Αλλαγη τσιμουχων, ξυστρων και λαδιων σε μπροστινο transalp 650

konkost

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Κώστας
Μοτό
transalp 650
crf 300l
Mετα απο περιπου 103.000 χλμ ηρθε η στιγμη που η μια τσιμουχα στο μπροστινο του transalp μου παρεδωσε πνευμα ...Και πολυ αντεξε!
Η διαροη ξεκινησε αρχικα ως υγρασια, η οποια εξελιχθκε κατοπιν σε "δακρυσμα" για να καταληξει στο τελος σε ..."κλαμα". Και αφου ολα μπροστα μποτα, δαγκανα, δισκοπλακα ηταν συνεχεια μουσκεμα, και για να μην κλαψω και εγω, η αλλαγη της ηταν πλεον επιτακτικη! Και φυσικα οχι μονο της φθαρμενης αλλα και της αλλης και ας μην ειχε εκεινη φαινομενικα ακομα προβλημα. Μαζι με τις τσιμουχες πακετο πρεπει να αλλαζονται και οι ξυστρες. Και πιθανοτατα στην δικια μου περιπτωση μετα απο τοσες χιλιαδες χλμ και τους οδηγους ολισθησης, οι οποιοι φροντιζουν για την ευθυγραμμη και την χωρις φθορες παλινδρομιση του καλαμιου μεσα στην μποτα.
Οι γνησιες τσιμουχες λοιπον δεν πωλουνται σκετες. Δεν υπαρχει κωδικος ανταλλακτικου. Κωδικος υπαρχει μονο για τις ξυστρες αλλα και για το σετ τσιμουχες/ξυστρες. Το οποιο σετ στοιχιζει σχεδον 52 ευρω. Και οι ξυστρες μονες τους 27 ευρω. Κοστος κατα την γνωμη μου υπερβολικο αφου βρηκα ευκολα τις τσιμουχες με κοστος 3 το κομματι. Τις ξυστρες ομως δεν τις βρηκα πουθενα! Ετσι τα βηματα μου με οδηγησαν αναγκαστικα στον Σαρακακη. Ο οποιος ομως δυστυχως δεν ειχε τις ξυστρες ετοιμοπαραδοτες αλλα ουτε και τους οδηγους ολισθησης που πιθανοτατα θα χρειαζομουν. Θα τα εφερνε μονο με παραγγελεια και σε 20 ημερες. Ναι αλλα εγω επρεπε να κανω την επισκευη ...χτες! Οποτε μην εχοντας αλλη εναλλακτικη αλαφρωσα το πορτοφολι μου κατα 51.86 ερω, σε ανταλαγμα για τα δυο σακουλακια με την φιρμα της honda τυπωμενη πανω τους που περιειχαν το σετ τσιμουχες/ξυστρες!
Με τα απαραιτητα για την εγχειρηση πλεον ανα χειρας (καινουριες τσιμουχες, ξυστρες, φρεσκο λαδι, WD40, καθαρη βενζινη, εργαλεια κλπ) αφαιρεσα τις μπουκαλες απο την μηχανη και τις ανεβασα στο διαμερισμα και στο μπαλκονι μου οπου θα γινοταν η επεμβαση.

Παμε λοιπον:

-Εβγαλα τις φυσουνες αφου ξεβιδωσα τον κολιε που τις συγκρατει στην θεση τους.



-Αφαιρεσα με 17αρι καρυδακι την ταπα στο πανω μερος των καλαμιων την οποια ομως ειχα λασκαρει ηδη οταν οι μπουκαλες ηταν ακομα πανω στην μηχανη. Για να την ξεβιδωσω και ελειψει καταλληλης μεγγενης και αφου το χερι μου γλυστραγε επιστρατευτηκε το παρακατω ..."special tool". Το οποιο ειναι η λαστιχενια βαση απο καποιο φλασερ (μαλλον), αγνωστο ποιας μηχανης και το οποιο ειχα αναμεσα στα διαφορα που μαζευω κατα καιρους απο δω και απο κει.


-Εβγαλα κατοπιν τον αποστατη και με προσοχη μην γεμισω τον τοπο λαδια και το ελατηριο.


-Αδειασα ολο το λαδι τρομπαροντας τα καλαμια καμποσες φορες. Αναψα ενα τσιγαρο και αφησα τα καλάμια αναποδα να στραγγιξουν καλα.



