Δεν νομίζω ότι o λόγος αποχής που περιγράφεις είναι ο μόνος. Υπάρχουν δυο παράμετροι που καμία φορά μέσα σε μια δικτυακή κοινότητα δεν μπορούμε να αντιληφθούμε, τις οποίες όμως αναφέρεις επιγραμματικά σαν μέλη. Η πρώτη είναι η εξέλιξη του δικτυακού μέσου και η δεύτερη είναι η κοινωνική αλληλεπίδραση και η κοινωνικές σχέσεις (τα μέλη) που όμως διαμορφώνονται και από τις δυνατότητες του μέσου.
Ένα παράδειγμα :
Τα διαδικτυακά φόρουμ σαν πλατφόρμες είναι η μετεξέλιξη των bulletin boards (BBS) και του Usenet. Τα bulletin boards ήταν πλατφόρμες που λειτουργούσαν με την λογική του πίνακα ανακοινώσεων και το Usenet ηταν ένα κατανεμημένο δίκτυο ειδήσεων και μηνυμάτων . Χωρίς να μπω σε λεπτομέρειες θα αναφέρω απλά ότι η ανάπτυξη του διαδικτύου και της τεχνολογίας και η ολοένα ευκολότερη προσβασιμότητα απαξίωσε σιγά σιγά την χρήση των BBS και του Usenet και παράλληλα η ευκολία ανάπτυξης των διαδικτυακών εφαρμογών οδήγησε στην δημιουργία των πρώτων μορφών διαχείρισης περιεχομένου που αποτελούν την βάση των πρώτων φόρουμ όπως τα γνωρίζουμε τώρα.
Το ενδιαφέρον είναι οτι την ίδια περίοδο αρχίζει να δημιουργείται η έννοια της εικονικής κοινότητας (virtual community) σαν νέα μορφή κοινωνικού δικτυου. (Δικτυο με την έννοια των ανθρώπων και όχι του διαδικτύου) .Και αυτό διότι ενώ οι κοινότητες των συστηματικών χρηστών των BBS και Usenet προϋπήρχαν σαν κοινωνικά δίκτυα δεν ήταν "εικονικά", με την έννοια ότι η κοινωνική τους σύνδεση δεν οφειλόταν στο μέσο διάδρασης αλλά στα κοινά ενδιαφέροντα που διαμοίραζαν μέσω των BBS και Usenet. Οι νεες μορφές κοινωνικού δικτύου χρησιμοποιούν σαν τόπο αναφοράς και κοινωνικής σύνδεσης το μέσο και όχι το κοινό ενδιαφέρον για μία συγκεκριμένη θεματολογία. Είναι λοιπόν η συχνή ενασχόληση με το μεσο και η διαδραση με άλλους χρήστες που διαμορφώνει τους κοινωνικούς δεσμούς και όχι η θεματολογία του φορουμ. Γιαυτό τον λόγο και δεν αποτελούν όλοι οι χρήστες του ίδιου φόρουμ κομμάτι μιας εικονικής κοινότητας ή μπορείς να βρείς πολλές εικονικές κοινότητες κάτω από το ίδιο μέσο. Για τον ίδιο λόγο τα φόρουμ δεν ειναι και μονοθεματικά καθώς ενώ η θεματολογία μπορεί να είναι η αφορμή για ένα χρήστη να ενασχοληθεί αρχικά, οι κοινωνικοι δεσμοί και η ενασχόληση προϋποθέτουν τριβή με περισσότερες θεματικές ενότητες.
Η διάδραση των χρηστών δεν είναι απαραίτητο να συμβαίνει μόνο δικτυακά για να δημιουργηθούν δεσμοί και επίσης η μία μορφή διάδρασης (εικονική) δεν αναιρεί την άλλη (πραγματική). Το σημείο αναφοράς όμως της εικονικής κοινότητας είναι ο δικτυακός τόπος. Και συνήθως όταν χάνεται το σημείο αναφοράς, όπως τα διάφορα παραδείγματα με φόρουμ που κλείσανε ή κοινότητες που διασπαστήκανε, δημιουργείται ένα νέο σημείο αναφοράς για να μην χαθεί η κοινότητα άλλοτε εικονικο όπως ένα νέο φόρουμ ή πραγματικό όπως μία λέσχη. Και φυσικά υπάρχει πάντα και η περίπτωση να μην δημιουργηθεί τίποτα. Η εξέλιξη τους πάντα εξαρτάται απο την ενασχόληση των μελών και την εισροή νέων μελών. Άν τα μέλη ασχολούνται οι κοινότητα συνεχίζει ανεξάρτητα αν το σημείο αναφοράς είναι εικονικό η πραγματικό. Η διαφορά μεταξύ των δύο όμως έχει να κάνει με την μορφή επικοινωνίας. Και εκεί είναι που οι διαφορές στις δικτυακές κοινότητες είναι πολύ μεγάλες.
Ήδη με την δημιουργία των πρώτων μορφών διαχείρισης περιεχομένου η ανάπτυξη της διαδικτυακής επικοινωνίας άλλαξε σημαντικά γιατί έγινε πιο γρήγορη η ανταλλαγή πληροφοριών. Παρόλα αυτά οι πλατφόρμες των φόρουμ είναι φτιαγμένες σαν μηχανές κατηγοριοποίησης πληροφορίας και η δυνατότητες τους είναι πολύ συγκεκριμένες. Επίσης προυποθέτουν τον χρήστη να αντιλαμβάνεται και να αποδέχεται έναν συγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας που δεν έιναι κοντά στην ανθρώπινη ομιλία. Η ανάγκη να ξεπεραστούν οι δυσκολίες αυτές δημιούργησε λίγο αργότερα απο την εμφάνιση των φόρουμ, την δικτυακή απευθείας επικοινωνία μέ δίαφορες νέες πλατφορμες (IRC, web based online chat, κλπ). Και οι πλατφόρμες αυτές δημιούργησαν της δικές τους εικονικές κοινότητες μέσω των χρηστών. Για να μην μακρηγορώ με την ιστορία των δικτυακών εφαρμογών θα πώ απλά πως οι ανάγκες επικοινωνίας των πραγματικών κοινωνιών είναι αυτές που δημιουργούν τα δικτυακά εργαλεία που με την σειρά τους δημιουργούν νέες εικονικές κοινότητες που οι δικές τους ανάγκες αναμορφώνουν τα δικτυακά εργαλεία και δημιουργούν νέες μορφές επικοινωνίας και διαμοιρασμού περιεχομένου.
Το σημαντικό εδώ είναι ότι επειδή όλη αυτή η ιστορία είναι πολύ φρέσκια: μόλις 30 χρόνων απο την πτώση των BBS, 20 χρόνια απο την δημιουργία του advrider.com, 16 χρόνια απο την δημιουργία του facebook, 7 χρόνια απο την δημιουργια του advride.gr, ξεχνάμε ότι οι κοινωνικές δυναμικές τους είναι ακόμα προς διαμόρφωση καθώς οι εικονικές κοινότητες δημιουργούν περιεχόμενο και ανάγκες. Ένα παράδειγμα είναι η δημιουργία του pinterest το 2009 πάνω στην λογική των πεθαμένων BBS 20 χρόνια μετά...
Επίσης όλα αυτά τα χρόνια η δικτυακές κοινότητες που δημιουργούνται στις πλατφόρμες είναι ανεξάρτητες της μηχανής λογισμικού. Η πληθώρα όμως των εφαρμογών δίνει πλέον την δυνατότητα στις διαδικτυακές εικονικές κοινότητες να διαλέξουν εφαρμογή και μηχανή λογισμικού ανάλογα με το τι τους ταιριάζει και το τι περιεχόμενο θελουν να δημιουργήσουν. Κατα αυτή την έννοια η αναφορά στα δικτυακα εργαλεια με την μορφη αντιπάλων στρατοπέδων δεν νομίζω ότι υφίσταται. Ούτε εικονικές κοινότητες η μία ενάντια στην άλλη. Αυτό που συμβαίνει είναι προσωπικές έριδες που κοινοποιούνται ανοιχτά σε ένα ενιαιοποημενο χώρο πληροφορίας που απαρτίζει πλέον το internet. Όπως και στις κανονικές ο καθένας ελεύθερα κρίνει και παίρνει θέση.
Σε ένα προηγούμενο post μου στο ίδιο θεμα έκανα την παρομοίαση των φορουμ με το καφενείο. Ο στόχος ήταν να διαχωρίσω τον χρήστη ενός φόρουμ απο το μέλος μιας εικονικής κοινότητας, την αναζήτηση πληροφορίας απο την συμμετοχή σε μια εικονική κοινότητα. Το καφενείο συνηθως στεγάζει μια μικρή κοινότητα, έχει παρεμφερή χαρακτηριστικά και προσφέρει χρηστικότητα αν μόνο αυτό επιθυμείς όπως τα φόρουμ έχουν πληροφορίες. Το σχόλιο μου αφορά την αναζήτηση πληροφορίας σε ένα φόρουμ και όχι την ένταξη σε μια κοινότητα. Ένας λόγος είναι ότι θεωρώ ότι πλέον τα φόρουμ είναι καλύτερα να λειτουργούν σαν διαχείριση περιεχομένου και όχι σαν πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης διότι πραγματικά υπάρχουν καλύτερα εργαλεία για την κοινωνική δικτύωση. Στο τέλος του post μου υπάρχει επίσης ένα πικρόχολο σχόλιο, που είναι άδικο κατά δικιά μου ομολογία και δεύτερη ανάγνωση. Αφορά την της αναζήτησης πληροφοριάς σαν μέσο σύσφιξης των δεσμών σε μια κοινότητα και όχι για την χρηστικότητα της, παραβλέποντας το γεγονός της σημασίας της διατήρησης των δεσμών για ένα μελος ένα μέσω της αναγνωρισης προς την κοινότητα.
Απ' ότι φαίνεται το έχεις σπουδάσει το αντικείμενο ,κ μπράβο σου ,κ εκτιμώ τον χρόνο κ την διάθεση για το τόσο επεξηγηματικό κείμενο.
Μου πεσε βαρύ ,κ κάποια δεν τα πολυκαταλαβαίνω ,λόγω δικής μου επιφανειακής ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά μέσα.
Πιθανά να έχεις δίκιο ,όσον αφορά την εξέλιξη των μέσων.
Εγώ το βλέπω πιό απλά το θέμα ,κ το εξήγησα παραπάνω.
Οταν περιηγηθώ σε ένα φόρουμ για κάποιο διάστημα ,ή μου κάνει θετικό κλίκ ,κ μένω ,κ ενεργοποιούμαι ,ή νιώθω ξένος ή αδιάφορα ,κ δεν ασχολούμαι.
Αν νιώσω ότι έχω κοινά με κάποια μέλη ,σαφώς κ συμμετέχω κ σε δρώμενα φυσικής παρουσίας ,μια κ είμαι παλαιάς κοπής κ θεωρώ την προσωπική επαφή αναντικατάστατη ,καθώς επίσης τις νέες γνωριμίες υγιή κοινωνικότητα.
Συνοψίζοντας κ ειδικεύοντας το θέμα ,η μοτοσυκλέτα για μένα κ για πολλούς άλλους ,είναι το οξυγόνο μου.
Δεν μπαίνω σε μοτο φόρουμ ούτε για να τσακωθώ ,ούτε για να επιβεβαιωθώ ,ούτε για να λύσω τα ψυχολογικά τα δικά μου κ του άλλου.
Μπαίνω για να πάρω εγκεφαλικό αέρα ,να νιώσω καλά ,κ να ζήσω κ πραγματική επαφή με ανθρώπους που έχουμε κοινή αγάπη στα μοτοσυκλετιστικά δρώμενα.
Μπορεί όλη τη βδομάδα να τα λέμε από πληκτρολόγιο δηλ ,αλλά το ΣΚ μπορεί να το περάσουμε παρέα 10-20-50-100 νοματαίοι ,κάνοντας αυτό που μας αρέσει (μοτοκίνηση) ,κ να νιώθουμε οτι γνωριζόμαστε χρόνια.
Γι'αυτό κ δεν ξεχωρίζω την εικονική από την πραγματική επαφή στο advride ,μια κ με παρα πολλούς πλέον γνωρίζομαι προσωπικά ,πάμε βόλτες ,πίνουμε καφέδες ,μιλάμε τηλ ,κλπ
Για να μην σου πω οτι νιώθω φίλος με αρκετούς που δεν έχω δει ποτέ προσωπικά ,αλλά έχουμε μιλήσει πολύ με πμ κ τηλέφωνα.
Ασε που έχω από μέλη προτάσεις για φιλοξενία σε όλη την Ελλάδα.
Ε ,αυτό ,δεν το λές εικονική πραγματικότητα ,είναι κάτι διαφορετικό κ πολύ δυνατό κ όμορφο.
Αλλά ,για να το ζήσει κάποιος ,πρέπει να είναι σε ταυτόσημη εγκεφαλική κ φιλοσοφική βάση με όσους το ζούν.
Αυτή είναι (ΚαΤεΜέ) η διαφορά ,όσων απλά "μπαινοβγαίνουν" ,κι όσων συμμετέχουν πραγματικά.
Και το πραγματικά ,χωρίς εισαγωγικά.