Θοδωρή έγραψα το παραπάνω έχοντας στο μυαλό μου τους χάρτες του power commander, μια που είχα ασχοληθεί στο 1100 (φίλτρο, εισαγωγές αέρα, εξάτμιση, pc, ειδικά μπουζι κτλ).
Με αυτές τις δυναμομετρησεις σίγουρα κάτι μπορείς να δεις αλλά και πολλά δεν μπορείς να τα δεις (το 90% των συνθηκών λειτουργίας). Το pc σου δίνει έναν πίνακα % άνοιγμα και στροφών κινητήρα. Σε κάθε κουτάκι του πίνακα σου λέει εάν θέλεις να προσθέσεις ή να αφαιρέσεις καύσιμο ώστε να αλλάξεις το μίγμα. Με φουλ γκάζι (100%) δυστυχώς μπορείς να ρυθμίσεις μόνο μια γραμμή από τις 10 του pc. Και μάλιστα ποια γραμμή; Την πιο άχρηστη για εμένα. Αυτή με το φουλ γκάζι.
Παντελή ,όλες οι "γραμμές" είναι χρήσιμες.
Για να δουλεύει σωστά μια μοτοσυκλέτα ,θα πρέπει να δουλευει ΣΩΣΤΑ σε όλο το φάσμα λειτουργίας του μοτέρ.
Το ότι κάποιοι δεν χρησιμοποιούν τα άνω όρια του μοτέρ τους συχνά ,έως καθόλου ,δεν σημαίνει οτι δεν χρειάζεται να είναι καλορυθμισμένο ΚΑΙ για εκεί.
Μπορεί να γίνει σωστή δουλειά.
Αρκεί ο μάστορης ,να ξέρει ΤΙ κανει ,να έχει τον ανάλογο εξοπλισμό ,κ να αφιερώσει κ τον απαιτούμενο χρόνο ,ωστε να το κάνει ΣΩΣΤΑ.
Ολα αυτά μαζί όμως ,αποτελούν δυσεύρετο πακέτο ,κι έτσι ξεκινούν τα προβλήματα κ τα ψαξίματα.
Επίσης με αυτή τη δυναμομετρηση δεν εξετάζεται καθόλου τι γίνεται σε συνθήκες κλειστού βρογχου κάτι επίσης πολύ συνηθισμένου σε φυσιολογικές συνθήκες οδήγησης.
Αν ΟΝΤΩΣ γίνει Total ECU-reprogramming ,μπορείς να επαναπρογραματίσεις τα AFR-targets και σε closed loop ,οπότε ,ξέρεις ακριβώς τι γίνεται και σε συνθήκες κλειστού βρόγχου ,αφού εσύ πλέον του'χεις πεί ΤΙ θέλεις να γίνεται.
Οταν τις αλλαγές τις κάνεις μέσω PC ,τότε σε κλειστό βρόγχο ,ότι και να πείς εσύ ,νικάει πάντα το πρόγραμμα(τιμές) της ECU
Εκτός κι αν
1) Καταργήσεις Λ (δίνοντας όμως τιμή στην ΕCU που να της λέει: ΜΗΝ επεμβαίνεις) κρατώντας την λειτουργία μόνιμα σε open-loop.
2) Φτιάξεις Λ-controler ,με τον οποίον καθορίζεις εσύ πότε-που-κ τι θέλεις να γίνεται.
Για εμένα όλη η ουσία είναι αυτή. Κοτσάρεις έναν wide band sensor και βγαίνεις στο δρόμο για δοκιμές και προσπάθεια ώστε να διορθώσεις ΟΛΑ τα κουτάκια του pc ώστε το μείγμα να είναι παντού γύρω από το επιθυμητό (≈13)
Aν ο στόχος είναι ,επαναπρογραμματισμός AFR μεσω PC ,τότε είναι προτιμότερο ,ευκολότερο ,και μακράν αποτελεσματικότερο ,να επενδύσεις σε AutoTune.
Aν ο στόχος είναι ,επαναπρογραμματισμός AFR μεσω της μαμά-ECU (βλ.ανοιχτό λογισμικό ή hacking) ,τότε ο Wide-Band είναι μονόδρομος (ΚάΤεΜέ).
Σαφώς μπορεί να γίνει κ στο Δυναμόμετρο ,αλλά
1) Ποτέ δεν θα βρείς την τέλεια ρύθμιση υπό πραγματικές συνθήκες ,πολύ απλά,γιατί στο δυναμόμετρο δεν αναπαράγονται 100% πραγματικές συνθήκες.
2) Δεν εμπιστεύομαι-πιστεύω ,οτι ο "αρμόδιος" θα ασχοληθεί όσο πρέπει με το κάθε μηχανάκι που θα του πέσει στα χέρια για δουλειά.
Τέλος ,αν μιλάμε για ρύθμιση AFR σε καρμπυρατεράτο όχημα ,τότε μόνο με Wide-Band θα βρείς τη σωστή ρύθμιση.