Ταξιδευτής
Αμετανόητα ονειροπόλος
Krakow
Γυρω απο την παλια πολη της Κρακοβιας υπαρχει το Planty: ενα μεγαλη μακροστενη λωριδα παρκου που ξεκιναει και τελειωνει στο λοφο του καστρου Wawel και κυκλωνει εντελως το ιστορικο κεντρο.
Αγαπημενη συνηθεια των ντοπιων οταν ειναι καλος ο καιρος ειναι να καθονται εδω και να κανουν πικνικ με τις οικογενειες τους, αλλα τωρα δεν βλεπαμε και πολλους τριγυρω.
Εδω τα παρκα ηταν γεματα απο τετοιες απιθανες λεπτομερειες.
Αν και πολλες Πολωνικες πολεις εχουν ως επικεντρο ενα ομορφο ιστορικο κεντρο, καμια δεν μπορει να συγκριθει με την ομορφια που εκπεμπει η Κρακοβια με τοση ανεση.
Με την γλυκυτατη ιστορια για την προελευση της μετα την μυθικη εξοντωση ενος δρακου που καταδυναστευε την περιοχη, και με το θαυματουργο τροπο που η πολη γλυτωσε απο τους βομβαρδισμους του 2ου ΠΠ, εμοιαζε να εχει το κοκκαλακι της νυχτεριδας.
Σαν αποτελεσμα αυτων, η πολη ηταν γεματη απο κτηρια και πετρινα δρομακια που χρονολογουνταν απο το μεσαιωνα και βεβαια κορωνιδα αυτων ηταν το εκπληκτικο καστρο Wawel στην κορυφη του λοφου στο κεντρο της πολης.
Εμεις τωρα πηγαιναμε για το κεντρικο σημειο επισκεψης καθε τουριστα που ερχεται στην πολη: το Rynek Glowny, την μεγαλυτερη μεσαιωνικη πλατεια σε ολη την Ευρωπη.
Φθανοντας εκει δεν ηξερα που να πρωτοκοιταξω. Στην ακρη της πλατειας ο τεραστιος ναος της St Mary, χτισμενος το 14ο αιωνα στεκοταν επιβλητικος...
Στο κεντρο της πλατειας δεσποζε το Sukiennice, ενα κτηριο του 16ου αιωνα που ξεκινησε τη ζωη του ως δυο τοιχοι οπου ντοπιοι εμποροι αποθηκευαν τις πραματιες τους τη νυχτα. Την τωρινη του εμφανιση τη χρωστουσε στον οραματιστη Ιταλο αρχιτεκτονα Giovanni il Mosca που το 16ο αιωνα προσθεσε την οροφη και ολες τις διακοσμησεις, ενω μερικες ακομα προστεθηκαν τον 19ο αιωνα. Εδω ερχοταν ολη η αριστοκρατια της εποχης για να αγορασει ακριβα υφασματα, αλλα ο χωρος κατα καιρους χρησιμοποιηθηκε και για αλλους σκοπους.
Ο πιο διασημος θαμωνας του Sukiennice ηταν ο ιδιος ο Lenin που συχναζε στο καφε Noworolski που δουλευει ακομα και σημερα, ενω ο υπολοιπος χωρος τωρα φιλοξενουσε μικρα μαγαζακια με αναμνηστικα ολων των ειδων.
Αποφασισαμε να παμε να ριξουμε μια πιο κοντινη ματια. Το κτηριο ειχε αναπαλαιωθει με πολυ μερακι και με προσοχη στη λεπτομερεια: στην εισοδο της αγορας οπως βλεπετε ειχαν διασωσει καποιες διαφημιστικες πινακιδες της παλιας εποχης. Τοτε δεν υπηρχαν πλαστικες πινακιδες –ζωγραφιζαν λοιπον τις επιγραφες τους στους τοιχους.
Μεσα η αγορα ηταν φωτεινη και πολυχρωμη, αλλα για εμενα την παρασταση εκλεβε το ιδιο το κτηριο και οι λεπτομερειες του.
Χωρις αυτο βεβαια να σημαινει οτι δεν θα τιμουσαμε δεοντως τα αναμνηστικα που βλεπαμε γυρω μας.
Στο μεταξυ η βροχη ειχε πλεον σταματησει και βγηκαμε εξω για να αντικρυσουμε ενα υπεροχο θεαμα στον ουρανο..
Η νυχτα επεφτε σιγα σιγα και τα φωτα εκαναν την πολη να μοιαζει ακομα πιο ομορφη.
Τριγυρω εβλεπα τωρα παντου τουριστες να ξεμυτιζουν σαν τα σαλιγκαρια μετα τη βροχη.
Τωρα ειχαμε την ευκαιρια να περπατησουμε στην πολη πιο ανετα.
Καποια στιγμη φτασαμε στην πιο διασημη εισοδο της παλιας πολης: την Gate Florian, μια εξαιρετικα διατηρημενη πυλη του 14ου αιωνα.
