black_hawk
Μέλος
Άρθρο του Η. Ντέβελι από το περιοδικό MOTOSPORT (Μάιος ‘93)
Ένα άρθρο που έγραψα για το ένθετο Β. Ελλάδας του περιοδικού MOTOSPORT που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 93. Αν και ο τίτλος είχε να κάνει με την ιστορία του MOBE, μέσα στο κείμενο των 1400 λέξεων γίνεται μία πολύ «συμπυκνωμένη» εξιστόρηση για το πώς γεννήθηκε ο μοτοσυκλετισμός στην Ελλάδα.
Αυτό ήταν και το πρώτο άρθρο που έχει δημοσιευθεί για την ιστορία της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα!
Η ιστορία της μοτοσυκλέτας στην Β. Ελλάδα αρχίζει το 1931 με την ίδρυση του Μοτοσυκλετιστικού Ομίλου Βορείου Ελλάδος. Την ιστορία αυτή παρουσιάζουμε μέσα από αυτές τις σελίδες με το σπάνιο φωτογραφικό υλικό, που αφορά όχι μόνο την ιστορία του ΜΟΒΕ αλλά και την ιστορία της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα και το πώς ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ΄20.Οι σελίδες αυτές, που μεταφέρουν σε εμάς τους νεώτερους την ιστορία της μοτοσυκλέτας μέχρι το 1960, για τους ανθρώπους που έζησαν και συμμετείχαν σε ένα μεγάλο κομμάτι αυτής της ιστορίας, ζωντανεύουν στιγμές και γεγονότα από ένα παρελθόν που αποτυπώθηκε σε ασπρόμαυρες εικόνες. Ασπρόμαυρες, όπως όλες, του κόσμου, οι αναμνήσεις. Αυτές οι ασπρόμαυρες αναμνήσεις είναι που δίνουν μια άλλη ζωντάνια στην έγχρωμη εικόνα του σήμερα…Πολύ λίγοι από τους σημερινούς μοτοσυκλετιστές γνωρίζουν ότι η μοτοσυκλέτα έχει μία ιστορία σχεδόν 70 ετών στην Ελλάδα.
Οι πρώτες δραστηριότητες, όπως εκδρομές και αυτοσχέδιοι αγώνες, εμφανίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του ΄20. Εκείνη την εποχή, τέτοιου είδους δραστηριότητες αποτελούσαν σχεδόν αποκλειστικό προνόμιο μιας μερίδας της ΄΄ καλής κοινωνίας ΄΄ της Αθήνας . Το 1927 παρατηρήθηκε όμως μια ιδιαίτερη εξάπλωση του μοτοσικλετισμού. Τον τότε Αθηναϊκό Μοτοσυκλετιστικό Όμιλο(Α.Μ.Ο.) αποτελούσαν επώνυμοι Αθηναίοι της εποχής!(Μαλτσινιώτης, Σολωμός, Αρώνης κ.α.) Μέλος του ΑΜΟ υπήρξε και ο μετέπειτα πρόεδρος της ΕΛΠΑ Σταθάτος. Οι Αθηναίοι μοτοσυκλετιστές παρουσίασαν εκείνη την εποχή μια έντονη δραστηριότητα και στη διοργάνωση αγώνων και στη διοργάνωση εκδρομών, που αποτελούσαν μια πραγματική περιπέτεια στο τότε οδικό δίκτυο και με τα τότε δίκυκλα. Το ΄30-΄31 κάποιοι αγωνιζόμενοι είχαν αποκτήσει εργοστασιακές μοτοσυκλέτες της εποχής(!)κατόπιν παραγγελίας, ειδικά για τα επιμέρους αγωνίσματα των τότε αγώνων (kilometre Lance,T.T. κτλ)
Οι περισσότερες αγωνιστικές μοτοσυκλέτες της εποχής ήταν Rudge Replica, Rudge Ulster, F.N., Motochacos, Norton και BSA Goldstar.Το Πανελλήνιο ρεκόρ που πέτυχε ο Αηδονόπουλος με Rudge Ulster το 1931, 172 χλμ/ώρα σε αγώνα kilometre Lance, θεωρήθηκε απλησίαστο όνειρο των αγωνιζόμενων ακόμη και στα τέλη της δεκαετίας του ΄50! Τα καλά συνεργεία της Αθήνας το ΄30,είχαν αποκτήσει ιδιαίτερη ειδίκευση στις μετατροπές-βελτιώσεις των κινητήρων για αγωνιστική χρήση! Το 1931 ιδρύεται στην Θεσσαλονίκη ο Μοτοσυκλετιστικός Όμιλος Βορείου Ελλάδος (ΜΟΒΕ) που είναι ο αρχαιότερος όμιλος μοτοσυκλέτας από αυτούς που λειτουργούν σήμερα. Το 1932 έγινε ο πρώτος αγώνας του ΜΟΒΕ στη Θεσσαλονίκη..