-Ξεβιδωσα και αφαιρεσα κατοπιν την αλενοβιδα μαζι με την χαλκινη στεγανωτικη ροδελα της στο κατω μερος τις μποτας, αφου ομως πρωτα τοποθετησα τον αξονα του τροχου ωστε να λειτουργησει σαν κοντρα στον παγκο οπου δουλευα. Το λασκαρισμα βεβαια θα μπορουσε να ειχε γινει και οσο τα πηρουνια ηταν ακομα πανω στην μηχανη αλλα ...το ξεχασα



-Με ενα πλατυ κατσαβιδι και χτυπωντας ελαφρως και με προσοχη ξεκουμπωσα ελαφρως τις ξυστρες απο την μποτα και κατοπιν με το ιδιο κατσαβιδι σε ρολο μοχλου τις εβγαλα εντελως και τις πηρα στο χερι


Οι ξυστρες ηταν σε αθλια κατασταση και γεματες σκουρια


-Σειρα ειχε η ασφαλεια η οποια κραταει την τσιμουχα στην θεση της και την οποια και αφαιρεσα και αυτην με το κατσαβιδι.


Αυτη ηταν γεματη αλατα προφανως απο νερο που εγκλωβιζοταν κατα καιρους κατω απο την ξυστρα


-Τωρα μπορουσα πλεον να αποσυναρμολογησω πληρως την μπουκαλα αφαιρωντας το καλαμι απο την μποτα Πραγμα που εκανα τραβωντας το καλαμι αποτομα, δυνατα και καμποσες φορες.

-Καθως διαιρειται η μπουκαλα στα δυο (καλαμι και μποτα) η τσιμουχα βγαινει απο την μποτα και μαζι βγαινει και η μεγαλη ροδελα-βαση της καθως και ο οδηγος ολισθησης. Βεβαια στην δικη μου περιπτωση ο οδηγος ολισθησης δυστυχως δεν βγηκε τελειως σε αυτην την φαση αλλα αργοτερα θερμαινοντας με ενα θερμοπιστολο την μποτα Και η μερικη εξαγωγη του προκαλεσε περαιτερω φθορα κυριως στην μαυρη επιστρωση του οδηγου που βρισκεται στο κατω μερος του καλαμιου.


Τσιμουχα

Ροδελα (πριν και μετα τον καθαρισμο της)

Δαχτυλιδι ολισθησης

Επισης μερος της σκουριας απο τις ξυστρες ειχε περασει με καποιο τροπο και κατω απο την τσιμουχα μεσα στην μποτα

-Κατοπιν απλα γυρνωντας το καλαμι πηρα στο χερι την "φογερα" και το μικρο ελατηριο το οποιο λειτουργει ως αποσβεστηρας κατα την πληρη εκταση της μπουκαλας.


-Ολα τα εξαρτηματα του συστηματος πλυθηκαν καλα με βενζινη και οπου χρειαζοταν λογω επικαθησεων σκουριας, αλατων και λασπης χρησιμοποιησα και αφθονο WD40 και ετριψα με σφγουγκαρι τυπου scotch brite. Για να καθαρισω τον πατο της μποτας οπου υπολειματα λασπης απο το λαδι ειχαν γινει σχεδον ενα σωμα με το αλουμινιο χρησιμοποιησα μαλακο πανι το οποιο το εσπρωξα και το στριφογυρισα με την βοηθεια μιας μακριας αλουμινενιας βεργας.
Και οταν πλεον μετα απο πολυ τριψε, ξεπλυνε, ριξε WD40, ξανατριψε, και ξαναξεπλυνε, ολα εγιναν καθαρα και κατα το δυνατον λαμπερα, ηρθε επιτελους η ωρα την συναρμολογησης.
φφφπ


-Μπηκε το μικρο ελατηριο στην "φλογερα" και το συνολο περαστηκε μεσα στο καλαμι
φφφπ



-Κατοπιν με την βοηθεια λιγο γρασου το κωνικο αλουμινενιο εξαρτημα μπηκε και σταθεροποιηθηκε προσωρινα στην στην ακρη της "φλογερας".


-Κρατωντας οριζοντια την μποτα και σιγα και με προσοχη για να μην φυγει απο την θεση του το κωνικο αλουμινενιο εξαρτημα οδηγησα το ολο συνολο μεσα στην μποτα και μεχρι το τερμα της.


-Περασα την χαλκινη ροδελα στεγανποιησης στην αλενοβιδα, εβαλα και λιγη κολα σπειρωματων μεσαιας δυναμης και την βιδωσα με το χερι, ετσι ωστε πλεον μποτα και καλαμι εγιναν ξανα ενα κομματι
Κανονικα θα επρεπε να βαλω καινουρια χαλκοροδελα αλλα δεν ειχα προχειρη Παντως και με την παλια αν αυτη δεν εχει ξανασφιχτει η στεγανοποιηση ειναι πληρης.



