρίς να χρειάζεται να προφορτίσεις το ελατήριο και την προφόρτιση να τη χρησιμοποιείς για όταν θα έχεις αποσκευές ή δεύτερο αναβάτη;
Ενα πολυ προφορτισμενο ελατηριο εχει συσσωρευμενη ενεργεια την οποια κιολας θελει να εκτονωσει καθε φορα που συμπιεζεται. Οποτε ενα μαλακο ελατηριο με πολυ προφορτιση ειναι πιο τραχυ στη λειτουργια του και κοπαναει περισσοτερο απο ενα πιο σκληρο με λιγοτερη προφορτιση.
 

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
Το θέμα με τις αναρτήσεις είναι πραγματικά πολυσύνθετο και ομολογώ πως δεν το κατέχω 100%.
Το παράδειγμα του μπροστινού που θέτεις με το ρητορικό ερώτημα μπορώ να το καταλάβω. Δηλαδή καταλαβαίνω πως η ανάγκη αντικατάστασης ελατηρίων μπορεί να είναι απαραίτητη και εκτός θεμάτων SAG ή και χωρίς να υπάρχει καθόλου πρόβλημα στο SAG (και άρα όχι μόνο για λόγους SAG). Όμως νομίζω... (πάλι) πως αν το δυναμικό SAG δεν έρχεται ένα είναι σίγουρο, θες άλλο ελατήριο/-ια.

Το μηκος του ελατηριου δεν εχει καμμια απολυτως σημασια. Εχει να κανει αποκλειστικα με τον τροπο κατασκευης του, το διαθεσιμο ευρος και αποστατες της αναρτησης. Το μονο που ειναι σημαντικο ειναι να μην συμπιεστει πληρως πριν συμπιεστει η αναρτηση
Δε ξέρω αν γίνομαι κατανοητός ή αν πραγματικά έχω λάθος αποθηκευμένα στο σκληρό μου κάποια πράγματα εγώ (μπορεί).
Αυτό που εννοώ είναι πως η επιλογή του βαθμού πίεσης που έχει ένα ελατήριο με ένα άλλο ελατήριο έχει να κάνει και με το μήκος του. Να το πω ανάποδα, μια μοτοσυκλέτα που φοράει από το εργοστάσιο ελατήριο 8.0 N/mm με μήκος 220mm αν εγώ της βάλω ένα ελατήριο παρόμοιας πίεσης 8.0 N/mm αλλά 200mm (δυο πόντους μικρότερο) αλλάζω τη συμπεριφορά της ανάρτησης ή όχι;
 

amyroukai

Big Membered Wunderkind
Περιοχή
Μεθοριακός Σταθμός
Όνομα
Γιάννης
Μοτό
X, R
Στο fazer έχω βάλει 10mm πιο κοντό γιατί... τέλος πάντων ας πούμε ότι αυτό βρέθηκε διαθέσιμο όταν έσπασε το φτιαχτό που φορούσε. Στο μαγαζί που το πήγα θεώρησαν ότι δεν υπάρχει θέμα με έναν αποστάτη, απλά με θεώρησαν τρελό για τα κιλά που έβαλα (7.5>17 με revalving που είχε γίνει παλιότερα) και που -φυσικά- δεν είναι καθόλου υπερβολικά, το μηχανάκι είναι σωστό.
 

pumba

Μέλος
Όνομα
pumba
Μοτό
Honda c50rr
Philips OneBlade
Δε ξέρω αν γίνομαι κατανοητός ή αν πραγματικά έχω λάθος αποθηκευμένα στο σκληρό μου κάποια πράγματα εγώ (μπορεί).
Αυτό που εννοώ είναι πως η επιλογή του βαθμού πίεσης που έχει ένα ελατήριο με ένα άλλο ελατήριο έχει να κάνει και με το μήκος του. Να το πω ανάποδα, μια μοτοσυκλέτα που φοράει από το εργοστάσιο ελατήριο 8.0 N/mm με μήκος 220mm αν εγώ της βάλω ένα ελατήριο παρόμοιας πίεσης 8.0 N/mm αλλά 200mm (δυο πόντους μικρότερο) αλλάζω τη συμπεριφορά της ανάρτησης ή όχι;
Δεν θα την αλλαξεις στο ελαχιστο, αν τοποθετησεις το ελατηριο σωστα. Οπως ειπα και πριν τα ελατηρια με την προφορτιση εχουν μια συσσωρευμενη ενεργεια η οποια ειναι και απαραιτητη σε ενα βαθμο. Αυτο ειναι το λεγομενο installed preload, το ποσο συμπιεζεται δηλαδη ενα ελατηριο χωρις να το προφορτισεις απο τους ρυθμιστες. Αν λοιπον βαλεις πιο κοντο ελατηριο, θα πρεπει να βαλεις και τους αναλογους αποστατες ωστε η αρχικη προφορτιση να ειναι αυτη που πρεπει. Δηλαδη ελατηριο+αποστατης=ελατηριο που αντικαθιστάς
 