Ολα αυτα ομως θα τα βλεπαμε πιο καλα στο φως της ημερας. Τωρα τα στομαχια γουργουριζαν και το μεγαλυτερο αξιοθεατο φανταζε το φεστιβαλ Pierogi που ολως τυχαιως γινοταν εκεινες τις μερες στην πολη. Οι Πολωνοι εχουν υπεροχη κουζινα, και μια απο τις καλυτερες λιχουδιες για εμενα ηταν τα Pierogi: Μικρα ζυμαρενια σφολιατακια που ειτε τα εβραζαν (και γινονταν κατι σαν pasta) ειτε τα τηγανιζαν και μεσα ειχαν διαφορες γεμισεις: σπανακι, μανιταρια, λαχανικα, κιμα, κρεμμυδι. Αυτο για τους Πολωνους αποτελει ενα πολυ οικονομικο και χορταστικο γρηγορο φαγητο –ενα μακρυνο αναλογο θα ηταν ισως το δικο μας σουβλακι.
Το φεστιβαλ Pierogi ομως οταν φτασαμε εκλεινε για το βραδυ οποτε θα επρεπε να βρουμε καπου αλλου να κατσουμε. Εγω στο νου μου ειχα οπως παντα μικρα γραφικα μαγαζακια, μακρυα απο τα τουριστικα μερη (και τις αντιστοιχα ...τουριστικες τιμες), ομως που θα βρισκαμε κατι τετοιο;
Τελικα μετα απο αρκετο ποδαροδρομο και πανω που ειχα αρχισει να απελπιζομαι οτι θα τη βγαλουμε με κανενα σαντουιτς και πατατακια, την λυση την εδωσε ο τουριστικος οδηγος. Ανεφερε για ενα πολυ μικρο μαγαζακι μερικα στενα πιο πανω απο το ιστορικο κεντρο το οποιο σερβιρε μονο Pierogi σε ενα γραφικο περιβαλλον. Τελεια.
Το μαγαζακι ηταν ετσι ακριβως οπως ανεφερε ο οδηγος: μικρο, ακρως γραφικο, με ολων των ειδων τα Pierogi και το καλυτερο; ακρως οικονομικο. 3 διαφορετικα πιατα και τα σχετικα ποτα και πληρωσαμε 7 ευρω. Αφου φαγαμε, ηπιαμε και ξεκουραστηκαμε ηταν πλεον καιρος να συρουμε τα πτωματα μας στο δρομο για το hostel, χορτασμενοι μεταφορικα και κυριολεκτικα.
Γυρω απο την παλια πολη της Κρακοβιας υπαρχει το Planty: ενα μεγαλη μακροστενη λωριδα παρκου που ξεκιναει και τελειωνει στο λοφο του καστρου Wawel και κυκλωνει εντελως το ιστορικο κεντρο.
Αγαπημενη συνηθεια των ντοπιων οταν ειναι καλος ο καιρος ειναι να καθονται εδω και να κανουν πικνικ με τις οικογενειες τους, αλλα τωρα δεν βλεπαμε και πολλους τριγυρω.
Εδω τα παρκα ηταν γεματα απο τετοιες απιθανες λεπτομερειες.
Αν και πολλες Πολωνικες πολεις εχουν ως επικεντρο ενα ομορφο ιστορικο κεντρο, καμια δεν μπορει να συγκριθει με την ομορφια που εκπεμπει η Κρακοβια με τοση ανεση.
Με την γλυκυτατη ιστορια για την προελευση της μετα την μυθικη εξοντωση ενος δρακου που καταδυναστευε την περιοχη, και με το θαυματουργο τροπο που η πολη γλυτωσε απο τους βομβαρδισμους του 2ου ΠΠ, εμοιαζε να εχει το κοκκαλακι της νυχτεριδας.
Σαν αποτελεσμα αυτων, η πολη ηταν γεματη απο κτηρια και πετρινα δρομακια που χρονολογουνταν απο το μεσαιωνα και βεβαια κορωνιδα αυτων ηταν το εκπληκτικο καστρο Wawel στην κορυφη του λοφου στο κεντρο της πολης.
Εμεις τωρα πηγαιναμε για το κεντρικο σημειο επισκεψης καθε τουριστα που ερχεται στην πολη: το Rynek Glowny, την μεγαλυτερη μεσαιωνικη πλατεια σε ολη την Ευρωπη.
Φθανοντας εκει δεν ηξερα που να πρωτοκοιταξω. Στην ακρη της πλατειας ο τεραστιος ναος της St Mary, χτισμενος το 14ο αιωνα στεκοταν επιβλητικος...