-Τοποθετησα τον οδηγο ολισθησης στο καλαμι και τον "καρφωσα" στην θεση του μεσα στην μποτα με μια μικρη βαριοπουλα και με το "special tool" που λεγεται σωληνας αποχετευσης pvc. Στον οποιον σωληνα pvc στο κατω μερος του τοποθετησα ενα κομματι κομμενο καθετα στην μια του πλευρα απο αλλον σωληνα, ετσι ωστε η τελικη διαμετρος του συνολου να ταιριαζει ακριβως με την εσωτερικη διαμετρο του ανω μερους της μποτας. Αυτο μου εδωσε την σιγουρια οτι κατα το "καρφωμα" η δυναμη του χτυπηματος θα ηταν κατα το δυνατον καθετη και ως εκ τουτου θα μοιραζοταν εξισου σε ολη την περιφερεια του οδηγου.



-Περασα την μεγαλη ροδελα-βαση τσιμουχας στο καλαμι και την αφησα να φωλιασει στο πανω μερος της μποτας οπου ειναι και η θεση της.


-Τυλιξα στο πανω μερος του καλαμιου λιγη ταινια συσκευασιας ωστε να προστατευτει το εσωτερικο χειλος της καινουριας τσιμουχας. Κατοπιν αλλειψα την εσωτερικη αλλα και την εξωτερικη πλευρα της τσιμουχας με λαδι αναρτησεων καθως και ολο το καλαμι με το ιδιο λαδι. Περασα με προσοχη την τσιμουχα προσεχοντας να μπει με την σωστη πλευρα και χρησιμοποιωντας τα δαχτυλα μου αντιδιαμετρικα την εσπρωξα μεχρι να μπει 1-2mm μεσα στην μποτα.
Αντι για λαδι αναρτησεων μπορει καποιος να χρησιμοποιησει λαδι σιλικονης ή λιγο βαζελινη που αποροφουνται απο την τσιμουχα Οχι ομως γρασσο γιατι στο περισευμα αυτου πανω μελοντικα θα κολησει σκονη και ετσι η τσιμουχα θα καταστραφει γρηγοροτερα!
Και αντι για ταινια συσκευασιας θα μπορουσε καποιος να χρησιμοποιησει ζελατινα απο τσιγαρα, μονωτικη ταινια, κομματι σακουλας ή οτιδηποτε αλλο θα προστατευσει την τσιμουχα κατα την τοποθετηση


-Αφαιρεσα μερος απο την ελαστικη επικαλυψη απο την εξωτερικη πλευρα της παλιας τσιμουχας προκειμενου να την χρησιμοποιησω ενδιαμεσα μεταξυ σωληνα pvc και καινουριας τσιμουχας. Ετσι θα ετρωγε αυτη τους τσαμπουκαδες απο τα χτυπηματα, μεταφεροντας ομως την δυναμη των χτυπηματων εκει ακριβως που επιτρεπεται. Δηλαδη στην περιφερεια της καινουριας τσιμουχας και η οποια εκει εχει μεταλικη ενισχυση. Το φαγωμα της ελαστκης επιστρωσης μειωσε την διαμετρο της τοσο ωστε στο τελος της διαδικασιας να μπορει να αφαιρεθει ευκολα απο την μποτα, οπου μοιραια και αυτη μαζι με την καινουρια τσιμουχα θα χωνοταν.


-Περασα λοιπον και την παλια τσιμουχα, περασα και τον σωληνα και χτυπωντας με τον σωληνα την παλια τσιμουχα η καινουρια μπηκε στην θεση της πανω στην μεγαλη ροδελα-βαση της Και ημουν σιγουρος οτι μπηκε οσο μεσα τοτε μονο οταν πλεον φαινοταν καθαρα η εγκοπη που φωλιαζει η ασφαλεια.


-Αφου εβγαλα την παλια τσιμουχα περασα την ασφαλεια στο καλαμι και με τα δαχτυλα στην αρχη και με ενα κατσαβιδι στο τελος -και παντα με προσοχη μην τραυματισω την τσιμουχα που μολις εβαλα- αυτη μπηκε στην εγκοπη που υπαρχει κανοντας ενα χαρακτηριστικο "κλικ".


