Βελτίωση απόδοσης σε XRV750
Το μοτέρ των 750 λοιπόν, αποδίδει 62hp στο στρόφαλο με 62,7Νm ροπής (κατά τον κατασκευαστή) και 50-52hp στον τροχό (από δυναμομετρήσεις κατόχων).
Σε σχέση με την εν δυνάμει ικανότητα απόδοσής του, είναι σχεδιασμένο να αποδίδει περιορισμένη ιπποδύναμη με αναλογικά καλή ροπή.
Αναπνοή - Καύσιμο
-ελεύθερο φίλτρο αέρα
-τροποποίηση στο φιλτροκούτι
-εξάτμιση τελικό / λαιμούς
-ανάλογη / σωστή ρύθμιση carb
Με τις παραπάνω βασικές βελτιώσεις στην αναπνοή και την παροχή καυσίμου, μπορεί να επιτευχθεί αύξηση ιπποδύναμης έως και 6hp, χωρίς καμία επέμβαση στον κινητήρα (H
AQ υπόσχεται έως και 58hp στον τροχό χωρίς επέμβαση στο μοτέρ, αλλά με απαράδεκτο κόστος για πολύ απλές κατά τα άλλα μετατροπές:
kit 53hp, kit 58hp).
Επέμβαση σε κινητήρα
Από εκεί και πέρα για παραπάνω απόδοση θα πρέπει να γίνουν οι ανάλογες επεμβάσεις στα χαρακτηριστικά του μοτέρ.
Δυστυχώς για την αύξηση της απόδοσης στα μοτέρ των άφρικα υπάρχουν απειροελάχιστες διαθέσιμες πληροφορίες και όσες εταιρίες (επίσης ελάχισες) αναλαμβάνουν τη βελτίωσή του, ζητάνε συνήθως εξωφρενικά ποσά λόγω μονοπωλέιου και
δε δίνουν πληροφορίες.
Ενδεικτικά, μια "γραφική" απάντηση που πήρα πριν πολύ καιρό για τη βελτίωση του μοτέρ από γνώστη και κάτοχο, αναζητόντας απεγνωσμένα πληροφορίες σε όλο τον κόσμο:
"
Only way to get the other AT guys advice is to throw money. Caveat Emptor.
"
Οι εταιρίες που γνωρίζω πως αναλαμβάνουν βελτίωση αυτού του μοτέρ είναι:
AfricanQueens (Γερμανία)
Boano race parts (Ιταλία)
Christian Mende (Γερμανία)
J.D. Hord (H.Π.Α.)
Gerd Thiel (Γερμανία)
Kiyo Watanabe (Η.Π.Α.)
(Με τους παραπάνω επικοινώνησα προσπαθόντας να πάρω πληροφορίες / προσφορές)
Τεχνογνωσία από βελτιώσεις σε κινητήρες των Honda Bros/Hawk 650 GT/NT
Ευτυχώς πολύ περισσότερες πληροφορίες για τη βελτίωση αυτού του μοτέρ έρχονται από το αδερφάκι των άφρικα, το Bros/Hawk 650 GT/NT, το οποίο φοράει
ακριβώς το ίδιο μετέρ με τα XRV, με μοναδικές διαφορές στον κυβισμό και τη συμπίεση:
-79mm πιστόνι αντί 81mm των 750,
-66mm διαδρομή αντί 72mm των 750,
-9,2:1 συμπίεση αντί 9.0:1 των 750
Ενώ είναι ίδιο και απαράλλακτο με των
africa RD03 xrv650 (μοναδική διαφορά εδώ 0,2:1 στη συμπίεση)
Κυρίως οι αμερικάνοι, είναι ερωτευμένοι με αυτό το μηχανάκι, το οποίο βελτιώνουν μαζικά και μάλλιστα για αγωνιστική χρήση με τεράστιες αυξήσεις σε ιπποδύναμη.
Πολλοί από αυτούς λοιπόν αλλάζουν τα μοτέρ των Hawk 650 με μοτέρ από africa 750, τα οποία εισάγουν μεταχειρισμένα από την Ευρώπή και τα βελτιώνουν.
Forum Hawk 650
Οι τύποι λοιπόν καταφέρνουν να βγάλουν 90+hp από τα μοτέρ των 650 και 100+hp από τα μοτέρ των 750.
Βίντεο με βελτιωμένο μοτέρ 650 από τον J.D. Hord, το οποίο αποδίδει 89hp στον τροχό (αξίζει να το δείτε με καλό ήχο)
Κεφαλή
Η βελτίωση των χαρακτηριστικών των κεφαλών ίσως είναι η πρώτη επέμβαση που γίνεται σε αυτά τα μοτέρ και αφορά στα:
-Ροική εξέλιξη κεφαλών (όχι γυάλισμα - τρίψιμο, αλλά με μελέτη)
-Αλλαγή ή reprofile εκκεντροφόρων (π.χ
stage 1, stage 2, custom, κλπ)
-Αλλαγή βαλβίδων εισαγωγής με μεγαλύτερες (από Ø26 σε Ø28mm με έτοιμες βαλβίδες ή επεξεργασία "blank" βαλβίδων) και επεξεργασία των εδρών τους.
-Φρεζάρισμα των βάσεων των κεφαλών (περίπου 1mm) για αύξηση συμπίεσης και μείωση του squish band (καλύτερη καύση / απόδοση / αξιοπιστία)
(τα παραπάνω απαιτούν επεξεργασία / "σκάψιμο" των κεφαλών των
stock πιστονιών στα σημεία που πατάνε οι βαλβίδες ώστε να αποφευχθεί η επαφή τους)
Με τις παραπάνω μετατροπές η απόδοση αυξάνεται κατά 10-14hp
Πιστόνια
Όσον αφορά στα πιστόνια, με απλό ρεκτιφιέ μπορούν να μπούν πιστόνια έως 83mm (από 81mm stock), με αύξηση κυβισμού έως 780cc (από 742cc).
Μερικά από τα πιστόνια που μπορούν να μπουν στα 750 με ρεκτιφιέ:
-
Wiseco 82mm, 11:1, 760cc (δέν έχουν καλή φήμη για αυτά τα μοτέρ λόγω κακών ελατηρίων / κατανάλωση λαδιού. Επίσης πρέπει να κοντύνει σε τόρνο το προφίλ / "φούστα" τους για να μπουν στα 750, διαφορετικά στο κατέβασμα θα βρίσκουν - λόγω μεγαλύτερης διαδρομής από οτι στα 650)
-
JE 82mm, 11:1, 760cc (δεν απαιτούν καμία μετατροπή, έχουν άριστη ποιότητα κσι μικρό βάρος, ίσως η καλύτερη έτοιμη λύση για τα 750)
-
CP 83mm, 10,5:1, 780cc (φτιαγμένα για τα 750 - δεν έχω άλλες πληροφορίες)
Για την αλλαγή των stock πιστονιών απαιτέιται επίσης rebalance των στροφαλομπιελών.
Με όλες τις παραπάνω μετατροπές η ιπποδύναμη μπορέι να ξεπεράσει εύκολα τα 70hp στον τροχό.
Κατά τους Gerd Thiel και J.D. Hord, ασφαλής αύξηση συμπίεσης στα μοτέρ των 750 γίνεται έως 11:1 (από 9.0:1), διότι από εκεί και πέρα καταπονούνται τα κομβία του στροφάλου και οι μπιέλες, λόγω και της μεγαλύτερης διαδρομής από οτι στα μοτέρ των 650 (72mm αντί 66mm των 650).
Για μεγαλύτερα από 83mm πιστόνια και παραπάνω από 780cc θα πρέπει να "σκαφτούν τα τοιχώματα" των κυλίνδρων.
Μεγαλύτερες συμπιέσεις και περισσότερα κυβικά επίσης απαιτούν σφυρίλατες στροφαλο-μπιέλες, κάτι το οποίο δεν υπάρχει έτοιμο στην αγορά για τα 750, παρά μόνο για τα 650.
Παρόλα αυτά, κάποιοι από τους βελτιωτικούς οίκους που παρέθεσα παραπάνω τα κατασκευάζουν, δημιουργόντας με αυτό το μοτέρ αγωνιστικά τέρατα των 900cc και 100+hp
Εκέι παίζουν βέβαια και ακόμα μεγαλύτερες βαλβίδες (έως και Ø30mm) με άλλους οδηγούς από την αρχή για να μη βρίσκουν μεταξύ τους, πολύ άγριοι εκκεντροφόροι κλπ..
Carbs
Τέλος, για τη μέγιστη / βέλτιστη απόδοση με τις παραπάνω μετατροπές θα πρέπει να μπουν άλλα καρμπυρατέρ και χειροποίητοι λαιμοί.
Μπορούν να μπούν καρμπυρατέρ καθέτου ροής (πχ fcr 39), αλλά δεν το έχω ψάξει καθόλου παραπάνω, καθώς θα πρέπει να επανασχεδιαστεί ολόκληρη η εισαγωγή του αέρα προς αποφυγή εισροής σωματιδίων σε χωμάτινη οδήγηση.
Με βάση όλα τα παραπάνω λοιπόν, θα πρέπει να μελετηθεί καλά η όποια βελτίωση σε αυτά τα μοτέρ, ανάλογα το φάσμα στροφών που είναι επιθυμητή η μέγιστη άυξηση της απόδοσης, καθώς και η τυχόν θυσία σε αξιοπιστία που είναι κάποιος διατεθειμένος να κάνει για να την πετύχει.
υ.γ. Όλες οι παραπάνω πληροφορίες έχουν προκύψει απο πολύ μακρά αναζήτηση, ατέλειωτο διάβασμα, άπειρα email, pm, τηλεφωνικές και προσωπικές συζητήσεις, σε πάρα πολλές χώρες. Σε κάποιες από αυτές τις επικοινωνίες και παρά τον κόπο και την ταλαιπωρία, μπορώ να πω οτι έχω σταθεί και πολύ πολύ τυχερός.
Από την παρέα μας ευχαριστώ ιδιέταιρα τον pumba και τον Manouel650 για την παρέα και το ξεστράβωμα.
Σε καμία περίπτωση δεν είμαι ειδικός, ούτε έχω έστω τις βασικές μηχανολογικές γνώσεις.
Παρόλα αυτά... ΊΣΩΣ τα παραπάνω να είναι οτι πιο αναλυτικό υπάρχει αυτή τη στιγμή διαθέσιμο σε συγκεντρωμένη πληροφορία για τη βελτίωση του μοτέρ των XRV750... δωρεάν.
Συνεχίζεται...
:crs: