Παραθέτω ένα διαφωτιστικό κομμάτι από
http://www.vstromhellasforum.com/t31331-topic
Χείρων
Το πρόβλημα ξεκινάει από το γεγονός ότι οι γεννήτριες των μοτοσυλετών μας είναι κατά 99% κατασκευασμένες με μόνιμους μαγνήτες, σε αντίθεση με τους εναλλακτήρες των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ηλεκτρομαγνήτη, το λεγόμενο και "τύλιγμα διέγερσης" της γεννήτριας. Όταν ζητάμε πολύ ρεύμα από έναν εναλλακτήρα απλά αυτός με την βοήθεια ενός κυκλώματος αυξάνει το ρεύμα διέγερσης άρα και την ένταση του μαγνητικού πεδίου μέσα στον εναλλακτήρα.
Στις δικές μας γεννήτριες το μαγνητικό πεδίο είναι σταθερό λόγω μονίμων μαγνητών και πάντα μέγιστο. Άρα οι δικές μας γεννήτριες παράγουν πάντα την μέγιστη τάση που μπορούν ανάλογα με τον ρυθμό περιστροφής στρ/min. Και μετά (ή ίσως και πριν) τις 5000στρ/min φτάνουν στον "κορεσμό" δηλαδή παράγουν την μέγιστη τάση και μπορούν να δώσουν και το μέγιστο ρεύμα που αντιστοιχεί στην ισχύ τους.
Πως τα ελέγχουμε όλα αυτά; Δύσκολα! Χωρίς να μπορούμε να αυξομειώσουμε την ισχύ των μαγνητών ουσιαστικά δεν ελέγχονται! Η εύκολη λύση και αυτή που ακολουθούν οι κατασκευαστές είναι ο λεγόμενος shunt regulator ή παράλληλος ρυθμιστής (τάσης). Αυτός,
ο ανορθωτής μας δηλαδή με άλλα λόγια, απλά "βραχυκυκλώνει" την γεννήτρια για να την "γονατίσει" στα 14,5 βολτ. Βραχυκυκλώνει δηλαδή μέσω των κατάλληλων "θυρίστορ" τα πηνία μεταξύ τους για όσο χρόνο χρειάζεται ώστε να πέσει η τάση στην επιθυμητή τιμή. Μετά μόλις πάει να ανέβει η τάση επεμβαίνει ξανά και ξανά πολλές φορές το δευτερόλεπτο....
Όπως καταλαβαίνετε δηλαδή στα πηνία κυκλοφορεί πάντα το μέγιστο ρεύμα που μπορεί να παράγει η γεννήτρια ανάλογα με τις στροφές rpm. Τα πηνία λοιπόν διαρκώς ζεματάνε! Ο τρόπος που σκέφτηκαν να τα ψύξουν είναι να τα έχουν βουτηγμένα μέσα στο βραστό τηγανόλαδο του κάρτερ!
Και μία ωραία πρωία τα πηνία καίγονται "ανεξήγητα" γιατί απλά βαρέθηκαν να περνάνε όλη τους την ζωή μέσα στην κόλαση του κάρτερ!
Αυτή είναι η εύκολη και απλή λύση που ενσωματώνουν οι ανορθωτές μας που κανονικά λέγονται "Ανορθωτές-Ρυθμιστές τάσης", "Rectifier-Regulator", "R/R" Όλοι αυτοί οι ανορθωτές ανήκουν στην τεχνολογία των "Παράλληλων ρυθμιστών" ή "Shunt Regulator".
Η εναλλακτική τεχνολογία είναι αυτή των "Ρυθμιστών Σειράς" ή "Series Regulator". Πως δουλεύουν αυτοί οι "Ανορθωτές Σειράς";
Δουλεύουν ακριβώς όπως όλοι εμείς νομίζουμε ή νομίζαμε τόσα χρόνια πως δουλεύουν οι "παράλληλοι" ανορθωτές που έχουμε στα μηχανάκια μας:
Δηλαδή όταν τα φορτία ζητάνε ρεύμα ο ανορθωτής τραβάει ρεύμα από την γεννήτρια, όσο ακριβώς του ζητάνε και όχι παραπάνω και τους το δίνει. Όταν τα φορτία δεν ζητάνε ρεύμα, ο ανορθωτής αφήνει την γεννήτρια στην ησυχία της να χαλαρώσει να δροσιστεί κλπ...
Αν όμως αφήσεις μία γεννήτρια με μόνιμους μαγνήτες στην ησυχία της τι θα κάνει; Σίγουρα θα δροσιστεί! Αλλά παράλληλα θα ανεβάσει ανεξέλεγκτα τάση 40 - 60 - 80 ή και περισσότερα βολτ αν το μηχανάκι είναι νευρικό και γυρίζει στις 16000 rpm. Βολτ που θα κυκλοφοράνε σε κάποια σημεία της πλεξούδας, τουλάχιστον μέχρι τον ανορθωτή και εν δυνάμει βολτ επικίνδυνα!
Οπότε οι κατασκευαστές λένε "στραγγάλισέ την" να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο......
Η γνωστή ιστορία με τα υπέρ και τα κατά. Λύση θα μπορούσαν να βρουν αλλά κοστίζει. Έτσι βολεύονται απλά και φτηνά... Δεν είναι εξάλλου κάτι φανταχτερό να πουλήσει. Αν ας πούμε φτιάχναν έναν ....ακτινικό ανορθωτή;...
Οπότε κάποιοι από μας παίρνουν την πρωτοβουλία και την προσωπική ευθύνη και λύνουν το θέμα του ανορθωτή και των πηνίων αλλάζοντας τους γρουσούζηδες παράλληλους ανορθωτές με αφτερ μαρκετ ανορθωτές σειράς.
Τα μεγάλα GS 'εχουν άλλου τύπο γεννήτριες, ονόματι εναλλάκτες και γι αυτό δεν έχουν τέτοιου είδους προβλήματα.