Από καιρό ήθελα να γράψω ένα άρθρο που να αφορά την επιλογή μου, μια Yamaha XT660Z Tenere. Όχι τόσο για να «στρογγυλέψω» την εικόνα της, όσο για να πληροφορήσω όσους ενδιαφέρονται για την απόκτηση αυτής της μηχανής.Τα ακραία χαρακτηριστικά κάποιων μοτοσυκλετών συχνά μας ενθουσιάζουν. Το αρχαίο γνωμικό όμως λέει «Μέτρον Άριστον» (και όχι «παν μέτρον άριστον») και σημαίνει ότι το να χρησιμοποιείς μέτρο σε ότι κάνεις ( να υπολογίζεις δηλαδή ) είναι ό,τι το καλύτερο.
Να λοιπόν γιατί ένα Yamaha XT660Z Tenere...
Τη τελευταία 10ετία η κατηγορία αυτή είχε καταληφθεί από την επέλαση δικύλινδρων και τρικύλινδρων μηχανών μεγάλου κυβισμού και δημιουργήθηκε ένα κενό στη κατηγορία του μεσαίου κυβισμού. Προφανώς το XT660Z Tenere δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί σε υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα στα ταξίδια. Όμως είναι η ρεαλιστική εκδοχή μιας μηχανής πολλαπλών χρήσεων με δυνατότητα ευκολότερης εξερεύνησης των περιοχών στο εσωτερικό των χωρών αλλά κι έξω από αυτές.
Μπορεί τα 182 στεγνά κιλά της να φαίνονται σήμερα πολλά αλλά αν δούμε τις εναλλακτικές δικύλινδρες και τρικύλινδρες προτάσεις τις εποχής (από το 2008 και μετά) θα δούμε πως οι περισσότερες βρίσκονται στα 230 κιλά (στεγνές) με εξαίρεσεις τη Honda XLV700 TransAlp με βάρος 214 κιλά (στεγνή) και την ΚΤΜ 990 ADV που κατάφερε να έχει βάρος 210 κιλών (επίσης στεγνή). Νικητής στον διαγωνισμό βάρους των δικύλινδρων η BMW F800 GS με 180 κιλά (στεγνή). Η μόνη μηχανή που θα κερδίσει κατά κράτος στα specs αλλά και στις offroad διαδρομές το Tenere είναι η KTM 690 R Enduro (2008 – σήμερα), όμως το Tenere θα πάρει το αίμα του πίσω στις πολύωρες ασφάλτινες αποστάσεις (κυρίως λόγω πιο ανέτης σέλας και θέσης οδήγησης) και θα μπορέσει να σε οδηγήσει στην εξερεύνηση χωμάτινων διαδρομών πολύ μακριά από την έδρα σου.
Ίσως δεν ξέρετε πως η Tenere έχει ένα εντελώς νέο πλαίσιο, αρκετά διαφορετικό από το XT660R, με εντελώς διαφορετικές προτεραιότητες και σχεδιάστηκε από το μηδέν. Η Tenere είναι μία all-round μηχανή on/off, και καλύπτει όλα τα είδη χρήσης. Ένα πλαίσιο που εξασφαλίζει την άνεση σε μεγαλύτερα ταξίδια, καθώς κι ένα ισχυρό υπο-πλαίσιο πίσω για τη μεταφορά των αποσκευών και των συνεπιβατών, καθώς επίσης και κάποια επαρκή εκτός δρόμου δυνατότητα για τα χωμάτινα μονοπάτια στο βουνό ή ακόμη και τη χρήση σε αμμώδες έδαφος (μη βάλετε στο μυαλό σας επιδόσεις Paris-Dakar).
Έαν οι επισκέψεις στο χώμα είναι σημαντικές για τον ενδιαφερόμενο, οι εργοστασιακές αναρτήσεις θα τα καταφέρουν αρκετά καλά αλλά μετά από αρκετή ώρα σκληρής χρήσης θα δείξουν την αδυναμία τους (κυρίως θα λάμψουν δια της απουσίας ρυθμίσεων).
