Για το θέμα "χαρακιές" & "θερμοκρασία λειτουργείας" απλά μετέφερα αυτό που γράφουν οι Άγγλοι στη σελίδα τους και αυτά που διάβασα στα διάφορα τεστ. Ακούγεται λογικό εξάλλου.
Λογική ακούγεται και η δική σου εξήγηση. Αν και όποτε μπορέσεις βάλε ένα λινκ.
Τέλος προς αποφυγή παρεξηγήσεων, μιλάω για λάστιχο που κυκλοφορεί από τα μέσα του 2015.
Τώρα τα είδα ψάχνοντας αυτά τα Avon Trailrider και είναι όντως ενδιαφέρουσα περίπτωση! Ειδικά όταν μιλάμε για μια εταιρεία με προϊόντα "πόθου" στις δεκαετίες 80-90 , έστω κι αν μιλάμε για 4 τροχούς. Ήταν τα θεϊκά ασφάλτινα για λίγους που μπορούσαν τότε....
Αναφέρεσαι σ' αυτό που λένε : "Interlocking
three dimensional points hidden in the sipes to improve stability and grip, limit tread flex
and allow the tyre to warm up quickly – 3D SIPES (radial tyres)"
εδώ:
http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/trailrider
Eπειδή δε φαίνονται οι χαρακιές (
τρισδιάστατα σημεία τις λένε μάλιστα) στις φώτο, δε μπορώ να φανταστώ πώς λειτουργουν.
Δεν αναιρείται όμως αυτό που λέω. Κάλλιστα μπορεί να υποννοείται μια μεταβαλλόμενη συμπεριφορά του πέλματος, που θα εξασφαλίζει αρχικά "αργή μετάδοση θερμότητας στην άσφαλτο" ,
ώστε να έρθει γρήγορα το λάστιχο σε θερμοκρασία λειτουργίας, ενώ στη συνέχεια το ζεστό λάστιχο έχει μεγαλύτερη ικανότητα απαγωγής θερμότητας, ώστε η θερμοκρασία του να μένει σταθερή! Διαφορετικά το λάστιχο θα ζεσταίνεται συνεχώς.
Ας το δούμε κι ανάποδα.
Αν η θερμότητα λόγω τριβής ήταν μεγαλύτερη από την θερμότητα λόγω περιστροφής (την εσωτερική θερμότητα που λέω), τότε το λάστιχο θα έλιωνε κάποια στιγμή από τη ζέστη! Πότε και πώς σταματάει να ζεσταίνεται?
Με έναν τρόπο και μόνο: μέσω απαγωγής θερμότητας προς την άσφαλτο
Ανακεφαλαίωση
-Υπάρχει η τριβή με την άσφαλτο και η εξ αυτής θέρμανση του ελαστικού
-Υπάρχει κι η περιστροφή του ελαστικού και ο αέρας μέσα του που "αρνείται" να περιστραφεί μαζί του, λόγω αδράνειας. Έχουμε και τα ανάγλυφα εσωτερικά των ελαστικών, που επίμονα πλέον προσπαθούν να θέσουν τον αέρα σε κίνηση. Αλλη μια τριβή εσωτερικά του ελαστικού που προκαλεί θέρμανση!
-Ποια είναι η μεγαλύτερη? Εξαρτάται από την ταχύτητα περιστροφής του ελαστικού και από τις ασκούμενες δυνάμεις πέδησης ή επιτάχυνσης, που μεταβάλλουν την κατακόρυφη κάθε φορά δύναμη (άρα και την τριβή).
-Υπάρχουν συνεπώς πολλά φαινόμενα ταυτόχρονα, που δουλεύουν το καθένα για τον εαυτό του και μας κάνουν δύσκολη τη ζωή
-
Το βέβαιο είναι ότι το λάστιχο κάποια στιγμή αποκτά σταθερή θερμοκρασία (εφόσον και η θερμοκρασία περιβάλλοντος και ασφάλτου παραμένουν έτσι ή περίπου έτσι) και σίγουρα δε ζεσταίνεται εις τον αιώνα τον άπαντα! Αρα λοιπόν, κάπως κρυώνει....!
Το λάστιχο πρέπει να ζεσταίνεται από μέσα προς τα έξω, όπως το λένε μηχανικοί και λαστιχάδες αγώνων! Αν σκεφτούμε τον κύκλο όπως τον περιγράφω, βγάζει απόλυτα νόημα.
Σε κάθε περίπτωση,
όταν το λάστιχο έρθει σε μια θερμοκρασία λειτουργίας, σταματά να ζεσταίνεται. Πάντα? Όχι! Σε συνεχές σπινάρισμα τα έχουμε δει να σκάνε!
Αυτό λοιπόν συμβαίνει μόνο όταν το λάστιχο κυλάει και δεν τρίβεται! Αν λοιπόν σπινάρω ή μπλοκάρω φρένα, τότε ζεσταίνω βίαια το λάστιχο και το καταστρέφω! (ότι παθαίνουν στους αγώνες σε συνθήκες έλλειψης πρόσφυσης
). Χρησιμοποιείται βεβαίως αυτή η τεχνική για πολύ λίγο για να κερδίσουμε χρόνο ζεστάματος, σε αγώνες φυσικά (ΟΚ και στο δρόμο που και που...
).
Αυτά τα ολίγα
Λινκ μη μου ζητάτε..... Απλά φυσικά φαινόμενα περιγράφω! Οι αντιρρήσεις δεκτές και ο τεκμηριωμένος διάλογος, επιδίωξη!