Ας περιγράψουμε εδώ τις εργαλειοθήκες που μεταφέρουμε όταν ταξιδεύουμε ή βγαίνουμε βόλτα στο βουνό.
Έχω μια υφασμάτινη εργαλειοθήκη όπου υπάρχει ο κύριος όγκος των εργαλείων μου αλλά αποθηκεύω ξεχωριστά τους λεβιέδες και τις σαμπρέλες. Σύντομα θα μοιράσω και τα εργαλεία της υφασμάτινης εργαλειοθήκης γιατί η εμπειρία μου έχει δείξει πως το βάρος και η άνεση μεταφοράς βελτιώνεται όταν μοιράζεις τα εργαλεία σου με οργανωμένο τρόπο.
Κάθε μηχανή θέλει τα δικά της εργαλεία και αυτό πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Η συγκέντρωση των απαραίτητων εργαλείων είναι αποτέλεσμα πείρας και ψαξίματος. Εγώ αν κι έχω αρκετά εργαλεία στην αποθήκη μου προσπαθώ πάντοτε να χρησιμοποιώ μόνο τα εργαλεία που έχω στην εργαλειοθήκη της μηχανής. Με αυτόν τον τρόπο διαπιστώνω ποιο εργαλείο μπορεί να λείπει και αξιολογώ την ανάγκη ύπαρξης του (ή όχι) στην εργαλειοθήκη της μηχανής.
Μια άλλη σπαζοκεφάλια είναι η σχέση πληρότητας/όγκου. Θέλουμε να έχουμε εργαλεία που θα καλύψουν κάθε επιδιορθώσιμη κατάσταση στο βουνό ή στο δρόμο, αλλά δε θέλουμε να μας καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο. Επίσης πολύ σημαντικό είναι η αξιοπιστία. Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από το να νομίζεις πως έχεις το "x" εργαλείο και αυτό να σε εγκαταλείψει ή να μη μπορεί να σε βοηθήσει τη συγκεκριμένη στιγμή. Οπότε στη συζήτηση μας ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο που αφορά την ποιότητα των εργαλείων.
Σκέφθηκα λοιπόν να ανοίξουμε ένα θέμα στο οποίο θα μπορούμε να συζητάμε όλες αυτές τις ιδέες ανταλλάζοντας μεταξύ μας πληροφορίες, προβληματισμούς και λύσεις σε ότι αφορά τα εργαλεία μας.
Η βασική μου εργαλειοθήκη λοιπόν είναι αυτή:
Ενώ 3 λεβιέδες, 1 σπιράλ δαχτυλίδι συγκράτησης λεβιέδων και 2 σαμπρέλες βρίσκονται εδώ:
Η εργαλειοθήκη μου λυμένη:
Για το 100% Ιαπωνικό* μηχανάκι μου, η εργαλειοθήκη περιλαμβάνει:
7 γερμανοπολύγωνα (no 8, ,10, 12, 14, 17, 19, 22)
1 μακρύ πολύγωνο για τον πίσω τροχό (no 27)
1 καστάνια 1/4" + 1 προέκταση
4 καρυδάκια (no 8, 10, 12, 14)
1 διπλό κατσαβίδι
4 κλειδιά allen (no 3, 4, 5, 14)
1 κλειδί torx για τις πλαϊνές σχάρες (Αμερικάνοι ρε πστμ...)
1 μικρό σουβλί
1 πένσα
1 σωληνάκι βενζίνης μήκους 1.5 μέτρου, για μετάγγιση
1 συρματόσχοινο με κλέμες για συμπλέκτη (κάποια στιγμή θα αντικατασταθεί με μια γνήσια ντίζα)
*Η διευκρίνιση γίνεται γιατί υπάρχουν μηχανές με Japan καταβολές που συναρμολογούνται στην Ευρώπη και φοράνε αρκετά τμήματα προερχόμενα από Ευρωπαϊκούς οίκους. Θυμάμαι για παράδειγμα ότι τα Tenere και XT (660) είχαν τη βίδα αποστράγγισης λαδιού που ήταν κάτω από το λαιμό της μηχανής (στο σκελετό) σε No 13, νούμερο που κανονικά δε συναντάς σε Ιαπωνικές μοτοσυκλέτες.