al800

Μέλος
Περιοχή
Νέα Πέραμος Καβάλας
Όνομα
Al
Μοτό
?
Επιστροφή στην καραντινοσυζήτηση...Λοιπόν KTM βγάλε ένα χρηματοδοτικό, δώσε κορωνοδάνεια στο λαό και μοίρασε μερικά τέτοια μηχανάκια να γίνει πραγματική ανάσταση...
 

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
Δεν θα την αλλαξεις στο ελαχιστο, αν τοποθετησεις το ελατηριο σωστα. Οπως ειπα και πριν τα ελατηρια με την προφορτιση εχουν μια συσσωρευμενη ενεργεια η οποια ειναι και απαραιτητη σε ενα βαθμο. Αυτο ειναι το λεγομενο installed preload, το ποσο συμπιεζεται δηλαδη ενα ελατηριο χωρις να το προφορτισεις απο τους ρυθμιστες. Αν λοιπον βαλεις πιο κοντο ελατηριο, θα πρεπει να βαλεις και τους αναλογους αποστατες ωστε η αρχικη προφορτιση να ειναι αυτη που πρεπει. Δηλαδη ελατηριο+αποστατης=ελατηριο που αντικαθιστάς
Σωστό εφόσον μιλάμε για ελατήρια ίδιας σκληρότητας αλλά διαφορετικού μήκους!

Ξέρω πως... αν ένα ελατήριο που είναι 220 mm μήκος και με 8.0 Ν/mm το κόψω και το φέρω στα 200 mm αυτομάτως του έχω αυξήσει τη σκληρότητα, δεν είναι πλέον 8.0 N/mm αλλά πιο σκληρό. Δηλαδή αν κόψω το υπάρχον ελατήριο 2 πόντους και του βάλω αποστάτη 2 πόντων, δεν έχω πλέον το ίδιο αποτέλεσμα, έχω σκληρότερο ελατήριο με ίδιο μήκος.

Στο προηγούμενο παράδειγμα η αντικατάσταση με νέο ελατήριο ίδιας σκληρότητας 8.0 Ν/mm με 200mm μήκος, χρησιμοποιώντας αποστάτη σημαίνει πως αυτό το ελατήριο έχει κάποια διαφορετικά χαρακτηριστικά για να έχει ίδια σκληρότητα ενώ έχει άλλο μήκος (π.χ. άλλη διάμετρο σπειρώματος ή άλλο διαφορετικό υλικό κατασκευής).

Δηλαδή ελατήρια ίδιας σκληρότητας αλλά διαφορετικού μήκους έχουν κάπου αλλού διαφοροποιήσει τα χαρακτηριστικά τους.

Καταλαβαίνω πως είναι λίγο δύσκολο να γίνω κατανοητός. Οι γνώσεις περί συμπεριφοράς και απόδοσης των ελατηρίων (και όχι περί αναρτήσεων) προέρχεται και από άλλη ενασχόληση μου.

Σύνθετο πολύ το μυαλό μου... :p
 
Τελευταία επεξεργασία:

pumba

Μέλος
Όνομα
pumba
Μοτό
Honda c50rr
Philips OneBlade
Σωστό εφόσον μιλάμε για ελατήρια ίδιας σκληρότητας αλλά διαφορετικού μήκους!

Ξέρω πως... αν ένα ελατήριο που είναι 220 mm μήκος και με 8.0 Ν/mm το κόψω και το φέρω στα 200 mm αυτομάτως του έχω αυξήσει τη σκληρότητα, δεν είναι πλέον 8.0 N/mm αλλά πιο σκληρό. Δηλαδή αν κόψω το υπάρχον ελατήριο 2 πόντους και του βάλω αποστάτη 2 πόντων, δεν έχω πλέον το ίδιο αποτέλεσμα, έχω σκληρότερο ελατήριο με ίδιο μήκος.