Ο ΜΟΒΕ μαζί με τον ΑΜΟ ήταν υπεύθυνοι για όλες τις αγωνιστικές και εκδρομικές δραστηριότητες της μοτοσυκλέτας μέχρι το 1940, όταν οι καταστάσεις ανάγκασαν την διακοπή κάθε δραστηριότητος. Με την κήρυξη του πολέμου, 8 μοτοσυκλετιστές του ΜΟΒΕ πήγαν εθελοντικά να καταταγούν με τις μοτοσυκλέτες τους σαν αγγελιοφόροι του Ελληνικού Στρατού, και έδρασαν στο μέτωπο της Αλβανίας. Κατόπιν, και για όλη την διάρκεια της γερμανικής κατοχής η μόνη ΄΄ μοτοσυκλετιστική δραστηριότητα ΄΄ στη χώρα ήταν οι περίπολοι των BMW του Γερμανικού Στρατού. Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδος, οι Έλληνες μάζεψαν και αξιοποίησαν ότι άφησαν πάνω στη βιαστική φυγή τους οι Γερμανοί. Από τα ποιο αξιόλογα πράγματα που άφησαν πίσω τους οι Γερμανοί(και οι σύμμαχοι) ήταν οι στρατιωτικές μοτοσυκλέτες που σε πρώτη φάση χρησιμοποιήθηκαν σαν μέσα μεταφοράς. Μετά από ένα μεταβατικό στάδιο οικονομικής και κοινωνικής αναδιοργάνωσης, το 1949(περίπου) μερικοί κάτοχοι μοτοσυκλετών (οι περισσότερες φτιαγμένες από τμήματα γερμανικών και συμμαχικών μοτοσικλετών) επαναδραστηριοποίησαν τον ΜΟΒΕ. Οι πρώτες δραστηριότητές του περιορίσθηκαν σε εκδρομές ή σπανιότερα σε ταξίδια. Σιγά-σιγά άρχισε και η οργάνωση αυτοσχέδιων αγώνων. Μετά από αίτηση του ΜΟΒΕ, από το 1950 οι μοτοσυκλέτες του ομίλου συμμετείχαν στις παρελάσεις της 25ης Μαρτίου, τιμώντας έτσι του μοτοσυκλετιστές του ΜΟΒΕ που εθελοντικά συμμετείχαν σαν αγγελιοφόροι στις μάχες τις Αλβανίας. Ειδικά για τις εμφανίσεις τους στις παρελάσεις, τα μέλη του ΜΟΒΕ είχαν λευκές στολές με καρφιτσωμένα στο στήθος τα σήματα του ομίλου. Μια μοτοσυκλέτα με side car οδηγούσε την ομάδα των μοτοσυκλετιστών, όπου ο επιβάτης του side car εκτελούσε χρέη σημαιοφόρου. Πίσω ακριβώς από το side car με την σημαία οι δυο κυρίες του ΜΟΒΕ. Η Γαλακτίου και η Φραγκούλη...
Τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ΄50,τα κατορθώματα των μοτοσυκλετιστών ήταν τα ταξίδια με τις μοτοσικλέτες που είχαν συναρμολογήσει, στο οδικό δίκτυο με τα μέσα και τον εξοπλισμό της εποχής που ήταν φυσικά πρωτόγονα. Ήδη το 1953 η πρώτη Ελληνική μοτοσυκλέτα που βγήκε έξω από τα βόρεια σύνορά μας, ήταν του Μανώλη Λαμπρή που έφθασε μέχρι την Αυστρία. Στα μέσα του ΄50 ο ΜΟΒΕ διοργάνωσε αγώνες δεξιοτεχνίας στην πλατεία Αριστοτέλους και σε άλλα σημεία της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα οι αθλητές του ΜΟΒΕ συμμετείχαν και στους αγώνες που διοργάνωσε ο Πανελλήνιος Όμιλος Μοτοσυκλετιστών (Π.Ο.Μ.)στην Καισαριανή. Οι αθλητές του ΜΟΒΕ όχι μόνο έπαιρναν μέρος στους αγώνες της Καισαριανής, αλλά υπήρξαν και πρωταγωνιστές των τότε πρωταθλημάτων. Το 1957 πρωταθλητής Ελλάδος ανεδείχθη ο Μ. Λαμπρής, το 1958 ο Στ. Καρακατσάνης και το 1959 ο Γ. Ραπτόπουλος που ήταν όλοι αθλητές του ΜΟΒΕ από την Θεσσαλονίκη.
Στα αξιοσημείωτα γεγονότα της εποχής συγκαταλέγεται η έκδοση της εφημερίδας ΄΄ Μοτοσυκλέτα ΄΄ στις αρχές του ΄58 με στήλη ΄΄Η Θεσσαλονίκη μας γράφει ΄΄ (Η ΄΄ Μοτοσυκλέτα ΄΄ αργότερα μετονομάσθηκε ΄΄ ΡΕΚΟΡ ΄΄ και στην συνέχεια ΄΄ Νέα της μοτοσυκλέτας ΄΄ ).Στις 29 Νοεμβρίου ιδρύθηκε στην Αθήνα ένας ακόμα όμιλος μοτοσυκλετιστών. Ο νέος όμιλος είναι ο ΑΣΕΜ (Αθλητικός Σύλλογος Ελλήνων Μοτοσυκλετιστών ). Ήδη είχε αρχίσει και η επίσημη εισαγωγή καινούριων μοτοσυκλετών (ΒΜW, BSA, NORTON, HOREX, MATCHLESS, MOTO GUZZI, ZUNDAP κτλ).
Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει σε μερικούς ανθρώπους που έδρασαν εκείνη την εποχή (50΄-60΄). Ο πρώτος άνθρωπος που θυμούνται και αναφέρουν όσοι είχαν σχέση με την μοτοσυκλέτα τότε, είναι ο Ραούλ Μερκούρης. Ο Ραούλ Μερκούρης, ανεξάρτητα από την θέση που είχε στο Δ.Σ. του ΜΟΒΕ (άλλοτε πρόεδρος, άλλοτε γραμματέας και άλλοτε έφορος αγωνιστικού), υπήρξε ένας ακούραστος εργάτης που φρόντιζε πάντοτε την οργάνωση και πραγματοποίηση της κάθε εκδήλωσης που είχε σχέση με την μοτοσυκλέτα στην Β.Ελλάδα. Η μοτοσικλέτα όχι μόνο είχε τον πρωταρχικό ρόλο στη ζωή του Ραούλ Μερκούρη, αλλά θα μπορούσαμε ανεπιφύλακτα να πούμε, ότι γι’αυτόν τον άνθρωπο η μοτοσυκλέτα υπήρξε σκοπός ζωής! Ήταν ίσως ο μοναδικός άνθρωπος που προσέφερε τις υπηρεσίες του στον ΜΟΒΕ και την μοτοσυκλέτα εις βάρος ακόμη και της δουλειάς του και της προσωπικής του ζωής μερικές φορές...