Το φαινόμενο του γυροσκοπίου

kostas r1150gs

Μέλος
Περιοχή
Ν ΜΟΥΔΑΝΙΆ
Όνομα
konstantinos
Μοτό
Bmw r1150gs
Από παιδιά οδηγούσαμε ποδήλατο αργότερα μηχανή αυτοκίνητο. λίγοι όμως νομίζω πώς γνωρίζουν το φαινόμενο του γυροσκοπίου.


Εγώ προσωπικά το έμαθα μόλις πέρυσι όταν ανέβασε ο Στέργιος ένα θέμα με τον αείμνηστο Θανάση Λέφα Έλληνες δημιουργοί.


Πριν λίγες ημέρες εξηγούσα στον γιο μου πώς στρίβει η μηχανή και το αυτοκίνητο.


Του έλεγα πως οταν στρίβουμε τη μοτοσυκλέτα ή το αυτοκίνητο πολύ μεγάλο ρόλο παίζει το φαινόμενο του γυροσκοπίου.

Στο θέμα Έλληνες δημιουργοί κάποιος φίλος από εδώ μέσα το είχε αναφέρει αλλά με τον ενθουσιασμό μας τότε για το σύστημα που είχε φτιάξει ο Κορρές δεν του δώσαμε τη σημασία που έπρεπε.


Οπότε θα παρακαλέσω όσους γνωρίζουν για το θέμα να γράψουν εδώ για να μάθουμε και οι υπόλοιποι.

Αν πάλι πιστεύετε ότι το θέμα δεν είναι τόσο σοβαρό μπορείτε να το διαγράψετε.

Στάλθηκε από το M5 μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 
Τελευταία επεξεργασία:

malco

Μέλος
Περιοχή
περιστερι
Όνομα
Κωνσταντινος Μαλλιος
Μοτό
bmw gs 1150 adv
Ένας από τους βασικούς λόγους που πλέχτηκε ο μύθος της μοτοσικλέτας, αντίθετα από το αυτοκίνητο, είναι ότι δεν υπάρχει προφανής απάντηση στο θεμελιώδες ερώτημα: πώς στέκεται επιτέλους όρθια; Αντίθετα με το αυτοκίνητο, το οποίο στέκεται όρθιο επειδή η επιφάνεια στήριξής του είναι... επιφάνεια, η μοτοσικλέτα στέκεται όρθια, λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου των τροχών της. Πώς είπατε; Το γυρο... ποιο; Είπαμε, η απάντηση δεν είναι προφανής. Μια πρώτη γεύση από το γυροσκοπικό φαινόμενο έχουμε από τη σβούρα, το παιδικό εκείνο παιχνίδι που, κόντρα στο νόμο της βαρύτητας, επιμένει να στέκεται όρθιο επάνω στην ακίδα μιας βελόνας. Μόλις όμως σταματήσει, πέφτει κάτω, ακριβώς όπως η μοτοσικλέτα μόλις σταματήσει να κινείται. Ακόμα πιο κατατοπιστικό είναι το παράδειγμα με τη ρόδα του ποδηλάτου. Κρατήστε μια ρόδα ποδηλάτου που περιστρέφεται από τις δύο άκρες του άξονα. Προσπαθήστε να τη γείρετε προς τα δεξιά. Θα δείτε ότι παρουσιάζει αντίσταση σε αυτή σας την προσπάθεια, ενώ συγχρόνως συνεχίζει να παραμένει όρθια. Αν επιμείνετε, θα δείτε ότι αρχίζοντας να γέρνει, συγχρόνως θα στρίψει προς τα δεξιά.

Φανταστείτε τώρα στη θέση της ρόδας του ποδηλάτου, τον τροχό μιας μοτοσικλέτας και μάλιστα τον εμπρός. Το βάρος προσπαθεί να γείρει τη μοτοσικλέτα στο πλάι ώστε να τη ρίξει κάτω. Εκείνη αντιδρά σε αυτή την ενέργεια, παραμένοντας όρθια, λόγω της περιστροφής των τροχών της. Ωστόσο, αν κινείται με μικρή ταχύτητα, δηλαδή οι τροχοί της περιστρέφονται αργά, το βάρος θα υπερνικήσει αυτή την αντίσταση των τροχών και θα αρχίσει να τη γέρνει. Τότε ο εμπρός τροχός, λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου, θα στρίψει προς το εσωτερικό της στροφής και η μοτοσικλέτα θα αρχίσει να στρίβει. Σε αυτό το σημείο, όμως, κάνει την εμφάνισή της μια άλλη δύναμη, η φυγόκεντρος, η οποία και την επαναφέρει στην όρθια θέση. Ως εκ τούτου, λοιπόν, η κίνηση της μοτοσικλέτας στην ευθεία αποτελείται από συνεχείς μικροδιορθώσεις εκτροπής και επαναφοράς της στην όρθια θέση.

Τι γίνεται όμως στη στροφή; Γιατί εκεί δε συμβαίνει το ίδιο και η μοτοσικλέτα μπορεί να σηκωθεί όρθια αντί να παραμένει πλαγιασμένη; Γιατί απλά, εδώ εμφανίζεται και ο οδηγός. Μια μοτοσικλέτα χωρίς οδηγό θα μπορούσε να κινείται ευθύγραμμα, δε θα μπορούσε όμως ποτέ να στρίψει! Καθώς η μοτοσικλέτα βρίσκεται υπό κλίση, το βάρος της αναλύεται σε δύο συνιστώσες: μία παράλληλη στον κάθετο άξονά της που συμπιέζει τις αναρτήσεις και μία οριζόντια που την τραβάει στο εσωτερικό της στροφής. Η τελευταία είναι υπεύθυνη για το στρίψιμό της και λέγεται κεντρομόλος. Αφού ο οδηγός πλαγιάσει τη μοτοσικλέτα φέρνοντας το σώμα του σε τέτοια θέση ώστε να αρχίσει να γέρνει, αυτή αρχίζει να ακολουθεί κυκλική τροχιά, λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου που αναφέραμε προηγουμένως.

Στη συνέχεια, ο οδηγός κρατά το σώμα του σε τέτοια θέση ώστε η κεντρομόλος να είναι ίση με τη φυγόκεντρο. Έτσι, η μοτοσικλέτα παραμένει πλαγιασμένη, διατηρώντας την κυκλική τροχιά της. Βέβαια, αυτό γίνεται ενστικτωδώς. Αρκεί να θυμηθείτε πώς μάθαμε την τέχνη της ισορροπίας μετά από αλλεπάλληλες τούμπες, όταν αποφασίσαμε να βγάλουμε από το ποδήλατό μας τις βοηθητικές.

Πηγή. https://mototriti.gr › news › preview_news
 

forester

Μέλος
Περιοχή
Περιστέρι
Όνομα
Θοδωρής
Μοτό
R1200GS Triple Black
Σε ευχαριστούμε πολύ θα το μελετήσω το απόγευμα!!!

Στάλθηκε από το M5 μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
Πηγαίνοντας ευθεία σε άδειο δρόμο με 50-60 χαω, σπρώξε το τιμόνι από τη μια πλευρά προς τα εμπρός. Πολύ ελαφρά και ομαλά, το πολύ 1-2 εκατοστά. Αν σπρώξεις από δεξιά, θα στρίψεις δεξιά (ενώ το τιμόνι στρέφεται αριστερα...) . Μην κάνεις τίποτα άλλο, το κορμί κατακόρυφο. Κάνε και την αντίθετη κίνηση και θα έχεις αντίθετο αποτέλεσμα.
Έτσι θα καταλάβεις το λεγόμενο counter - steering (ανάποδο στρίψιμο) που οφείλεται στο γυροσκοπικό φαινόμενο όπως περιγράφεται στο άρθρο.
Κάτω από τα 30 χαω δεν υφίσταται το counter - steering, ενώ το γυροσκοπικό υπάρχει αφού κρατάει τη μοτό σε ισορροπία (απλώς λειτουργεί αλλιώς).
 

kostas r1150gs

Μέλος
Περιοχή
Ν ΜΟΥΔΑΝΙΆ
Όνομα
konstantinos
Μοτό
Bmw r1150gs
Σε ευχαριστώ πολύ!!!


Αυτό μου το είχε πει παλιότερα ένας φίλος και θυμάμαι του είπα Είσαι χαζό παιδάκι μου άμα το κάνω αυτό θα πέσω :p :p :p


Και όταν μία μέρα το δοκίμασα έπαθα πλάκα

Τώρα πλέον το χρησιμοποιώ συχνά ;)

Στάλθηκε από το M5 μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

forester

Μέλος
Περιοχή
Περιστέρι
Όνομα
Θοδωρής
Μοτό
R1200GS Triple Black
Σε ευχαριστώ πολύ!!!


Αυτό μου το είχε πει παλιότερα ένας φίλος και θυμάμαι του είπα Είσαι χαζό παιδάκι μου άμα το κάνω αυτό θα πέσω :p :p :p


Και όταν μία μέρα το δοκίμασα έπαθα πλάκα

Τώρα πλέον το χρησιμοποιώ συχνά ;)

Στάλθηκε από το M5 μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
Εφόσον έστριβες, πάντα το χρησιμοποιούσες !
Απλώς το έκανες ενστικτωδώς και ουσιαστικά το εφάρμοζες με την ανάλογη κίνηση του κορμού σου. Αλλιώς ποτέ δε θα έστριβες!
Όταν όμως το κάνεις συνειδητά (και σωστά, μόνο την απαιτούμενη κίνηση) τότε δε χρειάζεται καθόλου δύναμη, κόπος κλπ, οπότε όλα είναι πιο όμορφα! (είναι αυτό που λες "έπαθα πλάκα" ) ;)
 

malco

Μέλος
Περιοχή
περιστερι
Όνομα
Κωνσταντινος Μαλλιος
Μοτό
bmw gs 1150 adv
Εφόσον έστριβες, πάντα το χρησιμοποιούσες !
Απλώς το έκανες ενστικτωδώς και ουσιαστικά το εφάρμοζες με την ανάλογη κίνηση του κορμού σου. Αλλιώς ποτέ δε θα έστριβες!
Όταν όμως το κάνεις συνειδητά (και σωστά, μόνο την απαιτούμενη κίνηση) τότε δε χρειάζεται καθόλου δύναμη, κόπος κλπ, οπότε όλα είναι πιο όμορφα! (είναι αυτό που λες "έπαθα πλάκα" ) ;)
Ετσι....ολοι το κανουμε ακομα κι αν δεν το ξερουμε....
 
Top Bottom