Στο προηγούμενο παράδειγμα η αντικατάσταση με νέο ελατήριο ίδιας σκληρότητας 8.0 Ν/mm με 200mm μήκος, χρησιμοποιώντας αποστάτη σημαίνει πως αυτό το ελατήριο έχει κάποια διαφορετικά χαρακτηριστικά για να έχει ίδια σκληρότητα ενώ έχει άλλο μήκος (π.χ. άλλη διάμετρο σπειρώματος ή άλλο διαφορετικό υλικό κατασκευής).

Δηλαδή ελατήρια ίδιας σκληρότητας αλλά διαφορετικού μήκους έχουν κάπου αλλού διαφοροποιήσει τα χαρακτηριστικά τους.

Καταλαβαίνω πως είναι λίγο δύσκολο να γίνω κατανοητός. Οι γνώσεις περί συμπεριφοράς και απόδοσης των ελατηρίων (και όχι περί αναρτήσεων) προέρχεται και από άλλη ενασχόληση μου.

Σύνθετο πολύ το μυαλό μου... :p


καταλαβαινω τι θες να πεις, απλα αυτο αφορα μονο τον κατασκευαστη του ελατηριου, οχι τον αναβατη και δεν επηρεάζει πουθενα την λειτουργια της αναρτησης (βεβαια, αν θελουμε να το τραβηξουμε λιγο, τα ελατηρια με τις λιγοτερες σπειρες, ειναι λιγο πιο ακριβα και δυσκολα στην κατασκευη, αλλα γλιτωνεις καποιο βαρος, για κοινους θνητους αυτο ειναι βεβαια εντελως out of scope, μιας και σχεδον ποτε δεν δινουν βαρος ελατηριου οι κατασκευαστες). Στο μηκος δεν υπαρχει πραγματικα κανενας λογος να κολλαμε, ολα τα πηρουνια και αμορτησερ εχουν ετσι κ αλλιως αποστατες απο το εργοστασιο διοτι υπαρχουν καποια στανταρ μηκη ελατηριων για μαζικη παραγωγη. Προβλημα υπαρχει μονο αν βαλουμε πιο μακρυ ελατηριο, δε μπορουμε να το τοποθετησουμε χωρις να το παρα-προφορτισουμε
 

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
καταλαβαινω τι θες να πεις, απλα αυτο αφορα μονο τον κατασκευαστη του ελατηριου, οχι τον αναβατη και δεν επηρεάζει πουθενα την λειτουργια της αναρτησης (βεβαια, αν θελουμε να το τραβηξουμε λιγο, τα ελατηρια με τις λιγοτερες σπειρες, ειναι λιγο πιο ακριβα και δυσκολα στην κατασκευη, αλλα γλιτωνεις καποιο βαρος, για κοινους θνητους αυτο ειναι βεβαια εντελως out of scope, μιας και σχεδον ποτε δεν δινουν βαρος ελατηριου οι κατασκευαστες). Στο μηκος δεν υπαρχει πραγματικα κανενας λογος να κολλαμε, ολα τα πηρουνια και αμορτησερ εχουν ετσι κ αλλιως αποστατες απο το εργοστασιο διοτι υπαρχουν καποια στανταρ μηκη ελατηριων για μαζικη παραγωγη. Προβλημα υπαρχει μονο αν βαλουμε πιο μακρυ ελατηριο, δε μπορουμε να το τοποθετησουμε χωρις να το παρα-προφορτισουμε
Νομίζω πως αν κόψω το εργοστασιακό ελατήριο σκληρότητας 8.0 N/mm και μήκους 220mm ας πούμε κατά 10% (το κάνω 200mm) και αποκαταστήσω το μήκος με έναν αποστάτη 20mm θα έχω πλέον ένα ελατήριο αντίστοιχης αυξημένης σκληρότητας (κατά 10% περίπου) στα 8.8 Ν/mm (χωρίς πλέον να υπάρχει η ανάγκη προφόρτισης). Άρα θεωρώ πως επηρεάζω τη συμπεριφορά της ανάρτησης (μπορώ πλέον να τη φορτώσω περισσότερο). Εννοείται πως μιλάω για ελατήριο σε καλή κατάσταση όχι να έχει γίνει σουμιές. Τουλάχιστον έτσι σκεφτόμουν μέχρι σήμερα.
 
Τελευταία επεξεργασία:

pumba

Μέλος
Όνομα
pumba
Μοτό
Honda c50rr
Philips OneBlade
Νομίζω πως αν κόψω το εργοστασιακό ελατήριο σκληρότητας 8.0 N/mm και μήκους 220mm ας πούμε κατά 10% (το κάνω 200mm) και αποκαταστήσω το μήκος με έναν αποστάτη 20mm θα έχω πλέον ένα ελατήριο αντίστοιχης αυξημένης σκληρότητας (κατά 10% περίπου) στα 8.8 Ν/mm (χωρίς πλέον να υπάρχει η ανάγκη προφόρτισης). Άρα θεωρώ πως επηρεάζω τη συμπεριφορά της ανάρτησης (μπορώ πλέον να τη φορτώσω περισσότερο). Εννοείται πως μιλάω για ελατήριο σε καλή κατάσταση όχι να έχει γίνει σουμιές. Τουλάχιστον έτσι σκεφτόμουν μέχρι σήμερα.

Ναι, αν το κοψεις και βαλεις αποστατη, πρακτικα εχεις ενα σκληροτερο ελατηριο. Μετα βεβαια εχεις και θεματα εφαρμογης, καθως τα ελατηρια στις ακρες τους εχουν πατουρα για να καθονται σωστα στο αμορτισερ. Επισης κοβω 10% αρα εχω 10% πιο σκληρο ελατηριο δεν ισχυει, διοτι εξαρταται και το τι ποσοστο σπειρας κοβεις...δεν ειναι ευκολο να το υπολογισεις, ο μονος τροπος ειναι να συμπιεσεις το ελατηριο και να βρεις τη νεα σκληροτητα (υπαρχει και μηχανημα γι αυτο τα περισσοτερα μαγαζια που κανουν αναρτησοδουλειες εχουν). Πρεπει να εισαι βεβαιος ομως πως μετα το κοψιμο το ελατηριο δεν θα τερματισει πριν την αναρτηση

Ομως το να αγορασεις ενα πιο σκληρο ελατηριο ειναι αρκετα φτηνο και δεν αξιζει τον κοπο, συνηθως αυτο αν το κανει κανεις θα το κανει στα ελατηρια του μπροστινου.
 

STF

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
STέFανος
Μοτό
NUDA900R
WR250R
Ναι, αν το κοψεις και βαλεις αποστατη, πρακτικα εχεις ενα σκληροτερο ελατηριο. Μετα βεβαια εχεις και θεματα εφαρμογης, καθως τα ελατηρια στις ακρες τους εχουν πατουρα για να καθονται σωστα στο αμορτισερ. Επισης κοβω 10% αρα εχω 10% πιο σκληρο ελατηριο δεν ισχυει, διοτι εξαρταται και το τι ποσοστο σπειρας κοβεις...δεν ειναι ευκολο να το υπολογισεις, ο μονος τροπος ειναι να συμπιεσεις το ελατηριο και να βρεις τη νεα σκληροτητα (υπαρχει και μηχανημα γι αυτο τα περισσοτερα μαγαζια που κανουν αναρτησοδουλειες εχουν). Πρεπει να εισαι βεβαιος ομως πως μετα το κοψιμο το ελατηριο δεν θα τερματισει πριν την αναρτηση

Ομως το να αγορασεις ενα πιο σκληρο ελατηριο ειναι αρκετα φτηνο και δεν αξιζει τον κοπο, συνηθως αυτο αν το κανει κανεις θα το κανει στα ελατηρια του μπροστινου.
Ναι, εννοείται.

ΟΚ, είπα κόβω μήκος γιατί είναι πιο κατανοητό και γιαυτό το λόγο έγραψα "περίπου" στην αύξηση της κληρότητας. Το σωστό είναι όπως το λές, όσο τοις εκατό επί των σπειρών κόβεις τόσο επί τοις εκατό κερδίζεις σε σκληρότητα. Η συζήτηση γίνεται καθαρά επί θεωρητικής βάσης γιατί πιστεύω πως φωτίζουμε κάποιες άγνωστες πτυχές των επί μέρους γνώσεων μας.
Για τη συζήτηση... νέα πατούρα μπορείς να κάνεις στο ελατήριο αν κλείσεις λίγο το σπείρωμα καίγοντας το και τροχίζοντας το μετά. Αλλά αυτό θα έχει επιπτώσεις στη σκληρότητα του οπότε το ξεχνάμε. Θα μπορούσες όμως να μπλοκάρεις κάποιες σπείρες με πλεονέκτημα ότι ο αποστάτης δε θα ήταν πλέον απαραίτητος.

Τέλος πάντων για να μην μπερδεύω το κόσμο, το καλύτερο είναι η αγορά ενός σκληρότερου ελατηρίου.
 
Top Bottom