Η KTM είχε κατηγορηθεί και παλιοτερα για την έλλειψη μοχλικού στα enduro της. Πράγματι ένα 450 που είχα στα σκληρά κοπανήματα είχε την τάση με το PDS Που είχε (ουσιαστικά απευθειας έδραση) να κλωτσάει αρκετά.
Το μυστικό στην ανάρτηση μοχλισμού είναι οτι αλλάζει ενεργητικά η απόσταση απο την έδραση του αμορτισέρ προς τον άξονα κίνησης. Αυτό σημαίνει πώς στην αρχή της λειτουργίας του στα πρώτα εκατοστά διαδρομής το ελατήριο κάνει μεγαλύτερη σχετική διαδρομή ενώ όσο συμπιέζεται το ελατήριο και αλλάζει το σχετικό σημείο έδρασης του τόσο μικρότερη διαδρομή κάνει και στην ουσία σκληραίνει γραμμικά! Καθώς μικραίνει η απόσταση του σημείου έδρασης του ψαλιδιού σε σχέση με το σημείο εφαρμογής της δύναμης.
Στην πράξη αυτό σημαίνει πώς μπορείς στα πρώτα εκατοστά της διαδρομής να έχεις ένα πιο ευαίσθητο, πιο μαλακό αμορτισέρ και όσο πιέζεται τόσο να σκληραίνει αλλάζοντας την γεωμετρία στήριξης του ενεργητικά! Είναι ΄σαν να έχεις ένα ελατήριο συνεχώς μεταβαλλόμενης σκληρότητας. Γι αυτό ένα μοχλικό πάντα θεωρείται καλύτερο είτε σε ανάρτηση δρόμου είτε πόσω μάλλον σε εκτός δρόμου.
Ένα ποιοτικό αμορτισέρ μπορεί να εξωραΐσει κάπως αυτό το φαινόμενο και με ποιοτικές αποσβέσεις να δώσει καλό διάβασμα στον δρόμο αλλά αυτό το fine tuning Που κάνει ένα καλό μοχλίκο και αυτη η γραμμικότητα που δίνει δεν αντικαθίστανται ούτε απο ένα προοδευτικό ελατήριο.
Και επιστρέφοντας στην KTM. Ο λόγος που έφαγε πολύ κριτική το PDS είναι ακριβώς λόγω απευθειας έδρασης στα απότομα δεν είχε αυτή τη γραμμικότητα και κλώτσαγε απότομα. ¨Είχαν φάει αρκετοί και αγωνιζόμενοι μηχανή στη πλάτη και η μουρη τους χώμα.
Στη πράξη στα δικά μας μηχανάκια όπως το λέει ο Δήμος απο πάνω ένα μηχανάκι με μοχλικό κερδίζει στο θέμα της άνεσης για τους λόγους που αναφέρθηκαν. Αυτό όπως έιπα μειώνεται ή αλλάζει όσο πιο ποιοτική είναι η ανάρτηση και φυσικά όσο μεγαλύτερη διαδρομή έχει που θα της επιτρέπει έτσι κι αλλιώς να έχει πιο μαλακό και προοδευτικό διάβασμα στον δρόμο.
Στο παρακάτω βιντεάκι μπορεί κάποιος να καταλάβει την φιλοσοφία λειτουργίας του μοχλισμού
Να θυμηθούμε την ροπή που μάθαμε στο σχολείο στη φυσικά πώς επηρεάζεται με την αποσταση του σημείου που εφαρμόζεται σε σχέση με το σημείο περιστροφής. Στην αρχή της διαδρομής το σημείο εφαρμογής της δύναμης απέχει περισσότερο απ ότι όσο συμπιέζεται το ελατήριο. Συνεπώς η κίνηση γίνεται πιο δύσκολη για το ψαλίδι.