Το κομμένο μαύρο κομμάτι μετάλλου είναι ένα πρώην κανονικό κλειδί allen no 14 και είναι για τον μπροστινό τροχό, ωστόσο δεν είναι και τόσο απαραίτητο. Το χρησιμοποιώ όμως για να μη ταλαιπωρώ τις βίδες των πηρουνιών όταν σφίγγω λίγο τον άξονα στο δέσιμο του μπροστινού τροχού. Το χρησιμοποιώ συνδυαστικά με ένα γερμανοπολύγωνο no 14
Το μικρό πενσάκι της Gedore έχει μια ιδιαιτερότητα. Το εσωτερικό των σιαγώνων της είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να αγκαλιάζει παξιμάδια ενώ το μέγεθος του δε διαφέρει από αυτό που έχουν τα στάνταρ πενσάκια της εργαλειοθήκης της μηχανής.
Τα γερμανοπολύγωνα δεν τα πήρα μικρά σε μήκος, έχουν το φυσιολογικό. Όμως είναι λεπτά και ισχυρά. Πολλές φορές έχει χρειαστεί να λύσουμε τμήματα της μηχανής μας επειδή δε χωράνε τα κλειδιά να ξεβιδώσουμε ή να σφίξουμε κάτι. Το όφελος είναι διπλό γιατί έχω μικρότερο όγκο και βάρος να διαχειριστώ χωρίς να χάνω σε δύναμη.
Συγκεκριμένα είναι σχεδόν στο μισό πάχος από ένα καλό Κινέζικο εργαλείο αν και πολύ ισχυρότερα.
Υπάρχουν πολλές έξυπνες ιδέες που μπορούμε να εφαρμόσουμε για να μειώσουμε τον όγκο των εργαλείων μας. Για παράδειγμα ένα γερμανοπολύγωνο μπορεί να αντικαταστήσει μια καστάνια και με τη βοήθεια ενός αντάπτορα να λειτουργεί σαν κανονική καστάνια με τα καρυδάκια. Άλλο παράδειγμα είναι λεβιέδες αφαίρεσης ελαστικών οι οποίοι στο άλλο τους άκρο καταλήγουν σε γερμανοπολύγωνα.
Και μια φωτό που περιέχει συνδυαστικά τα δυο παραπάνω παραδείγματα:
Έχω μια υφασμάτινη εργαλειοθήκη όπου υπάρχει ο κύριος όγκος των εργαλείων μου αλλά αποθηκεύω ξεχωριστά τους λεβιέδες και τις σαμπρέλες. Σύντομα θα μοιράσω και τα εργαλεία της υφασμάτινης εργαλειοθήκης γιατί η εμπειρία μου έχει δείξει πως το βάρος και η άνεση μεταφοράς βελτιώνεται όταν μοιράζεις τα εργαλεία σου με οργανωμένο τρόπο.
Κάθε μηχανή θέλει τα δικά της εργαλεία και αυτό πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Η συγκέντρωση των απαραίτητων εργαλείων είναι αποτέλεσμα πείρας και ψαξίματος. Εγώ αν κι έχω αρκετά εργαλεία στην αποθήκη μου προσπαθώ πάντοτε να χρησιμοποιώ μόνο τα εργαλεία που έχω στην εργαλειοθήκη της μηχανής. Με αυτόν τον τρόπο διαπιστώνω ποιο εργαλείο μπορεί να λείπει και αξιολογώ την ανάγκη ύπαρξης του (ή όχι) στην εργαλειοθήκη της μηχανής.
Μια άλλη σπαζοκεφάλια είναι η σχέση πληρότητας/όγκου. Θέλουμε να έχουμε εργαλεία που θα καλύψουν κάθε επιδιορθώσιμη κατάσταση στο βουνό ή στο δρόμο, αλλά δε θέλουμε να μας καταλαμβάνουν μεγάλο όγκο. Επίσης πολύ σημαντικό είναι η αξιοπιστία. Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από το να νομίζεις πως έχεις το "x" εργαλείο και αυτό να σε εγκαταλείψει ή να μη μπορεί να σε βοηθήσει τη συγκεκριμένη στιγμή. Οπότε στη συζήτηση μας ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο που αφορά την ποιότητα των εργαλείων.
Σκέφθηκα λοιπόν να ανοίξουμε ένα θέμα στο οποίο θα μπορούμε να συζητάμε όλες αυτές τις ιδέες ανταλλάζοντας μεταξύ μας πληροφορίες, προβληματισμούς και λύσεις σε ότι αφορά τα εργαλεία μας.
