Σειρά ¨ Το ταξίδι ¨

f1shf1nder33

Μέλος
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Παναγιώτης
Μοτό
GiftikoSkeparni1150
Ο «ερασιτέχνης» ταξιδευτής, Δρ. Δημήτριος Κουτάντος
ΑΘΗΝΑ 14/10/2013


Του Δρ. Δημήτρη Κουτάντου
Ερασιτέχνης, «ο εραστής της τέχνης», αυτός που ασχολείται με κάτι από ευχαρίστηση, όχι επαγγελματικά ή με σκοπό το οικονομικό κέρδος. Αλλά ποιο είναι το νόημα της τέχνης; Ο Ταρκόφσκι πριν απαντήσει το ερώτημα για την τέχνη, θέτει το ερώτημα για το νόημα της ζωής; Γιατί αν το νόημα της ζωής είναι η βίωση και η ανάπτυξη της πνευματικότητά μας, τότε και η τέχνη θα πρέπει να υπηρετεί αυτό το νόημα της ζωής.
Η μη κερδοσκοπική «Σειρά το Ταξίδι Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον Κόσμο»συνιστά μια διαρκή αναζήτηση βιώματος και νοήματος ως ερασιτέχνης. Πολλοί αναγνώστες ρωτούν για την οικονομική μου δυνατότητα να ταξιδεύω, και τους απαντώ ότι πρώτα θα πρέπει να αναζητήσουν νόημα στο ταξίδι, και τότε θα βρουν τρόπους να το υλοποιήσουν. Τα ταξίδια και η πολυετής διαμονή μου σε άλλες χώρες είναιμια απόδραση από τα στενά όρια του «επαγγελματικού» μου ρόλου (π.χ. ως εκπαιδευτικός) αλλά και τα όρια του ίδιου του πολιτισμού μας. Στο ταξίδι συναντώ τον «άλλο», μπαίνω στον κόσμο του, μιλάμε σε μια άλλη γλώσσα, αλλά ταυτόχρονα αναζητούμε κοινές αξίες.
Αυτό είναι το βαθύτερο μήνυμα προς τους αναγνώστες και ιδιαίτερα προς τους νέους και σε αυτούς που η κοινωνία σήμερα δίνει το ρόλο των «ανέργων», να ζήσουν τη ζωή τους χωρίς να αρκεστούν στα όρια των ρόλων που τους προδιαγράφουν. Αν εγώ το κατάφερα σε ένα μικρό βαθμό γιατί αυτοί να μην το καταφέρουν σε ένα μεγαλύτερο; Κάποιοι θέλουν να είναι ευχαριστημένοι με το ρόλο τους, φοράνε ένα χαμόγελο κάθε πρωί και βγαίνουν στο δρόμο για να τον δραματοποιήσουν «γιατρός», «δικηγόρος», «εκπαιδευτικός», «γονέας», «πολιτικός» κτλ. Αποτελεί κοινό μυστικό όμως ότι πολλοί δεν είναι καθόλου ευχαριστημένοι, είτε γιατί ζουν την εκμετάλλευση των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων, είτε γιατί δεν τους εκφράζει το «όραμα» αυτής της κοινωνίας. Ο Καζαντζάκης, ο Ελύτης, ο Νάνος Βαλαωρίτης και πολλοί άλλοι αναζητούσαν για παράδειγμα μια «άλλη δεύτερη Ελλάδα».
Αλήθεια, ποιο είναι το όραμα της δικής μας κοινωνίας, όταν χρησιμοποιούμε τις υψηλότερες ανθρώπινες αξίες στις διαφημίσεις για να πουλάμε; Μαθαίνουμε να θεωρούμε τα πράγματα δεδομένα, την τεχνολογική κοινωνία δεδομένη. Δύσκολα θέτουμε ερωτήματα που να ακουμπούν τα θεμέλια του πολιτισμού μας, όπως: «Για ποιο δυτικό πολιτισμό μιλάμε όταν δεν μπορούμε να σκύψουμε να πιούμε νερό από τα ποτάμια μας»; Προτιμάμε η μια χώρα να αγοράζει ρύπους διοξειδίου από μια άλλη. Πίσω από τη μόλυνση του Τάμεση, του Σηκουάνα, του Δούναβη κρύβεται η ηθική (μόλυνση) του πολιτισμού μας.
Πόσες φορές η κατάρρευση σε μια κοινωνία δεν έρχεται από μέσα; Αυτό δεν έγινε στις κοινωνίες των Μάγια, αφού κατέστρεψαν τη γη τριγύρω τους πέθαναν από ασιτία. Αυτό δεν έγινε στην Ελλάδα με τη διαφθορά που οδήγησε στην κρίση. Ίσως βαθύτερα η κοινωνία του δυτικού, επιστημονικού, τεχνολογικού, ορθολογικού πολιτισμού ζει μέσα σε μια αυταπάτη που μόνο η ανάγκη μπορεί να την ταρακουνήσει. Τότε όμως θα είναι αργά. Ο τρόπος χρήσης και η καταστροφή του πλανήτη δείχνει τις αξίες, την ηθική και τις προθέσεις του κυρίαρχου, δυτικού, ορθολογικού πολιτισμού μας.

(Φωτογραφία από ταξίδι στην Αργεντινή)
Η απομάκρυνση από την ρουτίνα και αυτό που έχουμε συνηθίσει μας ξανα-αποκαλύπτει τον κόσμο ολόφρεσκο. Λίγες ημέρες πριν ήμουν ακόμη στο Βόρνεο και σκεφτόμουν. Όταν χάνεται η αθωότητα του δάσους μαζί χάνεται και η αθωότητα του ανθρώπου. Λιγοστεύουν τα δέντρα του πρωτογενούς δάσους λιγοστεύουν και οι γλώσσες του ανθρώπου. Η βιοποικιλότητα εξαφανίζεται μαζί με την πολιτισμική ποικιλότητα. Ο μαζικός δυτικός πολιτισμός, η «μονοκαλλιέργεια της σκέψης», παραγωγής και εκμετάλλευσης κατακλύζει τον πλανήτη. Εκεί Μουσουλμάνοι, Κινέζοι, Αυτόχθονες έμαθαν και μαθαίνουν να ζουν μαζί. Μπορούν να συνυπάρχουν όταν τα πνεύματα είναι φιλήσυχα. Μέσα στο δάσος ο «επαγγελματισμός» μας εξαφανίζεται, γινόμαστε φύση.
http://youtu.be/aUtJ34RIKhI «Ταξίδι στη Μαλαισία (Δεύτερο Μέρος)», Βίντεο διάρκειας 22’ λεπτών: Καταφύγιο Άγριας Ζωής Semenggoh, Ουρακοτάγκοι - "Οι Άνθρωποι των Δασών", Εθνικός Δρυμός Kubah, Καταφύγιο Άγριας Ζωής Matang, Εθνικός Δρυμός Bako, Πίθηκοι με προβοσκίδες - "Proboscis Monkey", Ανθρωπολογικό Μουσείο Kuching, Πολυ-πολιτισμικό Χωριό Sarawak, Χοροί και τραγούδια.
http://youtu.be/fvUo7iEYGrk «Ταξίδι στη Μαλαισία», Φωτογραφίες, Βίντεο διάρκειας 8’ λεπτών: Βόρνεο - Kota Kinabalu (Sabah), Βόρνεο - Sarawak Εθνικός Δρυμός Gunung Mulu - UNESCO Heritage Site, Τα σπήλαια "Deer", "Langs", "Clearwater", "Winds", "The Fast Lane", Kuching - Εθνικοί Δρυμοί Kubah & Bako, Καταφύγιο Άγριας Ζωής Matang, Καταφύγιο Άγριας Ζωής Semenggoh, "Ουρακοτάγκοι, οι άνθρωποι των δασών", Οι πίθηκοι με προβοσκίδες - Proboscis Μonkeys, Ανθρωπολογικό Μουσείο Kuching, Πολιτισμικό Χωριό Sarawak κουλτούρες Bidayuh, Iban, Penan, Orang Ulu, Melanau, Malays κ.ά.


(Φωτογραφίες από το ταξίδι στην Καμπότζη)
Όλοι οι τοίχοι στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου είναι γεμάτοι με τα λογικά συστήματα των αριθμών και των γραμμάτων. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικές έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που στην ηλικία των τεσσάρων ετών -πριν το σχολείο- διαθέτουν αποκλίνουσα δημιουργικότητα πάνω από 90%, μετά από δύο έτη φοίτησης στο σχολείο αυτό το ποσοστό πέφτει στο 40%. Το λογικό σύστημα είναι απλά «ένας τρόπος» να βλέπουμε τα πράγματα, όπως σημειώνει ο Καστοριάδης, οι ίδιες οι φυσικές επιστήμες αδυνατούν σύμφωνα με τα αποδεδειγμένα μαθηματικά θεωρήματα μη-πληρότητας του Kurt Godel (1931) να ξεπεράσουν τα όρια της τυπικής λογικής και να αποφανθούν για την ορθότητα τους: «Η μεταγενέστερη εμφάνιση μιας αντίφασης μένει πάντοτε λογικά δυνατή, η συνοχή του συστήματος είναι μόνο μια πολύ πιθανή εικασία» (σελ. 70).
Εδώ παραλαμβάνει τη σκυτάλη ο Ντοστογιέφσκι στο «Υπόγειο» για να μας μιλήσει για τη μοναδικότητα του βιώματος και του προσωπικού νοήματος: «Επιτρέψτε μου λίγη φαντασία. Βλέπετε, η λογική, κύριοι, είναι εξαίρετο πράγμα, σύμφωνοι, μα η λογική είναι απλώς λογική, κι ευχαριστεί μονάχα το μυαλό του ανθρώπου, ενώ η θέληση είναι όλη η εκδήλωση της ζωής με τη λογική της μαζί και μ’ όλες τις σπαζοκεφαλιές της. Και μολονότι συχνά δεν είναι περίφημη σ’ αυτή την εκδήλωση της, όπως και αν έχει, είναι η ζωή μου και όχι η εξαγωγή της τετραγωνικής ρίζας. Γιατί εγώ, λόγου χάρη, θέλω φυσικά να ζήσω για να ικανοποιήσω όλη τη ζωική μου δυναμικότητα και όχι μόνο τη δυναμικότητα της λογικής, που είναι περίπου το ένα εικοστό όλης της ζωτικότητας μου. Τι ξέρει η λογική; Η λογική ξέρει μόνο εκείνο που ο χρόνος την άφησε να μάθει∙ (μπορεί να υπάρχουν μερικά πράγματα που δεν θα τα μάθει ίσως ποτέ∙ δεν είναι παρήγορο μα γιατί να μην το ομολογήσουμε;)∙ ενώ η ανθρώπινη φύση δρα συνολικά με όσες δυνάμεις έχει μέσα της και συνειδητά ή ασυνείδητα ζει ακόμη και όταν ξεγελιέται. Υποψιάζομαι, κύριοι, ότι με κοιτάζετε με οίκτο. Μου επαναλαμβάνετε ότι ένας άνθρωπος μορφωμένος και εξελιγμένος, δηλαδή ένας άνθρωπος όπως πρέπει να είναι ο άνθρωπος του μέλλοντος, δεν είναι δυνατόν να επιθυμεί ένα πράγμα που θα τον βλάψει, γιατί έτσι του κάπνισε∙ συμφωνώ απόλυτα μαζί σας πως αυτό είναι αξίωμα, είναι πραγματικά αξίωμα. Μα σας το ξαναλέω για εκατοστή φορά, υπάρχει μια περίπτωση, μια μόνο, που ο άνθρωπος μπορεί σκόπιμα, συνειδητά, να επιθυμεί κάτι βλαβερό, παράλογο, ακόμη και εξωφρενικό∙ είναι όταν θέλει να έχει το δικαίωμα να επιθυμεί και το εξωφρενικό ακόμη, και να μην είναι υποχρεωμένος να επιθυμεί μόνο εκείνο που είναι λογικό. Η πιο παράλογη ιδιοτροπία μπορεί, κύριοι, να είναι για τον άνθρωπο το πολυτιμότερο πράγμα στον κόσμο σε μερικές περιπτώσεις, και μπορεί να είναι πιο ενδιαφέρουσα απ’ όλα τα οφέλη, ακόμη και στην περίπτωση που πραγματικά βλάπτει και είναι αντίθετη με τα σωστά συμπεράσματα της λογικής μας, γιατί όπως και αν έχει, κρύβει μέσα της ό,τι μας είναι πιο αγαπητό και πιο σπουδαίο: την προσωπικότητα και την ατομικότητα μας (σελ. 38-39)… Αχ, κύριοι, ποια θέληση λοιπόν θα έχω όταν τα πάντα θα είναι ένας πίνακας μονάχα, αριθμητική και 'δύο και δύο κάνουν τέσσερα'; Είτε λοιπόν το θέλω είτε όχι, 'δύο και δύο κάνουν τέσσερα'. Είναι θέληση αυτό;» (σελ. 41).


ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ:

ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: Εισαγωγή στις 100 Χώρες με δυο Εκθέσεις Φωτογραφίας
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 1-2. Ταξίδι στην Ανταρκτική και στα Νησιά Φώκλαντ
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 3-4. Ταξίδι στη Χιλή και στην Αργεντινή
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 5-6. Ταξίδι στη Βραζιλία και στην Ουρουγουάη
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 7-8. Ταξίδι στον Ισημερινό και στην Παραγουάη
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 9-10. Ταξίδι στη Βενεζουέλα και στη Βολιβία
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 11-12. Ταξίδι στη Γουιάνα και στο Περού
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 13-15. Ταξίδι στην Κολομβία, στο Σουρινάμ και στη Γαλλική Γουιάνα
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 16-19. Ταξίδι στο Μεξικό, στη Μπελίζε, στη Γουατεμάλα και στο Ελ Σαλβαδόρ
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 20-23. Ταξίδι στην Ονδούρα, στη Νικαράγουα, στην Κόστα Ρίκα και στον Παναμά
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 24-27. Ταξίδι στην Κούβα, στη Δομινικανή Δημοκρατία, στην Αϊτή και στο Τρινιδάδ-Τομπάγκο
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 28. Ταξίδι στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, ΗΠΑ
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: Αμερική η Δύναμη της Επανάστασης
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 29-30. Ταξίδι στην Κένυα και στην Αιθιοπία
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 31-33. Ταξίδι στην Ουγκάντα, στη Δημοκρατία του Κονγκό και στη Ρουάντα
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 34-35. Ταξίδι στην Μαλάουι και στο Μπουρούντι
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 36-37. Ταξίδι στη Ζιμπάμπουε και στη Μοζαμβίκη
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 38-39. Ταξίδι στην Μποτσουάνα και στη Ναμίμπια
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 40-41. Ταξίδι στη Ζάμπια και στην Αγκόλα
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 42-44. Ταξίδι στη Νότια Αφρική, στη Σουαζιλάνδη και στο Λεσότο
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 45-46. Ταξίδι στη Γκάνα και στο Μάλι
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 47-48. Ταξίδι στην Αίγυπτο και στην Τυνησία
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 49-50. Ταξίδι στην Τανζανία και στη Μαδαγασκάρη
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: ΑΦΡΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ, η Δύναμη της Αφρικάνικης Γης
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 51-52. Ταξίδι στην Τουρκία και στη Συρία
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 53-56. Ταξίδι στην Ιορδανία, στο Λίβανο, στο Ισραήλ και στα Παλαιστινιακά Εδάφη
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 57-58. Ταξίδι στο Ομάν και στο Κατάρ
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 59-60. Ταξίδι στο Ιράν και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 61-62. Ταξίδι στην Ινδία και στο Νεπάλ
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 63-64. Ταξίδι στη Μιανμάρ/Βιρμανία και στο Μπαγκλαντές
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 65-66. Ταξίδι στη Μαλαισία και στην Ινδονησία
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 67-68. Ταξίδι στη Καμπότζη και στο Τιμόρ-Λέστε
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 69-70. Ταξίδι στο Λάος και στην Ταϊβάν (η παρούσα ανάρτηση)
ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 71-72. Ταξίδι στο Βιετνάμ και στις Φιλιππίνες (η επόμενη ανάρτηση)

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/478-raxidi-laos-taivan

https://www.facebook.com/ToTaxidi?ref=ts&fref=ts
 
Top Bottom