τα λάδια έχουν:
-αντιτριβικές
-ψυκτικές
-καθαριστικες
ιδιότητες. Το ίδιο το λάδι έχει μια μοριακή σύσταση και μια μοριακή συνοχή που επηρεάζει τις παραπάνω ιδιότητες. Ένα καλό full synth λάδι που έχει δημιουργηθεί μετά απο πολύ έρευνα εξασφαλίζει αρχικά πώς διατηρεί την μοριακή του σύσταση και συνοχή κάτω απο αντίξοες συνθήκες θερμοκρασιών και πίεσης. Άρα το ένα δεδομένο είναι πώς σίγουρα ένα full συνθετικό λάδι πιο καλής σειράς θα αντέξει πιο καλά στις καταπονήσεις που του ασκούμε ειδικά σε χωμάτινη χρήση με μπλέξιμο σε μονοπατάδες, λάσπες, ανηφόρια κλπ κλπ. Βράζουν τα μηχανάκια συχνά. Και βρασμένα όπως είναι τα μαρσάρουμε κιόλας καρύδι.
Στο θέμα ψυκτικές ικανότητες οκ. Σίγουρα κάθε λάδι έχει μια θερμοχωρητικότητα και μια δυναμική να κρατάει χαμηλά όσο γίνεται την θερμοκρασία του. Και όσο πιο χαμηλ΄ακρατάει αυτό τη θερμοκρασία του τόσο πιο χαμηλά θα την κρατάει και το μοτέρ.
Και για μένα το πιο σημαντικό σε χωμάτινη χρήση είναι οι καθαριστικές ιδιότητες. τα μοτέρ αυτά δουλεύουν σε βρώμικο περιβάλλον, σκόνη, αιωρούμενα σωματίδια, βρωμιές, υγρασίες, νερά κλπ φτάνουν στο παπά και φυσικά στο φίλτρο. (Γι αυτό εξάλλου θέλει πολύ συχνή καθαριότητα και σωστό λάδωμα το φίλτρο. Ότι φεύγει απο εκεί πάει απευθείας μέσα στο μοτέρ. Άντε στα carb περνάει πρώτα και απ το Carb.
Σιγά σιγά όπως το λάδι καθαρίζει τους κυλίνδρους και τα άλλα κινούμενα μέρη μαζεύει, σκουπίζει αυτή τη βρωμιά. Λέει λοιπόν η ΚΤΜ. Full Synth 5.000χλμ. Το πρώτο που πρέπει να κάνεις για χρήση χωμάτινη σε ένα μηχανάκι on-off είναι να ρίξεις αυτό το διάστημα στη μέση, ΚΥΡΙΩΣ για την βρωμιά που μαζεύει στα χωματα. Σιγά σιγά γίνεται λάσπη και κάνεις αμμοβολή τον κύλινδρο. Εγώ προσωπικά εκεί τα υπολογίζω για αλλαγή, 2.500-3.000χλμ μαζί με φίλτρα εννοείται. Τα Enduro-MX έτσι κι αλλιώς τα υπολογίζουν αυτά στα Manual τους καθώς ξέρουν πως θα κάνουν 100% χώμα οι κατασκευαστές.
Τώρα σε μοτοσυκλέτα επιδόσεων, υψηλών συμπιέσεων και υψηλής ειδικής απόδοσης δεν βρίσκω κανένα άλλο λόγο εκτός απο οικονομικό να βάλεις ημισυνθετικά αντί για συνθετικά. Δεν υπάρχει κανένα άλλο πλεονέκτημα. ΠΑίρνοντας Full synth παίρνεις ένα πιο εξελιγμένο προϊόν καλύτερης ποιότητας σε χαρακτηριστικά. Οι ακριβές σειρές των εταιρειών είναι πάντα οι Full Synth Ακριβώς επειδή είναι πιο καλά σε απόδοση. Εκτός σπάνιων εξαιρέσεων απλών ορυκτελαίων πολυ Pure φάσης κλπ.