-Λαδωσα την εσωτερικη και την εξωτερικη πλευρα της ξυστρας και την οδηγησα και αυτην να μπει κατα 1-2mm στην μποτα


-Επειτα και μην ρισκαροντας να κανω καμια ζημια στην καινουρια ξυστρα εβαλα απο πανω της αναποδα την παλια και χτυπωντας με κατσαβι και σφυρι γυρω γυρω την παλια ξυστρα η καινουρια μπηκε στην θεση της.


-Αφαιρεσα την ταινια συσκευασιας που ειχα βαλει ως ασπιδα της τσιμουχας νωριτερα και αφου εσπρωξα το ελατηριο και τον αποστατη στην θεση τους μεσα στο καλαμι, βιδωσα την ταπα του καλαμιου με προσοχη μην τυχον στραβοβιδωσει και καταστραφουν οι βολτες.



-Με το ελατηριο μεσα στο καλαμι και υπο ταση μπορουσα πλεον να δοκιμασω να σφιξω την αλενοβιδα στο κατω μερος της μποτας και με την ροπη που λεει το service manual. Χρησιμοποιωντας το ροποκλειδο η αλενοβιδα στην μια μποτα εσφιξε αμεσως μετα απο μια-δυο αποτομα γυρισματα της καστανιας κανοντας το χαρακτηριστικο "κλικ" που μου εδειξε οτι τα 20 n/m ειχαν επιτευχθει. Στην αλλη μποτα χρειαστηκαν μερικα παραπανω αποτομα γυρισματα αφου σε αυτην η "φλογερα" γυριζε πιο ευκολα μαζι με την βιδα, αλλα και εκει ουσιαστικα δεν αντιμετωπισα ιδιαιτερη δυσκολια.
Αν παντως δεν καταφερνα να σφιξω την αλενοβιδα οπως επρεπε τοτε οι μπουκαλες θα εμπαιναν πανω στην μηχανη και με την χρηση ιμαντα με καστανια θα συμπιεζα τις μπουκαλες ωστε η αυξημενη πια ταση του ελατηριου να λειτουργουσε ως κοντρα



Ειχα λοιπον πλεον τελειωσει την αγνωστη μεχρι τωρα για μενα διαδικασια.
Εμενε πλεον μονο να βαλω το λαδι. Κατι που το εχω κανει αρκετες φορες. Μονο που αυτην την φορα επελεξα να βαλω sae15 (για δοκιμη) και οχι sae10 που προτεινει η WP της οποια τα ελατηρια εχω βαλει.

-Ξεβιδωσα και εβγαλα λοιπον ξανα την ταπα του καλαμιου και αφαιρεσα τον αποστατη και το ελλατηριο.

-Με την μπουκαλα πληρως συμπιεσμενη και πλεον χωρις το ελατηριο εριξα σταδιακα το λαδι, μετρωντας συχνα την αποσταση απο την επιφανεια του λαδιου και μεχρι το χειλος του καλαμιου, εως οτου αυτη η αποσταση εφτασε πλεον κοντα σε αυτην που προτεινει η WP.
Ταυτοχρονα μετρησα και ποσα ml εβαλα σε καθε μπουκαλα γιατι αν το λαδι μου φανει τις επομενες μερες πολυ χοντρο θα πειραματιστω αφαιρωντας σταδιακα μια ποσοτητα και συμπληρωνοντας 5αρι ετσι ωστε να βρω τελικα το sae του γουστου μου.

-Αφου λοιπον εβαλα 480 ml λαδιου σε καθε μπουκαλα τρομπαρισα μερικες φορες ωστε να φυγει ο τυχων εγκλωβισμενος αερας και περιμενα μερικα λεπτα.

-Ξαναμετρησα την αποσταση και συμπληρωσα ακομα 30ml σε καθε μπουκαλα απο 10αρι ομως αυτη την φορα μιας και το 15αρι μου ειχε τελειωσει (αμφοτερα της bell ray). Η σταθμη εφτασε στα 160mm απο το χειλος του καλαμιου. Αποσταση που προτεινεται απο την WP. Συνολικα εβαλα 510ml σε καθε μπουκαλα. 480ml SAE 15 + 30ml SAE 10 περνοντας ετσι 510ml SAE14,375.

-Τοποθετησα ξανα τα ελατηρια και τους αποστατες στις μπουκαλες προσεχοντας οι πυκνες σπειρες του ελατηριου να ειναι στο πανω μερος (προοδευτικο ελλατηριο).

