Ο φυσικός
Μέλος
- Όνομα
- Τάκης
- Μοτό
- VFR 750 και DRZ 400S
Χαιρετώ την παρέα. Μόλις... 6 μήνες πέρασαν από την εγγραφή μου στο advride και δεν έχω ξαναγράψει έκτοτε. Ε, ας γράψω κάτι που να είναι ενδεχομένως χρήσιμο.
Έχει ανέβει και σε γειτονικό φόρουμ αλλά φαντάζομαι πως δεν πειράζει.
Λίγο από περιέργεια, λίγο από όρεξη για ακριβές ρελαντί έψαχνα να βρω έναν οικονομικό, εύκολο και ακριβή τρόπο για να βρίσκω τις στροφές του κινητήρα. Ειδικά στο DRZ που δεν έχει στροφόμετρο το ρελαντί στις 1500 συν/πλην 100 είναι ένα θέμα. Αλλά ακόμα και στο VFR ένα τέτοιο σύστημα θα φαινόταν χρήσιμο ορισμένες φορές.
Η ιδέα μου ήρθε ξαφνικά. Στο σχολικό εργαστήριο χρησιμοποιώ αρκετά συχνά σε πειράματα ένα ελεύθερο λογισμικό επεξεργασίας ήχου, το Audacity (http://audacity.sour...wnload/?lang=el).
Εκτός από την προφανή χρήση του, δίνει εξαιρετικά αποτελέσματα σε φαινομενικά άσχετα πεδία όπως η μέτρηση της επιτάχυνσης της βαρύτητας! Αλλά, για αυτά μια άλλη φορά.
Αφού εγκαταστήσουμε το πρόγραμμα βάζουμε μπροστά το μηχανάκι μας και τοποθετώντας το μικρόφωνο του pc κοντά στον κινητήρα ή την εξάτμιση ηχογραφούμε τον κινητήρα μας στο ρελαντί. Το αποτέλεσμα φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:
Το αριστερό τμήμα της κυματομορφής είναι στο ρελαντί ενώ στο δεξιά έχω ανοίξει λίγο το γκάζι. Επιλέγουμε τον μεγεθυντικό φακό και μεγεθύνουμε την περιοχή του ρελαντί. Η εικόνα είναι η παρακάτω:
Είναι φανερό πως η κυματομορφή επαναλαμβάνεται. Επιλέγουμε μία χαρακτηριστική κορυφή και σύρουμε το ποντίκι μέχρι την αμέσως επόμενη αντίστοιχη κορυφή. Κάτω και στη μέση βλέπουμε (εφόσον έχουμε επιλέξει την επιλογή Διάρκεια) τη χρονική διάρκεια ανάμεσα στις δύο κορυφές., δηλαδή τον χρόνο στον οποίον ο κινητήρας έχει ολοκληρώσει έναν κύκλο. Εδώ είναι 0,087 sec ή αλλιώς 690 περίπου κύκλοι το λεπτό. Όμως το DRZ είναι τετράχρονο άρα οι 690 κύκλοι αντιστοιχούν σε διπλάσιο αριθμό στροφών. Το ρελαντί μου είναι λοιπόν στις 1380 rpm και θέλει λίγο ανέβασμα. Το νέο ρελαντί θα ελεγχθεί πάλι με τον ίδιο τρόπο κλπ.
Στην επόμενη φωτογραφία φαίνεται μεγεθυμένο το τμήμα της κυματομορφής στο οποίο έχω ανοίξει το γκάζι:
Η διάρκεια του κύκλου είναι 0,034 sec άρα οι στροφές ανά λεπτό είναι περίπου 3530.
Εναλλακτικά, μπορεί να συνδεθεί ένα πηνίο 300 σπειρών στην είσοδο του μικροφώνου και και να τοποθετηθεί δίπλα στο μοτέρ κάπου κοντά σε ένα μπουζοκαλώδιο. Όποτε διαρρέεται από ρεύμα προς το μπουζί το μπουζοκαλώδιο δημιουργεί γύρω του μαγνητικό πεδίο. Αυτό με τη σειρά του επάγει στο πηνίο μας μία τάση και αυτή καταγράφεται από το audacity, το οποίο νομίζει πως καταγράφει ήχο.
Το αποτέλεσμα είναι το παρακάτω διάγραμμα. Είναι πιο ξεκάθαρο από εκείνο με το μικρόφωνο. Ζήτω η επαγωγή!
ΥΓ1. Σε δίχρονους κινητήρες δεν κάνουμε τον πολλαπλασιασμό επί δύο.
ΥΓ2. Προφανώς, μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει και άλλα προγράμματα επεξεργασίας ήχου.
ΥΓ3. Σε κινητήρες με περισσότερους από έναν κυλίνδρους η κυματομορφή (με το μικρόφωνο) είναι πιο μπερδεμένη αλλά αρκεί να βρείτε πού εμφανίζει περιοδικότητα και να δράσετε ανάλογα.
Έχει ανέβει και σε γειτονικό φόρουμ αλλά φαντάζομαι πως δεν πειράζει.
Λίγο από περιέργεια, λίγο από όρεξη για ακριβές ρελαντί έψαχνα να βρω έναν οικονομικό, εύκολο και ακριβή τρόπο για να βρίσκω τις στροφές του κινητήρα. Ειδικά στο DRZ που δεν έχει στροφόμετρο το ρελαντί στις 1500 συν/πλην 100 είναι ένα θέμα. Αλλά ακόμα και στο VFR ένα τέτοιο σύστημα θα φαινόταν χρήσιμο ορισμένες φορές.
Η ιδέα μου ήρθε ξαφνικά. Στο σχολικό εργαστήριο χρησιμοποιώ αρκετά συχνά σε πειράματα ένα ελεύθερο λογισμικό επεξεργασίας ήχου, το Audacity (http://audacity.sour...wnload/?lang=el).
Εκτός από την προφανή χρήση του, δίνει εξαιρετικά αποτελέσματα σε φαινομενικά άσχετα πεδία όπως η μέτρηση της επιτάχυνσης της βαρύτητας! Αλλά, για αυτά μια άλλη φορά.
Αφού εγκαταστήσουμε το πρόγραμμα βάζουμε μπροστά το μηχανάκι μας και τοποθετώντας το μικρόφωνο του pc κοντά στον κινητήρα ή την εξάτμιση ηχογραφούμε τον κινητήρα μας στο ρελαντί. Το αποτέλεσμα φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:
Το αριστερό τμήμα της κυματομορφής είναι στο ρελαντί ενώ στο δεξιά έχω ανοίξει λίγο το γκάζι. Επιλέγουμε τον μεγεθυντικό φακό και μεγεθύνουμε την περιοχή του ρελαντί. Η εικόνα είναι η παρακάτω:
Είναι φανερό πως η κυματομορφή επαναλαμβάνεται. Επιλέγουμε μία χαρακτηριστική κορυφή και σύρουμε το ποντίκι μέχρι την αμέσως επόμενη αντίστοιχη κορυφή. Κάτω και στη μέση βλέπουμε (εφόσον έχουμε επιλέξει την επιλογή Διάρκεια) τη χρονική διάρκεια ανάμεσα στις δύο κορυφές., δηλαδή τον χρόνο στον οποίον ο κινητήρας έχει ολοκληρώσει έναν κύκλο. Εδώ είναι 0,087 sec ή αλλιώς 690 περίπου κύκλοι το λεπτό. Όμως το DRZ είναι τετράχρονο άρα οι 690 κύκλοι αντιστοιχούν σε διπλάσιο αριθμό στροφών. Το ρελαντί μου είναι λοιπόν στις 1380 rpm και θέλει λίγο ανέβασμα. Το νέο ρελαντί θα ελεγχθεί πάλι με τον ίδιο τρόπο κλπ.
Στην επόμενη φωτογραφία φαίνεται μεγεθυμένο το τμήμα της κυματομορφής στο οποίο έχω ανοίξει το γκάζι:
Η διάρκεια του κύκλου είναι 0,034 sec άρα οι στροφές ανά λεπτό είναι περίπου 3530.
Εναλλακτικά, μπορεί να συνδεθεί ένα πηνίο 300 σπειρών στην είσοδο του μικροφώνου και και να τοποθετηθεί δίπλα στο μοτέρ κάπου κοντά σε ένα μπουζοκαλώδιο. Όποτε διαρρέεται από ρεύμα προς το μπουζί το μπουζοκαλώδιο δημιουργεί γύρω του μαγνητικό πεδίο. Αυτό με τη σειρά του επάγει στο πηνίο μας μία τάση και αυτή καταγράφεται από το audacity, το οποίο νομίζει πως καταγράφει ήχο.
Το αποτέλεσμα είναι το παρακάτω διάγραμμα. Είναι πιο ξεκάθαρο από εκείνο με το μικρόφωνο. Ζήτω η επαγωγή!
ΥΓ1. Σε δίχρονους κινητήρες δεν κάνουμε τον πολλαπλασιασμό επί δύο.
ΥΓ2. Προφανώς, μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει και άλλα προγράμματα επεξεργασίας ήχου.
ΥΓ3. Σε κινητήρες με περισσότερους από έναν κυλίνδρους η κυματομορφή (με το μικρόφωνο) είναι πιο μπερδεμένη αλλά αρκεί να βρείτε πού εμφανίζει περιοδικότητα και να δράσετε ανάλογα.