Βρε καλα τα λεω
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΛΙΣΗΣ
Γενικά πρέπει να ξέρουμε ότι
όσο αυξάνεται η κλίση , τόσο αυξάνεται η γωνία κλίσεως και τόσο μειώνεται η κατακόρυφη γωνία ( πίνακας και σχήμα 1 ) .
ΠΙΝΑΚΑΣ
ΚΛΙΣΗ ( % )ΓΩΝΙΑ ΚΛΙΣΕΩΣ ( α° )ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΗ ΓΩΝΙΑ ( β° )
21.145888.8542
42.290687.7094
84.573985.4261
105.710684.2894
2011.309978.6901
5026.565163.4349
1004545
20063.434926.5651
Η
Κλίση μιας επιφάνειας αντιστοιχεί στη
γωνία που σχηματίζεται μεταξύ
δύο επιπέδων και εκφράζεται σε
ποσοστό ( π.χ. 10% ) . Το ένα επίπεδο , είναι το
κεκλιμένο και το άλλο το
νοητό , οριζόντιο ή κατακόρυφο . Οι δύο σχηματιζόμενες γωνίες π.χ. α1 και β1 , α2 και β2 κ.ο.κ. είναι
συμπληρωματικές . Στην τοπογραφία , αναφερόμαστε ως προς το
οριζόντιο επίπεδο . Η δε γωνία καλείται
γωνία ύψους ή γωνία κλίσεως και εκφράζεται
σε μοίρες . Αν ήταν ως προς το κατακόρυφο επίπεδο θα λεγόταν ,
κατακόρυφη ή ζενίθια γωνία .
Γενικά , στην τοπογραφία ως μονάδα μέτρησης χρησιμοποιούμε το
Βαθμό . Ωστόσο όταν αναφερόμαστε σε
κλίσεις , ως μονάδα μέτρησης χρησιμοποιούμε τη
Μοίρα .
Η κλίση , διακρίνεται σε
Κατά Μήκος και σε
Εγκάρσια . Για να κατανοήσουμε αυτές τις έννοιες , θα εξετάσουμε ένα ανηφορικό
ευθύγραμμο τμήμα δρόμου και μια
στροφή .
Λέμε λοιπόν , αυτός ο δρόμος έχει
Κατά Μήκος Κλίση , π.χ. 25% , δηλαδή κλίση
κατα μήκος του άξονα της οδού . Το 25% σημαίνει θεωρητικά , ότι από το σημείο που ξεκινάει η ανηφόρα και στο τέλος
οριζόντιας απόστασης 100 μέτρων , ανεβαίνουμε
κατακόρυφα 25 μέτρα . Κατά αυτόν τον τρόπο σχηματίζεται ένα ορθογώνιο τρίγωνο , του οποίου η υποτείνουσα είναι ο δρόμος . Σε οποιοδήποτε σημείο της οδού , η κλίση είναι 25% ( σχήμα 2 ) .
Στη
στροφή ο δρόμος έχει την
εγκάρσια κλίση ή επίκλιση π.χ. 2% , δηλαδή κλίση
κάθετη στον άξονα της οδού . Χωρίς αυτήν και σε συνδυασμό με άλλους λόγους οι οποίοι αναφέρονται στην επόμενη παράγραφο , θα είχαμε εκτροπή των αυτοκινήτων από την πορεία τους . Και φανταστείτε τις στροφές στα βουνά , όπου δίπλα στους δρόμους είναι απότομοι γκρεμοί .
Η κατάσταση του οδοστρώματος (
τριβή ) , το
κέντρο βάρους του οχήματος και φυσικά η
ταχύτητα του ( συναρτήση της ακτίνας καμπυλότητας ) , μαζί με την
εγκάρσια κλίση , είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες που καθορίζουν το μέγεθος της
φυγόκεντρης δυνάμεως ( δύναμη που τραβάει τα οχήματα προς τα έξω , ενώ η
κεντρομόλος τα τραβάει προς τα μέσα ) .
Μικρή εγκάρσια κλίση δίνουμε και στα ευθύγραμμα τμήματα των οδών , προς τα έξω ή προς τα μέσα , με σκοπό την
αποστράγγισητου οδοστρώματος , για
ασφαλέστερη οδήγηση και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του(σχήμα 3) .
Πώς ένας τοπογράφος την υπολογίζει ;
Υπάρχουν πολλοί τρόποι . Ένας απ'αυτούς είναι με το σύγχρονο
ταχύμετρο . Η τελευταία σειρά διαθέτει και λέϊζερ . Τα
total station δείχνουν αυτόματα στην οθόνη τους , τη γωνία κλίσεως εκφραζόμενη σε μοίρες . Ο Τοπογράφος , οριζοντιώνει το όργανο εκεί που ξεκινάει η ανηφόρα ( ή οπουδήποτε πάνω της ) και σ'ένα σημείο της ομοιόμορφης επιφάνειας , τοποθετεί το κάτοπτρο . Αφού "πάρει" το σημείο , μέσα στη μνήμη του επεξεργάζεται
κεκλιμένη απόσταση - κατακόρυφη γωνία ή γωνία κλίσεως , και στα απαραίτητα τοπογραφικά στοιχεία που υπολογίζει , υπάρχει και το αποτέλεσμα της , εκφρασμένο σε ποσοστό .
Άλλος τρόπος είναι με
χωροβάτη και μετροταινία ( κοντινές αποστάσεις ) . Αυτό το όργανο βρίσκει την υψομετρική διαφορά δύο σημείων . Έτσι έχουμε την κατακόρυφη πλευρά και με τη μετροταινία μετράμε την κεκλιμένη απόσταση ( το δρόμο ) . Το ορθογώνιο τρίγωνο επιλύεται .
Για
απλές εργασίες , ένας τρόπος είναι να μετρηθούν , με μια μετροταινία ή μεζούρα , το
κατακόρυφο ( χ ) και το οριζόντιο μήκος ( ψ ) . Η κλίση συμβολίζεται με το γράμμα
κ :
κ ( % ) = ( χ / ψ ) * 100
'Η αλλιώς , να χρησιμοποιήσουμε ένα απλό ή ψηφιακό
κλισίμετρο , το οποίο μας δίνει με σχετικά καλή ακρίβεια ,
κλίση και
γωνία ( κατακόρυφη ή κλίσεως ) .