-Ελεγξα οπτικα το O-ring στις ταπες. Το service manual λεει αντικατασταση. Παρ'ολα αυτα εγω οσες φορες τις εβγαλα για να αλλαξω λαδια ποτε δεν εβαλα καινουρια O-ring και ποτε δεν ειχα διαρροη. Οποτε αφου δεν διαπιστωσα καμια εμφανη φθορα βιδωσα τις ταπες ξανα αφηνοντας τα ιδια O-ring.

Αυτο ηταν! Εμενε πλεον να μπουν παλι οι μπουκαλες στην μηχανη και να δοκιμαστουν τα νεα λαδια σε ασφαλτο και χωμα.


Σημειωση:
Η διαδικασια αλλαγης ειναι ιδια σε ολα τα μοντελα transalp αλλα και σε ολα τα africa twin Γενικα ιδια ειναι και σε οποιαδηποτε μηχανη εχει απλο συμβατικο μπροστινο συστημα και μονο καποια μερη της αναρτησης μπορει να διαφερουν ελαφρως.
 

XLGeorge

Μέλος
Όνομα
George
Μοτό
αργά τζαμπανέζικα
Μπραβο φιλαρακι Κονκωστη, ωραιος οδηγος! :ok: Και μαλλον θα χρειαστει να κανω κι'εγω αυτη τη δουλεια στο δικο μου Τρανσαλπ οπου ναναι μετα απο 145Κ χμ, απλα το περιμενω να δακρυσει πρωτα.
 

George_M.

..ο Βαρθολομαίος..!
Περιοχή
Ανατολικα της Αττικης...
Όνομα
George.
Μοτό
R1100GS 75th Aniversary Edition.
Κωστακη εδωσες ρεστα γι'ακομα μια φορα.κ τυφλος να ειναι καποιος με τοσες φωτο κ τοσο αναλυτικη περιγραφη σιγουρα θα τολμησει να το προσπαθησει!!
:friendship:
 

christof40

Μέλος
Όνομα
χριστοφορος
Μοτό
cbr r1 gsxr το γνωστο ninja
κωστη μου τα ειπες και χθες αλλα δεν καταλαβα....
δηλ. στα 100,000 +χλμ,δεν ειχε χρειαστει ποτε να αλλαξεις τσιμουχες?:eek:
και με την φουλ χωματινη χρηση που του κανεις?:eek:
μπραβο η χοντα....?
γι αυτο δεν πουλανε αφτερ μαρκετ ξυστρες,γιατι δεν χαλανε ποτε
κωστη αν καθε 1-2 χρονια εβγαζες προληπτικα τις ξυστρες και τις καθαριζες,δεν θα γινοντουσαν ετσι και δεν θα χρειαζοταν να τις αλλαξεις ποτε
ας το εχεις στο μυαλο σου απο δω και περα.
κατα τ αλλα η αλλαγη λαδιων-τσιμουχες-ξυστρες και γενικα σερβις σε συμβατικο μπροστινο ειναι μια ευκολη δουλεια που μπορει να κανει ο καθενας με
ελαχιστα εργαλεια.
τωρα που υπαρχει και το φωτορομαντζο του konkost,ειναι δυσκολο καποιος να μην τα καταφερει:friendship:
 

paschalis

gone4riding
Περιοχή
Thessaloniki
Όνομα
Πασχάλης
Μοτό
R 1200 GS 'O4
Aν και εκλεισα χρονια πλεον χωρις πηρουνι διαβασα το αρθρο για να τα θυμηθω.

Σκεφτομαι ποσο ωραια θα ηταν να το ειχα τοτε που ο Νορβηγος μου πηρε 150 ευρω εργασια:wacky: για να αλλαξει την αριστερη στο βαρκαντερο :(...
 

konkost

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Κώστας
Μοτό
transalp 650
crf 300l
Aν και εκλεισα χρονια πλεον χωρις πηρουνι διαβασα το αρθρο για να τα θυμηθω.

Σκεφτομαι ποσο ωραια θα ηταν να το ειχα τοτε που ο Νορβηγος μου πηρε 150 ευρω εργασια:wacky: για να αλλαξει την αριστερη στο βαρκαντερο :(...
Και οχι μονο ο Νορβηγος Και μερικοι ελληνες μαστο(Υ)ρες εκει κοντα σε αυτα τα ποσα παιζουν
 

thenos

"Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά"
ADVRIDE Team
Περιοχή
Ελάτη
Όνομα
Θανασης
Μοτό
KTM 950 ADV & KTM EXC450
Μπράβο καπετάν Κονκωστη...Ωραία δουλειά...:ok:
Περιμένω αποτελέσματα απο το μαγείρεμα του λαδιού...:friendship:
 
Top Bottom