Η βασική μου εργαλειοθήκη λοιπόν είναι αυτή:
Ενώ 3 λεβιέδες, 1 σπιράλ δαχτυλίδι συγκράτησης λεβιέδων και 2 σαμπρέλες βρίσκονται εδώ:
Η εργαλειοθήκη μου λυμένη:
Για το 100% Ιαπωνικό* μηχανάκι μου, η εργαλειοθήκη περιλαμβάνει:
7 γερμανοπολύγωνα (no 8, ,10, 12, 14, 17, 19, 22)
1 μακρύ πολύγωνο για τον πίσω τροχό (no 27)
1 καστάνια 1/4" + 1 προέκταση
4 καρυδάκια (no 8, 10, 12, 14)
1 διπλό κατσαβίδι
4 κλειδιά allen (no 3, 4, 5, 14)
1 κλειδί torx για τις πλαϊνές σχάρες (Αμερικάνοι ρε πστμ...)
1 μικρό σουβλί
1 πένσα
1 σωληνάκι βενζίνης μήκους 1.5 μέτρου, για μετάγγιση
1 συρματόσχοινο με κλέμες για συμπλέκτη (κάποια στιγμή θα αντικατασταθεί με μια γνήσια ντίζα)
*Η διευκρίνιση γίνεται γιατί υπάρχουν μηχανές με Japan καταβολές που συναρμολογούνται στην Ευρώπη και φοράνε αρκετά τμήματα προερχόμενα από Ευρωπαϊκούς οίκους. Θυμάμαι για παράδειγμα ότι τα Tenere και XT (660) είχαν τη βίδα αποστράγγισης λαδιού που ήταν κάτω από το λαιμό της μηχανής (στο σκελετό) σε No 13, νούμερο που κανονικά δε συναντάς σε Ιαπωνικές μοτοσυκλέτες.
Το κομμένο μαύρο κομμάτι μετάλλου είναι ένα πρώην κανονικό κλειδί allen no 14 και είναι για τον μπροστινό τροχό, ωστόσο δεν είναι και τόσο απαραίτητο. Το χρησιμοποιώ όμως για να μη ταλαιπωρώ τις βίδες των πηρουνιών όταν σφίγγω λίγο τον άξονα στο δέσιμο του μπροστινού τροχού. Το χρησιμοποιώ συνδυαστικά με ένα γερμανοπολύγωνο no 14
Το μικρό πενσάκι της Gedore έχει μια ιδιαιτερότητα. Το εσωτερικό των σιαγώνων της είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να αγκαλιάζει παξιμάδια ενώ το μέγεθος του δε διαφέρει από αυτό που έχουν τα στάνταρ πενσάκια της εργαλειοθήκης της μηχανής.
Τα γερμανοπολύγωνα δεν τα πήρα μικρά σε μήκος, έχουν το φυσιολογικό. Όμως είναι λεπτά και ισχυρά. Πολλές φορές έχει χρειαστεί να λύσουμε τμήματα της μηχανής μας επειδή δε χωράνε τα κλειδιά να ξεβιδώσουμε ή να σφίξουμε κάτι. Το όφελος είναι διπλό γιατί έχω μικρότερο όγκο και βάρος να διαχειριστώ χωρίς να χάνω σε δύναμη.
Συγκεκριμένα είναι σχεδόν στο μισό πάχος από ένα καλό Κινέζικο εργαλείο αν και πολύ ισχυρότερα.
Υπάρχουν πολλές έξυπνες ιδέες που μπορούμε να εφαρμόσουμε για να μειώσουμε τον όγκο των εργαλείων μας. Για παράδειγμα ένα γερμανοπολύγωνο μπορεί να αντικαταστήσει μια καστάνια και με τη βοήθεια ενός αντάπτορα να λειτουργεί σαν κανονική καστάνια με τα καρυδάκια. Άλλο παράδειγμα είναι λεβιέδες αφαίρεσης ελαστικών οι οποίοι στο άλλο τους άκρο καταλήγουν σε γερμανοπολύγωνα.
Και μια φωτό που περιέχει συνδυαστικά τα δυο παραπάνω παραδείγματα:
Τελευταία επεξεργασία: