Να γραψω λίγα πράγματα για να κατανοήσουμε το θέμα "ανάρτηση GS". Θα ανφερθώ στην εμπρός μόνο, η πίσω είναι άλλο κεφάλαιο....
Ουσιαστικά πρόκειται για μια "αυτοκινητάδικη" ανάρτηση προσαρμοσμένη σε δίτροχο. Δεν είναι η 1η φορά που το βλέπουμε αυτό, παραλλαγές στο ίδιο θέμα παίζουν εδώ και 70 χρόνια....
Τα παλιά Zachs, τα παλιά παπιά -κι όχι μόνο- έχουν τέτοια είδη ανάρτησης εμπρός.
Πρόκειται για ανάρτηση τύπου "οδηγούντα βραχίονα" και εκεί έγκειται η απότομη - ξερή συμπεριφορά στις εγκάρσιες ανωμαλίες. Όλοι οι σύνδεσμοι (το ball joint, οι σύνδεσμοι του αμορτισέρ πάνω και κάτω στην αντίσοιχη γέφυρα, τα ρουλεμάν λαιμού πάνω/κάτω) παίζουν ρόλο στο πόσο ξερό "ακούμε" αυτό το γκαπ που λεμε. Αν όλα είναι 100% λειτουργικά , σε άριστη κατάσταση, τότε όλα βαίνουν καλώς. Με τα χλμ και τη φθορά όμως , η αίσθηση χαλάει. Σιγά -σιγά, τόσο σιγά που δεν το καταλαβαίνουμε αμεσα και φτάνει κάποτε να γίνεται ορατό το πρόβλημα, όταν κάποιος απο τους συνδέσμους αυτούς παραδώσει το πνεύμα...!
Αλλάζοντας πρώτ' απ' όλα το ball joint βλέπουμε μια θεαματική διαφορά! Τα άλλα χαλάνε πολύ αργότερα συνήθως.
Η χρήση στο χώμα, τα πεζοδρόμια και οι λακούβες κάνουν πιο γρήγορη τη φθορά και είναι λογικό.
Στο GS τα καλάμια απλώς παίζουν το ρόλο οδηγού, και καμιά συμμετοχή δεν έχουν στην αναρτηση του τροχού, στην απόσβεση κλπ. Απλώς συνδέουν το τιμόνι με τον τροχό! Δεν περιλαμβάνουν εξάλλου ελατήρια, δεν έχουν αμορτισέρ στα σωθηκά τους κλπ.*
Τώρα, αξίζουν όλα τα παραπάνω ιδιότροπα?
Κάποιοι το λατρεύουν, κάποιοι το μισούν. Ανήκω στους 1ους
Τα πλεονεκτήματά του σε χρήση καθημερινότητας, σε κακούς δρόμους, σε φόρτωμα, σε μέτριους ή κακούς αναβάτες, είναι απίστευτα!
Απλώς το σύστημα αυτό , βρίσκει πρόσφυση εκεί που ΔΕΝ υπάρχει! Κάνει "τιμονάρα" τον κουλό και δίνει φρενάρισμα τετράτροχου στο μηχανάκι!!!
Σε συνδυασμό με το πίσω σύστημα (paralever) κρατάει το μηχανάκι οριζόντιο, ανεξάρτητα από το φορτίο και τις φορτίσεις που δέχεται κάθε στιγμή (επιτάχυνση/επιβράδυνση) και την κλίση του δρόμου! Είναι απίστευτη η ικανότητα ενός πλήρως φορτωμένου GS, να ανεβαίνει τεράστιες κλίσεις και να επιταχύνει, χωρίς να κάνει σούζα!!!!
Είναι απίστευτο πώς βγαίνει από ανηφορική φουρκέτα με τέρμα γκάζι, με σηκωμένο λίγο τον εμπρός τροχό και "πηδάλιο" τον πίσω!!! Πράγματα που σε άλλα μηχανάκια τα κάνουν καρατιμόνες και οδηγοί αγώνων, με το GS τα κάνει ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, αρκεί να το εμπιστευτεί!!!
Επίσης είναι φοβερό , να κατεβαίνεις σαθρή κατηφόρα - χάος, να έρχεται φουρκέτα κλειστή του θανατά, να σου κόβονται τα πόδια - τι κάνω τώρα με το θηρίο των 400 κιλών-δικάβαλο και φορτωμένο κλπ- , να τα κάνεις όλα λάθος (χωρίς ταχύτητα, χωρίς φόρα, με λάθος τοποθετημένο κορμί) κι αυτό να κατεβαίνει και να στρίβει, απλώς επειδή έστριψες το τιμόνι και κοίταξες εκεί που θες να πας!!!! (αυτό το έπαθα στην Ιθάκη, στην 1η μου μεγάλη εξόρμηση για 15ήμερο camping με το GS. Eκεί το εμπιστεύτηκα και το λάτρεψα!!!).
Το μόνο του μειονέκτημα -για μένα- είναι αυτή η ξερή συμπεριφορά.
Όπως είπα σε προηγούμενο ποστ, το θέμα λύθηκε στην επόμενη γενιά, στα L/C.
Η λύση δόθηκε με διαφορετική τοποθέτηση του coilover , που βρίσκεται πλέον υπό κλίση κι όχι σχεδόν κάθετο, όπως στα 2013 - μοντέλα. Σίγουρα και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των νέων coilover είναι πολύ καλύτερα, αλλά πιστεύω ότι το μεγαλύτερο ποσοστό βελτίωσης, οφείλεται στην τοποθέτηση!!!!
*ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει στην επαναστατική ανάρτηση του αείμνηστου Λέφα, που έμεινε στην αποθήκη του....
Εκεί τα καλάμια αποτελούν την ανάρτηση και ο τροχός στρίβει με ένα σύστημα ραβδων που συνδέουν τιμόνι-τροχο. Ο τροχός στρίβει , χωρίς να στρίβουν τα καλάμια!!! Αυτά είναι πάντα σταθερά και μόνο αναρτούν / αποσβένουν!!!
Αυτό το σύστημα είναι σίγουρα καλύτερο, αλλά δεν εξελίχθηκε. Τοποθετήθηκε σε μια Ντουκάτι , δοκιμάστηκε, δούλεψε απίστευτα καλά, και έμεινε εκεί, γιατί θα έκλιενε πάαααρα πολλά εργοστάσια!!!
Ο μονος μου ενδοιασμός γι αυτή την ανάρτηση, είναι αν θα μπορούσε να μπει σε άλλη κατηγορία, πλην ss. Ο λόγος είναι όται τα άλλα μηχανάκια, έχουν μεγαλύτερες ανάγκες στροφής τιμονιού, σε σχέση με τα αγωνιάρικα πίστας. Δεν ξέρω τι εύρος στριψίματος θα μπορούσε να δώσει το σύστημα, στην αρχική του μορφή τουλάχιστον.ΜΑκάρι να εξελισσόταν κάπως/κάπου/κάποτε....
Ουσιαστικά πρόκειται για μια "αυτοκινητάδικη" ανάρτηση προσαρμοσμένη σε δίτροχο. Δεν είναι η 1η φορά που το βλέπουμε αυτό, παραλλαγές στο ίδιο θέμα παίζουν εδώ και 70 χρόνια....
Τα παλιά Zachs, τα παλιά παπιά -κι όχι μόνο- έχουν τέτοια είδη ανάρτησης εμπρός.
Πρόκειται για ανάρτηση τύπου "οδηγούντα βραχίονα" και εκεί έγκειται η απότομη - ξερή συμπεριφορά στις εγκάρσιες ανωμαλίες. Όλοι οι σύνδεσμοι (το ball joint, οι σύνδεσμοι του αμορτισέρ πάνω και κάτω στην αντίσοιχη γέφυρα, τα ρουλεμάν λαιμού πάνω/κάτω) παίζουν ρόλο στο πόσο ξερό "ακούμε" αυτό το γκαπ που λεμε. Αν όλα είναι 100% λειτουργικά , σε άριστη κατάσταση, τότε όλα βαίνουν καλώς. Με τα χλμ και τη φθορά όμως , η αίσθηση χαλάει. Σιγά -σιγά, τόσο σιγά που δεν το καταλαβαίνουμε αμεσα και φτάνει κάποτε να γίνεται ορατό το πρόβλημα, όταν κάποιος απο τους συνδέσμους αυτούς παραδώσει το πνεύμα...!
Αλλάζοντας πρώτ' απ' όλα το ball joint βλέπουμε μια θεαματική διαφορά! Τα άλλα χαλάνε πολύ αργότερα συνήθως.
Η χρήση στο χώμα, τα πεζοδρόμια και οι λακούβες κάνουν πιο γρήγορη τη φθορά και είναι λογικό.
Στο GS τα καλάμια απλώς παίζουν το ρόλο οδηγού, και καμιά συμμετοχή δεν έχουν στην αναρτηση του τροχού, στην απόσβεση κλπ. Απλώς συνδέουν το τιμόνι με τον τροχό! Δεν περιλαμβάνουν εξάλλου ελατήρια, δεν έχουν αμορτισέρ στα σωθηκά τους κλπ.*
Τώρα, αξίζουν όλα τα παραπάνω ιδιότροπα?
Κάποιοι το λατρεύουν, κάποιοι το μισούν. Ανήκω στους 1ους
Τα πλεονεκτήματά του σε χρήση καθημερινότητας, σε κακούς δρόμους, σε φόρτωμα, σε μέτριους ή κακούς αναβάτες, είναι απίστευτα!
Απλώς το σύστημα αυτό , βρίσκει πρόσφυση εκεί που ΔΕΝ υπάρχει! Κάνει "τιμονάρα" τον κουλό και δίνει φρενάρισμα τετράτροχου στο μηχανάκι!!!
Σε συνδυασμό με το πίσω σύστημα (paralever) κρατάει το μηχανάκι οριζόντιο, ανεξάρτητα από το φορτίο και τις φορτίσεις που δέχεται κάθε στιγμή (επιτάχυνση/επιβράδυνση) και την κλίση του δρόμου! Είναι απίστευτη η ικανότητα ενός πλήρως φορτωμένου GS, να ανεβαίνει τεράστιες κλίσεις και να επιταχύνει, χωρίς να κάνει σούζα!!!!
Είναι απίστευτο πώς βγαίνει από ανηφορική φουρκέτα με τέρμα γκάζι, με σηκωμένο λίγο τον εμπρός τροχό και "πηδάλιο" τον πίσω!!! Πράγματα που σε άλλα μηχανάκια τα κάνουν καρατιμόνες και οδηγοί αγώνων, με το GS τα κάνει ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, αρκεί να το εμπιστευτεί!!!
Επίσης είναι φοβερό , να κατεβαίνεις σαθρή κατηφόρα - χάος, να έρχεται φουρκέτα κλειστή του θανατά, να σου κόβονται τα πόδια - τι κάνω τώρα με το θηρίο των 400 κιλών-δικάβαλο και φορτωμένο κλπ- , να τα κάνεις όλα λάθος (χωρίς ταχύτητα, χωρίς φόρα, με λάθος τοποθετημένο κορμί) κι αυτό να κατεβαίνει και να στρίβει, απλώς επειδή έστριψες το τιμόνι και κοίταξες εκεί που θες να πας!!!! (αυτό το έπαθα στην Ιθάκη, στην 1η μου μεγάλη εξόρμηση για 15ήμερο camping με το GS. Eκεί το εμπιστεύτηκα και το λάτρεψα!!!).
Το μόνο του μειονέκτημα -για μένα- είναι αυτή η ξερή συμπεριφορά.
Όπως είπα σε προηγούμενο ποστ, το θέμα λύθηκε στην επόμενη γενιά, στα L/C.
Η λύση δόθηκε με διαφορετική τοποθέτηση του coilover , που βρίσκεται πλέον υπό κλίση κι όχι σχεδόν κάθετο, όπως στα 2013 - μοντέλα. Σίγουρα και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των νέων coilover είναι πολύ καλύτερα, αλλά πιστεύω ότι το μεγαλύτερο ποσοστό βελτίωσης, οφείλεται στην τοποθέτηση!!!!
*ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει στην επαναστατική ανάρτηση του αείμνηστου Λέφα, που έμεινε στην αποθήκη του....
Εκεί τα καλάμια αποτελούν την ανάρτηση και ο τροχός στρίβει με ένα σύστημα ραβδων που συνδέουν τιμόνι-τροχο. Ο τροχός στρίβει , χωρίς να στρίβουν τα καλάμια!!! Αυτά είναι πάντα σταθερά και μόνο αναρτούν / αποσβένουν!!!
Αυτό το σύστημα είναι σίγουρα καλύτερο, αλλά δεν εξελίχθηκε. Τοποθετήθηκε σε μια Ντουκάτι , δοκιμάστηκε, δούλεψε απίστευτα καλά, και έμεινε εκεί, γιατί θα έκλιενε πάαααρα πολλά εργοστάσια!!!
Ο μονος μου ενδοιασμός γι αυτή την ανάρτηση, είναι αν θα μπορούσε να μπει σε άλλη κατηγορία, πλην ss. Ο λόγος είναι όται τα άλλα μηχανάκια, έχουν μεγαλύτερες ανάγκες στροφής τιμονιού, σε σχέση με τα αγωνιάρικα πίστας. Δεν ξέρω τι εύρος στριψίματος θα μπορούσε να δώσει το σύστημα, στην αρχική του μορφή τουλάχιστον.ΜΑκάρι να εξελισσόταν κάπως/κάπου/κάποτε....