Σε αυτή τη περίπτωση ο νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να υπολογίσει μεσο-μακροπρόθεσμα την επένδυση 1000+ ευρώ για μιά πλήρως ρυθμιζόμενη aftermarket πίσω ανάρτηση και αντικατάσταση των ελατηρίων της εμπρός ανάρτησης.
Μετά από αυτό οι χωμάτινες επισκέψεις αλλά και τα «φορτωμένα» ταξίδια θα μπορούν να γίνουν με αξιοπρέπεια, άνω του μέσου όρου πλέον!
Είναι λίγο περίεργο αλλά ενώ μιλάμε για μια ανανεωμένη Tenere ουσιαστικά πρόκειται για αντιγραφή των χαρακτηριστικών της πρώτης Tenere του 1983 με μια κάποια προσαρμογή στα νέα απαιτητά δεδομένα της εποχής μας (υδρόψυξη και injection τροφοδοσία). Η ιδέα τότε ήταν μια μηχανή με έναν απλό κινητήρα που θα μπορουσες να συντηρήσεις ή ακόμη και να επισκευάσεις –αν είχες μερικά χρήσιμα εργαλεία μαζί σου- ακόμη και στην άκρη του δρόμου. Η βιομηχανία των μοτοσυκλετών –συμπεριλαμβανομένης της Yamaha- είχε ξεχάσει αυτές τις ιδιότητες. Η επαναφορά της συνταγής λοιπόν όριζε να είναι μια απλή, άθραυστη και ταυτοχρόνως πρακτική μηχανή που διαθέτει έναν αξιόπιστο μονοκύλινδρο κινητήρα μέσης ισχύως, που όμως κρίνεται επαρκέστατος για χρήση στις εκτός δρόμου διαδρομές αλλά και την μετακίνηση στη πόλη. Στην Εθνική οδό θα ονόμαζα την Tenere ως μοτοσυκλέτα σήμανσης! Αν ακολουθείς τις ωριαίες ταχύτητες που θέλει ο Κ.Ο.Κ., είσαι μια χαρά!
Αν θέλετε λοιπόν να κάνετε το γύρο της Ευρώπης, ή ίσως να επισκεφθείτε χώρες στα σύνορα γειτονικών Ηπείρων, ή να ταξιδέψετε μέσα από ορεινές περιοχές της Ελλάδας, ή ακόμη-ακόμη να τη χρησιμοποιείτε καθημερινά για να πάτε στη δουλειά σας με αυτήν, η Ténéré θα είναι ένας αξιόπιστος και πρακτικός σύντροφος.
Ας δούμε το Tenere σε αριθμούς:
Κύλινδροι: Ένας (1)
Κυβισμός: 660cc
Ιπποδύναμη: 48 ονομαστικά άλογα
Ροπή: 58 Nm/5.500 σ.α.λ.
Διαδρομές Αναρτήσεων Εμπρός/Πίσω: 210mm/200mm
Φρένα Εμπρός/Πίσω: 2x298mm/245mm
Τροχοί Εμπρός/Πίσω: 21/17
Ύψος σέλας: 895mm
Απόσταση από το έδαφος: 260mm
Ντεπόζιτο: 23 λίτρων (συμπεριλαμβανομένων 7 λίτρων ρεζέρβας)
Κατανάλωση: 5-5,5 λίτρων/100 χλμ
Εμβέλεια: Άνω των 400 χλμ με μέση ωριαία ταχύτητα 120 χλμ/ώρα
Το να επιλέξει κανείς την μοτοσυκλέτα του είναι ένας πονοκέφαλος. Αν στα ζητούμενα είναι ο πρωτότυπος σχεδιασμός, η χαμηλή κατανάλωση, η οικονομική συντήρηση, η εύκολη εύρεση καινούριων αλλά και μεταχειριμένων ανταλλακτικών (στο εσωτερικό της χώρας αλλά και σχεδόν σε ολόκληρο τον πλανήτη), η επαρκής αυτόνομη συντήρηση με ελάχιστες γνώσεις, τότε... πρέπει να σκεφτείτε σοβαρά το Yamaha XT660Z Tenere!
Κατά τη γνώμη μου η Tenere είναι η καλύτερη ιδέα που υπάρχει για μια μηχανή για όλες τις χρήσεις!
Τελευταία επεξεργασία: