Παναγιώτης Κ.
Μέλος
Το "σφήνωμα" έπεσε την προηγούμενη το πρωί. Ή παρουσία μου ήταν απαραίτητη στην Θάσο για ένα τέταρτο. Όχι περισσότερο, ένα τέταρτο το πολύ. Γιαζίκ. Και εκεί που έβριζα την τύχη μου, ήρθε η φλασιά: Η υπόλοιπη μέρα ελεύθερη, ο καιρός θαυμάσιος, η Θάσος άδεια από κόσμο............. ρε λες. Στο πιτς φυτίλι άνοιγμα του Γούγλη και χάραξη διαδρομής. Θα έκοβα την Θάσο στην μέση και ακολουθώντας δασικούς δρόμους και μονοπάτια, θα έκανα και βουτιά σε δύο φανταστικά μέρη. Δύο μέρη που κάποτε ήταν γνωστά σε ελάχιστους αλλά τώρα πλέον τα βρίσκεις άδεια μόνο από Οκτώβρη μέχρι Μάη.
http://goo.gl/maps/KxPpt
115 χιλιόμετρα την έβγαζε ο Γούγλης, πάνω από τα μισά χώμα...........
Εγερτήριο νωρίς, πακετάρισμα θερμός, καφέ, σάντουϊτς και άλλα χρειώδη στην βαλίτσα, φουλάρισμα και στις 9:15 είμαι στην Κεραμωτή και στις 10:15 ελεύθερος. Βγαίνω από τον Λιμένα, γρήγορη στάση για κατέβασμα πιέσεων στα λάστιχα, το πουκάμισο σαβουριάζεται ευλαβικά στην βαλίτσα και είμαστε έτοιμοι. Αρχίζω το ανέβασμα προς Παναγία, βγαίνω στον κεντρικό για διακόσια μέτρα και μετά πάλι χώμα. Μερικά μονοπάτια έχουν φαρδύνει για να περνάνε τα φορτηγά που κουβαλάνε μάρμαρα από τα νταμάρια. Καλό; ΟΧΙ.........
(Ανοίγει μεγάλη παρένθεση)
Η Θάσος είναι το πλέον πράσινο νησί της Μεσογείου. Το όνομά της το οφείλει στον Θάσσο, αδελφό του Κάδμου, ο οποίος σύμφωνα, με την Ελληνική Μυθολογία, κατά την διάρκεια της αναζήτησης της αδελφής του Ευρώπης, έμεινε για μεγάλο διάστημα στο νησί. Οι εκατοντάδες πηγές βοηθούν ώστε το νησί να έχει οργιώδη βλάστηση, πεύκα, έλατα, πλατάνια, καστανιές και ελιές καλύπτουν το σύνολό του, από την κορυφή του Υψάριου όρους μέχρι την θάλασσα. Έχει καεί κατ' επανάληψη (και βάσει σχεδίου) αλλά τόσο το εύφορο έδαφος όσο και τα άφθονα νερά έρχονται να "σώσουν" την κατάσταση και να την διατηρούν καταπράσινη.
Η οικονομία της Θάσου παραδοσιακά βασιζόταν στην καλλιέργεια της ελιάς, την μελισσοκομία, την κτηνοτροφία, την υλοτομία την ναυπηγική και την εξόρυξη του φημισμένου Λευκού μάρμαρου Θάσου. Αν εξαιρέσουμε λοιπόν την ναυπηγική που έχει ατονίσει και την μελισσοκομία, η πλούσια βλάστησή της στέκεται εμπόδιο στην "ανάπτυξη", εξ' ου και οι εμπρησμοί. (Κλείνει η παρένθεση - πίσω στην βόλτα μας).
Η διάνοιξη λοιπόν των μονοπατιών για να περνάνε τα τριαξονικά έχει ως αποτέλεσμα να έχουν εξαφανιστεί οι πινακίδες που σηματοδοτούσαν τις διασταυρώσεις και η επιφάνεια των μονοπατιών να αλλάζει κάθε χιλιόμετρο. Παχιά πούδρα εδώ, μαρμαρόσκονη εκεί, χώμα παραπέρα, σαθρές πέτρες παραδώθε, πλάκες μάρμαρο παρακείθε............ ό,τι τους είναι εύκολο και πρόχειρο. Σε συνδυασμό με την φυτευτή πέτρα που παραδοσιακά κάλυπτε αυτές τις διαδρομές, κάνουν την οδήγηση αν μη τί άλλο ενδιαφέρουσα.
..............ενώ τα επερχόμενα σύννεφα έδειχναν να σκοπεύουν να προσδώσουν ακόμη μεγαλύτερη ποικιλία στο "μενού". Ευτυχώς έφυγαν ανώδυνα.
Συνεχίζω τα ανηφορικά μονοπάτια στις πλαγιές του Υψάριου, άλλοτε μέσα, άλλοτε πάνω και άλλοτε κάτω από τα σύννεφα.
http://goo.gl/maps/KxPpt
115 χιλιόμετρα την έβγαζε ο Γούγλης, πάνω από τα μισά χώμα...........
Εγερτήριο νωρίς, πακετάρισμα θερμός, καφέ, σάντουϊτς και άλλα χρειώδη στην βαλίτσα, φουλάρισμα και στις 9:15 είμαι στην Κεραμωτή και στις 10:15 ελεύθερος. Βγαίνω από τον Λιμένα, γρήγορη στάση για κατέβασμα πιέσεων στα λάστιχα, το πουκάμισο σαβουριάζεται ευλαβικά στην βαλίτσα και είμαστε έτοιμοι. Αρχίζω το ανέβασμα προς Παναγία, βγαίνω στον κεντρικό για διακόσια μέτρα και μετά πάλι χώμα. Μερικά μονοπάτια έχουν φαρδύνει για να περνάνε τα φορτηγά που κουβαλάνε μάρμαρα από τα νταμάρια. Καλό; ΟΧΙ.........
(Ανοίγει μεγάλη παρένθεση)
Η Θάσος είναι το πλέον πράσινο νησί της Μεσογείου. Το όνομά της το οφείλει στον Θάσσο, αδελφό του Κάδμου, ο οποίος σύμφωνα, με την Ελληνική Μυθολογία, κατά την διάρκεια της αναζήτησης της αδελφής του Ευρώπης, έμεινε για μεγάλο διάστημα στο νησί. Οι εκατοντάδες πηγές βοηθούν ώστε το νησί να έχει οργιώδη βλάστηση, πεύκα, έλατα, πλατάνια, καστανιές και ελιές καλύπτουν το σύνολό του, από την κορυφή του Υψάριου όρους μέχρι την θάλασσα. Έχει καεί κατ' επανάληψη (και βάσει σχεδίου) αλλά τόσο το εύφορο έδαφος όσο και τα άφθονα νερά έρχονται να "σώσουν" την κατάσταση και να την διατηρούν καταπράσινη.
Η οικονομία της Θάσου παραδοσιακά βασιζόταν στην καλλιέργεια της ελιάς, την μελισσοκομία, την κτηνοτροφία, την υλοτομία την ναυπηγική και την εξόρυξη του φημισμένου Λευκού μάρμαρου Θάσου. Αν εξαιρέσουμε λοιπόν την ναυπηγική που έχει ατονίσει και την μελισσοκομία, η πλούσια βλάστησή της στέκεται εμπόδιο στην "ανάπτυξη", εξ' ου και οι εμπρησμοί. (Κλείνει η παρένθεση - πίσω στην βόλτα μας).
Η διάνοιξη λοιπόν των μονοπατιών για να περνάνε τα τριαξονικά έχει ως αποτέλεσμα να έχουν εξαφανιστεί οι πινακίδες που σηματοδοτούσαν τις διασταυρώσεις και η επιφάνεια των μονοπατιών να αλλάζει κάθε χιλιόμετρο. Παχιά πούδρα εδώ, μαρμαρόσκονη εκεί, χώμα παραπέρα, σαθρές πέτρες παραδώθε, πλάκες μάρμαρο παρακείθε............ ό,τι τους είναι εύκολο και πρόχειρο. Σε συνδυασμό με την φυτευτή πέτρα που παραδοσιακά κάλυπτε αυτές τις διαδρομές, κάνουν την οδήγηση αν μη τί άλλο ενδιαφέρουσα.
..............ενώ τα επερχόμενα σύννεφα έδειχναν να σκοπεύουν να προσδώσουν ακόμη μεγαλύτερη ποικιλία στο "μενού". Ευτυχώς έφυγαν ανώδυνα.
Συνεχίζω τα ανηφορικά μονοπάτια στις πλαγιές του Υψάριου, άλλοτε μέσα, άλλοτε πάνω και άλλοτε κάτω από τα σύννεφα.