Στο κεντρο της πλατειας δεσποζε το Sukiennice, ενα κτηριο του 16ου αιωνα που ξεκινησε τη ζωη του ως δυο τοιχοι οπου ντοπιοι εμποροι αποθηκευαν τις πραματιες τους τη νυχτα. Την τωρινη του εμφανιση τη χρωστουσε στον οραματιστη Ιταλο αρχιτεκτονα Giovanni il Mosca που το 16ο αιωνα προσθεσε την οροφη και ολες τις διακοσμησεις, ενω μερικες ακομα προστεθηκαν τον 19ο αιωνα. Εδω ερχοταν ολη η αριστοκρατια της εποχης για να αγορασει ακριβα υφασματα, αλλα ο χωρος κατα καιρους χρησιμοποιηθηκε και για αλλους σκοπους.
Ο πιο διασημος θαμωνας του Sukiennice ηταν ο ιδιος ο Lenin που συχναζε στο καφε Noworolski που δουλευει ακομα και σημερα, ενω ο υπολοιπος χωρος τωρα φιλοξενουσε μικρα μαγαζακια με αναμνηστικα ολων των ειδων.
Αποφασισαμε να παμε να ριξουμε μια πιο κοντινη ματια. Το κτηριο ειχε αναπαλαιωθει με πολυ μερακι και με προσοχη στη λεπτομερεια: στην εισοδο της αγορας οπως βλεπετε ειχαν διασωσει καποιες διαφημιστικες πινακιδες της παλιας εποχης. Τοτε δεν υπηρχαν πλαστικες πινακιδες –ζωγραφιζαν λοιπον τις επιγραφες τους στους τοιχους.
Μεσα η αγορα ηταν φωτεινη και πολυχρωμη, αλλα για εμενα την παρασταση εκλεβε το ιδιο το κτηριο και οι λεπτομερειες του.
Χωρις αυτο βεβαια να σημαινει οτι δεν θα τιμουσαμε δεοντως τα αναμνηστικα που βλεπαμε γυρω μας.
Στο μεταξυ η βροχη ειχε πλεον σταματησει και βγηκαμε εξω για να αντικρυσουμε ενα υπεροχο θεαμα στον ουρανο..
Η νυχτα επεφτε σιγα σιγα και τα φωτα εκαναν την πολη να μοιαζει ακομα πιο ομορφη.
Τριγυρω εβλεπα τωρα παντου τουριστες να ξεμυτιζουν σαν τα σαλιγκαρια μετα τη βροχη.
Τωρα ειχαμε την ευκαιρια να περπατησουμε στην πολη πιο ανετα.
Καποια στιγμη φτασαμε στην πιο διασημη εισοδο της παλιας πολης: την Gate Florian, μια εξαιρετικα διατηρημενη πυλη του 14ου αιωνα.
Ολα αυτα ομως θα τα βλεπαμε πιο καλα στο φως της ημερας. Τωρα τα στομαχια γουργουριζαν και το μεγαλυτερο αξιοθεατο φανταζε το φεστιβαλ Pierogi που ολως τυχαιως γινοταν εκεινες τις μερες στην πολη. Οι Πολωνοι εχουν υπεροχη κουζινα, και μια απο τις καλυτερες λιχουδιες για εμενα ηταν τα Pierogi: Μικρα ζυμαρενια σφολιατακια που ειτε τα εβραζαν (και γινονταν κατι σαν pasta) ειτε τα τηγανιζαν και μεσα ειχαν διαφορες γεμισεις: σπανακι, μανιταρια, λαχανικα, κιμα, κρεμμυδι. Αυτο για τους Πολωνους αποτελει ενα πολυ οικονομικο και χορταστικο γρηγορο φαγητο –ενα μακρυνο αναλογο θα ηταν ισως το δικο μας σουβλακι.
Το φεστιβαλ Pierogi ομως οταν φτασαμε εκλεινε για το βραδυ οποτε θα επρεπε να βρουμε καπου αλλου να κατσουμε. Εγω στο νου μου ειχα οπως παντα μικρα γραφικα μαγαζακια, μακρυα απο τα τουριστικα μερη (και τις αντιστοιχα ...τουριστικες τιμες), ομως που θα βρισκαμε κατι τετοιο;
Τελικα μετα απο αρκετο ποδαροδρομο και πανω που ειχα αρχισει να απελπιζομαι οτι θα τη βγαλουμε με κανενα σαντουιτς και πατατακια, την λυση την εδωσε ο τουριστικος οδηγος. Ανεφερε για ενα πολυ μικρο μαγαζακι μερικα στενα πιο πανω απο το ιστορικο κεντρο το οποιο σερβιρε μονο Pierogi σε ενα γραφικο περιβαλλον. Τελεια.
Το μαγαζακι ηταν ετσι ακριβως οπως ανεφερε ο οδηγος: μικρο, ακρως γραφικο, με ολων των ειδων τα Pierogi και το καλυτερο; ακρως οικονομικο. 3 διαφορετικα πιατα και τα σχετικα ποτα και πληρωσαμε 7 ευρω. Αφου φαγαμε, ηπιαμε και ξεκουραστηκαμε ηταν πλεον καιρος να συρουμε τα πτωματα μας στο δρομο για το hostel, χορτασμενοι μεταφορικα και κυριολεκτικα.