Όπως έχω ξαναπεί πιο πίσω ,το δικό μου Τενερέ το πήρα με τα WP (προοδευτικά) ελατήρια εμπρός.
Τα είχε τοποθετήσει ο πρώτος ιδιοκτήτης του ,2-3 μήνες πρίν το πάρω εγώ.
Τα μαμά ελατήρια (γραμμικά) μου τα έδωσε επίσης συσκευασμένα στο κουτί των WP.
Στη διάρκεια της χρήσης του από εμένα ,και αφού του άλλαξα λάδια κ τσιμούχες ,διεπίστωσα ότι μεταξύ τάπας κ ελατηρίων ,
υπήρχαν αλουμινένιοι αποστάτες 40mm.
Επειδή το νιωθα πιο απότομο/σκληρό απ'ότι θά'θελα ,σκέφτηκα να του αφαιρέσω τους αποστάτες ,για να δώ την συμπεριφορά του.
Το έκανα λοιπόν.
Εβγαλα τους αποστάτες και του βίδωσα την βίδα προφόρτισης + 7 στροφές από το τέρμα ανοιχτό.
Το μηχανάκι άλλαξε προς το καλύτερο.
Ειδικά στο χώμα έγινε μαγικό χαλί σε σχέση με πρίν.
Η δοκιμή έγινε στην
2η MegaOnOffάδα 2014 και ήταν η πιο ξεκούραστη χωματάδα μου ever.
Κράτησα το ίδιο set-up στο επερχόμενο trail-ride ,και ήμουν απόλυτα ευχαριστημένος σε σχέση με πρίν.
Αλλά
Όταν ψαχνόμουν για το πώς και το τι να κάνω ,είχα κάνει ορισμένες παρατηρήσεις
Κατ'αρχήν είχα ρίξει μια ματιά στα μαμά ελατήρια όπως μου τα'χε δώσει ο πρώην συσκευασμένα ,και είχα δεί αυτό:
όπως βλέπετε ,υπάρχουν και αποστάτες στο σέτ.
Οι οποίοι έχουν μήκος 50mm.
Aρα 580mm(ελατ)+50mm(αποστ)= 630mm
Βλέποντας λοιπόν αυτό ,θεώρησα λογικό το ότι υπήρχαν αποστάτες και στο σετ με τα WP.
590mm(ελατ)+40mm(αποστ)=630mm
Μπορεί να μου άρεσε λοιπόν το δούλεμα του μπροστινού χωρίς τους αποστάτες(-40mm) ,αλλά ήταν σωστό κάτι τέτοιο;
Eκανα λοιπόν κάποιες μετρήσεις ,για να διαπιστώσω αν η προσθήκη των αποστατών ήταν
υποχρεωτική ή
κατ'επιλογίν.
Εβγαλα την τάπα και τον αποστάτη από το καλάμι ,και με τον μπροστινό τροχό στον αέρα για πλήρη έκταση του καλαμιού ,μέτρησα την
απόσταση χείλους καλαμιού-ελατηρίου: Την βρήκα στα
67mm
Κατόπιν βίδωσα τέρμα έξω την βίδα προφόρτισης πάνω στην τάπα ,και μέτρησα το
μήκος/υψος της τάπας καλαμιού: Το βρήκα
35mm
Εχουμε λοιπόν:
Κενό
-67mm +35mm Βιδωμένη Τάπα
+ 2mm ροδέλα
= -30mm KENO kατά την άρμοση χωρίς αποστάτη.
Ειχα δίπλα μου ένα χαρτί ,φτιάχνοντας ένα πρόχειρο σκαρίφημα με όλες αυτές τις μετρήσεις.
Μπορεί να μου άρεσε η λειτουργία του χωρίς αποστάτες...
Ρωτώ όμως: Είναι λογικό και τεχνικά σωστό ,κατά την πλήρη έκταση του καλαμιού να υπάρχουν 30mm κενό;;;
Από όσα μέχρι σήμερα γνωρίζω ,
η απάντηση είναι ΟΧΙ ,γι'αυτό και ψαχνόμουν να βρώ τι άλλο να κάνω για να μαλακώσω λίγο τις αντιδράσεις του μπροστινού.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις λοιπόν ,
για να μην υπάρχει ΚΕΝΟ ανάμεσα στο κάτω μέρος της τάπας και στο άνω μέρος του ελατηρίου κατά την άρμοση
θα πρέπει να μεσολαβεί ανάμεσά τους αποστάτης τουλάχιστον 30mm + τη ροδέλα
Κάτι που έχω ήδη κάνει.
Εφτιαξα δηλ έναν νέο αποστάτη 30mm ,με τον οποίον αντικατέστησα τον 40mm αποστάτη ,με τον οποίο ειχα παραλάβει τη μηχανή.
Και αυτό το μέγεθος αποστάτη είναι κ το min που μπορεί να υπάρξει για να δουλεύει ασφαλώς το μπροστινό.
Τώρα ,απο δω κ πέρα ,αν θέλεις να μαλακώσεις ή να σκληρήνεις λίγο το μπροστινό σου ,τότε
α) Παίζεις ελαφρώς με την στάθμη του λαδιού(gap) (ελαφρώς όμως)
β) Παίζεις με το ιξώδες του λαδιού
γ) Παίζεις με διαφορετικές μάρκες λαδιού
Ιξώδες έχω κρατήσει το προτεινόμενο απο μαμά κ απο afterατζήδες(SAE10)
Με μάρκες έπαιξα ,αλλά πονοκεφάλιασα.
Επικεντρώθηκα λοιπόν στο παιχνίδι της σταθμής.
Στη συσκευασία των WP ,αναγράφεται ο τύπος , ο κωδικός ,καθώς και όλες οι προτεινόμενες από την WP ρυθμίσεις ,SAE λαδιού ,κτλ.
150mm air chamber ,δίνει η WP
145mm air chamber ,δίνει η YAMAHA
140mm air chamber ,μου πρότεινε γνωστός βελτιωτής αναρτήσεων
Δοκίμασα να αφήσω 135mm air chamber ,κι είχα διαρροή απο καινούργια τσιμούχα(έσκασε)
Δεν ξέρω αν έφταιγε η στάθμη ή έκανα κάτι λάθος στην άρμοση ,δεν ξανάβαλα τόσο λάδι πάντως ,κ δεν το προτείνω.
Εχω δοκιμάσει -χωρίς τεχνικό πρόβλημα- air chambers απο
140mm-155mm
Γενικά ,ο μπούσουλας είναι:
περισσότερο λαδάκι = μικρότερο κενό (air champer) = πιό σφιχτή ανάρτηση
λιγότερο λαδάκι = μεγαλύτερο κενό (air champer) = πιό ενδοτική ανάρτηση
Εχω καταλήξει οτι ,αυτό που με βολέυει ,είναι η πρόταση της Γιαμάπα ,κι έχω σετάρει το μπροστινό μου με
145mm air chamber και όλα όσα έχουν αναφερθεί πιό πάνω.
Το αποτέλεσμα είναι άκρως ικανοποιητικό ,κ δεν νομίζω οτι μπορεί κάποιος να πάρει κάτι παραπάνω απο αυτό το μπροστινό.
(ίσως μιά γέφυρα του δώσει ακόμα πιό στιβαρή κ ακριβή αίσθηση ,το ψάχνω...)