Και πάμε τώρα στο περιβόητο θέμα του
ιξώδους ή Viscocity
Ρωτάει ο
Aldebaran παραπάνω: Γιατί να βάλω 10W60 και όχι 10W50 που προτείνει η KTM? Kαι απαντάει ο
k0k0s οτι συνήθως βάζουμε πιο ''χοντρό΄΄λάδι σε μοτέρ με πολλά χλμ λόγω ανοχών κλπ. Δηλαδή μην βάλεις 10W60 γιατί είναι πιο χοντρό.
Δεν διαβάζεται όμως έτσι το ιξώδες ενός Multigrade λαδιού όπως των αυτοκινήτων ή μοτοσυκλετών. Υπάρχουν 2 νούμερα.
10W50...
To 10W (WINTER) είναι ο δείκτης ρευστότητας (δεν έχει κάποια μονάδα, ας μείνουμε πως απλά είναι ένας δείκτης). Και δείχνει συγκεκριμένα πόσο ΄΄ρευστό΄΄ είναι το λάδι στους 0 βαθμούς fahrenheit, ή -17,8 βαθμούς. Ένα λάδι 5W40 είναι πιο λεπτόρευστο προφανώς στους -17,8οC απ ότι ένα 10W40
Το δεύτερο νούμερο όμως δείχνει κάτι άλλο. Δείχνει πόσο ΄΄ρευστό΄΄ είναι το λάδι στους 100oC. Δεν ξέρω γιατί στον ένα δείκτη χρησιμοποιούν Fahreneit και στο άλλο Celcius ΜΑΛΛΟΝ για να ναι ευχαριστημένοι όλοι και κατα βάση οι Άγγλοι με τις παραξενιές τους.
Στην σύγκριση λοιπόν 10W50 και 10W60 ουσιαστικά έχουμε 2 λάδια. Και τα δύο έχουν την ίδια ρευστότητα ΚΡΥΑ. Όσο θερμαίνονται το 10W60 δείχνει ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΝΤΟΧΗ στο να γίνει πιο λεπτόρευστο απ το 10W50. Δηλαδή όταν βράζει ποιά το μοτέρ μέσα το 10W60 θα το κρατάει λίγο πιο πυκνό σε σύσταση απο το 10W50.
Και ΤΙ σημαίνει λίγο πιο ΠΑΧΥ λαδάκι στις υψηλές θερμοκρασίες (που ήδη έχουν γίνει σα νερό τα λάδια. Απλά το 10W60 έχει γίνει λιγότερο). Σημαίνει σε ένα μονοκύλινδρο πώς με τις ανοχές που έχει στον κύλινδρο ειδικά εκεί που εφάπτεται με τα ελατήρια του πιστονιού θα έχει περισσότερο ΣΩΜΑ να κάνει τη δουλειά του. Θα καίγεται πιο δύσκολα, θα σκουπίζει καλύτερα.
Άρα είναι καλύτερο λάδι το 10W60 (στα χαρτιά τουλάχιστον) απο το 10W50 γιατί κρατάς σταθερό το 10W (που σημαίνει πώς κρύο έχει την ίδια ρευστότητα/πυκνότητα κλπ όπως θέλει ο κατασκευαστής για να περνάει μέσα απο τις θυρίδες λίπανσης κλπ. Αλλά ζεστό/καυτό διατηρεί την συνοχή του και το σώμα του καλύτερα.
Άρα
Aldebaran για μένα βάζεις άφοβα (προφανώς) τα 10W60 και ας μην το λέει η ΚΤΜ γιατί η ΚΤΜ συνεργάστηκε με την Motorex, είδε πως το 10W50 τους καλύπτει και το έγραψαν. Το 10W60 όμως ΥΠΕΡΚΑΛΥΠΤΕΙ τις προδιαγραφές δεν τις καλύπτει απλά.. Και ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Τουλάχιστον για όποιον ψάχνει το καλύτερο και διατίθεται να το πληρώσει..
Ορίστε και ένα σχετικό απόσπασμα απο το Site της Total